Uzgadnianie produkcji i importu urządzeń energetycznych oraz nabycie za granicą licencji na ich produkcję.

ZARZĄDZENIE
GŁÓWNEGO INSPEKTORA GOSPODARKI ENERGETYCZNEJ
z dnia 20 lipca 1984 r.
w sprawie uzgadniania produkcji i importu urządzeń energetycznych oraz nabycia za granicą licencji na ich produkcję.

Na podstawie art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o gospodarce energetycznej (Dz. U. Nr 21, poz. 96) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rodzaje urządzeń energetycznych przeznaczonych do eksploatacji w kraju, których produkcja oraz import lub nabycie za granicą licencji na ich produkcję wymaga uprzedniego uzgodnienia z Głównym Inspektorem Gospodarki Energetycznej, określa wykaz stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.
2.
Uzgodnieniu z Głównym Inspektorem Gospodarki Energetycznej podlega dobór paliw i energii oraz wielkość produkcji przeznaczonej na rynek krajowy.
3.
W zakresie nie objętym Polskimi Normami lub ustalonymi przez Radę Ministrów normatywnymi wskaźnikami jednostkowego zużycia paliw i energii albo innymi normatywnymi wskaźnikami eksploatacyjnymi obowiązek uzgodnienia dotyczy także parametrów określających dopuszczalny poziom zużycia lub strat paliw i energii albo dopuszczalną wielkość poboru mocy elektrycznej, zwanych dalej "parametrami energetycznymi".
4.
Potwierdzeniem uzgodnienia jest atest energetyczny wydany przez Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej.
§  2.
1.
Z wnioskiem o uzgodnienie, o którym mowa w § 1, występuje producent urządzeń energetycznych produkowanych w kraju lub jednostka organizacyjna albo osoba fizyczna zamawiająca dostawę urządzeń energetycznych z importu bądź nabycie za granicą licencji na produkcję tych urządzeń.
2.
Zawarcie przez jednostkę uprawnioną do działalności w zakresie handlu zagranicznego kontraktu z kontrahentem zagranicznym na dostawę urządzeń energetycznych z importu lub nabycie za granicą licencji na produkcję urządzeń energetycznych może nastąpić po dokonaniu uzgodnienia, o którym mowa w § 1.
3.
W razie gdy zamawiającym dostawę urządzeń energetycznych z importu albo nabycie za granicą licencji na produkcję urządzeń energetycznych jest jednostka organizacyjna albo osoba fizyczna posiadająca koncesję na prowadzenie handlu zagranicznego, będąca równocześnie producentem lub odbiorcą dostaw z importu - z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, występuje ta jednostka lub osoba.
§  3.
1.
Wniosek o uzgodnienie produkcji urządzeń energetycznych powinien zawierać:
1)
zwięzły opis techniczny urządzenia, przeznaczenie urządzenia, rodzaje zużywanych i przetwarzanych paliw i energii,
2)
zestawienie parametrów energetycznych oraz danych technicznych i technologicznych mających wpływ na te parametry,
3)
w szczególnych wypadkach rysunek techniczny urządzenia z oznaczeniem elementów mających wpływ na parametry energetyczne,
4)
zestawienie porównawcze parametrów odpowiednich urządzeń produkowanych przez znane firmy światowe,
5)
wyniki badań urządzenia:
a)
egzemplarza prototypowego - w razie podejmowania nowej produkcji,
b)
egzemplarza losowo wybranego z serii produkcyjnej, jeżeli chodzi o wniosek o przedłużenie ważności atestu energetycznego, oraz w odniesieniu do urządzeń, które do dnia wejścia w życie zarządzenia nie były objęte obowiązkiem uzyskiwania zezwoleń Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej na dopuszczenie do ruchu lub do obrotu,
6)
prognozę potrzeb krajowych,
7)
proponowaną wielkość produkcji rocznej,
8)
oświadczenie wnioskodawcy o wykonaniu obowiązków wynikających z odrębnych przepisów, a w szczególności z przepisów o dozorze technicznym, bezpieczeństwie i higienie pracy, bezpieczeństwie pożarowym.
2.
Wniosek o uzgodnienie importu urządzeń energetycznych powinien zawierać:
1)
materiały i dokumenty wymienione w ust. 1 pkt. 1, 2, 5, 6 i 8,
2)
analizę porównawczą techniczno-ekonomiczną ofert zakwalifikowanych do negocjacji, ze szczególnym uwzględnieniem parametrów energetycznych.
3.
Wniosek o uzgodnienie nabycia za granicą licencji na produkcję urządzeń energetycznych powinien zawierać:
1)
materiały i dokumenty wymienione w ust. 1 i w ust. 2 pkt 2,
2)
uzasadnienie potrzeby nabycia licencji.
§  4.
1.
Badania urządzeń energetycznych są przeprowadzane na zlecenie i koszt producenta lub jednostki organizacyjnej albo osoby fizycznej zamawiającej zakup urządzeń z importu.
2.
Badania urządzeń są wykonywane przez jednostkę badawczą upoważnioną do kwalifikacji jakości wyrobów lub - w razie jej braku bądź niemożności wykonania badań w potrzebnym zakresie - przez inną jednostkę badawczą upoważnioną przez Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej w uzgodnieniu z Prezesem Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości.
3.
Zakres i metodyka badań powinny być zgodne z odpowiednimi Polskimi Normami lub - w razie ich braku - powinny być uzgodnione z Głównym Inspektoratem Gospodarki Energetycznej.
4.
W odniesieniu do urządzeń zakupywanych z importu mogą być uznane wyniki badań wykonywanych za granicą przez obcą jednostkę badawczą, z którą krajowe jednostki upoważnione do kwalifikacji jakości wyrobów mają odpowiednie porozumienie.
§  5.
1.
Atest energetyczny, o którym mowa w § 1 ust. 4, jest wydawany na ustalony okres i określoną wielkość produkcji lub importu urządzeń energetycznych.
2.
Przedłużenie okresu ważności atestu energetycznego może być dokonane na wniosek producenta lub jednostki organizacyjnej albo osoby fizycznej zamawiającej zakup urządzeń z importu.
3.
W okresie ważności atestu energetycznego mogą być przeprowadzane badania kontrolne dotrzymywania warunków określonych w ateście.
4.
Badania kontrolne są przeprowadzane na żądanie Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej przez jednostkę badawczą, o której mowa w § 4 ust. 2.
5.
Do badań, o których mowa w ust. 3, stosuje się odpowiednio przepis § 4 ust. 1.
§  6.
Uzgodnienie rozwiązań technicznych w zakresie inwestycji i modernizacji, w których przewiduje się zastosowanie urządzeń energetycznych z importu, przeprowadzone stosownie do art. 16 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o gospodarce energetycznej (Dz. U. Nr 21, poz. 96), jest równoznaczne z uzgodnieniem importu tych urządzeń, o których mowa w § 1.
§  7.
W wyjątkowych wypadkach na uzasadniony wniosek producenta lub jednostki organizacyjnej albo osoby fizycznej zamawiającej zakup urządzeń z importu Główny Inspektor Gospodarki Energetycznej może wyrazić zgodę na uproszczenie trybu uzgadniania określonego w zarządzeniu.
§  8.
Atest energetyczny może być unieważniony przez Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej przed upływem okresu jego ważności, jeżeli:
1)
producent wprowadzi w urządzeniu energetycznym zmiany powodujące niedotrzymanie warunków określonych w ateście,
2)
podczas eksploatacji lub w wyniku badań kontrolnych zostanie stwierdzone, że urządzenie nie spełnia warunków określonych w ateście,
3)
producent lub jednostka organizacyjna albo osoba fizyczna zamawiająca zakup urządzeń z importu nie zapewni użytkownikowi dostarczenia wraz z urządzeniem właściwej dokumentacji oraz instrukcji eksploatacji (obsługi) w języku polskim,
4)
producent lub jednostka organizacyjna albo osoba fizyczna zamawiająca zakup urządzeń z importu nie zapewni możliwości przeprowadzenia badań kontrolnych, o których mowa w § 5 ust. 3.
§  9.
1.
Urządzenia energetyczne powinny być oznaczone przez producenta (jednostkę organizacyjną albo osobę fizyczną zamawiającą zakup urządzeń z importu) trwałym znakiem stwierdzającym uzyskanie atestu energetycznego.
2.
Oznaczenie powinno być dokonane przez umieszczenie na tabliczce znamionowej urządzenia lub w jej pobliżu znaku według wzoru określonego w załączniku nr 2 do zarządzenia.
§  10.
Przepisy zarządzenia nie dotyczą urządzeń energetycznych przekazanych inwestorowi (nabywcy) przed wejściem w życie zarządzenia lub wprowadzanych do obrotu zgodnie z wydanymi wcześniej nadal aktualnymi zezwoleniami Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej na dopuszczenie do obrotu.
§  11.
Tracą moc:
1)
zarządzenie Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 1 marca 1966 r. w sprawie dopuszczania do ruchu lub do obrotu niektórych urządzeń energetycznych oraz obowiązku ich oznaczania (Monitor Polski Nr 9, poz. 65, z 1968 r. Nr 46, poz. 323 i z 1975 r. Nr 22, poz. 141),
2)
zarządzenie Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 10 maja 1968 r. w sprawie warunków technicznych, którym powinny odpowiadać dopuszczone do obrotu przenośne metalowe piece stałopalne (Monitor Polski Nr 21, poz. 134),
3)
zarządzenie Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 19 lutego 1969 r. w sprawie warunków technicznych, którym powinny odpowiadać dopuszczone do obrotu przenośne metalowe piece trocinowe (Monitor Polski Nr 8, poz. 76),
4)
zarządzenie Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 4 marca 1969 r. w sprawie warunków technicznych, którym powinny odpowiadać dopuszczone do obrotu przenośne kuchnie grzewcze (Monitor Polski Nr 9, poz. 86),
5)
zarządzenie Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 10 maja 1969 r. w sprawie warunków technicznych, którym powinny odpowiadać dopuszczone do obrotu przenośne parniki gospodarskie na paliwo stałe (Monitor Polski Nr 20, poz. 167),
6)
zarządzenie Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 2 czerwca 1969 r. w sprawie warunków technicznych, którym powinny odpowiadać dopuszczone do obrotu przenośne ogrzewacze gazowe (Monitor Polski Nr 23, poz. 182),
7)
zarządzenie Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 18 lutego 1971 r. w sprawie warunków technicznych, którym powinny odpowiadać dopuszczone do obrotu przenośne metalowe kuchnie węglowe (Monitor Polski Nr 13, poz. 99),
8)
zarządzenie Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 21 maja 1971 r. w sprawie warunków technicznych, którym powinny odpowiadać dopuszczone do obrotu palniki gazowe do kotłów grzewczych (Monitor Polski Nr 32, poz. 205).
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1985 r.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYKAZ RODZAJÓW URZĄDZEŃ ENERGETYCZNYCH, KTÓRYCH PRODUKCJA ORAZ IMPORT LUB NABYCIE ZA GRANICĄ LICENCJI NA ICH PRODUKCJĘ WYMAGA UPRZEDNIEGO UZGODNIENIA Z GŁÓWNYM INSPEKTOREM GOSPODARKI ENERGETYCZNEJ

1. Kotły wodne i parowe oraz wytwornice pary

2. Turbiny parowe, gazowe i wodne o mocy 20 kW i większej

3. Prądnice (generatory) i agregaty prądotwórcze o mocy 20 kW i większej

4. Transformatory o mocy 20 kVA i większej

5. Piece przemysłowe o mocy 20 kW i większej

6. Suszarnie przemysłowe i rolnicze

7. Wymienniki ciepła

8. Silniki elektryczne o mocy 0,1 kW i większej

9. Spawarki elektryczne

10. Sprężarki i agregaty sprężarkowe o wydajności 0,017 m3/s i większej

11. Zgrzewarki

12. Sprężarki chłodnicze o mocy cieplnej 0,5 kW i większej

13. Wentylatory, ssawy i dmuchawy o mocy napędu 0,25 kW i większej

14. Pompy i agregaty pompowe o mocy napędu 0,25 kW i większej

15. Pojazdy samochodowe, ciągniki rolnicze i pojazdy wolnobieżne o mocy 15 kW i większej

16. Silniki spalinowe

17. Urządzenia grzewczo-wentylacyjne i klimatyzacyjne

18. Odwadniacze skroplin

19. Piece, grzejniki i ogrzewacze pomieszczeń

20. Podgrzewacze wody użytkowej

21. Chłodziarki i zamrażarki

22. Kuchnie i kuchenki

23. Urządzenia i sprzęt grzewczy przeznaczony dla rolnictwa i gastronomii

24. Elektryczne źródła światła o mocy 0,015 kW i większej na napięcie 110 V i wyższe

25. Odbiorniki radiowe i telewizyjne.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR ZNAKU

(rysunek pominięty)

Wymiary w mm. Skala 1:2. Wymiary rzeczywiste należy dostosować do miejsca na tabliczce znamionowej lub w jej pobliżu (w razie braku tabliczki znamionowej - do miejsca na powierzchni wyrobu).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obwiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024