Zm.: regulamin Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

UCHWAŁA
SEJMU POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
z dnia 25 marca 1976 r.
zmieniająca regulamin Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

Art.  1.

W uchwale Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z dnia 1 marca 1957 r. - Regulamin Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Monitor Polski z 1972 r. Nr 24, poz. 136) wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 30 otrzymuje brzmienie:

"Art. 30. Powołuje się następujące komisje stałe:

1) Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska,

2) Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych,

3) Gospodarki Morskiej i Żeglugi,

4) Górnictwa, Energetyki i Chemii,

5) Handlu Wewnętrznego, Drobnej Wytwórczości i Usług,

6) Handlu Zagranicznego,

7) Komunikacji i Łączności,

8) Kultury i Sztuki,

9) Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego,

10) Mandatowo-Regulaminową,

11) Nauki i Postępu Technicznego,

12) Obrony Narodowej,

13) Oświaty i Wychowania,

14) Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów,

15) Prac Ustawodawczych,

16) Pracy i Spraw Socjalnych,

17) Przemysłu Ciężkiego, Maszynowego i Hutnictwa,

18) Przemysłu Lekkiego,

19) Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego,

20) Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości,

21) Spraw Zagranicznych,

22) Zdrowia i Kultury Fizycznej.";

2)
art. 32 otrzymuje brzmienie:

"Art. 32. Do zadań Komisji Mandatowo-Regulaminowej należy w szczególności:

a) przedkładanie Sejmowi wniosków w sprawie ważności wyborów oraz w sprawie unieważnienia mandatu posła (art. 79 ust. 2 Ordynacji wyborczej),

b) przedkładanie Sejmowi wniosków w sprawie wygaśnięcia mandatu posła (art. 81 pkt 1-3 Ordynacji wyborczej) oraz odwołania posła przez wyborców (art. 81 pkt 4 i art. 82 Ordynacji wyborczej),

c) przedkładanie wniosków w sprawie wyrażenia zgody przez Sejm na pociągnięcie posła do odpowiedzialności karno-sądowej,

d) rozpatrywanie wniosków w sprawie zmiany regulaminu Sejmu,

e) udzielanie Prezydium Sejmu opinii w sprawie wykładni i stosowania regulaminu,

f) rozpatrywanie spraw związanych z wykonywaniem przez posłów mandatu poselskiego,

g) rozpatrywanie spraw związanych z działalnością wojewódzkich zespołów poselskich,

h) rozpatrywanie spraw związanych z załatwianiem interwencji poselskich oraz skarg i wniosków obywateli.";

3)
art. 39 otrzymuje brzmienie:

"Art. 39. 1. Projekty budżetu i narodowego planu społeczno-gospodarczego rozpatruje Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, z tym że poszczególne części tych projektów rozpatrują także właściwe stałe komisje. Wnioski komisje przekazują Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, która rozpatruje całość projektów i przedstawia je wraz ze swoimi wnioskami na plenum Sejmu.

2. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów może uchwalić szczegółowy regulamin, określający tryb prac w komisjach nad projektami budżetu i narodowego planu; regulamin ten podlega zatwierdzeniu przez Prezydium Sejmu.

3. W trybie określonym w ust. 1 i 2 rozpatrywane są także sprawozdania Rządu z wykonania budżetu i narodowego planu społeczno-gospodarczego.

4. Wniosek o udzielenie Rządowi absolutorium przedstawia Sejmowi Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.";

4)
po art. 41 dodaje się art. 41a w brzmieniu:

"Art. 41a. 1. Komisje mogą przedstawiać Radzie Państwa, Rządowi, Prezesowi Najwyższej Izby Kontroli, poszczególnym ministrom oraz Prokuratorowi Generalnemu PRL swoje stanowisko w określonej sprawie w formie opinii, kierowanych do tych organów w trybie art. 41 ust. 2 i 3.

2. Komisja może zwrócić się do organu będącego adresatem opinii o przedstawienie stanowiska w sprawach podniesionych w opinii.";

5)
art. 46 otrzymuje brzmienie:

"Art. 46. Przedmiot obrad Sejmu stanowią:

a) projekty ustaw oraz uchwał Sejmu,

b) dekrety przedstawione przez Radę Państwa do zatwierdzenia,

c) wybór Marszałka Sejmu, wicemarszałków, sekretarzy i komisji,

d) wybór Rady Państwa, powoływanie i odwoływanie Rady Ministrów lub poszczególnych jej członków,

e) uchwały Rady Państwa w sprawie powołania i odwołania członków Rady Ministrów, przedstawione przez nią do zatwierdzenia,

f) powoływanie i odwoływanie Prezesa Najwyższej Izby Kontroli,

g) wnioski i informacje Rady Państwa,

h) sprawozdania Rządu z wykonania budżetu oraz narodowego planu społeczno-gospodarczego,

i) wnioski w przedmiocie absolutorium dla Rządu,

j) sprawozdania, informacje i expose Rządu lub poszczególnych członków Rady Ministrów,

k) interpelacje i zapytania poselskie,

l) sprawy przekazane przez obowiązujące ustawy lub przewidziane w regulaminie,

ł) inne sprawy wniesione lub przekazane przez Prezydium Sejmu lub Radę Państwa.";

6)
w rozdziale 4 podtytuł oznaczony lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) Wybór Rady Państwa, powołanie Rządu i Prezesa Najwyższej Izby Kontroli.";

7)
art. 50 skreśla się, a po art. 51 dodaje się art. 51a w brzmieniu:

"Art. 51a. 1. Prezesa Najwyższej Izby Kontroli Sejm powołuje na wniosek Prezesa Rady Ministrów, przedstawiony w porozumieniu z Przewodniczącym Rady Państwa.

2. Powołanie następuje zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów.";

8)
art. 54 otrzymuje brzmienie:

"Art. 54. 1. Rozpatrywanie projektów ustaw odbywa się w dwóch czytaniach, a uchwał Sejmu - w jednym. Prezydium Sejmu może postanowić o rozpatrzeniu projektu uchwały w dwóch czytaniach.

2. Pierwsze czytanie projektu może być przeprowadzone na posiedzeniu Sejmu lub właściwej komisji oraz Komisji Prac Ustawodawczych.

3. O skierowaniu projektu do pierwszego czytania na posiedzenie Sejmu lub komisji decyduje Prezydium Sejmu.";

9)
art. 55 otrzymuje brzmienie:

"Art. 55. 1. Pierwsze czytanie projektu ustawy (uchwały Sejmu) obejmuje:

a) uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę oraz dyskusję nad jego ogólnymi zasadami,

b) odesłanie przez Sejm projektu do właściwej komisji bądź odrzucenie go w całości,

c) podanie do wiadomości wszystkich posłów treści przedstawionego przez wnioskodawcę uzasadnienia projektu, w wypadku przeprowadzenia pierwszego czytania na posiedzeniu komisji.

2. Pierwsze czytanie projektu ustawy (uchwały Sejmu) na posiedzeniu Sejmu może się odbyć najwcześniej następnego dnia po otrzymaniu przez posłów druku projektu.";

10)
w art. 56 skreśla się ust. 1, a ust. 2 i 3 otrzymują oznaczenie ust. 1 i 2;
11)
w art. 79 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Interpolowany składa odpowiedź ustną na posiedzeniu Sejmu lub pisemną na ręce Marszałka, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania interpelacji."

Art.  2.

Przepisy art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1, art. 44 ust. 3, art. 45 ust. 2 i art. 65 ust. 1 regulaminu Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej stosuje się do Najwyższej Izby Kontroli i Prezesa Najwyższej Izby Kontroli z uwzględnieniem zmian wynikających z art. 1 pkt 14 i 16 ustawy z dnia 10 lutego 1976 r. o zmianie Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U. Nr 5, poz. 29).

Art.  3.

Marszałek Sejmu ogłosi w Monitorze Polskim jednolity tekst regulaminu Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, z uwzględnieniem zmian ogłoszonych przed dniem wydania jednolitego tekstu, z zastosowaniem ciągłej numeracji artykułów, ustępów i punktów.

Art.  4.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1976.13.61

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zm.: regulamin Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
Data aktu: 25/03/1976
Data ogłoszenia: 31/03/1976
Data wejścia w życie: 25/03/1976