Pracodawca wypłaca pracownikowi wynagrodzenie za dany miesiąc 10 dnia następnego miesiąca. Wynagrodzenie pracownika jest zajęte na poczet należności niealimentacyjnych.
Jaką kwotę wolną od potrąceń pracodawca powinien zastosować dla wynagrodzenia wypłaconego w styczniu 2014 r., a należnego za grudzień 2013 r.?
W tej kwestii istnieją dwa odmienne stanowiska. Stanowisko Biura Krajowej Rady Komorniczej z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie kwoty wolnej od potrąceń przy wypłatach należności za rok poprzedni w roku następnym (KRK/IV/117/11). Według tego stanowiska wyliczenie dokonuje się za miesiąc, którego dotyczy, a nie w miesiącu, w którym jest wypłacane. Stanowisko Głównego Inspektoratu Pracy z dnia 26 stycznia 2011 r. w sprawie kwoty wolnej od potrąceń przy wypłatach należności za rok poprzedni w roku następnym GPP-364-4560-3-1/11/PE/RP. Według tego stanowiska pracodawca zobowiązany jest stosować kwotę wolną od potrąceń w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dacie dokonywania potrącenia.
Które z powyższych stanowisk powinno się stosować?
Które z tych stanowisk jest poprawne?
Czy stosując stanowisko Biura Krajowej Rady Komorniczej pracodawca narazi się Państwowej Inspekcji Pracy z uwagi na zaniżenie wypłaconego pracownikowi wynagrodzenia za grudzień 2013 r.?
Czy stosując stanowisko Głównego Inspektoratu Pracy pracodawca narazi się Państwowej Inspekcji Pracy z uwagi na zaniżenie przekazanego do kancelarii komorniczej zajętego wynagrodzenia?
Jakie są konsekwencje wyboru błędnego stanowiska, czy to po stronie Głównego Inspektoratu Pracy czy to po stronie Biura Krajowej Rady Komorniczej?