united kingdom
ukraine

Sposób przeprowadzania kontroli podatkowej w jednostkach gospodarki uspołecznionej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 28 lutego 1983 r.
w sprawie sposobu przeprowadzania kontroli podatkowej w jednostkach gospodarki uspołecznionej.

Na podstawie art. 32 ust. 6 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. z 1980 r. Nr 27, poz. 111 i z 1982 r. Nr 45, poz. 289) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Zarządzenie określa sposób przeprowadzania kontroli wykonywania obowiązku podatkowego przez jednostki gospodarki uspołecznionej, zwanej dalej "kontrolą podatkową".
2. 
Kontrolę podatkową przeprowadza się w zakresie niezbędnym do ustalenia zobowiązań podatkowych i innych świadczeń pieniężnych od jednostek gospodarki uspołecznionej, na które zostały rozciągnięte przepisy ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. z 1980 r. Nr 27, poz. 111 i z 1982 r. Nr 45, poz. 289), zwanej dalej "ustawą".
3. 
Przez użyte w zarządzeniu określenia:
1)
"organ podatkowy" - rozumie się organy, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy,
2)
"podatnik" - rozumie się jednostki, o których mowa w art. 1 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o opodatkowaniu jednostek gospodarki uspołecznionej (Dz. U. Nr 7, poz. 55 i Nr 45, poz. 289).
§  2. 
1. 
Organy podatkowe przeprowadzają kontrolę wstępną i źródłową.
2. 
Kontrola wstępna przeprowadzana jest w siedzibie organu podatkowego na podstawie przedstawionych przez podatnika dokumentów, dotyczących zobowiązań podatkowych.
3. 
Kontrola źródłowa przeprowadzana jest w siedzibie podatnika.
§  3. 
1. 
Kontrola wstępna ma na celu zbadanie prawidłowości deklarowanych zobowiązań podatkowych, terminowości ich uiszczania oraz wniosków i dokumentów dotyczących pobrania dotacji.
2. 
Kontrola wstępna obejmuje w szczególności badanie, czy dokumentacja:
1)
została złożona we właściwym terminie,
2)
jest zgodna z obowiązującymi formularzami rozliczeń i czy formularze te zostały prawidłowo wypełnione,
3)
zawiera właściwe dane niezbędne do prawidłowego ustalenia zobowiązania podatkowego, a w szczególności podstawę opodatkowania, obowiązujące stawki podatkowe, podstawę prawną stosowania ulg i zwolnień,
4)
jest zgodna ze sprawozdawczością statystyczną.
3. 
Kontrola wstępna powinna być przeprowadzana w miarę otrzymywania dokumentów rozliczeniowych, nie później jednak niż w ciągu 10 dni od dnia ich wpływu do organu podatkowego.
§  4. 
1. 
Kontrolami źródłowymi są kontrole: roczna, bieżąca i problemowa.
2. 
Kontrole źródłowe mają w szczególności na celu:
1)
zbadanie prawidłowości ustalenia podstaw opodatkowania oraz obliczenia, zadeklarowania i wpłacenia podatków, niepodatkowych należności budżetowych, a także prawidłowość korzystania z ulg podatkowych oraz rozliczeń z tytułu dotacji budżetowych,
2)
dokonanie oceny funkcjonowania systemu podatkowego.
§  5. 
1. 
Kontrola roczna obejmuje rok podatkowy.
2. 
Kontrola roczna ma w szczególności na celu zbadanie, czy:
1)
podstawy obliczania zobowiązań podatkowych:
a)
wynikają z prawidłowo prowadzonej ewidencji księgowej,
b)
zostały ustalone zgodnie z zasadami określonymi w przepisach dotyczących poszczególnych podatków, niepodatkowych należności budżetowych lub dotacji,
2)
stawki podatków, niepodatkowych należności budżetowych lub dotacji oraz ulgi i zwolnienia zostały zastosowane przez podatnika w sposób prawidłowy,
3)
były przestrzegane obowiązujące terminy wpłat do budżetu oraz zasady określające wysokość zaliczek na podatki lub dotacje,
4)
w razie dokonania wpłat podatków, niepodatkowych należności budżetowych lub nadmiernie pobranych dotacji budżetowych po obowiązujących terminach, odsetki za zwłokę zostały obliczone i uiszczone zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
3. 
W toku kontroli rocznej bada się również:
1)
rentowność wybranych wyrobów (grup wyrobów) i usług objętych dotacjami przedmiotowymi,
2)
rozliczenia jednostek gospodarki uspołecznionej:
a)
z Państwowym Funduszem Aktywizacji Zawodowej,
b)
z rachunkiem wyrównawczym w handlu zagranicznym,
c)
z rachunkiem wyrównawczym cen wewnętrznych,
3)
obowiązkowe odpisy na fundusze,
4)
rozliczenia z budżetem z tytułu osiągania kwot nienależnych i kwot dodatkowych, określonych w przepisach o cenach,
5)
inne zagadnienia dotyczące zobowiązań podatkowych, określone przez Ministra Finansów lub organ podatkowy.
§  6. 
1. 
Kontrole roczne przeprowadzane są co roku u każdego podatnika.
2. 
Kontroli rocznych nie przeprowadza się w przedsiębiorstwach państwowych, których bilans roczny został zweryfikowany przez właściwy organ podatkowy.
3. 
Organ podatkowy może:
1)
w planie kontroli:
a)
określić podatników, u których kontrola roczna będzie przeprowadzana co dwa lata,
b)
ograniczyć zakres kontroli do niektórych tylko zagadnień wymienionych w § 5,
2)
objąć badaniem inne niż wymienione w § 5 zagadnienia wiążące się z opodatkowaniem, jeżeli jest to niezbędne do ustalenia prawidłowej wysokości zobowiązań podatkowych lub dotacji budżetowych.
4. 
Organ podatkowy może przeprowadzać u niektórych podatników kontrolę co dwa lata, jeżeli uzasadniają to wyniki poprzednio przeprowadzonych kontroli (w tym również kontroli wstępnej), a także gdy wskazują na to dokumenty będące w posiadaniu organu podatkowego (sprawozdania finansowe, dokumentacja dotycząca podatków i dotacji, orzeczenia biegłych księgowych, protokoły innych organów kontroli itp.).
5. 
U podatników, o których mowa w ust. 4, kontrolę roczną przeprowadza się za drugi rok podatkowy. W razie stwierdzenia w toku tej kontroli nieprawidłowości w zakresie ustalenia zobowiązań podatkowych, badaniem należy objąć również pierwszy rok tego okresu.
§  7. 
1. 
Kontrola bieżąca jest przeprowadzana za okres krótszy niż rok podatkowy.
2. 
Kontrola bieżąca ma w szczególności na celu:
1)
zbadanie zagadnień, o których mowa w § 5 ust. 2 i 3,
2)
uzyskanie niezbędnych danych do sporządzenia planu:
a)
dochodów budżetowych z tytułu podatków i niepodatkowych należności budżetowych,
b)
wydatków budżetowych z tytułu dotacji przedmiotowych,
3)
uzyskanie danych do bieżącej analizy wykonania planowanych dochodów i wydatków budżetowych,
4)
badanie zasadności zarzutów podniesionych przez podatników w odwołaniach w sprawach zobowiązań podatkowych, jeżeli ich rozpatrzenie wymaga zebrania dodatkowych dowodów u podatnika,
5)
badanie innych niż wymienione w pkt 1-4 zagadnień określonych przez organ podatkowy, dotyczących zobowiązań podatkowych oraz ulg podatkowych.
3. 
Przepisy § 6 ust. 3 pkt 1 i 2 mają odpowiednie zastosowanie do kontroli bieżących.
§  8. 
1. 
Kontrola problemowa jest przeprowadzana przez organy podatkowe na polecenie Ministra Finansów lub na wniosek terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
2. 
Kontrola problemowa ma w szczególności na celu:
1)
ocenę systemu podatkowego, w tym również niepodatkowych należności budżetowych i dotacji,
2)
ocenę oddziaływania podatków, niepodatkowych należności budżetowych oraz dotacji na sytuację finansową podatników,
3)
analizę rentowności wyrobów (grup wyrobów), robót i usług, w tym szczególnie objętych dotacjami przedmiotowymi lub korzystających z ulg i zwolnień w podatku obrotowym,
4)
zbadanie innych zagadnień dotyczących zobowiązań podatkowych, określonych przez Ministra Finansów.
3. 
Kontrola problemowa przeprowadzana jest na podstawie wytycznych opracowanych przez wyznaczony do koordynacji kontroli organ podatkowy.
§  9. 
W toku kontroli źródłowych należy sprawdzić wykonanie zaleceń pokontrolnych, wydanych w wyniku przeprowadzonych poprzednio kontroli podatkowych, oraz zgodność danych zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym ze stanem faktycznym.
§  10. 
1. 
Podstawą do przeprowadzenia kontroli źródłowej jest polecenie przeprowadzenia kontroli podatkowej, zawierające imię i nazwisko oraz numer legitymacji służbowej pracownika przeprowadzającego kontrolę, a także nazwę podatnika, u którego ma być przeprowadzona kontrola, oraz czas jej trwania.
2. 
Polecenie przeprowadzenia kontroli wydaje właściwy organ podatkowy.
3. 
Kontrole podatkowe przeprowadza się w dniach i godzinach pracy obowiązujących u podatnika.
4. 
Pracownicy przeprowadzający kontrolę podatkową:
1)
uprawnieni są do wstępu i poruszania się na terenie zakładu podatnika na podstawie legitymacji służbowej i upoważnienia do przeprowadzenia kontroli,
2)
nie podlegają rewizji osobistej przewidzianej w regulaminie pracy kontrolowanego podatnika.
5. 
Podatnik jest obowiązany przydzielić przeprowadzającemu kontrolę odpowiednie pomieszczenie do pracy, sprzęt biurowy oraz inne środki techniczne.
§  11. 
1. 
Z ustaleń kontroli sporządza się protokół kontroli zawierający:
1)
nazwę podatnika oraz określenie przedmiotu i okresu, którego kontrola dotyczy,
2)
wyliczenie dni, w których kontrola została przeprowadzona,
3)
imię, nazwisko i stanowisko służbowe przeprowadzającego (przeprowadzających) kontrolę,
4)
imię i nazwisko kierownika i głównego księgowego podatnika,
5)
wyszczególnienie przedmiotu kontroli oraz fakty stwierdzone w toku kontroli, stanowiące podstawę do oceny działalności podatnika w zakresie wykonania zobowiązań podatkowych, a w szczególności konkretne nieprawidłowości z uwzględnieniem ich przyczyn i skutków,
6)
określenie metody stosowanej przy kontroli, a w szczególności liczebności i sposobu doboru próbek przy badaniu metodą reprezentacyjną,
7)
inne dane określone przez organ podatkowy,
8)
podpisy przeprowadzającego kontrolę i przedstawicieli podatnika oraz datę podpisania protokołu.
2. 
Protokół kontroli sporządza się u podatnika.
3. 
Protokół kontroli powinien być bezpośrednio po jego sporządzeniu i odczytaniu podpisany przez pracownika przeprowadzającego kontrolę oraz przedstawicieli podatnika: kierownika lub jego zastępcę i głównego księgowego lub jego zastępcę.
4. 
Pracownik przeprowadzający kontrolę podatkową wręcza jeden egzemplarz protokołu, bezpośrednio po jego podpisaniu, przedstawicielowi podatnika: kierownikowi lub jego zastępcy.
5. 
Odmowa podpisania protokołu przez przedstawicieli podatnika nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez pracownika przeprowadzającego kontrolę oraz do wszczęcia postępowania pokontrolnego.
6. 
O odmowie podpisania protokołu przez przedstawicieli podatnika oraz jej przyczynach należy zamieścić odpowiednią wzmiankę w protokole.
7. 
Zasady doręczania i przechowywania protokołu (załączników) zawierającego dane z materiałów tajnych określają przepisy o postępowaniu z aktami tajnymi.
§  12. 
1. 
Organ podatkowy przeprowadzający kontrolę przekazuje 1 egzemplarz protokołu organowi podatkowemu właściwemu do poboru należności z tytułu zobowiązań podatkowych.
2. 
W razie stwierdzenia w toku kontroli, że podatnik nie wykonał ciążącego na nim zobowiązania podatkowego, organy podatkowe wydają decyzję określającą wysokość zobowiązania podatkowego.
3. 
W razie stwierdzenia w toku kontroli nieprzestrzegania przepisów mających wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych, organ podatkowy kieruje do podatnika, a w razie poważniejszych nieprawidłowości również do organu sprawującego nadzór - wystąpienie pokontrolne z odpowiednimi zaleceniami, mającymi na celu usunięcie tych nieprawidłowości. Nie dotyczy to jednak zagadnień objętych decyzją, o której mowa w ust. 2.
§  13. 
1. 
Podatnicy, do których skierowano wystąpienia pokontrolne, są obowiązani zawiadomić organ podatkowy w terminie 30 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego o wykonaniu zaleceń lub o przyczynach ich niewykonania.
2. 
W razie niewykonania przez podatnika obowiązku, o którym mowa w ust. 1, organ podatkowy zawiadamia organ sprawujący nadzór. Organ sprawujący nadzór zawiadamia organ podatkowy o podjętych w tej sprawie działaniach.
§  14. 
Organy podatkowe współdziałają w zakresie kontroli z okręgowymi urzędami cen.
§  15. 
1. 
Izby skarbowe sporządzają roczne plany kontroli źródłowych.
2. 
Plany kontroli źródłowych powinny zawierać:
1)
liczbę podatników mających siedzibę na terenie województwa,
2)
liczbę podatników, u których nie będą przeprowadzone kontrole roczne,
3)
liczbę podatników podlegających kontroli rocznej,
4)
liczbę podatników przewidzianych do kontroli bieżącej.
3. 
Plany, o których mowa w ust. 1, powinny ponadto określać zadania urzędów skarbowych w zakresie kontroli źródłowych.
§  16. 
Organy podatkowe składają Ministerstwu Finansów za okresy roczne, w terminie 15 dni roboczych po upływie każdego roku, sprawozdania z przeprowadzonych kontroli źródłowych w jednostkach gospodarki uspołecznionej na odrębnie ustalonym formularzu.
§  17. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - opublikowana

Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.05.2025
Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia opublikowana

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.05.2025
Będzie elektroniczna dokumentacja w zakresie urodzeń i zgonów

Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.

Grażyna J. Leśniak 12.05.2025
Będą zmiany w wydawaniu wiz dla zagranicznych studentów

Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.

kk/pap 10.05.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 09.05.2025
Prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę obniżającą składkę zdrowotną dla przedsiębiorców

Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.

Grażyna J. Leśniak 06.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1983.8.50

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Sposób przeprowadzania kontroli podatkowej w jednostkach gospodarki uspołecznionej.
Data aktu: 28/02/1983
Data ogłoszenia: 10/03/1983
Data wejścia w życie: 10/03/1983