Zamówienia rządowe na realizację wybranych inwestycji.

UCHWAŁA Nr 14
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 stycznia 1984 r.
w sprawie zamówień rządowych na realizację wybranych inwestycji.

W celu zapewnienia terminowej realizacji wybranych inwestycji, na podstawie art. 2 i 384 Kodeksu cywilnego oraz w związku z § 4 i 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1983 r. w sprawie wysokości obciążeń na Państwowy Fundusz Aktywizacji Zawodowej oraz zasad ustalania wskaźnika przyrostu wynagrodzeń wolnego od obciążeń (Dz. U. Nr 75, poz. 339) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Wprowadza się zamówienia rządowe na realizację wybranych inwestycji.
2.
Wykaz inwestycji objętych zamówieniami rządowymi ustala się w centralnych planach rocznych.
§  2.
1.
W zakresie inwestycji nowo rozpoczynanych, objętych zamówieniami rządowymi, wybór generalnego wykonawcy i innych jednostek wykonujących zamówienie następuje w trybie przetargu nieograniczonego, organizowanego przez organ założycielski inwestora. Zamówienie rządowe może być udzielone bez przetargu, jeżeli organ założycielski inwestora uzyska zgodę Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów na nieurządzanie przetargu.
2.
Organ założycielski inwestora powołuje komisję do rozpatrzenia ofert.
3.
W skład komisji, o której mowa w ust. 2, wchodzą przedstawiciele: organu założycielskiego inwestora, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministra do Spraw Cen, Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministra Gospodarki Materiałowej oraz Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej.
4.
Zasady i tryb przeprowadzania przetargu ustalają organy założycielskie inwestorów.
§  3.
1.
Inwestorzy realizujący inwestycje objęte wykazem, o którym mowa w § 1 ust. 2, zawierają umowy o realizację tych inwestycji jako zamówień rządowych z generalnymi wykonawcami lub z innymi jednostkami wykonującymi na zasadzie bezpośredniego zlecenia roboty budowlano-montażowe, prace geologiczne i geodezyjne, usługi transportowo-sprzętowe budownictwa oraz prace rozruchowe.
2.
Generalni wykonawcy zawierają z podwykonawcami umowy o realizację robót na analogicznych zasadach jak umowy, o których mowa w ust. 1.
3.
Umowy o realizację zamówień rządowych, o których mowa w ust. 1 i 2, wymagają akceptacji ministrów lub wojewodów (prezydentów miast stopnia wojewódzkiego) sprawujących funkcje organów założycielskich w stosunku do wykonawców realizujących roboty, prace i usługi oraz do inwestorów.
4.
Umowy, o których mowa w ust. 1 i 2, zawiera się na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego oraz uchwały nr 11 Rady Ministrów z dnia 11 lutego 1983 r. w sprawie ogólnych warunków umów o prace projektowe w budownictwie oraz o wykonanie inwestycji, robót i remontów budowlanych (Monitor Polski Nr 8, poz. 47), z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów niniejszej uchwały.
5.
Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych w porozumieniu z Prezesem Państwowego Arbitrażu Gospodarczego ustali w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie uchwały wzór umowy o realizację inwestycji jako zamówień rządowych.
6.
Inwestorzy są obowiązani do dochodzenia roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy.
§  4.
Jednostki wykonujące zamówienia rządowe korzystają z gwarantowanego zaopatrzenia w paliwa, surowce i materiały objęte obowiązkowym pośrednictwem, potrzebne do realizacji tych zamówień, oraz z prawa zakupu w pierwszej kolejności materiałów nie objętych obowiązkowym pośrednictwem, z uwzględnieniem zasad zaopatrzenia materiałowo-technicznego obowiązujących na dany rok.
§  5.
1.
Ustala się na 1984 r., określone w załączniku do uchwały, kwoty wynagrodzeń wolne od obciążeń na Państwowy Fundusz Aktywizacji Zawodowej, z przeznaczeniem na premie dla pracowników za wykonanie określonych zadań rzeczowych w ramach inwestycji centralnych oraz inwestycji przedsiębiorstw wspomaganych z budżetu państwa, objętych zamówieniami rządowymi. Ustalona w załączniku do uchwały rezerwa do dyspozycji Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, przeznaczona na ewentualne zwiększenie w ciągu roku w szczególnie uzasadnionych wypadkach kwot określonych dla poszczególnych inwestycji, może być powiększona o nie wypłacone premie stosownie do przepisu § 7 ust. 2.
2.
Podziału kwot, o których mowa w ust. 1, między poszczególne jednostki wykonujące roboty, prace i usługi dokonują, na podstawie wniosków inwestorów i wykonawców robót i usług, organy założycielskie inwestorów w porozumieniu z organami założycielskimi jednostek wykonawczych i usługowych, z uwzględnieniem stopnia trudności realizowanych zadań rzeczowych.
3.
Wypłata premii i zwolnienie od obciążeń na Państwowy Fundusz Aktywizacji Zawodowej następuje po potwierdzeniu przez inwestora wykonania zakresów rzeczowych (węzłów, etapów i obiektów), wynikających z harmonogramu realizacji inwestycji, oraz na podstawie regulaminów wewnętrznych akceptowanych przez organy założycielskie jednostek wykonawczych i usługowych.
4.
Wysokość kwot, o których mowa w ust. 1, w następnych latach będzie określana w centralnych planach rocznych, a ich podział oraz wypłaty premii i zwalnianie od obciążeń będą dokonywane według zasad ustalonych w ust. 2 i 3.
§  6.
1.
Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych w szczególnie uzasadnionych wypadkach, na wniosek organów założycielskich jednostek wykonujących roboty, prace i usługi w ramach pozostałych inwestycji przedsiębiorstw, objętych zamówieniami rządowymi, uzgodniony z organami założycielskimi inwestorów, może ustalić dla tych jednostek - w ramach kwot określonych w centralnych planach rocznych - kwotę wynagrodzeń przeznaczoną na premie za wykonanie zadań rzeczowych wynikających z harmonogramu realizacji inwestycji, wolną od obciążeń na Państwowy Fundusz Aktywizacji Zawodowej.
2.
Wypłat premii dokonuje się zgodnie z zasadami określonymi w § 5 ust. 2 i 3.
§  7.
1.
Kontrolę realizacji zamówień rządowych prowadzą organy założycielskie jednostek zamawiających i organy założycielskie jednostek wykonawczych.
2.
W razie niewykonania zamówienia rządowego przyjętego przez jednostkę wykonawczą, właściwy organ pozbawia ją preferencji, o których mowa w § 4-6, chyba że jednostka zamawiająca nie wywiązała się z zobowiązań w stosunku do jednostki wykonującej zamówienie rządowe.
3.
Organy założycielskie inwestorów w porozumieniu z organami założycielskimi jednostek wykonawczych i usługowych będą przedstawiać Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów kwartalne informacje o realizacji inwestycji objętych zamówieniami rządowymi.
4.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów będzie przedstawiał Radzie Ministrów półroczne informacje o realizacji inwestycji objętych zamówieniami rządowymi.
§  8.
W odniesieniu do inwestycji organizacji spółdzielczych przez organ założycielski rozumie się zarząd właściwego centralnego związku spółdzielczego.
§  9.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego zapewni uwzględnienie w sprawozdawczości statystycznej realizacji inwestycji objętych zamówieniami rządowymi.
§  10.
Traci moc uchwała nr 59 Rady Ministrów z dnia 23 maja 1983 r. w sprawie zamówień rządowych na realizację wybranych inwestycji centralnych (Monitor Polski Nr 19, poz. 109).
§  11.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

KWOTY WYNAGRODZEŃ WOLNE OD OBCIĄŻEŃ NA PAŃSTWOWY FUNDUSZ AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ, PRZEZNACZONE NA PREMIE DLA PRACOWNIKÓW ZA WYKONANIE ZADAŃ RZECZOWYCH

Lp. Inwestor Kwota
Nazwa inwestycji mln zł
1 Kopalnia Węgla Brunatnego Bełchatów
- budowa kopalni odkrywkowej 83,0
2 Elektrownia Bełchatów
- budowa elektrowni 12 x 360 MW 184,0
3 Elektrownia Stalowa Wola
- rozbudowa elektrowni w celu dostawy ciepłej wody do kopalni siarki 10,0
4 Sieci elektroenergetyczne w zakresie tranzytu i wyprowadzenia mocy z Chmielnickiej Elektrowni Atomowej na napięciu 750 kV i 400 kV 46,5
5 Elektrownia Jądrowa Żarnowiec
- budowa elektrowni 2 x 465 MW 30,0
6 Kombinat Metalurgiczny "Huta Katowice"
- budowa zakładu koksowniczego 106,6
7 Zakłady Mechaniczne "Ursus"
- rozbudowa zakładu 17,0
8 Zakłady Metalurgiczne "Ursus" w Lublinie
- I etap budowy zakładów metalurgicznych 12,0
9 Zakłady Chemiczne "Police"
- budowa kompleksu wytwórni nawozów azotowo-fosforowych "Police II" 81,0
10 Zakłady Azotowe "Kędzierzyn"
- budowa wytwórni alkoholi oxo 16,0
11 Tarchomińskie Zakłady Farmaceutyczne "Polfa"
- budowa wytwórni antybiotyków 29,0
12 Kopalnie i Zakłady Przetwórcze Siarki "Siarkopol" w Tarnobrzegu
- budowa ciepłowni parowej Olendry 4,5
13 Zakłady Celulozowo-Papiernicze w Kwidzynie
- budowa kombinatu celulozowo-papierniczego w Kwidzynie 54,0
14 Nowotarskie Zakłady Przemysłu Skórzanego "Podhale"
- budowa garbarni skór miękkich w Bieżanowie 3,6
15 Zakłady Wyrobów Azbestowo-Cementowych w Małkini
- budowa zakładu wełny mineralnej 5,0
16 Przedsiębiorstwo Materiałów Izolacji Budowlanej "Izolacja" w Cigacicach
- budowa zakładu wełny mineralnej 6,4
17 Centrum Onkologii w Warszawie
- budowa centrum 11,5
18 Cukrownie Mazowieckie w Płocku
- budowa cukrowni w Glinojecku 14,5
19 Urząd Wojewódzki w Katowicach
- budowa wodociągu Dziećkowice 22,0
20 Urząd m.st. Warszawy
- budowa Wodociągu Północnego 13,2
21 Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL w Poznaniu
- budowa zakładu pomp wtryskowych 2,4
22 Zakłady Mechaniczne we Włocławku
- budowa zakładu 6,3
23 Zakłady Metalowe Przemysłu Gumowego "Stomil" w Środzie Wielkopolskiej
- rozbudowa zakładu 3,5
24 Rezerwa do dyspozycji Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów 100,0

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1984.3.21

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zamówienia rządowe na realizację wybranych inwestycji.
Data aktu: 23/01/1984
Data ogłoszenia: 20/02/1984
Data wejścia w życie: 20/02/1984