Ceny detaliczne nowo wprowadzanych na rynek, artykułów mody lub szczególnie atrakcyjnych z innych względów.

UCHWAŁA Nr 130
RADY MINISTRÓW
z dnia 1 czerwca 1973 r.
w sprawie cen detalicznych artykułów nowo wprowadzanych na rynek, artykułów mody lub szczególnie atrakcyjnych z innych względów.

Na podstawie art. 2 dekretu z dnia 3 czerwca 1953 r. o ustalaniu cen, opłat i stawek taryfowych (Dz. U. Nr 31, poz. 722) oraz art. 3 dekretu z dnia 21 września 1950 r. o opodatkowaniu przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej (Dz. U. Nr 44, poz. 399) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Uchwała określa zasady i tryb ustalania cen detalicznych nowych lub zmodernizowanych artykułów, wytwarzanych przez jednostki gospodarki uspołecznionej:
1)
odznaczających się nowoczesnością rozwiązań i odpowiednimi walorami użytkowymi,
2)
odznaczających się wyższym od powszechnie występującego w obrocie standardem wzornictwa, zdobnictwa, jakości i estetyki (w tym również jakości i estetyki opakowania),
3)
zaspokajających szczególne upodobania nabywców oraz odpowiadających aktualnym kierunkom mody.
2.
Ministrowie nadzorujący producentów mogą w porozumieniu z Ministrem Handlu Wewnętrznego i Usług oraz Przewodniczącym Państwowej Komisji Cen określić dla poszczególnych branż szczegółowe kryteria, którym powinny odpowiadać artykuły zaliczane do nowych lub zmodernizowanych w rozumieniu przepisu ust. 1.
§  2.
1.
Ceny detaliczne artykułów, o których mowa w § 1, ustala się na poziomie zapewniającym zrównoważenie popytu i podaży tych artykułów oraz uzyskanie przez ich producenta zysku odpowiedniego do ich atrakcyjności.
2.
Jeżeli ustalone według przepisu ust. 1 ceny detaliczne artykułów, wytwarzanych w przemysłach o szczególnie wysokich kosztach początkowego okresu opanowywania produkcji, nie zapewniają producentowi odpowiedniego zysku:
1)
za zgodą właściwego ministra koszty własne tych artykułów mogą być rozliczane w okresie przewidzianym na techniczne opanowanie produkcji,
2)
Minister Finansów może na wniosek właściwego ministra wprowadzić ulgi lub zwolnienia podatkowe.
3.
Okres przewidywany na techniczne opanowanie produkcji ustala minister nadzorujący producenta, z tym że okres ten nie może być dłuższy od 3 lat.
§  3.
W miarę zwiększania produkcji lub zmniejszania się popytu konsumentów ceny detaliczne, o których mowa w § 2 ust. 1, mogą być odpowiednio obniżane. Ceny te nie mogą być niższe od kosztu własnego produkcji, zwiększonego o należny producentowi zysk, obowiązujący podatek obrotowy oraz marże handlowe (dolny limit ceny detalicznej). Dolny limit ceny detalicznej określa jednostka upoważniona do ustalania cen detalicznych.
§  4.
1.
Przy sprzedaży artykułów rynkowych, których ceny ustalono zgodnie z § 2 ust. 1, poza obowiązującymi marżami producenci udzielają jednostkom handlowym dodatkowych marż handlowych, przeznaczonych na pokrycie wydatków związanych z ryzykiem handlowym (przeceny towarów, reklama itp.).
2.
Wysokość dodatkowych marż handlowych określają jednostki upoważnione do ustalania cen detalicznych.
§  5.
1.
Sprzedaż artykułów, o których mowa w § 1, może być prowadzona przez jednostki handlowe na zasadach komisu.
2.
W razie sprzedaży komisowej obowiązujące marże handlowe mogą być odpowiednio obniżone.
§  6.
Minister Finansów w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Cen określi szczegółowe zasady opodatkowania artykułów, których ceny są ustalane zgodnie z przepisami niniejszej uchwały, z tym że:
1)
od grup wyrobów, dla których w trybie przewidzianym odrębnymi przepisami ustalono procentowe stawki podatku obrotowego, podatek od sprzedaży artykułów rynkowych pobiera się przy zastosowaniu tych stawek,
2)
dla grup artykułów, od których podatek obrotowy jest pobierany w formie podatku różnicowego, Minister Finansów w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Cen ustali - uwzględniając przeciętną wysokość podatku różnicowego realizowanego w danej grupie artykułów - procentowe stawki podatku obrotowego,
3)
do artykułów zaliczonych do grup towarowych zwolnionych od podatku obrotowego - stosowana będzie stawka wynosząca co najmniej 5%.
§  7.
1.
Zasady określone w § 6 obowiązują w okresie dwóch lat obowiązywania ceny.
2.
Minister Finansów może przedłużyć okresy, o których mowa w ust. 1, nie więcej jednak niż o jeden rok.
3.
Po upływie terminów określonych zgodnie z przepisami ust. 1 i 2:
1)
różnica pozostająca producentowi z tytułu stosowania ceny detalicznej wyższej od dolnego limitu ceny (§ 3) podlega rozliczeniu z budżetem jako dodatkowy podatek obrotowy,
2)
producent nie udziela jednostce handlowej dodatkowej marży handlowej (§ 4).
4.
Przepis ust. 3 pkt 1 nie wyłącza możliwości obniżania cen przez jednostki do tego upoważnione (§ 12 ust. 1).
§  8.
Różnica między ustaloną ceną detaliczną zmniejszoną o udzielone marże handlowe (w tym również dodatkową marżę handlową, o której mowa w § 4) i podatek obrotowy (§ 6) a kosztem produkcji artykułu stanowi zysk producenta.
§  9.
Koszty przecen i ryzyka produkcji oraz koszty wzornictwa finansowane są zgodnie z zasadami obowiązującego w danej jednostce organizacyjnej systemu finansowego.
§  10.
1.
Ceny detaliczne artykułów, o których mowa w uchwale, mających ważne znaczenie dla ludności, a w szczególności podstawowych artykułów żywnościowych (§ 1 uchwały nr 280 Rady Ministrów z dnia 31 października 1972 r. w sprawie polityki cen detalicznych oraz dalszej poprawy zaopatrzenia rynku w 1973 r. - Monitor Polski Nr 52, poz. 275) wytwarzanych przez:
1)
przedsiębiorstwa zgrupowane w zjednoczeniach przemysłowych objętych planem centralnym - ustala Przewodniczący Państwowej Komisji Cen,
2)
uspołecznione przedsiębiorstwa drobnej wytwórczości - ustalają właściwe ze względu na siedzibę producenta komisje cen prezydiów wojewódzkich rad narodowych.
2.
Wykaz artykułów lub grup artykułów, których ceny są ustalane w trybie ust. 1, określi Przewodniczący Państwowej Komisji Cen.
§  11.
1.
Ceny detaliczne artykułów nie objętych wykazem określonym w § 10 ust. 2 ustalają:
1)
w odniesieniu do artykułów objętych koordynacją branżową - naczelni dyrektorzy właściwych zjednoczeń wiodących,
2)
w odniesieniu do artykułów nie objętych koordynacją branżową, a wytwarzanych przez przedsiębiorstwa zgrupowane w zjednoczeniach przemysłowych objętych planem centralnym - naczelni dyrektorzy tych zjednoczeń,
3)
w odniesieniu do artykułów nie objętych koordynacją branżową, a wytwarzanych przez uspołecznione jednostki drobnej wytwórczości - dyrektorzy (zarządy) jednostek nadrzędnych (zjednoczeń terenowych, wojewódzkich związków spółdzielni) producentów tych artykułów.
2.
Przewodniczący Państwowej Komisji Cen może w uzasadnionych wypadkach i na okres przejściowy zastrzec do swojej właściwości ustalanie lub obniżanie cen artykułów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2.
§  12.
1.
Dyrektorzy (zarządy) jednostek, o których mowa w § 11 ust. 1, upoważnieni do ustalania cen detalicznych, mogą obniżać ustalone przez siebie ceny, z zastrzeżeniem przepisów § 3 i § 11 ust. 2. Obniżka cen może być dokonana również na wniosek zainteresowanych organizacji handlu wewnętrznego, a w wypadkach, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 3 - na wniosek terenowej jednostki tych organizacji.
2.
Obniżki cen, o których mowa w ust. 1, dotyczą również zapasów artykułów w jednostkach handlowych.
3.
Wyniki przeszacowania zapasów z tytułu przeceny, o której mowa w ust. 1 i 2, nie podlegają rozliczeniu z budżetem Państwa. W razie sprzedaży artykułów na zasadach komisu wyniki przeszacowania zapasów pokrywają producenci tych artykułów.
§  13.
1.
Dyrektorzy (zarządy) jednostek, o których mowa w § 11 ust. 1, upoważnieni do ustalania i obniżania cen detalicznych, obowiązani są do uzgadniania wysokości tych cen z zainteresowanymi organizacjami handlu wewnętrznego lub ich terenowymi jednostkami.
2.
Obowiązek uzgadniania, określony w ust. 1, dotyczy również wysokości dodatkowej marży handlowej (§ 4).
3.
Jeśli cena lub dodatkowe marże handlowe nie mogą być ustalone z braku wymaganego uchwałą uzgodnienia, a producent nie wyraża również zgody na zastosowanie zasad sprzedaży komisowej, decyzję - na wniosek jednej ze stron - podejmuje odpowiednio Przewodniczący Państwowej Komisji Cen lub komisja cen prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
§  14.
Przewodniczący Państwowej Komisji Cen zapewni kontrolę prawidłowości stosowania przez jednostki gospodarki uspołecznionej zasad ustalania cen, określonych przepisami uchwały.
§  15.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Cen i z zainteresowanymi ministrami zapewni - począwszy od 1974 r. - statystyczną informację o dostawach wyrobów, których ceny ustalane są według zasad określonych uchwałą.
§  16.
Tracą moc uchwała nr 71 Rady Ministrów z dnia 12 marca 1968 r. w sprawie ustalania cen detalicznych szczególnie atrakcyjnych artykułów nowo wprowadzanych na rynek, utworzenia funduszu przecen i ryzyka produkcji oraz funduszu wzornictwa, zmieniona uchwałą nr 136 Rady Ministrów z dnia 1 sierpnia 1969 r. (Monitor Polski Nr 36, poz. 271) i uchwałą nr 53 Rady Ministrów z dnia 12 marca 1971 r., oraz wydane na jej podstawie przepisy, z tym że pozostają w mocy ceny ustalone na jej podstawie do czasu ich zmiany w trybie określonym niniejszą uchwałą.
§  17.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1973 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1973.27.170

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Ceny detaliczne nowo wprowadzanych na rynek, artykułów mody lub szczególnie atrakcyjnych z innych względów.
Data aktu: 01/06/1973
Data ogłoszenia: 29/06/1973
Data wejścia w życie: 01/07/1973