Rozwój zespołów rolników, specjalizacji i kooperacji w rolnictwie.

UCHWAŁA Nr 11
RADY MINISTRÓW
z dnia 16 stycznia 1976 r.
w sprawie rozwoju zespołów rolników, specjalizacji i kooperacji w rolnictwie.

W celu zapewnienia warunków do dalszego rozwoju zespołów rolników, specjalizacji i kooperacji w rolnictwie Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Terenowe organy administracji państwowej udzielają rolnikom indywidualnym pomocy w zrzeszaniu się w zespoły rolników oraz organizowaniu specjalistycznych gospodarstw rolnych.
§  2.
1.
Za zespół rolników indywidualnych uważa się grupę co najmniej trzech rolników indywidualnych, którzy odpowiadają następującym warunkom:
1)
są posiadaczami odrębnych gospodarstw lub nieruchomości rolnych,
2)
zamieszkują w danej lub sąsiedniej miejscowości,
3)
zawarli między sobą umowę o utworzeniu zespołu; umowa ta powinna być zarejestrowana w urzędzie gminy, miasta (miasta i gminy),
4)
osobiście pracują w zespole i dochód uzyskany z pracy w rolnictwie stanowi dla nich wyłączne źródło utrzymania,
5)
dokonują zbytu produktów rolnych wytworzonych w ramach zespołów na podstawie umów wieloletnich zawartych z jednostkami gospodarki uspołecznionej.
2.
Do zespołów rolników indywidualnych mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące spółki.
§  3.
Za specjalistyczne gospodarstwo rolne uważa się gospodarstwo, które uzyskuje produkcję towarową z jednego kierunku produkcji rolnej w określonych przez Ministra Rolnictwa rozmiarach i wytworzone produkty zbywa jednostkom gospodarki uspołecznionej na podstawie umów wieloletnich.
§  4.
1.
Zespołom rolników indywidualnych oraz posiadaczom specjalistycznych gospodarstw rolnych naczelnicy gmin zapewnią pierwszeństwo przed innymi rolnikami w zaopatrzeniu w materiały i urządzenia inwestycyjne, korzystaniu z usług produkcyjnych, transportowych i budowlano-montażowych oraz z pomocy kredytowej i instruktażowej, w szczególności w zakresie:
1)
przygotowania i realizacji inwestycji budowlano-montażowych:
a)
nieodpłatnego przekazania dokumentacji oraz załatwiania formalności związanych z inwestycyjną dokumentacją prawną,
b)
dostaw elementów prefabrykowanych oraz montażu obiektów typowych, urządzeń i instalacji niezbędnych do produkcji,
c)
nabywania niezbędnych materiałów budowlanych,
d)
nabywania ciągników, maszyn rolniczych, urządzeń technicznych i środków transportowych,
2)
dostaw innych środków produkcji pochodzenia przemysłowego i rolniczego,
3)
świadczenia przez jednostki gospodarki uspołecznionej kompleksowych usług produkcyjnych,
4)
korzystania z nisko oprocentowanego kredytu bankowego w wysokości niezbędnej do zrealizowania inwestycji budowlano-montażowych,
5)
korzystania z bezpłatnego leczenia chorób wymienia i jałowości krów oraz bezpłatnej profilaktyki weterynaryjnej,
6)
uzyskiwania pomocy instruktażowo-doradczej służb jednostek gospodarki uspołecznionej zajmujących się organizacją zaplecza surowcowego.
2.
Zespołom rolników indywidualnych oraz posiadaczom specjalistycznych gospodarstw rolnych przysługuje pierwszeństwo w zawieraniu wieloletnich umów kooperacyjnych lub kontraktacyjnych na dostawę produktów rolnych.
§  5.
Jednostki uspołecznionej gospodarki rolnej rozwijają współpracę, zwaną dalej "kooperacją", w zakresie produkcji rolnej i inwestycji, usług oraz działalności socjalno-kulturalnej, pomiędzy sobą oraz z rolnikami indywidualnymi i zespołami rolników.
§  6.
1.
Kooperację prowadzi się na podstawie umów wieloletnich.
2.
W umowie, o której mowa w ust. 1, należy w szczególności określić:
1)
strony,
2)
przedmiot umowy,
3)
terminy wykonania,
4)
cenę i sposób zapłaty,
5)
warunki dostawy i odbioru,
6)
kary umowne za niewykonanie i nienależyte wykonanie umowy,
7)
tryb, w jakim mogą być dokonane zmiany umowy.
§  7.
Jednostki uspołecznionej gospodarki rolnej w ramach kooperacji:
1)
współdziałają w rozwoju produkcji roślinnej i zwierzęcej,
2)
rozwijają usługi, zwłaszcza rolnicze, warsztatowe, transportowe i budowlano-montażowe,
3)
zaopatrują rolników w kwalifikowany materiał siewny, zwierzęta, pasze treściwe oraz inne środki produkcji,
4)
współuczestniczą w organizowaniu ferm, zakładów specjalistycznej produkcji rolnej, usług i innych,
5)
współdziałają w wykonawstwie inwestycji produkcyjnych i socjalnych,
6)
udostępniają rolnikom obiekty i urządzenia socjalno-kulturalne.
§  8.
Jednostki uspołecznionej gospodarki rolnej w ramach kooperacji z gospodarstwami indywidualnymi i zespołami rolników mogą:
1)
stosować ceny i dopłaty do cen obowiązujące jednostki gospodarki uspołecznionej prowadzące skup i kontraktację oraz świadczące usługi produkcyjne dla rolnictwa,
2)
stosować w rozliczeniach za usługi świadczone kooperantom opłaty niższe, gwarantujące jednak opłacalność świadczonych usług,
3)
korzystać z dotacji na pokrycie różnic cen produktów,
4)
nabywać w przedsiębiorstwach nasiennych materiał siewny oraz zbywać go kooperantom po cenach hurtowych.
§  9.
1. 1
Zespołom rolników, posiadaczom specjalistycznych gospodarstw rolnych i innych gospodarstw indywidualnych, z tytułu poniesionych kosztów inwestycji związanych z produkcją rolną przysługuje umorzenie kredytu bankowego, podatku gruntowego pobieranego przy zastosowaniu stawek procentowych oraz opłat melioracyjnej, elektryfikacyjnej i za budowę urządzeń zaopatrzenia w wodę w wysokości:
zespołom posiadaczom
rolników specjalistycznych gospodarstw indywidualnych innych indywidualnych gospodarstw
1) z tytułu budowy, adaptacji,

remontu kapitalnego lub

nabycia budynków

inwentarskich dla krów

mlecznych

65% kosztów 35% kosztów 25% kosztów
2) z tytułu budowy, adaptacji,

remontu kapitalnego lub

nabycia budynków

inwentarskich dla pozostałego

bydła, trzody chlewnej,

owiec, pasiek pszczelich oraz

stawów i towarzyszących

urządzeń rybackich

55% kosztów 30% kosztów 20% kosztów
3) z tytułu budowy urządzeń

melioracyjnych, budowy,

rozbudowy, modernizacji,

nabycia i montażu urządzeń

elektryfikacyjnych oraz

deszczowni

50% kosztów 25% kosztów -
4) z tytułu budowy urządzeń

zaopatrzenia w wodę

60% kosztów 25% kosztów 20% kosztów
5) z tytułu budowy, remontu

kapitalnego lub nabycia

przechowalni produktów

rolniczych, sortowni i

czyszczalni, suszarni oraz

obiektów związanych z

produkcją, przerobem i

konserwacją pasz, a także

trwałych konstrukcji

plantacji chmielu oraz

nasadzeń i ogrodzeń sadów

45% kosztów 20% kosztów -
6) z tytułu budowy, remontu

kapitalnego lub nabycia

budynków:

a) dla drobiu z wyjątkiem

brojlerów

45% kosztów 25% kosztów 10% kosztów
b) do produkcji brojlerów 45% kosztów -
2.
Do kosztów urządzeń towarzyszących oraz technicznego wyposażenia, wchodzących w skład obiektów, o których mowa w ust. 1, stosuje się stawkę umorzenia właściwą dla obiektu, z którym są związane.
3. 2
Stawki umorzenia, o których mowa w ust. 1 i 2, dla posiadaczy specjalistycznych indywidualnych gospodarstw rolnych i innych gospodarstw indywidualnych zwiększa się o połowę, jeżeli posiadacz gospodarstwa o powierzchni do 10 ha powiększy jego obszar co najmniej o 40%, a gospodarstwa o powierzchni powyżej 10 ha - co najmniej o 4 ha.
4.
Umorzenie, o którym mowa w ust. 1 i 2, może nastąpić pod warunkiem wykorzystania obiektów zgodnie z ich przeznaczeniem oraz osiągnięcia planowanej zdolności produkcyjnej lub usługowej oraz wywiązania się z umów kontraktacyjnych lub porozumień kooperacyjnych zawartych z jednostkami gospodarki uspołecznionej.
5. 3
(skreślony).
6. 4
W razie likwidacji zespołu rolników, specjalistycznego gospodarstwa rolnego lub innego gospodarstwa indywidualnego, sprzedaży składników majątkowych bądź wyłączenia ich z innych powodów z zespołu lub gospodarstwa kwoty umorzonych kredytów pokryte z budżetu stanowią zobowiązanie kredytobiorcy wobec Skarbu Państwa. Zobowiązanie to wygasa po upływie okresu amortyzacji obiektu lub urządzenia, a także w razie gdy obiekt ten uległ zniszczeniu na skutek działania niezależnego od rolników.
7.
Minister Rolnictwa w porozumieniu z Ministrem Finansów w szczególnie uzasadnionych wypadkach może objąć umorzeniem kredytów inną działalność inwestycyjną związaną z produkcją rolną.
§  10.
1.
Wojewodowie zapewnią:
1)
zespołom rolników oraz posiadaczom specjalistycznych gospodarstw rolnych pierwszeństwo przed innymi rolnikami w przeprowadzaniu scaleń,
2)
pomoc instruktażowo-doradczą przez wojewódzkie ośrodki postępu rolniczego i służbę rolną terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego,
3)
koordynację w zakresie specjalizacji i kooperacji w rolnictwie,
4) 5
niezbędne środki finansowe.
2.
Naczelnicy gmin zapewnią zespołom rolników oraz posiadaczom specjalistycznych gospodarstw rolnych pierwszeństwo przed innymi rolnikami:
1)
w wydzierżawianiu lub nabywaniu państwowych nieruchomości rolnych,
2)
w zakresie pomocy instruktażowej gminnej służby rolnej,
3)
w przydzielaniu niezbędnych środków produkcji (§ 4).
§  11.
Przepisy uchwały dotyczące pomocy dla zespołów rolników stosuje się odpowiednio do spółek zagospodarowania wspólnot gruntowych.
§  12.
Ministrowie Rolnictwa i Finansów w porozumieniu z Ministrem Przemysłu Spożywczego i Skupu określą zasady i warunki:
1)
tworzenia, rejestracji i działalności zespołów rolników i specjalistycznych gospodarstw rolnych,
2)
udzielania i umarzania kredytów,
3)
udzielania dotacji,
4)
rozliczenia kredytów udzielonych zespołom rolników, istniejącym przed wejściem w życie uchwały.
§  13.
Ministrowie Przemysłu Spożywczego i Skupu oraz Przemysłu Lekkiego zapewnią udział podległych im jednostek organizacyjnych w rozwijaniu specjalizacji i kooperacji w rolnictwie.
§  14.
Zaleca się Zarządowi Centralnego Związku Kółek Rolniczych rozszerzenie działalności sekcji branżowych producentów działających w ramach kółek rolniczych, zapewnienie świadczenia kompleksowych usług w ramach kooperacji oraz ścisłej współpracy spółdzielni kółek rolniczych z zespołami rolników i posiadaczami specjalistycznych gospodarstw rolnych.
§  15.
Zaleca się Zarządom Centralnego Związku Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych, Centralnego Związku Kółek Rolniczych oraz zarządom innych centralnych organizacji spółdzielczych wprowadzenie zasad określonych uchwałą i stosowanie ich przez zrzeszone w nich jednostki organizacyjne.
§  16.
Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1)
naczelnikach gmin - rozumie się przez to również prezydentów i naczelników miast oraz naczelników miast i gmin,
2)
wojewodach - rozumie się przez to również prezydentów miast stopnia wojewódzkiego.
§  17.
Traci moc uchwała nr 279 Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 1973 r. w sprawie rozwoju kooperacji w rolnictwie (Monitor Polski Nr 55, poz. 306).
§  18.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 9 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) uchwały nr 168 z dnia 6 sierpnia 1976 r. (M.P.76.33.143) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 11 sierpnia 1976 r.
2 § 9 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) uchwały nr 168 z dnia 6 sierpnia 1976 r. (M.P.76.33.143) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 11 sierpnia 1976 r.
3 § 9 ust. 5 skreślony przez § 1 pkt 1 lit. c) uchwały nr 168 z dnia 6 sierpnia 1976 r. (M.P.76.33.143) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 11 sierpnia 1976 r.
4 § 9 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. d) uchwały nr 168 z dnia 6 sierpnia 1976 r. (M.P.76.33.143) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 11 sierpnia 1976 r.
5 § 10 ust. 1 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 168 z dnia 6 sierpnia 1976 r. (M.P.76.33.143) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 11 sierpnia 1976 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1976.11.53

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Rozwój zespołów rolników, specjalizacji i kooperacji w rolnictwie.
Data aktu: 16/01/1976
Data ogłoszenia: 23/03/1976
Data wejścia w życie: 23/03/1976