Tańsze obiekty są z kolei zajmowane przez średniej wielkości rodzime firmy. Takie przedsiębiorstwa z reguły akceptują niższy standard obiektu oraz lokalizację poza centrum w zamian za niższy koszt najmu. Warto jednak dodać, że wybór biurowca klasy B, poza samymi mniejszymi kosztami, ma również inne zalety. Tego typu obiekty są zazwyczaj mniejsze niż te położone w centrum. Poza tym rzadziej występują w nich rozwiązania typu „open space”. Dzięki temu firma poszukująca mniejszej powierzchni (przykładowo do 300 mkw.) ma w takim wypadku silniejszą pozycję negocjacyjną niż ma to miejsce w dużych biurowcach, gdzie aranżacja „open space” wymusza podziały na większe moduły. Wybór mniej prestiżowego biurowca w nieco gorszej lokalizacji może dawać również większe możliwości zmiany zajmowanego metrażu. Budynki w centrum charakteryzują się często niższymi stopami pustostanów.
Inaczej może być w mniejszych biurowcach położonych poza głównymi dzielnicami, gdzie nagła potrzeba zwiększenia zajmowanej powierzchni może nie stanowić problemu. Duże znaczenie w tym wypadku mają również rozwiązania komunikacyjne i czas dotarcia do pracy. Należy zaznaczyć, że pracownikom przedsiębiorstw, które mają swoją siedzibę w centrum dotarcie do pracy zajmuje nieraz znacznie dłużej niż tych usytuowanych na uboczu. Centralne położenie budynku oznacza często lokalizację w strefie płatnego parkowania, podczas gdy ulokowanie biurowca z dala od centrum znacznie ogranicza trudności związane z parkowaniem.
Należy także podkreślić, że to, jaką lokalizacją swojego biura jest zainteresowana dana firma, zależy również od rodzaju prowadzonej działalności. Przedsiębiorstwa, w których praca polega na stałym kontakcie z klientem, jak banki, czy pośrednicy finansowi na miejsce swoich placówek wybierają najczęściej reprezentacyjne lokalizacje w centralnych rejonach miast, choć niekoniecznie w biurowcach. Odpowiednim miejscem w tym wypadku może być lokal usługowy na przykład w kamienicy przy ruchliwej ulicy. Zabytkowy dworek może za to stanowić dobre miejsce na prowadzenie np. kancelarii prawnej. Z kolei w wypadku działalności, która nie wymaga bezpośredniego kontaktu z klientem, czyli tzw. back-office, czy call center na siedzibę są najczęściej wybierane business parki usytuowane w pobocznych dzielnicach lub podmiejskich lokalizacjach.
Emmerson S.A.









