Rozpoczęcie świadczenia danego rodzaju usługi jest uzależnione od uzyskania pozwolenia lub zezwolenia organu samorządowego odpowiedniego stopnia. Do wydawania pozwoleń na wytwarzanie odpadów właściwy jest najczęściej starosta albo marszałek województwa. Z kolei zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie zbierania lub transportu odpadów wydaje starosta lub regionalny inspektor ochrony środowiska. Do obowiązków gmin należy: objęcie mieszkańców gminy systemem odbierania odpadów komunalnych, zapewnianie warunków funkcjonowania systemu selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, zapewnianie budowy, utrzymania i eksploatacji własnych lub wspólnych z innymi gminami lub przedsiębiorcami instalacji i urządzeń do odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zapewnianie warunków ograniczenia całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r. Do 31 grudnia 2010 r. – do nie więcej niż 75%, do 31 grudnia 2013 r. – do nie więcej niż 50%, do 31 grudnia 2020 r. – do nie więcej niż 35%. Do obowiązków gmin należy również inicjowanie i ułatwianie tworzenia punktów zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Natomiast województwo jest zobowiązane zapewnić budowę, utrzymanie i eksploatację instalacji i urządzeń do odzysku i unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych wydzielonych z odpadów komunalnych.
Źródło: Gazeta Prawna, 1 września 2010 r.








