Osiąganie projektowanych zdolności produkcyjnych w zakładach i obiektach przemysłowych oddanych do eksploatacji.

UCHWAŁA Nr 132
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 maja 1972 r.
w sprawie osiągania projektowanych zdolności produkcyjnych w zakładach i obiektach przemysłowych oddanych do eksploatacji.

W celu zapewnienia terminowego osiągania zakładanych efektów gospodarczych w przyjętych do eksploatacji zakładach i obiektach przemysłowych oraz skracania okresów osiągania projektowanych zdolności produkcyjnych Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Uchwała określa ramowe zasady i okresy osiągania projektowanych zdolności produkcyjnych, zasady nagradzania za terminowe i przedterminowe osiągnięcie projektowanych zdolności produkcyjnych oraz odpowiedzialność za osiągnięcie efektów gospodarczych ustalonych przy zatwierdzaniu założeń techniczno-ekonomicznych inwestycji.
§  2.
1.
Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1)
projektowanej zdolności produkcyjnej - należy przez to rozumieć ustaloną w zatwierdzonych założeniach techniczno-ekonomicznych inwestycji wielkość produkcji, określoną w jednostkach naturalnych i wartościowo w obowiązujących cenach zbytu; zdolność tę ustala się w stosunku rocznym, natomiast dla produkcji sezonowej w kolejnych okresach kampanijnych,
2)
normatywnym okresie osiągania projektowanej zdolności produkcyjnej - należy przez to rozumieć maksymalny dla poszczególnych gałęzi i branż przemysłu oraz typowych rodzajów inwestycji okres osiągania projektowanych zdolności produkcyjnych, ustalony uchwałą i normatywami resortowymi (§ 4),
3)
dyrektywnym okresie osiągania projektowanej zdolności produkcyjnej - należy przez to rozumieć indywidualnie ustalony w zatwierdzonych założeniach techniczno-ekonomicznych okres (cykl) od przyjęcia inwestycji do eksploatacji do osiągnięcia projektowanej zdolności produkcyjnej; okres ten wyrażany jest w miesiącach i nie może być dłuższy od normatywnego okresu osiągania projektowanej zdolności produkcyjnej, ustalonego dla danej gałęzi (branży) przemysłu,
4)
założeniach techniczno-ekonomicznych inwestycji - należy przez to rozumieć również dokumentację uproszczoną (jednostadiową), o której mowa w przepisach o projektowaniu inwestycji.
2.
Początek okresu osiągania projektowanej zdolności produkcyjnej liczony jest od pierwszego dnia następnego miesiąca po protokolarnym przyjęciu inwestycji (lub jej określonego etapu) do eksploatacji, dokonanym zgodnie z przepisami o przyjmowaniu inwestycji do eksploatacji i przeprowadzaniu rozliczeń i analiz zrealizowanych zadań inwestycyjnych.
3.
Termin dyrektywny osiągnięcia projektowanej zdolności produkcyjnej zostaje ustalony w protokole przyjęcia zadania inwestycyjnego do eksploatacji zgodnie z dyrektywnym okresem (cyklem) osiągania projektowanej zdolności produkcyjnej, ustalonym w zatwierdzonych założeniach techniczno-ekonomicznych inwestycji.
4. 1
Osiągnięcie projektowanej zdolności produkcyjnej jednostka nadrzędna inwestora uznaje - na jego wniosek - za zrealizowane, gdy zostanie stwierdzone, na podstawie wyników produkcyjnych i oceny stanu organizacyjno-technicznego, przygotowanie do rytmicznej produkcji w wymiarze ilościowym i wartościowym ustalonym w zatwierdzonych założeniach techniczno-ekonomicznych inwestycji. Za termin rzeczywisty zakończenia okresu osiągania projektowanej zdolności produkcyjnej uważa się ostatni dzień miesiąca, w którym to miesiącu uzyskano ilość i wartość produkcji odpowiadające projektowanej zdolności produkcyjnej w stosunku rocznym. W razie zmiany cen zbytu wyrobów wartość produkcji należy sprowadzić do warunków porównywalnych. Zmiany asortymentu produkcji, powodujące obniżenie projektowanej zdolności produkcyjnej, mogą być wprowadzone wyłącznie w trybie § 7 uchwały.
5. 2
Wielkości produkcji w kolejnych miesiącach dyrektywnego okresu osiągania projektowanej zdolności produkcyjnej powinny być ustalone ilościowo i wartościowo, w procentach w stosunku do projektowanej zdolności produkcyjnej, w protokole przyjęcia inwestycji do eksploatacji.
§  3. 3
1.
Ustala się następujące normatywne okresy osiągania projektowanych zdolności produkcyjnych dla inwestycji polegających na budowie nowych zakładów i obiektów przemysłowych, z wyłączeniem inwestycji wymienionych w ust. 2, w następujących gałęziach przemysłu:
1)
przemysł węglowy:
a)
kopalnictwo węgla energetycznego 18 miesięcy,
b)
kopalnictwo węgla koksowego 22 miesięcy,
2)
przemysł paliw i energetyczny:
a)
koksowniczy 9 miesięcy,
b)
energetyczny - bloki energetyczne 200 MW 4 miesięcy,
3)
hutnictwo żelaza:
a)
przeróbka metalurgiczna 9 miesięcy,
b)
przeróbka plastyczna 15 miesięcy,
4)
przemysł metali nieżelaznych:
a)
kopalnictwo rud metali nieżelaznych 22 miesięcy,
b)
przeróbka metalurgiczna 9 miesięcy,
c)
przeróbka plastyczna 15 miesięcy,
5)
przemysł metalowy:
a)
odlewniczy 15 miesięcy,
b)
konstrukcji stalowych 9 miesięcy,
c)
lin i drutów 15 miesięcy,
d)
innych wyrobów metalowych 9 miesięcy,
6)
przemysł maszynowy:
a)
budowy maszyn i urządzeń 15 miesięcy,
b)
środków transportu 15 miesięcy,
c)
precyzyjny 10 miesięcy,
d)
elektrotechniczny i elektroniczny 10 miesięcy,
7)
przemysł chemiczny:
a)
kopalnictwo surowców chemicznych 15 miesięcy,
b)
rafineryjny 6 miesięcy,
c)
petrochemiczny 9 miesięcy,
d)
nieorganiczny i nawozów sztucznych 15 miesięcy,
e)
organiczny 12 miesięcy,
f)
włókien chemicznych 9 miesięcy,
g)
przetwórczy tworzyw sztucznych 6 miesięcy,
h)
gumowy artykułów technicznych 9 miesięcy,
i)
produkcji opon 12 miesięcy,
8)
przemysł mineralny i materiałów budowlanych:
a)
materiałów budowlanych 7 miesięcy,
b)
cementowy 10 miesięcy,
c)
elementów budowlanych 6 miesięcy,
d)
szklarski i ceramiki szlachetnej 10 miesięcy,
9)
przemysł drzewno-papierniczy:
a)
płyt drewnopochodnych 9 miesięcy,
b)
stolarki budowlanej i meblarski 12 miesięcy,
c)
papierniczy 15 miesięcy,
10)
przemysł lekki:
a)
włókienniczy 12 miesięcy,
b)
odzieżowy 9 miesięcy,
c)
skórzany 9 miesięcy,
11)
przemysł spożywczy:
a)
mięsny - zakład o pełnym profilu produkcyjnym 9 miesięcy,
b)
cukrowniczy 2 kampanie,
c)
paszowy 9 miesięcy,
d)
piwowarski 9 miesięcy.
2.
Normatywne okresy osiągania projektowanych zdolności produkcyjnych dla inwestycji modernizacyjnych w czynnych zakładach produkcyjnych oraz inwestycji polegających na rozbudowie istniejących zakładów przemysłowych są o 30%-50% krótsze od okresów ustalonych w ust. 1.
§  4.
1. 4
Właściwi ministrowie określą w terminie dwóch miesięcy od dnia ogłoszenia uchwały normatywy resortowe:
1)
okresów osiągania projektowanych zdolności produkcyjnych w ramach normatywów wymienionych w § 3 ust. 1, stosownie do specyfiki branżowej, jako nieprzekraczalne przy ustalaniu dla poszczególnych przedsięwzięć (zadań) inwestycyjnych indywidualnych okresów dyrektywnych,
2)
okresów osiągania poziomu docelowych kosztów własnych produkcji i innych wskaźników techniczno-ekonomicznych, liczone od terminu osiągnięcia projektowanej zdolności produkcyjnej, dla poszczególnych branż i rodzajów inwestycji,
3)
osiągania projektowanych zdolności produkcyjnych w kolejnych okresach kampanijnych dla zakładów przemysłowych o produkcji sezonowej,
4)
wielkości produkcji w kolejnych miesiącach okresów osiągania projektowanych zdolności produkcyjnych oraz - w razie produkcji o charakterze kampanijnym i sezonowym - kryteria określające zakończenie osiągania projektowanych zdolności produkcyjnych.
2.
Właściwi ministrowie mogą akceptować w stosunku do inwestycji, opartych na unikalnej technologii lub o szczególnie trudnym charakterze produkcji, dyrektywny okres osiągania projektowanej zdolności produkcyjnej, przekraczający ustalone okresy normatywne.
§  5.
Inwestorzy, ich jednostki nadrzędne, jednostki projektowania oraz jednostki zatwierdzające założenia techniczno-ekonomiczne obowiązani są do:
1)
ustalania przy opracowywaniu i zatwierdzaniu założeń techniczno-ekonomicznych maksymalnie skróconych okresów osiągania projektowanych zdolności produkcyjnych, przy zapewnieniu w wytycznych organizacji i uruchomienia oraz rozwoju produkcji warunków szybkiego opanowania produkcji,
2)
ustalania dyrektywnych okresów osiągania projektowanych zdolności produkcyjnych dla inwestycji polegających na modernizacji lub częściowej rozbudowie czynnych zakładów i obiektów przemysłowych, z uwzględnieniem obowiązku skrócenia tego okresu w stosunku do okresów przyjmowanych dla budowanych nowych zakładów i obiektów przemysłowych.
§  6.
1.
W celu zapewnienia warunków sprawnego osiągania projektowanej zdolności produkcyjnej nowych lub rozbudowywanych zakładów (obiektów) przemysłowych, inwestor (użytkownik) obowiązany jest do opracowania i realizacji projektu zarządzania zakładem oraz planów uruchomienia oraz rozwoju produkcji, zapewnienia dostaw surowców i półwyrobów (elementów kooperacyjnych), przygotowania i szkolenia załogi oraz zapewnienia jej właściwych warunków socjalno-bytowych, przygotowania dokumentacji rozruchowej - opierając się na wytycznych organizacji i uruchomienia produkcji oraz dyrektywnym okresie osiągania projektowanej zdolności produkcyjnej, ustalonych w założeniach techniczno-ekonomicznych inwestycji.
2.
Koszty przygotowania i szkolenia przyszłej załogi eksploatacyjnej pokrywane są ze środków przewidzianych na ten cel w zbiorczym zestawieniu kosztów przedsięwzięcia inwestycyjnego oraz w rocznych planach funduszu płac przedsiębiorstwa. Liczby osób szkolonych jako przyszłej załogi eksploatacyjnej nie uwzględnia się przy określaniu wskaźnika wydajności pracy przedsiębiorstwa.
3. 5
Wszędzie tam, gdzie pozwalają na to względy organizacyjno-techniczne, zaleca się uruchomienie produkcji przed kompleksowym przyjęciem inwestycji do eksploatacji i tworzenie już w toku jej realizacji podstaw skrócenia okresu osiągania projektowanej zdolności produkcyjnej, z zachowaniem zasady określonej w § 2 ust. 2.
§  7.
1.
Zasady i tryb przyjmowania inwestycji do eksploatacji i przeprowadzania rozliczeń zrealizowanych zadań inwestycyjnych określają odrębne przepisy.
2.
Po przyjęciu zadania inwestycyjnego do eksploatacji zmiany obniżające projektowaną zdolność produkcyjną w stosunku do założeń techniczno-ekonomicznych mogą być wprowadzane wyłącznie w trybie określonym przepisami o projektowaniu inwestycji.
3.
Zatwierdzający zmiany, o których mowa w ust. 2, obowiązany jest uzyskać akceptację tych zmian przez jednostkę nadrzędną oraz zawiadomić o uzyskaniu akceptacji bank finansujący i Główny Urząd Statystyczny.
§  8.
W wieloletnich i rocznych planach przedsiębiorstw (kombinatów), zjednoczeń i innych jednostek równorzędnych należy uwzględniać wykorzystanie zdolności produkcyjnych w wyniku realizacji inwestycji, w wielkościach i terminach zgodnych z założeniami techniczno-ekonomicznymi oraz z protokołem przekazania inwestycji do eksploatacji, w kolejnych kwartałach okresu osiągania projektowanej zdolności produkcyjnej.
§  9. 6
(uchylony).
§  10.
1.
W razie nieosiągnięcia projektowanej zdolności produkcyjnej w dyrektywnym terminie dyrektor przedsiębiorstwa jest obowiązany zawiadomić o tym jednostkę nadrzędną oraz oddział banku finansującego przedsiębiorstwo.
2.
Dyrektor jednostki nadrzędnej, po dokonaniu odpowiedniej analizy techniczno-ekonomicznej, jest obowiązany do podjęcia decyzji mającej na celu usunięcie przyczyny powstałej sytuacji i w razie stwierdzenia zaniedbań do wyciągnięcia konsekwencji służbowych w stosunku do osób winnych spowodowania zwłoki w osiągnięciu projektowanej zdolności produkcyjnej oraz strat gospodarczych.
3.
W stosunku do inwestycji, których założenia techniczno-ekonomiczne zatwierdzał:

- dyrektor przedsiębiorstwa lub dyrektor zjednoczenia (jednostki równorzędnej) - a projektowana zdolność produkcyjna nie została osiągnięta w okresie o 30% dłuższym od dyrektywnego,

- właściwy minister - a projektowana zdolność produkcyjna nie została osiągnięta w terminie dyrektywnym,

dyrektor jednostki nadrzędnej jest obowiązany zawiadomić o tym właściwego ministra oraz bank finansujący, a właściwy minister obowiązany jest w trybie nadzoru podjąć stosowną decyzję.

§  11.
Niedobory produkcji powstałe w wyniku nieosiągnięcia projektowanych zdolności produkcyjnych właściwe zjednoczenie (jednostka równorzędna) powinno pokryć dodatkową produkcją z czynnych zakładów. W razie niezaspokojenia potrzeb dodatkową produkcją, dyrektor zjednoczenia przedstawia wnioski do decyzji właściwego ministra. Jeżeli niedobory produkcji dotyczą planowanego eksportu lub wyrobów o ważnym ogólnogospodarczym znaczeniu, decyzja ministra wymaga uzgodnienia z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.
§  12. 7
Inwestorowi przysługuje bonifikata odsetek od kredytu zaciągniętego na sfinansowanie inwestycji w razie skrócenia normatywnego okresu osiągania projektowanej zdolności produkcyjnej. Bonifikata wynosi:
1)
równowartość odsetek za 3 miesiące za każdy miesiąc skrócenia normatywnego okresu osiągania projektowanej zdolności produkcyjnej, jeżeli skrócenie nie przekracza 3 miesięcy,
2)
równowartość odsetek za 2 miesiące za każdy miesiąc skrócenia normatywnego okresu osiągania projektowanej zdolności produkcyjnej ponad 3 miesiące.
§  13. 8
Traci moc uchwała nr 132 Rady Ministrów z dnia 24 lipca 1969 r. w sprawie osiągania projektowanych zdolności produkcyjnych w zakładach i obiektach przemysłowych oddanych do użytku (Monitor Polski Nr 34, poz. 250).
§  14. 9
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1972 r. i dotyczy inwestycji przyjętych do eksploatacji po tym terminie.
1 § 2 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 6 z dnia 10 stycznia 1975 r. (M.P.75.3.15) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 stycznia 1975 r.
2 § 2 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 6 z dnia 10 stycznia 1975 r. (M.P.75.3.15) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 stycznia 1975 r.
3 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały nr 6 z dnia 10 stycznia 1975 r. (M.P.75.3.15) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 stycznia 1975 r.
4 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 i 5 uchwały nr 6 z dnia 10 stycznia 1975 r. (M.P.75.3.15) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 stycznia 1975 r.
5 § 6 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 6 uchwały nr 6 z dnia 10 stycznia 1975 r. (M.P.75.3.15) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 stycznia 1975 r.
6 § 9 uchylony przez § 3 pkt 2 uchwały nr 87 z dnia 16 czerwca 1979 r. zmieniającej niektóre przepisy w sprawie wynagrodzeń wypłacanych poza planowanym funduszem płac (M.P.79.15.86) z dniem 22 czerwca 1979 r.
7 § 12 dodany przez § 1 pkt 11 uchwały nr 6 z dnia 10 stycznia 1975 r. (M.P.75.3.15) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 stycznia 1975 r.
8 § 13 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 12 uchwały nr 6 z dnia 10 stycznia 1975 r. (M.P.75.3.15) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 stycznia 1975 r.
9 § 14 zmieniony i według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 13 uchwały nr 6 z dnia 10 stycznia 1975 r. (M.P.75.3.15) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 stycznia 1975 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024