Ustalenie i ogłoszenie statutu stowarzyszenia wyższej użyteczności "Liga Kobiet Polskich".

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 30 listopada 1988 r.
w sprawie ustalenia i ogłoszenia statutu stowarzyszenia wyższej użyteczności "Liga Kobiet Polskich".

Na podstawie § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 1982 r. w sprawie zmiany nazwy stowarzyszenia wyższej użyteczności "Liga Kobiet" na "Liga Kobiet Polskich" oraz nadania statutu temu stowarzyszeniu (Dz. U. Nr 38, poz. 254) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się statut stowarzyszenia wyższej użyteczności "Liga Kobiet Polskich", stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 6 stycznia 1983 r. w sprawie ustalenia i ogłoszenia statutu stowarzyszenia wyższej użyteczności "Liga Kobiet Polskich" (Monitor Polski Nr 2, poz. 11).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT LIGI KOBIET POLSKICH

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
Liga Kobiet Polskich, zwana dalej Ligą, jest społeczno-ideową, masową organizacją kobiet polskich, działającą we wszystkich środowiskach, zrzeszającą kobiety niezależnie od ich światopoglądu i przynależności do innych organizacji społecznych czy politycznych.
§  2.
Liga jest stowarzyszeniem wyższej użyteczności i posiada osobowość prawną.
§  3.
1.
Terenem działalności Ligi jest obszar Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
2.
Siedzibą władz naczelnych Ligi jest miasto stołeczne Warszawa.
§  4.
Liga ma prawo tworzenia oddziałów wojewódzkich, miejskich, miejsko-gminnych, rejonowych, dzielnicowych, gminnych i zakładowych oraz kół w miejscu pracy, zamieszkania i kół specjalistycznych na zasadach określonych w dalszych postanowieniach statutu.
§  5.
1.
Liga używa pieczęci i odznak według wzorów zatwierdzonych przez właściwe organy administracji państwowej.
2.
Zarząd Główny i zarządy terenowe mają prawo posiadania sztandaru.
§  6.
W skład Ligi wchodzą Organizacja Rodzin Wojskowych i Koła Rodziny Milicyjnej, których zasady działania regulują regulaminy wewnętrzne.
§  7.
Liga może należeć do międzynarodowych organizacji o podobnych celach.

Rozdział  2

Cele i środki działania

§  8.
Celem Ligi jest:
1)
umacnianie pozycji kobiet w życiu politycznym, społecznym, zawodowym, kulturalnym i w gospodarce narodowej,
2)
dążenie do pełnej realizacji zasady równouprawnienia kobiet,
3)
zwiększenie udziału kobiet w organach władzy i administracji państwowej oraz samorządzie pracowniczym,
4)
reprezentowanie interesów kobiet w zakładach pracy, w szczególności działanie na rzecz zapewnienia im słusznego awansu,
5)
kształtowanie obywatelskich, patriotycznych postaw kobiet, podnoszenie ich świadomości społeczno-politycznej, poziomu ideowego i kulturalnego oraz wiedzy ogólnej,
6)
działanie na rzecz ochrony interesów kobiety, rodziny i dziecka,
7)
kształtowanie w społeczeństwie modelu rodziny partnerskiej, umacnianie trwałości rodziny i wspomaganie jej w wypełnianiu funkcji opiekuńczych, wychowawczych i ekonomicznych,
8)
kształtowanie moralności socjalistycznej i tolerancji wobec odmiennych przekonań,
9)
aktywizowanie kobiet do uczestnictwa w pracach różnych ogniw samorządoności obywatelskiej.
§  9.
Wymienione w § 8 cele Liga realizuje przez:
1)
pracę ideowo-wychowawczą i upowszechnianie kierunków socjalistycznego rozwoju społeczno-politycznego kraju,
2)
inspirowanie badań sytuacji kobiety, rodziny i dziecka, przedstawianie postulatów co do polityki społecznej państwa w tym zakresie i czuwanie nad ich realizacją,
3)
współdziałanie z kołami gospodyń wiejskich i radami spółdzielczyń,
4)
współpracę z organami władzy i administracji państwowej, instytucjami, zakładami pracy oraz organizacjami społecznymi i spółdzielczymi w zakresie problematyki kobiety, rodziny i dziecka, zwłaszcza związkami zawodowymi i organizacjami młodzieżowymi,
5)
rekomendowanie kandydatek do organów władzy i administracji państwowej oraz samorządu pracowniczego,
6)
organizowanie działalności kulturalnej i oświatowej w formie prowadzenia i rozwijania placówek kulturalno-oświatowych oraz odczytów, sympozjów, klubów dyskusyjnych, kursów, pokazów, wystaw itp.,
7)
prowadzenie i rozwijanie specjalistycznych jednostek organizacyjnych, powoływanych do realizacji określonych zadań, takich jak Komitet Gospodarstwa Domowego, którego organizację określa odrębny regulamin,
8)
szerzenie oświaty zdrowotnej i higieny,
9)
prowadzenie działalności analityczno-badawczej oraz edukacji ekonomicznej, związanej z unowocześnieniem i racjonalizacją gospodarstwa domowego,
10)
udział w działaniach zmierzających do ochrony konsumenta, racjonalnego wykorzystania surowców i prawidłowego podziału wytwarzanej masy towarowej na zaopatrzenie rynku,
11)
inicjowanie rozwoju usług i urządzeń socjalnych, ułatwiających godzenie obowiązków rodzinnych z pracą zawodową,
12)
rozwijanie świadomości i kultury prawnej oraz upowszechnianie znajomości przepisów prawnych, w szczególności z zakresu prawa rodzinnego, prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, wśród kobiet i ich rodzin, świadczenie im pomocy prawnej, zwłaszcza w ramach uprawnień procesowych Ligi, prowadzenie poradnictwa prawno-społecznego,
13)
badanie skuteczności i praktyki stosowania przepisów prawnych i opiniowanie aktów prawnych dotyczących kobiety, rodziny i dziecka oraz zgłaszanie wniosków w sprawie zmian ustawodawczych w tym zakresie,
14)
prowadzenie własnych wydawnictw,
15)
utrzymywanie łączności z międzynarodowymi i zagranicznymi organizacjami kobiecymi, wymianę delegacji i wydawnictw.

Rozdział  3

Członkinie, ich prawa i obowiązki

§  10.
Członkostwo Ligi dzieli się na zwyczajne i honorowe.
§  11.
1.
Członkinią Ligi może zostać każda obywatelka polska uznająca cele Ligi.
2.
Przyjęcia w poczet członkiń Ligi dokonuje zarząd koła na podstawie pisemnej deklaracji kandydatki.
§  12.
1.
Członkostwo honorowe Ligi nadaje Zjazd Krajowy na wniosek Zarządu Głównego osobom szczególnie zasłużonym w realizacji celów Ligi.
2.
Członkostwo honorowe określonych władz nadaje na wniosek tych władz zjazd odpowiedniego szczebla członkiniom Ligi szczególnie zasłużonym w działalności organizacji.
§  13.
Członkini zwyczajnej przysługuje:
1)
bierne i czynne prawo wyborcze do władz Ligi,
2)
prawo korzystania z urządzeń i usług Ligi na zasadach określonych przez Zarząd Główny,
3)
prawo zwracania się do władz Ligi w sprawach osobistych i społecznych,
4)
prawo posiadania legitymacji i noszenia odznaki członkowskiej.
§  14.
Do obowiązków członkini zwyczajnej należy:
1)
przestrzeganie postanowień statutu i regulaminów oraz wykonywanie uchwał Ligi,
2)
godne reprezentowanie Ligi osobistą postawą obywatelską i moralną,
3)
aktywny udział w działalności Ligi,
4)
działanie na rzecz realizacji celów Ligi w toku wykonywania funkcji pełnionych z jej rekomendacji oraz składanie sprawozdań z tej działalności,
5)
regularne opłacanie składek członkowskich.
§  15.
1.
Członkostwo ustaje wskutek:
1)
dobrowolnego wystąpienia,
2)
skreślenia z listy członkiń,
3)
wykluczenia.
2.
Skreślenie z listy członkiń może nastąpić w przypadku nieuczestniczenia w działalności Ligi lub nie usprawiedliwionego zalegania w opłacaniu składek członkowskich przez okres co najmniej 12 miesięcy.
3.
Wykluczenie z Ligi następuje w razie:
1)
naruszenia postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Ligi,
2)
pozbawienia praw publicznych.
4.
Uchwałę o skreśleniu lub wykluczeniu z szeregów Ligi podejmuje ogólne zebranie koła.
5.
Od uchwały o skreśleniu lub wykluczeniu przysługuje prawo odwołania do władz wyższego szczebla w terminie 30 dni od dnia zawiadomienia o skreśleniu lub wykluczeniu.

Rozdział  4

Struktura organizacyjna i zasady działania Ligi

§  16.
Struktura Ligi obejmuje:
1)
koła,
2)
oddziały zakładowe,
3)
oddziały gminne, miejskie, miejsko-gminne, dzielnicowe i rejonowe,
4)
oddziały wojewódzkie,
5)
władze naczelne.
§  17.
1.
Koło jest podstawową jednostką organizacyjną Ligi.
2.
Do założenia koła wymagana jest liczba co najmniej 5 członkiń.
3.
Założenie koła wymaga zatwierdzenia uchwałą zarządu miejskiego, rejonowego lub zakładowego, a w miastach nie posiadających oddziału miejskiego - uchwałą zarządu wojewódzkiego.
4.
Koła mogą być organizowane według miejsca pracy i miejsca zamieszkania.
5.
Na tych samych zasadach mogą być organizowane sekcje, zespoły i kluby według zawodu i zainteresowań członkiń.
§  18.
Oddziały zakładowe są tworzone przez zarządy miejskie w wielkich zakładach pracy, w których działa co najmniej 10 kół.
§  19.
Oddziały tworzone są przez zarządy wojewódzkie w gminach, miastach lub dzielnicach, w których działa co najmniej 10 kół. Na tych samych zasadach mogą być tworzone oddziały rejonowe obejmujące obszar kilku gmin lub miast w obrębie jednego województwa.
§  20.
Oddziały wojewódzkie tworzone są przez Zarząd Główny.
§  21.
1.
Kadencja wszystkich władz Ligi trwa 4 lata.
2.
Zasady zgłaszania, liczbę kandydatek do władz, zasady ich wyboru i sposób głosowania przy ich wyborze ustala zjazd odpowiedniego szczebla lub walne zebranie.
3.
Zasady wybierania delegatek na zjazdy ustala każdorazowo Zarząd Główny.
§  22.
1.
Uchwały władz Ligi są podejmowane zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania, jeżeli statut nie przewiduje innych zasad. Uchwały podejmowane są w głosowaniu jawnym. Może być przeprowadzone głosowanie tajne.
2.
Władze wyższego szczebla mogą uchylać uchwały odpowiednich władz niższego szczebla sprzeczne z przepisami prawa, postanowieniami statutu, regulaminem lub programem działania Ligi.
§  23.
W razie ustąpienia członkini władz Ligi władze te mogą dokooptować nową członkinię, z tym że liczba dokooptowanych członkiń nie może przekraczać 1/3 ogólnej liczby członkiń pochodzących z wyboru.
§  24.
Członkinie komisji rewizyjnej nie mogą być powoływane w skład innych władz tego samego szczebla, natomiast mogą brać udział w posiedzeniach zarządu danego szczebla z głosem doradczym; mogą również pełnić funkcję z wyboru we władzach niższego lub wyższego szczebla. Przewodnicząca komisji może brać udział także w posiedzeniach prezydium zarządu danego szczebla.

Rozdział  5

Władze koła

§  25.
Władzami koła są:
1)
walne zebranie koła,
2)
zarząd koła,
3)
komisja rewizyjna w kołach liczących ponad 20 członkiń.

A.

 Walne zebranie koła

§  26.
1.
Walne zebranie koła, zwoływane przez zarząd koła, jest najwyższą władzą koła.
2.
Do walnego zebrania koła należy:
1)
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności ustępującego zarządu i komisji rewizyjnej koła,
2)
na wniosek komisji rewizyjnej koła (lub miejskiej komisji rewizyjnej w kołach liczących 20 lub mniej członkiń) udzielanie absolutorium ustępującemu zarządowi koła,
3)
ustalanie planu i form działania koła,
4)
wybór zarządu i komisji rewizyjnej koła oraz delegatek na miejski zjazd Ligi, według zasad ustalonych przez zarząd miejski na podstawie wytycznych Zarządu Głównego.
§  27.
1.
W walnym zebraniu koła biorą udział wszystkie członkinie koła.
2.
Zebrania członkiń koła zwoływane są przez zarząd koła w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał, a zebranie sprawozdawcze - w połowie kadencji zarządu.

B.

 Zarząd koła

§  28.
1.
Zarząd koła jest najwyższą władzą koła w okresie między walnymi zebraniami.
2.
Zarząd koła odpowiada za swoją działalność przed walnym zebraniem koła i nadrzędnymi władzami Ligi.
§  29.
Zarząd koła składa się co najmniej z 3 członkiń, które wybierają spośród siebie przewodniczącą, sekretarza i skarbnika.
§  30.
Do zarządu koła należy:
1)
realizowanie planu pracy koła, uchwalonego przez walne zebranie koła,
2)
kierowanie bieżącą pracą koła,
3)
wykonywanie uchwał walnego zebrania koła oraz uchwał i zaleceń nadrzędnych,
4)
zwoływanie walnych zebrań koła,
5)
zarządzanie majątkiem koła, czuwanie nad regularnym opłacaniem składek członkowskich,
6)
reprezentowanie koła na terenie swojego działania i występowanie w jego imieniu wobec miejscowych władz i organizacji społecznych oraz kierownictw zakładów pracy,
7)
występowanie bezpośrednio z wnioskami i opiniami oraz postulatami do władz Ligi wszystkich szczebli,
8)
składanie sprawozdań ze swojej działalności zarządowi miejskiemu.
§  31.
Zebrania zarządu koła odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu.

C.

 Komisja rewizyjna koła

§  32.
Komisja rewizyjna koła składa się z trzech członkiń, które wybierają spośród siebie przewodniczącą i sekretarza.
§  33.
Do komisji rewizyjnej koła należy:
1)
kontrolowanie całokształtu działalności koła ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej - przynajmniej raz na kwartał,
2)
przedstawianie zarządowi koła wniosków wynikających z przeprowadzonej kontroli,
3)
składanie na walnym zebraniu koła sprawozdania ze swojej działalności i zgłaszanie wniosku o udzielenie absolutorium ustępującemu zarządowi koła.
§  43.
Posiedzenia komisji rewizyjnej koła odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

Rozdział  6

Władze oddziału miejskiego

§  35.
Władzami oddziału miejskiego są:
1)
zjazd miejski,
2)
zarząd miejski,
3)
miejska komisja rewizyjna.

A.

 Zjazd miejski

§  36.
Zjazd miejski jest najwyższą władzą oddziału miejskiego. Zjazd miejski może być zwyczajny lub nadzwyczajny.
§  37.
1.
Zwyczajny zjazd miejski zwoływany jest przez zarząd miejski.
2.
Nadzwyczajny zjazd miejski zwoływany jest przez zarząd miejski:
1)
z własnej inicjatywy,
2)
na żądanie zarządu wojewódzkiego,
3)
na wniosek komisji rewizyjnej zarządu wojewódzkiego lub zarządu miejskiego,
4)
na pisemny wniosek co najmniej 1/2 ogólnej liczby członkiń.
3.
Nadzwyczajny zjazd miejski obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których został zwołany.
4.
Zwołanie nadzwyczajnego zjazdu miejskiego powinno odbyć się najpóźniej w terminie 1 miesiąca od daty podjęcia uchwały lub zgłoszenia wniosku (żądania).
§  38.
Do zjazdu miejskiego należy:
1)
uchwalanie głównych kierunków działalności oddziału miejskiego,
2)
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań zarządu miejskiego i miejskiej komisji rewizyjnej,
3)
udzielanie na wniosek miejskiej komisji rewizyjnej absolutorium ustępującemu zarządowi miejskiemu,
4)
wybór członkiń zarządu miejskiego, miejskiej komisji rewizyjnej i delegatek na zjazd wojewódzki,
5)
rozpatrywanie wniosków zgłoszonych przez delegatki i władze oddziału miejskiego oraz podejmowanie uchwał w tych sprawach,
6)
nadawanie honorowego członkostwa władz oddziału miejskiego Ligi Kobiet Polskich.
§  39.
1.
W zjeździe miejskim udział biorą:
1)
z głosem decydującym - delegatki kół, jeżeli oddział liczy ponad 100 członkiń, lub wszystkie członkinie organizacji, jeżeli oddział liczy 100 lub mniej członkiń,
2)
z głosem doradczym - członkinie ustępujących władz miejskich nie będące delegatkami oraz osoby zaproszone.
2.
O terminie, miejscu i porządku obrad zjazdu miejskiego zarząd miejski zawiadamia delegatki lub członkinie co najmniej na 14 dni przed terminem zjazdu.

B.

 Zarząd miejski

§  40.
Zarząd miejski jest najwyższą władzą oddziału miejskiego w okresie między zjazdami i odpowiada za swoją pracę przed zjazdem miejskim i nadrzędnymi władzami Ligi.
§  41.
1.
Zarząd miejski kieruje całokształtem działalności oddziału miejskiego zgodnie z uchwałami zjazdu miejskiego oraz wytycznymi władz nadrzędnych Ligi.
2.
Do zarządu miejskiego należy:
1)
wykonywanie uchwał zjazdu miejskiego i władz nadrzędnych Ligi oraz składanie sprawozdań ze swojej działalności,
2)
reprezentowanie oddziału miejskiego na terenie swojego działania i występowanie w jego imieniu,
3)
zatwierdzanie i rozwiązywanie kół Ligi, nadzorowanie i kontrolowanie ich działalności,
4)
uchylanie uchwał walnych zebrań kół Ligi, jeżeli są sprzeczne z przepisami prawa, postanowieniami statutu lub uchwałami władz nadrzędnych,
5)
rozpatrywanie odwołań od uchwał walnych zebrań kół,
6)
powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych, sekcji i zespołów konsultacyjnych jako organów pomocniczych zarządu miejskiego oraz ustalanie ich regulaminów,
7)
uchwalanie planów pracy oraz zatwierdzanie sprawozdań z ich wykonania,
8)
podejmowanie uchwał w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz oddziału miejskiego,
9)
składanie zarządowi wojewódzkiemu sprawozdań z działalności oddziału miejskiego.
§  42.
1.
Zarząd miejski składa się z 15-30 członkin.
2.
Zarząd miejski wybiera spośród siebie prezydium w składzie 5-9 osób, w tym przewodniczącą, 2-3 wiceprzewodniczące i sekretarza.
§  43.
1.
Posiedzenia zarządu miejskiego odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2.
Posiedzenia prezydium odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu.
§  44.
1.
Do prezydium zarządu miejskiego należy:
1)
kierowanie bieżącą działalnością oddziału miejskiego w okresie między posiedzeniami zarządu miejskiego, realizowanie uchwał zarządu miejskiego i nadrzędnych władz Ligi,
2)
zwoływanie posiedzeń zarządu miejskiego,
3)
udzielanie pomocy kołom Ligi i kontrolowanie ich pracy,
4)
kierowanie pracą komisji problemowych, działających przy oddziale miejskim,
5)
zarządzanie majątkiem i funduszami oddziału miejskiego w ramach upoważnień udzielonych przez Zarząd Główny.
2.
Postanowienia § 73 stosuje się odpowiednio.

C.

 Miejska komisja rewizyjna

§  45.
1.
Miejska komisja rewizyjna jest organem kontrolnym oddziału miejskiego i odpowiada za swoją pracę przed zjazdem miejskim oraz nadrzędną komisją rewizyjną.
2.
Miejska komisja rewizyjna składa się z 5 członkiń.
3.
Miejska komisja rewizyjna wybiera spośród siebie przewodniczącą i sekretarza.
§  46.
Do miejskiej komisji rewizyjnej należy:
1)
kontrolowanie co najmniej raz na pół roku całokształtu działalności oddziału miejskiego ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej,
2)
występowanie do zarządu miejskiego z uwagami wynikającymi z przeprowadzonej kontroli działalności oddziału,
3)
składanie na zjeździe miejskim sprawozdania ze swojej działalności i występowanie z wnioskami w sprawie udzielenia absolutorium ustępującemu zarządowi miejskiemu,
4)
nadzorowanie działalności komisji rewizyjnych w kołach Ligi.
§  47.
Posiedzenia miejskiej komisji rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
§  48.
Przepisy dotyczące oddziału miejskiego oraz władz tego oddziału stosuje się odpowiednio do oddziału gminnego, miejsko-gminnego, rejonowego, dzielnicowego i zakładowego oraz władz tych oddziałów.

Rozdział  7

Władze oddziału wojewódzkiego

§  49.
Władzami oddziału wojewódzkiego są:
1)
zjazd wojewódzki,
2)
zarząd wojewódzki,
3)
wojewódzka komisja rewizyjna

A.

 Zjazd wojewódzki

§  50.
Zjazd wojewódzki jest najwyższą władzą oddziału wojewódzkiego. Zjazd wojewódzki może być zwyczajny lub nadzwyczajny.
§  51.
1.
Zwyczajny zjazd wojewódzki zwoływany jest przez zarząd wojewódzki.
2.
Nadzwyczajny zjazd wojewódzki zwoływany jest przez zarząd wojewódzki:
1)
z inicjatywy własnej,
2)
na żądanie Zarządu Głównego,
3)
na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej lub komisji rewizyjnej zarządu wojewódzkiego,
4)
na pisemny wniosek co najmniej 1/2 ogólnej liczby członkiń.
3.
Nadzwyczajny zjazd wojewódzki obraduje nad sprawami, dla których został zwołany.
4.
Zwołanie nadzwyczajnego zjazdu wojewódzkiego powinno odbyć się najpóźniej w terminie 1 miesiąca od daty podjęcia uchwały lub zgłoszenia wniosku (żądania).
§  52.
Do zjazdu wojewódzkiego należy:
1)
ustalanie głównych kierunków działalności oddziału wojewódzkiego,
2)
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań zarządu wojewódzkiego i wojewódzkiej komisji rewizyjnej,
3)
udzielanie na wniosek wojewódzkiej komisji rewizyjnej absolutorium ustępującemu zarządowi wojewódzkiemu,
4)
wybór członkiń zarządu wojewódzkiego, wojewódzkiej komisji rewizyjnej i delegatek na Zjazd Krajowy,
5)
rozpatrywanie wniosków zgłoszonych przez delegatki i władze wojewódzkie oraz podejmowanie uchwał w tych sprawach,
6)
nadawanie honorowego członkostwa władz oddziału wojewódzkiego Ligi Kobiet Polskich.
§  53.
1.
W zjeździe wojewódzkim biorą udział:
1)
z głosem decydującym - delegatki wybrane na zjazdach miejskich,
2)
z głosem doradczym - członkinie ustępujących władz wojewódzkich nie będące delegatkami i osoby zaproszone.
2.
O terminie, miejscu i porządku obrad zjazdu wojewódzkiego zarząd wojewódzki zawiadamia delegatki co najmniej 14 dni przed terminem zjazdu.

B.

 Zarząd wojewódzki

§  54.
Zarząd wojewódzki jest najwyższą władzą oddziału wojewódzkiego w okresie między zjazdami i odpowiada za swoją pracę przed zjazdem wojewódzkim i naczelnymi władzami Ligi.
§  55.
1.
Zarząd wojewódzki kieruje całokształtem działalności oddziału wojewódzkiego zgodnie z uchwałami zjazdu wojewódzkiego i wytycznymi władz naczelnych Ligi.
2.
Do zarządu wojewódzkiego należy:
1)
wykonywanie uchwał zjazd wojewódzkiego i władz naczelnych oraz składanie sprawozdań ze swojej działalności,
2)
reprezentowanie i działanie w imieniu oddziału wojewódzkiego na terenie województwa,
3)
powoływanie i rozwiązywanie oddziałów miejskich (zakładowych) i kół w miastach nie posiadających zarządu miejskiego oraz nadzorowanie ich działalności,
4)
uchylanie uchwał zarządów miejskich, rejonowych lub zakładowych, jeżeli są sprzeczne z przepisami prawa, postanowieniami statutu lub uchwałami władz nadrzędnych,
5)
zawieszanie w czynnościach zarządów miejskich, rejonowych lub zakładowych, jeżeli ich działalność jest niezgodna z przepisami prawa lub postanowieniami statutu; w razie zawieszenia w czynnościach tych zarządów, zarząd wojewódzki powołuje zarząd tymczasowy, który pełni swoje funkcje do czasu wyboru nowego zarządu przez zjazd,
6)
rozpatrywanie odwołań od uchwał zarządów miejskich, rejonowych lub zakładowych,
7)
powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych, sekcji i zespołów konsultacyjnych jako organów pomocniczych zarządu wojewódzkiego oraz ustalanie ich regulaminów,
8)
uchwalanie planów pracy i projektu budżetu oddziału wojewódzkiego oraz zatwierdzanie sprawozdań z ich wykonania,
9)
składanie Zarządowi Głównemu sprawozdań z działalności oddziału wojewódzkiego,
10)
podejmowanie uchwał w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz oddziału wojewódzkiego,
11)
składanie wniosków do Prezydium Zarządu Głównego o nadanie odznak.
§  56.
1.
Zarząd wojewódzki składa się z 25-40 członkiń.
2.
Zarząd wojewódzki wybiera spośród siebie prezydium w składzie 7-13 osób, w tym przewodniczącą, 2-3 wiceprzewodniczące i sekretarza.
§  57.
1.
Posiedzenia zarządu wojewódzkiego odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2.
Posiedzenia prezydium odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu.
§  58.
Do prezydium zarządu wojewódzkiego należy:
1)
kierowanie bieżącą działalnością oddziału wojewódzkiego w okresie między posiedzeniami zarządu wojewódzkiego oraz realizowanie uchwał zarządu wojewódzkiego i władz naczelnych,
2)
zwoływanie posiedzeń zarządu wojewódzkiego,
3)
udzielanie pomocy zarządom miejskim (rejonowym) Ligi i nadzorowanie ich pracy,
4)
kierowanie pracą komisji problemowych i sekcji działających przy oddziale wojewódzkim,
5)
zarządzanie majątkiem i funduszami oddziału wojewódzkiego w ramach upoważnień udzielonych przez Zarząd Główny.
§  59.
Postanowienia § 73 stosuje się odpowiednio.

C.

 Wojewódzka komisja rewizyjna

§  60.
1.
Wojewódzka komisja rewizyjna jest organem kontrolnym oddziału wojewódzkiego i odpowiada za swoją pracę przed zjazdem wojewódzkim oraz władzami naczelnymi organizacji.
2.
Wojewódzka komisja rewizyjna składa się z 5-7 członkiń.
3.
Wojewódzka komisja rewizyjna wybiera spośród siebie przewodniczącą, wiceprzewodniczącą i sekretarza.
§  61.
Do wojewódzkiej komisji rewizyjnej należy:
1)
kontrolowanie i ocenianie co najmniej raz na pół roku całokształtu działalności oddziału wojewódzkiego, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej,
2)
składanie do zarządu wojewódzkiego uwag wynikających z przeprowadzonej kontroli działalności oddziału,
3)
składanie na zjeździe wojewódzkim sprawozdania ze swojej działalności i występowanie z wnioskami w sprawie udzielenia absolutorium ustępującemu zarządowi wojewódzkiemu,
4)
nadzorowanie działalności miejskich komisji rewizyjnych.
§  62.
Posiedzenia wojewódzkiej komisji rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż 2 razy w roku.

Rozdział  8

Władze naczelne Ligi

§  63.
Władzami naczelnymi Ligi są:
1)
Zjazd Krajowy,
2)
Zarząd Główny,
3)
Główna Komisja Rewizyjna.

A.

 Zjazd Krajowy

§  64.
Najwyższą władzą Ligi jest Zjazd Krajowy. Zjazd Krajowy może być zwyczajny lub nadzwyczajny.
§  65.
1.
Zwyczajny Zjazd Krajowy zwoływany jest przez Zarząd Główny raz na 4 lata.
2.
W Zjeździe Krajowym udział biorą:
1)
z głosem decydującym - delegatki wybrane na zjazdach wojewódzkich,
2)
z głosem doradczym - członkinie ustępujących władz naczelnych nie będące delegatkami, członkinie honorowe i osoby zaproszone.
3.
O terminie, miejscu i porządku obrad Zjazdu Krajowego Zarząd Główny zawiadamia delegatki co najmniej na miesiąc przed terminem Zjazdu.
§  66.
1.
Nadzwyczajny Zjazd Krajowy zwoływany jest przez Zarząd Główny:
1)
z inicjatywy własnej,
2)
na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej,
3)
na pisemny wniosek co najmniej 1/2 ogólnej liczby zarządów wojewódzkich.
2.
Nadzwyczajny Zjazd Krajowy obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których został zwołany.
3.
Zwołanie nadzwyczajnego Zjazdu Krajowego powinno odbyć się najpóźniej w terminie 4 miesięcy od daty podjęcia uchwały lub zgłoszenia wniosku.
§  67.
Do Zjazdu Krajowego należy:
1)
ustalenie programu działalności Ligi,
2)
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej,
3)
udzielenie na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu,
4)
wybór członkiń Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej,
5)
rozpatrywanie wniosków zgłoszonych przez delegatki i władze naczelne oraz podejmowanie uchwał w tych sprawach,
6)
nadawanie członkostwa honorowego Ligi oraz honorowego członkostwa władz naczelnych Ligi Kobiet Polskich,
7)
podejmowanie uchwał w sprawie projektu statutu Ligi oraz projektów zmian statutu,
8)
podejmowanie uchwał w sprawie rozwiązania Ligi i przeznaczenia majątku.

B.

 Zarząd Główny

§  68.
Zarząd Główny jest najwyższą władzą Ligi w okresie między zjazdami krajowymi i odpowiada za swoją pracę przed Zjazdem Krajowym.
§  69.
1.
Zarząd Główny kieruje całokształtem działalności Ligi zgodnie z wytycznymi i uchwałami Zjazdu Krajowego.
2.
Do Zarządu Głównego należy:
1)
wykonywanie uchwał Zjazdu Krajowego oraz składanie sprawozdań ze swojej działalności,
2)
reprezentowanie Ligi na zewnątrz i działanie w jej imieniu,
3)
ustalanie zasad wyboru delegatek na Zjazd Krajowy, zjazdy wojewódzkie i zjazdy miejskie,
4)
uchwalanie planów działalności i budżetu Ligi oraz zatwierdzanie sprawozdań z ich wykonania,
5)
ustalanie szczegółowych zasad powoływania i rozwiązywania jednostek terenowych,
6)
uchwalanie regulaminu Zarządu Głównego i jego Prezydium oraz zarządów jednostek terenowych,
7)
powoływanie i rozwiązywanie oddziałów wojewódzkich oraz nadzorowanie i kontrolowanie ich działalności,
8)
rozpatrywanie odwołań od uchwał zarządów wojewódzkich,
9)
powoływanie placówek kulturalno-oświatowych i specjalistycznych jednostek organizacyjnych, na których utworzenie Zarząd Główny otrzymał zezwolenie właściwych organów administracji państwowej,
10)
powoływanie komisji, sekcji specjalistycznych lub zespołów konsultacyjnych jako organów pomocniczych Zarządu Głównego oraz uchwalanie ich regulaminów,
11)
ustalanie wysokości składki członkowskiej, po zasięgnięciu opinii kół,
12)
uchylanie uchwał zarządów wojewódzkich, jeżeli są sprzeczne z przepisami prawa, z postanowieniami statutu lub uchwałami Zarządu Głównego,
13)
zawieszanie w czynnościach zarządów wojewódzkich, jeżeli ich działalność jest niezgodna z przepisami prawa lub postanowieniami statutu; w razie zawieszenia czynności zarządu wojewódzkiego, Zarząd Główny powołuje zarząd tymczasowy, który pełni swoją funkcję do czasu wyboru nowego zarządu przez zjazd wojewódzki,
14)
podejmowanie uchwał w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji Zjazdu Krajowego.
§  70.
1.
Zarząd Główny składa się z 90-120 członkiń.
2.
Zarząd Główny wybiera spośród siebie prezydium w składzie 15-25 członkiń, w tym przewodniczącą, 2-4 wiceprzewodniczące oraz sekretarzy.
§  71.
1.
Posiedzenia Zarządu Głównego odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż trzy razy w roku.
2.
Posiedzenia Prezydium odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
§  72.
Do Prezydium Zarządu Głównego należy:
1)
wykonywanie uchwał Zarządu Głównego oraz kierowanie bieżącą działalnością Ligi w okresie między posiedzeniami Zarządu Głównego,
2)
zwoływanie posiedzeń Zarządu Głównego,
3)
udzielanie pomocy zarządom terenowym Ligi oraz sprawowanie nadzoru nad ich pracą,
4)
zarządzanie majątkiem i funduszami Ligi zgodnie z postanowieniami rozdziału 9,
5)
opracowywanie planów działalności, sprawozdań i preliminarzy budżetowych,
6)
powoływanie stałych i okresowych komisji problemowych i zespołów roboczych oraz nadzorowanie ich działalności,
7)
składanie sprawozdań ze swojej działalności na posiedzeniu Zarządu Głównego,
8)
nadawanie odznak.
§  73.
1.
Prezydium Zarządu Głównego powołuje Sekretariat Zarządu Głównego Ligi.
2.
Zakres i tryb pracy Sekretariatu określa regulamin ustalony przez Prezydium Zarządu Głównego.

C.

 Główna Komisja Rewizyjna

§  74.
1.
Główna Komisja Rewizyjna jest naczelnym organem kontrolnym działalności Ligi i odpowiada za swoją pracę przed Zjazdem Krajowym.
2.
Główna Komisja Rewizyjna składa się z 13-19 członkiń.
3.
Główna Komisja Rewizyjna wybiera spośród siebie przewodniczącą, 2-3 wiceprzewodniczące i sekretarza.
§  75.
Do Głównej Komisji Rewizyjnej należy:
1)
kontrolowanie i ocenianie co najmniej raz na pół roku całokształtu działalności Ligi, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej,
2)
składanie Zarządowi Głównemu uwag wynikających z przeprowadzenia kontroli działalności Ligi,
3)
składanie na Zjeździe Krajowym sprawozdania ze swojej działalności i przedstawianie wniosków w sprawie udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu,
4)
nadzorowanie działalności wojewódzkich komisji rewizyjnych,
5)
uchwalanie regulaminów Głównej Komisji Rewizyjnej i komisji rewizyjnych wszystkich szczebli.
§  76.
Główna Komisja Rewizyjna ma prawo w każdej chwili żądać przedstawienia wszelkich ksiąg i dowodów finansowych zarządów oddziałów terenowych. W razie potrzeby Główna Komisja Rewizyjna zaprasza do swoich prac rzeczoznawców.
§  77.
Posiedzenia Głównej Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku.

Rozdział  9

Majątek i fundusze Ligi

§  78.
1.
Majątek Ligi stanowią jej ruchomości, nieruchomości i fundusze.
2.
Fundusze Ligi składają się ze:
1)
składek członkowskich,
2)
dotacji, zapisów i darowizn,
3)
dochodów z działalności statutowej,
4)
dochodów z działalności gospodarczej, prowadzonej na podstawie uzyskanych zezwoleń.
§  79.
Zasady prowadzenia gospodarki finansowej wszystkich oddziałów terenowych ustala Zarząd Główny.
§  80.
1.
Umowy, pełnomocnictwa oraz wszelkie oświadczenia woli, które pociągają za sobą zobowiązania pieniężne lub zmiany majątku Ligi, wymagają - do swojej ważności - podpisania:
1)
w Zarządzie Głównym - przez przewodniczącą lub sekretarza i głównego księgowego,
2)
w zarządzie wojewódzkim - przez sekretarza i głównego księgowego.
2.
Zarządy wojewódzkie i zarządy oddziałów mogą składać oświadczenia w zakresie praw i obowiązków majątkowych na podstawie i w granicach upoważnienia przez Zarząd Główny.

Rozdział  10

Zmiana statutu i rozwiązanie Ligi

§  81.
Projekty statutu Ligi i zmian statutu uchwala Zjazd Krajowy większością 2/3 głosów w obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania.
§  82.
Uchwałę w sprawie rozwiązania Ligi i przeznaczenia jej majątku podejmuje Zjazd Krajowy większością 2/3 głosów w obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024