Uzgadnianie produkcji i importu urządzeń energetycznych oraz nabycie za granicą licencji na ich produkcję.

ZARZĄDZENIE
GŁÓWNEGO INSPEKTORA GOSPODARKI ENERGETYCZNEJ
z dnia 20 lipca 1984 r.
w sprawie uzgadniania produkcji i importu urządzeń energetycznych oraz nabycia za granicą licencji na ich produkcję.

Na podstawie art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o gospodarce energetycznej (Dz. U. Nr 21, poz. 96) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rodzaje urządzeń energetycznych przeznaczonych do eksploatacji w kraju, których produkcja oraz import lub nabycie za granicą licencji na ich produkcję wymaga uprzedniego uzgodnienia z Głównym Inspektorem Gospodarki Energetycznej, określa wykaz stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.
2.
Uzgodnieniu z Głównym Inspektorem Gospodarki Energetycznej podlega dobór paliw i energii oraz wielkość produkcji przeznaczonej na rynek krajowy.
3.
W zakresie nie objętym Polskimi Normami lub ustalonymi przez Radę Ministrów normatywnymi wskaźnikami jednostkowego zużycia paliw i energii albo innymi normatywnymi wskaźnikami eksploatacyjnymi obowiązek uzgodnienia dotyczy także parametrów określających dopuszczalny poziom zużycia lub strat paliw i energii albo dopuszczalną wielkość poboru mocy elektrycznej, zwanych dalej "parametrami energetycznymi".
4.
Potwierdzeniem uzgodnienia jest atest energetyczny wydany przez Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej.
§  2.
1.
Z wnioskiem o uzgodnienie, o którym mowa w § 1, występuje producent urządzeń energetycznych produkowanych w kraju lub jednostka organizacyjna albo osoba fizyczna zamawiająca dostawę urządzeń energetycznych z importu bądź nabycie za granicą licencji na produkcję tych urządzeń.
2.
Zawarcie przez jednostkę uprawnioną do działalności w zakresie handlu zagranicznego kontraktu z kontrahentem zagranicznym na dostawę urządzeń energetycznych z importu lub nabycie za granicą licencji na produkcję urządzeń energetycznych może nastąpić po dokonaniu uzgodnienia, o którym mowa w § 1.
3.
W razie gdy zamawiającym dostawę urządzeń energetycznych z importu albo nabycie za granicą licencji na produkcję urządzeń energetycznych jest jednostka organizacyjna albo osoba fizyczna posiadająca koncesję na prowadzenie handlu zagranicznego, będąca równocześnie producentem lub odbiorcą dostaw z importu - z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, występuje ta jednostka lub osoba.
§  3.
1.
Wniosek o uzgodnienie produkcji urządzeń energetycznych powinien zawierać:
1)
zwięzły opis techniczny urządzenia, przeznaczenie urządzenia, rodzaje zużywanych i przetwarzanych paliw i energii,
2)
zestawienie parametrów energetycznych oraz danych technicznych i technologicznych mających wpływ na te parametry,
3)
w szczególnych wypadkach rysunek techniczny urządzenia z oznaczeniem elementów mających wpływ na parametry energetyczne,
4)
zestawienie porównawcze parametrów odpowiednich urządzeń produkowanych przez znane firmy światowe,
5)
wyniki badań urządzenia:
a)
egzemplarza prototypowego - w razie podejmowania nowej produkcji,
b)
egzemplarza losowo wybranego z serii produkcyjnej, jeżeli chodzi o wniosek o przedłużenie ważności atestu energetycznego, oraz w odniesieniu do urządzeń, które do dnia wejścia w życie zarządzenia nie były objęte obowiązkiem uzyskiwania zezwoleń Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej na dopuszczenie do ruchu lub do obrotu,
6)
prognozę potrzeb krajowych,
7)
proponowaną wielkość produkcji rocznej,
8)
oświadczenie wnioskodawcy o wykonaniu obowiązków wynikających z odrębnych przepisów, a w szczególności z przepisów o dozorze technicznym, bezpieczeństwie i higienie pracy, bezpieczeństwie pożarowym.
2.
Wniosek o uzgodnienie importu urządzeń energetycznych powinien zawierać:
1)
materiały i dokumenty wymienione w ust. 1 pkt. 1, 2, 5, 6 i 8,
2)
analizę porównawczą techniczno-ekonomiczną ofert zakwalifikowanych do negocjacji, ze szczególnym uwzględnieniem parametrów energetycznych.
3.
Wniosek o uzgodnienie nabycia za granicą licencji na produkcję urządzeń energetycznych powinien zawierać:
1)
materiały i dokumenty wymienione w ust. 1 i w ust. 2 pkt 2,
2)
uzasadnienie potrzeby nabycia licencji.
§  4.
1.
Badania urządzeń energetycznych są przeprowadzane na zlecenie i koszt producenta lub jednostki organizacyjnej albo osoby fizycznej zamawiającej zakup urządzeń z importu.
2.
Badania urządzeń są wykonywane przez jednostkę badawczą upoważnioną do kwalifikacji jakości wyrobów lub - w razie jej braku bądź niemożności wykonania badań w potrzebnym zakresie - przez inną jednostkę badawczą upoważnioną przez Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej w uzgodnieniu z Prezesem Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości.
3.
Zakres i metodyka badań powinny być zgodne z odpowiednimi Polskimi Normami lub - w razie ich braku - powinny być uzgodnione z Głównym Inspektoratem Gospodarki Energetycznej.
4.
W odniesieniu do urządzeń zakupywanych z importu mogą być uznane wyniki badań wykonywanych za granicą przez obcą jednostkę badawczą, z którą krajowe jednostki upoważnione do kwalifikacji jakości wyrobów mają odpowiednie porozumienie.
§  5.
1.
Atest energetyczny, o którym mowa w § 1 ust. 4, jest wydawany na ustalony okres i określoną wielkość produkcji lub importu urządzeń energetycznych.
2.
Przedłużenie okresu ważności atestu energetycznego może być dokonane na wniosek producenta lub jednostki organizacyjnej albo osoby fizycznej zamawiającej zakup urządzeń z importu.
3.
W okresie ważności atestu energetycznego mogą być przeprowadzane badania kontrolne dotrzymywania warunków określonych w ateście.
4.
Badania kontrolne są przeprowadzane na żądanie Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej przez jednostkę badawczą, o której mowa w § 4 ust. 2.
5.
Do badań, o których mowa w ust. 3, stosuje się odpowiednio przepis § 4 ust. 1.
§  6.
Uzgodnienie rozwiązań technicznych w zakresie inwestycji i modernizacji, w których przewiduje się zastosowanie urządzeń energetycznych z importu, przeprowadzone stosownie do art. 16 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o gospodarce energetycznej (Dz. U. Nr 21, poz. 96), jest równoznaczne z uzgodnieniem importu tych urządzeń, o których mowa w § 1.
§  7.
W wyjątkowych wypadkach na uzasadniony wniosek producenta lub jednostki organizacyjnej albo osoby fizycznej zamawiającej zakup urządzeń z importu Główny Inspektor Gospodarki Energetycznej może wyrazić zgodę na uproszczenie trybu uzgadniania określonego w zarządzeniu.
§  8.
Atest energetyczny może być unieważniony przez Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej przed upływem okresu jego ważności, jeżeli:
1)
producent wprowadzi w urządzeniu energetycznym zmiany powodujące niedotrzymanie warunków określonych w ateście,
2)
podczas eksploatacji lub w wyniku badań kontrolnych zostanie stwierdzone, że urządzenie nie spełnia warunków określonych w ateście,
3)
producent lub jednostka organizacyjna albo osoba fizyczna zamawiająca zakup urządzeń z importu nie zapewni użytkownikowi dostarczenia wraz z urządzeniem właściwej dokumentacji oraz instrukcji eksploatacji (obsługi) w języku polskim,
4)
producent lub jednostka organizacyjna albo osoba fizyczna zamawiająca zakup urządzeń z importu nie zapewni możliwości przeprowadzenia badań kontrolnych, o których mowa w § 5 ust. 3.
§  9.
1.
Urządzenia energetyczne powinny być oznaczone przez producenta (jednostkę organizacyjną albo osobę fizyczną zamawiającą zakup urządzeń z importu) trwałym znakiem stwierdzającym uzyskanie atestu energetycznego.
2.
Oznaczenie powinno być dokonane przez umieszczenie na tabliczce znamionowej urządzenia lub w jej pobliżu znaku według wzoru określonego w załączniku nr 2 do zarządzenia.
§  10.
Przepisy zarządzenia nie dotyczą urządzeń energetycznych przekazanych inwestorowi (nabywcy) przed wejściem w życie zarządzenia lub wprowadzanych do obrotu zgodnie z wydanymi wcześniej nadal aktualnymi zezwoleniami Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej na dopuszczenie do obrotu.
§  11.
Tracą moc:
1)
zarządzenie Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 1 marca 1966 r. w sprawie dopuszczania do ruchu lub do obrotu niektórych urządzeń energetycznych oraz obowiązku ich oznaczania (Monitor Polski Nr 9, poz. 65, z 1968 r. Nr 46, poz. 323 i z 1975 r. Nr 22, poz. 141),
2)
zarządzenie Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 10 maja 1968 r. w sprawie warunków technicznych, którym powinny odpowiadać dopuszczone do obrotu przenośne metalowe piece stałopalne (Monitor Polski Nr 21, poz. 134),
3)
zarządzenie Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 19 lutego 1969 r. w sprawie warunków technicznych, którym powinny odpowiadać dopuszczone do obrotu przenośne metalowe piece trocinowe (Monitor Polski Nr 8, poz. 76),
4)
zarządzenie Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 4 marca 1969 r. w sprawie warunków technicznych, którym powinny odpowiadać dopuszczone do obrotu przenośne kuchnie grzewcze (Monitor Polski Nr 9, poz. 86),
5)
zarządzenie Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 10 maja 1969 r. w sprawie warunków technicznych, którym powinny odpowiadać dopuszczone do obrotu przenośne parniki gospodarskie na paliwo stałe (Monitor Polski Nr 20, poz. 167),
6)
zarządzenie Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 2 czerwca 1969 r. w sprawie warunków technicznych, którym powinny odpowiadać dopuszczone do obrotu przenośne ogrzewacze gazowe (Monitor Polski Nr 23, poz. 182),
7)
zarządzenie Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 18 lutego 1971 r. w sprawie warunków technicznych, którym powinny odpowiadać dopuszczone do obrotu przenośne metalowe kuchnie węglowe (Monitor Polski Nr 13, poz. 99),
8)
zarządzenie Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 21 maja 1971 r. w sprawie warunków technicznych, którym powinny odpowiadać dopuszczone do obrotu palniki gazowe do kotłów grzewczych (Monitor Polski Nr 32, poz. 205).
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1985 r.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYKAZ RODZAJÓW URZĄDZEŃ ENERGETYCZNYCH, KTÓRYCH PRODUKCJA ORAZ IMPORT LUB NABYCIE ZA GRANICĄ LICENCJI NA ICH PRODUKCJĘ WYMAGA UPRZEDNIEGO UZGODNIENIA Z GŁÓWNYM INSPEKTOREM GOSPODARKI ENERGETYCZNEJ

1. Kotły wodne i parowe oraz wytwornice pary

2. Turbiny parowe, gazowe i wodne o mocy 20 kW i większej

3. Prądnice (generatory) i agregaty prądotwórcze o mocy 20 kW i większej

4. Transformatory o mocy 20 kVA i większej

5. Piece przemysłowe o mocy 20 kW i większej

6. Suszarnie przemysłowe i rolnicze

7. Wymienniki ciepła

8. Silniki elektryczne o mocy 0,1 kW i większej

9. Spawarki elektryczne

10. Sprężarki i agregaty sprężarkowe o wydajności 0,017 m3/s i większej

11. Zgrzewarki

12. Sprężarki chłodnicze o mocy cieplnej 0,5 kW i większej

13. Wentylatory, ssawy i dmuchawy o mocy napędu 0,25 kW i większej

14. Pompy i agregaty pompowe o mocy napędu 0,25 kW i większej

15. Pojazdy samochodowe, ciągniki rolnicze i pojazdy wolnobieżne o mocy 15 kW i większej

16. Silniki spalinowe

17. Urządzenia grzewczo-wentylacyjne i klimatyzacyjne

18. Odwadniacze skroplin

19. Piece, grzejniki i ogrzewacze pomieszczeń

20. Podgrzewacze wody użytkowej

21. Chłodziarki i zamrażarki

22. Kuchnie i kuchenki

23. Urządzenia i sprzęt grzewczy przeznaczony dla rolnictwa i gastronomii

24. Elektryczne źródła światła o mocy 0,015 kW i większej na napięcie 110 V i wyższe

25. Odbiorniki radiowe i telewizyjne.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR ZNAKU

(rysunek pominięty)

Wymiary w mm. Skala 1:2. Wymiary rzeczywiste należy dostosować do miejsca na tabliczce znamionowej lub w jej pobliżu (w razie braku tabliczki znamionowej - do miejsca na powierzchni wyrobu).

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1984.20.139

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Uzgadnianie produkcji i importu urządzeń energetycznych oraz nabycie za granicą licencji na ich produkcję.
Data aktu: 20/07/1984
Data ogłoszenia: 28/08/1984
Data wejścia w życie: 01/01/1985