Dzięki aktualizacjom SzOOP POIiŚ z 30 czerwca 2016 r. i 25 lipca 2016 r., zmodernizowane zostanie co najmniej 12 obiektów niezbędnych dla żeglugi, wyremontowana lub odbudowana zabudowa regulacyjna i poprawione warunki do lodołamania.
Dzięki działaniom m.in. Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, we współpracy z Regionalnymi Zarządami Gospodarki Wodnej, w aktualnej perspektywie dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności otrzyma aż 11 projektów dotyczących modernizacji i remontów na śródlądowych drogach wodnych. Zgodnie z Wykazem Projektów Zidentyfikowanych (WPZ) środki unijne przyznane zostaną następującym przedsięwzięciom:
1) Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice - przystosowanie do III klasy drogi wodnej (faza II - śluzy Dzierżno i Łabędy)
2) Remont i modernizacja zabudowy regulacyjnej Odry swobodnie płynącej - odbudowa i modernizacja zabudowy regulacyjnej - w celu przystosowania odcinka Odry od Malczyc do ujścia Nysy Łużyckiej do III klasy drogi wodnej
3) Prace modernizacyjne na Odrze granicznej w celu zapewnienia zimowego lodołamania
4) Remont i modernizacja zabudowy regulacyjnej na Odrze granicznej
5) Modernizacja śluz odrzańskich na Kanale Gliwickim, na odcinku w zarządzie RZGW Gliwice - przystosowanie do III klasy drogi wodnej - Etap II
6) Stopień Brzeg Dolny - roboty remontowo-modernizacyjne na stopniu, Etap II
7) Modernizacja jazów odrzańskich na odcinku w zarządzie RZGW Wrocław - woj. opolskie, etap I; (Januszkowice, Wróblin, Zwanowice)
8) Modernizacja jazów odrzańskich na odcinku w zarządzie RZGW Wrocław - woj. opolskie, etap II; (Krępna, Groszowice, Dobrzeń)
9) Modernizacja 3 długich śluz pociągowych z ich awanportami i sterowniami na stopniach wodnych: Januszkowice, Krapkowice i Opole, oraz rewitalizacja śluz krótkich dla ciągłości żeglugi śródlądowej - przystosowanie Odry do III klasy drogi wodnej
10) Budowa jazu klapowego na stopniu wodnym Ujście Nysy w km 180,50 rz. Odry z uwzględnieniem obiektów towarzyszących
11) Modernizacja stopnia wodnego Rędzin na Odrze w km 260,7 - przystosowanie do III klasy drogi wodnej
Łączny koszt realizacji tych projektów wynosi 1,171 mld zł.
Aktualna wersja dokumentu (wersja 1.7) znajduje się pod linkiem:
Źródło: www.kzgw.gov.pl, stan z dnia 9 sierpnia 2016 r.