Zmiana uchwały w sprawie programu kompleksowego wsparcia dla rodzin "Za życiem"

UCHWAŁA Nr 5
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 stycznia 2025 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie programu kompleksowego wsparcia dla rodzin "Za życiem"

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem" (Dz. U. z 2024 r. poz. 1829) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
 W uchwale nr 160 Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2016 r. w sprawie programu kompleksowego wsparcia dla rodzin "Za życiem" (M.P. poz. 1250 oraz z 2022 r. poz. 64) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku nr 1 do uchwały:
a)
w części "SPIS TREŚCI" wyrazy "4.4. Tworzenie mieszkań chronionych dla osób niepełnosprawnych" zastępuje się wyrazami "4.4. Tworzenie mieszkań treningowych lub wspomaganych dla osób niepełnosprawnych",
b)
w części "WYKAZ SKRÓTÓW":
po wyrazach "MEiN - Ministerstwo Edukacji i Nauki" od nowego wiersza dodaje się wyrazy "MEN - Ministerstwo Edukacji Narodowej",
po wyrazach "MRiPS - Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej" od nowego wiersza dodaje się wyrazy "MRPiPS - Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej",
c)
w części "WSTĘP" akapit dziesiąty otrzymuje brzmienie:

"Istotne jest również działanie dotyczące tworzenia mieszkań treningowych i wspomaganych, które stanowią formy pomocy przygotowujące osoby w nich przebywające, przy wsparciu specjalistów, do prowadzenia nie- zależnego życia lub wspierające te osoby w codziennym funkcjonowaniu. Nazwa "mieszkania treningowe lub wspomagane" została wprowadzona ustawą z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1693). Zastąpiła ona dotychczasową nazwę "mieszkania chronione". Działanie to stanowi odpowiedź na oczekiwania środowiska osób niepełnosprawnych.",

d)
w części "CELE PROGRAMU" pkt 10 otrzymuje brzmienie:

"10. tworzenie i rozwój mieszkań treningowych lub wspomaganych na rzecz osób niepełnosprawnych;",

e)
w działaniu "4.2. Zwiększenie dostępności mieszkań dla rodzin wychowujących dzieci niepełnosprawne - mieszkania na wynajem o umiarkowanym czynszu wybudowane w ramach bezzwrotnego dofinansowania ze środków budżetu państwa społecznego budownictwa czynszowego":
w części "Sposób realizacji, w tym propozycje aktów prawnych" po ostatnim zdaniu dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Nazwa "mieszkania chronione" została zastąpiona nazwą "mieszkania treningowe lub wspomagane" przez ustawę z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw.",

w części "Formy realizacji" wyrazy "w tym mieszkań chronionych" zastępuje się wyrazami "w tym mieszkań treningowych lub wspomaganych",
f)
działanie "4.4. Tworzenie mieszkań chronionych dla osób niepełnosprawnych" otrzymuje brzmienie:

"4.4. Tworzenie mieszkań treningowych lub wspomaganych dla osób niepełnosprawnych

Cel działania: udzielanie wsparcia, o którym mowa w art. 53 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, dla osób legitymujących się orzeczeniami o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności.

Grupa docelowa: osoby niepełnosprawne ze znacznym stopniem niepełnosprawności lub stopniem umiarkowanym.

Podmioty realizujące: samorządy powiatowe lub gminne.

Sposób realizacji: tworzenie mieszkań treningowych lub wspomaganych.

Do dnia 31 grudnia 2025 r. lokale nie powinny być większe niż dla 7 osób, a od dnia 1 stycznia 2026 r. - dla 6 osób. Dodatkowo liczba osób w jednym pomieszczeniu mieszkalnym w mieszkaniu treningowym i wspomaganym do dnia 31 grudnia 2025 r. może być wyższa niż 2 osoby, a od dnia 1 stycznia 2026 r. - nie wyższa niż 2 osoby.

Pomieszczenia w mieszkaniu treningowym lub wspomaganym, w którym ze wsparcia korzystają osoby nie- pełnosprawne, powinny być dostosowane do ich potrzeb, a w przypadku korzystania ze wsparcia przez osoby niepełnosprawne fizycznie - pozbawione barier architektonicznych i dostępne dla tych osób z zewnątrz. Pierwszeństwo w otrzymaniu tej formy wsparcia będą miały osoby samotne lub zamieszkujące w trudnych warunkach lokalowych albo środowiskowych.

Formy realizacji: dofinansowanie z budżetu państwa zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego.

Samorząd jest zobowiązany do prowadzenia mieszkania treningowego lub wspomaganego, którego tworzenie zostało dofinansowane z budżetu państwa w ramach Programu, przez okres min. 5 lat od czasu uruchomienia ww. mieszkania.",

g)
w działaniu "5.2. Utworzenie i utrzymanie portalu informacyjnego oraz infolinii "Za życiem" " w części "Podmioty realizujące" wyraz "MRiPS" zastępuje się wyrazem "MRPiPS",
h)
w działaniu "5.3. Doradca rodziny" w części "Sposób realizacji, w tym propozycje aktów prawnych" wyrazy "wypracuje MEiN w porozumieniu z MRiPS" zastępuje się wyrazami "wypracuje MEN w porozumieniu z MRPiPS",
i)
w działaniu "5.5. Świadome i odpowiedzialne rodzicielstwo - działania edukacyjne dla młodzieży szkół ponadpodstawowych" w części "Podmioty realizujące" wyraz "MEiN" zastępuje się wyrazem "MEN",
j)
w załączniku nr 1 do Programu w części "III. ZABEZPIECZENIE SPOŁECZNE I PRACA" w rozdziale "3. Instytucje pomocy społecznej" w podrozdziale "Mieszkania chronione" akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Wsparcie mieszkaniowe dla osób niepełnosprawnych jest realizowane m.in. w ramach działania 4.4. Programu pn. "Tworzenie mieszkań chronionych dla osób niepełnosprawnych", a od 2024 r. pod zmienioną nazwą "Tworzenie mieszkań treningowych lub wspomaganych dla osób niepełnosprawnych", w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw, która nazwę "mieszkania chronione" zastąpiła nazwą "mieszkania treningowe lub wspomagane".",

k)
w załączniku nr 2 do Programu:
w tabeli:
––
w kolumnie "Rodzaje działań wg priorytetów" działanie 4.4. otrzymuje brzmienie:

"Tworzenie mieszkań treningowych lub wspomaganych dla osób niepełnosprawnych1)",

––
w kolumnie "Podmiot odpowiedzialny":
–––
wyraz "MRiPS" zastępuje się wyrazem "MRPiPS",
–––
wyraz "MEiN" zastępuje się wyrazem "MEN",
pod tabelą dodaje się odnośnik nr 1 w brzmieniu:

"1) Nazwa "mieszkania treningowe lub wspomagane" zastąpiła nazwę "mieszkania chronione" na podstawie art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1693), który wszedł w życie z dniem 1 listopada 2023 r.";

2)
załącznik nr 2 do uchwały otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszej uchwały.
§  2.
 Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

PLAN FINANSOWY PROGRAMU*

Budżetowanie działań Programu w tys. zł

grafika

* Finansowanie działań w ramach Programu będzie realizowane przez zapewnienie odpowiedniej alokacji dostępnych środków finansowych, będących w dyspozycji jednostek sektora finansów publicznych. Realizacja działań będzie się odbywać w ramach środków poszczególnych dysponentów.

Ewentualne skutki dla Ministra Zdrowia zostaną sfinansowane w ramach środków zabezpieczonych w budżecie cz. 46, bez możliwości ubiegania się o dodatkowe środki z budżetu państwa.

W zakresie kosztów realizacji Programu przez NFZ, skutki zostaną sfinansowane w ramach zatwierdzonego planu finansowego NFZ, bez możliwości ubiegania się o dodatkowe środki z budżetu państwa i bez konieczności uruchamiania funduszu zapasowego.

Przewidywane wydatki będące skutkiem wejścia w życie procedowanej uchwały w zakresie ochrony zdrowia zostaną pokryte ze środków finansowych przeznaczanych na finansowanie ochrony zdrowia zgodnie z art. 131c ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146, z późn. zm.) (nie spowodują powiększenia przewidywanej w ustawie wartości wydatków na zdrowie określonej dla poszczególnych lat jako procent produktu krajowego brutto).

a) Prognozowane wydatki*) na zasiłki opiekuńcze z tytułu opieki nad dzieckiem (0-18 lat) finansowane z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (bez ewentualnych wypłat dodatkowego zasiłku opiekuńczego)

Rok Prognozowane wydatki na zasiłki opiekuńcze z tytułu opieki nad dzieckiem - kwoty nominalne (w min zł) Prognozowane wydatki na zasiłki opiekuńcze z tytułu opieki nad dzieckiem - kwoty zdyskontowane inflacją na 2020 r. (w min zł)
2022 1 009,2 969,7
2023 1 042,8 979,0
2024 1 075,7 985,7
2025 1 110,6 992,8
2026 1 146,1 999,5

*) Wyniki pochodzą z przeliczenia wariantu nr 1 Prognozy wpływów i wydatków Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na lata 2021-2025 (ZUS, Warszawa, grudzień 2020 r.).

Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie posiada danych dotyczących zasiłków opiekuńczych wypłacanych wyłącznie w związku ze sprawowaniem opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi. Posiada jedynie ogólne informacje dotyczące wszystkich zasiłków opiekuńczych wypłacanych z tytułu okoliczności określonych przepisami ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2780, z późn. zm.).

b) Samorządy powiatów otrzymują na dany rok limit środków Funduszu Pracy na finansowanie programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej. Środki w transzach miesięcznych trafiają na konto powiatowego urzędu pracy do końca roku. Z powyższych środków są finansowane wszystkie formy aktywizacji określone w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2024 r. poz. 475, z późn. zm.), w tym: szkolenia, prace interwencyjne, refundacja wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy, dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej, staże, roboty publiczne oraz prace społecznie użyteczne (w tym "Pomoc w domu").

Wydatki w ramach poddziałania 3.5.5. będą realizowane ze środków Funduszu Pracy w ramach przyznanych powiatowym urzędom pracy limitów na działania aktywizacyjne oraz ewentualnej rezerwy Ministra.

c) Koszty będą ustalane corocznie (w zależności od zgłoszonego zapotrzebowania).

d) Program NOWEFIO będzie finansowany z krajowych środków publicznych pochodzących z rezerwy celowej z budżetu państwa i wyniesie 80 mln zł rocznie. Beneficjentami Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030 mogą stać się organizacje obywatelskie działające we wszystkich obszarach sfery pożytku publicznego, zaś środki rozdzielane są w trybie corocznych otwartych konkursów ofert. Nie można zaplanować jakie i ile organizacji wspierających rodziny i system pieczy zastępczej weźmie udział w konkursach i uzyska dofinansowanie.

e) Projekty są współfinansowane ze środków budżetu Unii Europejskiej oraz innych źródeł, w tym budżetu państwa. Nie ma możliwości wskazania dokładnej kwoty współfinansowania krajowego.

PLAN FINANSOWY PROGRAMU*

grafika

* Finansowanie działań w ramach Programu będzie realizowane przez zapewnienie odpowiedniej alokacji dostępnych środków finansowych, będących w dyspozycji jednostek sektora finansów publicznych. Realizacja działań będzie się odbywać w ramach środków poszczególnych dysponentów.

Ewentualne skutki dla Ministra Zdrowia zostaną sfinansowane w ramach środków zabezpieczonych w budżecie cz. 46, bez możliwości ubiegania się o dodatkowe środki z budżetu państwa.

W zakresie kosztów realizacji Programu przez NFZ, skutki zostaną sfinansowane w ramach zatwierdzonego planu finansowego NFZ, bez możliwości ubiegania się o dodatkowe środki z budżetu państwa i bez konieczności uruchamiania funduszu zapasowego.

Przewidywane wydatki będące skutkiem wejścia w życie procedowanej uchwały w zakresie ochrony zdrowia zostaną pokryte ze środków finansowych przeznaczanych na finansowanie ochrony zdrowia zgodnie z art. 131c ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146, z późn. zm.) (nie spowodują powiększenia przewidywanej w ustawie wartości wydatków na zdrowie określonej dla poszczególnych lat jako procent produktu krajowego brutto).

a), b), c), d), e) Zobacz objaśnienia pod tabelą przedstawiającą budżetowanie działań Programu z podziałem na lata 2022-2026.

Środki na realizację Programu w latach 2027-2031 pozostają rokrocznie na poziomie nie mniejszym niż w roku 2026.

W 2025 r., w wyniku oceny Programu, zostaną ustalone środki na lata 2027-2031.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.113

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zmiana uchwały w sprawie programu kompleksowego wsparcia dla rodzin "Za życiem"
Data aktu: 17/01/2025
Data ogłoszenia: 05/02/2025
Data wejścia w życie: 06/02/2025