Założenia polityki mieszkaniowej państwa.

REZOLUCJA
SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 6 lipca 1995 r.
w sprawie założeń polityki mieszkaniowej państwa.

Sejm Rzeczypospolitej Polskiej wzywa Prezesa Rady Ministrów do uzupełnienia założeń polityki mieszkaniowej państwa, ze szczególnym uwzględnieniem propozycji zawartych w załączniku, i przedłożenia ich Sejmowi w terminie do 31 października 1995 r.

ZAŁĄCZNIK

Założenia polityki mieszkaniowej państwa powstały w wyniku rezolucji podjętej przez Sejm w sierpniu 1994 r. Opracowano je w szczególnym okresie, w okresie wdrażania ustaw budowlanych i mieszkaniowych, które przesądzają już w znacznym stopniu o wielu istotnych rozwiązaniach gospodarki mieszkaniowej. Ustawy te stanowiły konkretyzację opracowanych przez poprzedni Rząd założeń polityki mieszkaniowej z lutego 1993 r., do których Sejm I kadencji nie zdążył się ostatecznie ustosunkować.

Wszystkie te ustawy dotyczą jednak gospodarki istniejącymi zasobami mieszkaniowymi - częściowego uporządkowania spraw własnościowych, likwidacji administracyjnego trybu najmu, reformy czynszów i wprowadzenia systemowych dodatków mieszkaniowych. Natomiast otwarta pozostaje podstawowa dla przyszłości mieszkalnictwa kwestia form, zasad i źródeł finansowania budownictwa mieszkaniowego, decydujących o dostępności nowo budowanych mieszkań.

A. Sejm akceptuje tezy i deklaracje zawarte w Założeniach, dotyczące:

1) antystresyjnych i stymulujących zatrudnienie funkcji budownictwa mieszkaniowego;

2) konieczności interwencjonizmu państwa w sferze mieszkalnictwa, którego zakres, głębokość i formy powinny uwzględniać sytuację materialną konkretnych grup społecznych, a zarazem sprzyjać aktywizowaniu uczestników procesów inwestycyjnych i eksploatacyjnych, kształtowaniu ich proinnowacyjnych, proenergooszczędnych i proekologicznych postaw;

3) konieczności tworzenia przez państwo warunków prawnych, organizacyjnych i finansowych ułatwiających dostępność mieszkań grupom ludności o różnych dochodach, w szczególności o dochodach niskich i średnich, których nie stać na zakup lub współfinansowanie samodzielnego mieszkania o skromnym, ale współczesnym standardzie;

4) rozdzielenia kompetencji i odpowiedzialności pomiędzy Rząd i samorządy terytorialne, tak aby realizacja polityki mieszkaniowej państwa odbywała się na poziomie lokalnym, poprzez lokalne programy i strategie mieszkaniowe, w ramach możliwości stworzonych gminom przez interwencjonizm państwa;

5) przechodzenia od przedmiotowego wspomagania budownictwa mieszkaniowego do bezpośredniego wspierania podmiotów funkcjonujących w mieszkalnictwie, a zwłaszcza wspomagania ludzi podejmujących wysiłek dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych.

B. Sejm proponuje uzupełnić Założenia, uwzględniając poniższe uwagi:

1) w Założeniach zabrakło deklaracji ekonomicznych stwarzających perspektywę przełamania kryzysu mieszkaniowego. Nie skonkretyzowano skali i zakresu subwencjonowania ze środków publicznych działań promieszkaniowych: subwencji na częściowe pokrycie oprocentowania kredytów, na wspomaganie realizacji rozwiązań energooszczędnych, proekologicznych i innych. Nie oszacowano dochodów budżetowych oczekiwanych wskutek pobudzenia budownictwa mieszkaniowego, które mogłoby częściowo sfinansować te subwencje;

2) zabrakło również harmonogramu wdrażania i upowszechniania poszczególnych rozwiązań organizacyjno-finansowych. Założenia nie pozwalają oszacować zapotrzebowania na poszczególne formy finansowania i organizowania budownictwa mieszkaniowego;

3) w Założeniach zabrakło konkretyzacji warunków finansowych realizacji zamierzeń w najbliższych 2-3 latach i w dalszej perspektywie, stanowiących zobowiązanie do zaangażowania środków publicznych, umożliwiających widoczny i szybki postęp w przełamywaniu kryzysu mieszkaniowego;

4) w Założeniach powinna być przedstawiona koncepcja zwiększenia udziału gmin w podatkach i opłatach w celu zapewnienia wzrostu dochodów własnych gmin w związku z rosnącymi ich zdaniami własnymi w zakresie mieszkalnictwa;

5) zabrakło przedstawienia wariantów prognostycznych ukazujących związek między stopniem finansowego zasilania mieszkalnictwa przez różne podmioty a liczbą osób mogących skorzystać z różnorodnych form budownictwa, ze wskazaniem wpływu na zmianę w sytuacji mieszkaniowej;

6) Założenia formułują niewystarczająco preferencje państwa w zakresie budowy pełnostandardowych mieszkań na wynajem o czynszach dostępnych dla ludności średnio i mniej zamożnej. Istnieje potrzeba zdecydowanego przesunięcia środków na rzecz finansowego wspierania budownictwa tego typu, w powiązaniu z systemem premii gwarancyjnych, rekompensat, ulg podatkowych i lokalnych kas mieszkaniowych, oraz opracowywania odpowiednich programów rzeczowych;

7) brakuje jasno określonego stanowiska wobec preferowanych form użytkowania mieszkania, precyzyjnych i zgodnych z poczuciem sprawiedliwości propozycji pod adresem "odsetkowiczów" i właścicieli książeczek mieszkaniowych, preferencji dotyczących zakresu prywatyzacji i reprywatyzacji;

8) w Założeniach należy wyraźnie sformułować również możliwość realizacji programu taniego budownictwa mieszkaniowego "pierwsze mieszkanie" na warunkach ustalonych przez Rząd i w oparciu o tanie kredyty mieszkaniowe;

9) Założenia tylko częściowo łagodzą trudności osób, które wpadły w pętlę zadłużenia w trakcie spłacania kredytów mieszkaniowych. Restrukturyzacja tego zadłużenia powinna doprowadzić do likwidacji problemu "odsetkowiczów";

10) prowadzona polityka mieszkaniowa powinna popierać prywatyzację i reprywatyzację, a przyjęty program działań musi uwzględnić skutki ekonomiczne i społeczne;

11) określenie polityki standardowej chroniącej przed wykorzystywaniem środków publicznych na architektoniczne i urbanistyczne substandardy, jak i "luksusu mieszkaniowego", a także wspierającej informacyjne, organizacyjne i finansowe działania na rzecz energooszczędnych i ekologicznych technologii;

12) przedstawienie założeń polityki rozwoju infrastruktury komunalnej, w tym również uregulowanie zasad gospodarki gruntami na cele mieszkaniowe.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024