Używanie samochodów osobowych, motocykli i motorowerów do celów służbowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, ŻEGLUGI I ŁĄCZNOŚCI
z dnia 9 maja 1989 r.
w sprawie używania samochodów osobowych, motocykli i motorowerów do celów służbowych.

Na podstawie art. 26 ustawy z dnia 27 listopada 1961 r. o transporcie drogowym i spedycji krajowej (Dz. U. Nr 53, poz. 297, z 1984 r. Nr 53, poz. 272 i z 1988 r. Nr 41, poz. 324) i w związku z pkt 10 załącznika nr 8 do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1987 r. w sprawie określenia kompetencji niektórych naczelnych i centralnych organów administracji państwowej zastrzeżonych w szczególnych przepisach ustawowych dla organów zniesionych oraz o zmienionym zakresie działania (Dz. U. Nr 42, poz. 250) zarządza się, co następuje:
§  1.
Cele służbowe państwowych jednostek organizacyjnych, organizacji spółdzielczych i społecznych, zwanych dalej "jednostkami organizacyjnymi", mogą być zaspokojone przy użyciu samochodów osobowych, motocykli i motorowerów:
1)
stanowiących własność tych jednostek i przeznaczonych do zaspokajania celów służbowych, zwanych dalej "pojazdami służbowymi",
2) 1
stanowiących własność pracowników i używanych do celów służbowych na podstawie umów zawieranych zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego.
§  2.
1.
Koszty utrzymania i eksploatacji pojazdu służbowego pokrywa jednostka organizacyjna będąca właścicielem tego pojazdu.
2.
Pojazdem służbowym może kierować osoba zatrudniona w charakterze kierowcy, a także kierownik jednostki organizacyjnej lub osoba pisemnie przez niego upoważniona.
§  3. 2
(skreślony).
§  4. 3
(skreślony).
§  5. 4
 
1.
Jednostki organizacyjne pokrywają koszty używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów stanowiących własność pracowników tych jednostek według stawek za jeden kilometr przebiegu, które wynoszą:
1)
dla samochodu osobowego:
a)
o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 - 0,3340 zł,
b)
o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 - 0,5354 zł,
2)
dla motocykla - 0,1474 zł,
3)
dla motoroweru - 0,0884 zł.
2.
Począwszy od 1998 r. stawki za jeden kilometr przebiegu będą podlegały zmianom w stopniu odpowiadającym kwartalnemu wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych, licząc od następnego miesiąca po miesiącu, w którym wskaźnik ten został ogłoszony przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej «Monitor Polski».
§  6.
1. 5
W jazdach lokalnych (w granicach administracyjnych miasta lub gminy) zwrot kosztów, o których mowa w § 5, może być dokonywany w formie wypłacania pracownikowi miesięcznego ryczałtu pieniężnego wynikającego z pomnożenia miesięcznego limitu przebiegu kilometrów w jazdach lokalnych przez stawkę określoną w § 5 ust. 1.
2.
Miesięczny ryczałt pieniężny wypłaca się na podstawie oświadczenia pracownika o używaniu samochodu osobowego, motocykla lub motoroweru do celów służbowych.
3.
Miesięczny ryczałt pieniężny nie przysługuje za okres urlopu oraz innej nieobecności w pracy. Kwotę ryczałtu zmniejsza się o 1/23 za każdy dzień, za który ryczałt nie przysługuje.
§  7.
1. 6
Miesięczny limit przebiegu kilometrów w jazdach lokalnych, a także w celu odbycia podróży służbowej (jazdy zamiejscowe) przy użyciu samochodu osobowego, motocykla lub motoroweru określonego w § 1 pkt 2 jest ustalany przez kierownika jednostki organizacyjnej.
2.
Miesięczny limit przebiegu kilometrów w jazdach lokalnych nie może przekraczać 500 km.
3.
W jednostkach budżetowych miesięczny limit przebiegu kilometrów wraz z limitem na jazdy lokalne nie powinien przekraczać 500 km, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach może być zwiększony do 1500 km.
§  8.
Traci moc zarządzenie Ministra Komunikacji z dnia 29 czerwca 1987 r. w sprawie używania pojazdów samochodowych do celów służbowych (Monitor Polski Nr 19, poz. 165, z 1988 r. Nr 12, poz. 106 i z 1989 r. Nr 5, poz. 56).
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z wyjątkiem § 5 ust. 1, który wchodzi w życie z mocą od dnia 2 kwietnia 1989 r.
1 § 1 pkt 2 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 18 października 1989 r. (M.P.89.35.279) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 października 1989 r.
2 § 3 skreślony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 18 października 1989 r. (M.P.89.35.279) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 października 1989 r.
3 § 4 skreślony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 18 października 1989 r. (M.P.89.35.279) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 października 1989 r.
4 § 5 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 16 czerwca 1997 r. (M.P.97.37.365) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1997 r.
5 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 18 października 1989 r. (M.P.89.35.279) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 października 1989 r.
6 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 18 października 1989 r. (M.P.89.35.279) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 października 1989 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1989.16.117

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Używanie samochodów osobowych, motocykli i motorowerów do celów służbowych.
Data aktu: 09/05/1989
Data ogłoszenia: 23/05/1989
Data wejścia w życie: 23/05/1989, 02/04/1989