Przedsiębiorca zbierający zużyty sprzęt elektryczny lub elektroniczny, wpisany do rejestru GIOŚ ma obowiązek złożenia półrocznego sprawozdania także wtedy, gdy nie prowadził w danym roku zbierania zużytego sprzętu.
Sprawozdanie do GIOŚ należy złożyć do dnia 31 lipca (za okres od 1 stycznia do 30 czerwca), a następne do 15 marca następnego roku (za okres od 1 lipca do 31 grudnia). Jeśli w danym roku przedsiębiorstwo nie prowadziło zbierania zużytego sprzętu to należy wypełnić odpowiednie formularze, wstawiając cyfrę "0".
Przedsiębiorstwo musi ewidencjonować masę zebranych, zużytych urządzeń. W raporcie dla GIOŚ należy podać, ile przedsiębiorstwo zebrało sprzętu i jakiego rodzaju. Ponadto sprawozdanie ma zawierać informację o liczbie elektro-odpadów przekazanych do zakładów przetwarzania. Wszystkie podmioty uznane za zbierające zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (skupy złomu, serwisy, sklepy, firmy zajmujące się odbieraniem odpadów komunalnych) muszą podać do 31 lipca dane o liczbie zebranych starych urządzeń, które zostały następnie przekazane odpowiedniemu zakładowi przetwarzania w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca. Natomiast do 15 marca muszą złożyć takie same sprawozdanie, które zawiera dane o liczbie zebranego zużytego sprzętu w okresie od 1 lipca do 31 grudnia. Należy prowadzić dodatkową ewidencję zawierającą informację o ilości i masie wprowadzonego sprzętu, na podstawie której (oraz innych zaświadczeń o zużytym sprzęcie) oblicza się osiągnięte poziomy zbierania, odzysku i recyklingu zużytego sprzętu.
Dodatkową ewidencję oraz zaświadczenia o zużytym sprzęcie należy przechowywać przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, którego dotyczą.
Szczegółowe informacje na temat obowiązków, którym podlegają wprowadzający sprzęt, zawiera treść ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495, z późn. zm.).
Alicja Brzezińska









