- optymalne wykorzystanie bogactw naturalnych i innych warunków geofizycznych oraz zainwestowanego majątku narodowego,
- potrzebę harmonijnego i bardziej intensywnego rozwoju gospodarki narodowej, preferującego dziedziny i branże będące nośnikami postępu technicznego i ekonomicznego,
- potrzebę zmniejszania dysproporcji w rozwoju między poszczególnymi regionami kraju
oraz w wyniku tego dalsze podnoszenie poziomu kulturalnego i warunków socjalno-bytowych ludności.
W polityce lokalizacji sił wytwórczych ważną rolę odgrywają stosunki ludnościowe. W związku z tym konieczne jest dążenie do lokalizowania nowych obiektów przemysłowych o swobodnych warunkach lokalizacji na terenach o wysokim przyroście zasobów siły roboczej oraz kontynuowanie ekonomicznie uzasadnionych przedsięwzięć dotyczących deglomeracji wielkich miast i regionów wysoko uprzemysłowionych.
W regionach wysoko uprzemysłowionych, które charakteryzuje trwały deficyt siły roboczej, należy przede wszystkim przeznaczać nakłady inwestycyjne na modernizację i rekonstrukcję istniejących zakładów przemysłowych oraz na modernizację pracochłonnych i uciążliwych procesów produkcyjnych. Dlatego:
- produkcja prosta a także pracochłonna powinna być ograniczana i przenoszona poza tereny o wielkiej aglomeracji,
- na terenach, gdzie występuje znaczny przyrost wolnej siły roboczej, należy organizować filie zakładów przemysłowych.
Natomiast rozwój nowych zdolności wytwórczych wysoko specjalizowanych, wymagających wysoko kwalifikowanych kadr oraz zaplecza naukowego i technicznego, powinien następować w ośrodkach dysponujących taką kadrą i zapleczem.
Przy występujących dysproporcjach w terenowym rozmieszczeniu zasobów siły roboczej rozwój gospodarki narodowej wymaga programowania optymalnych przemieszczeń ludności przez organizowanie dojazdów do pracy na tereny, na których występuje deficyt siły roboczej (tzw. migracja wahadłowa), oraz stałej migracji na tereny o dużym wzroście zatrudnienia. Przy rozwiązywaniu tego zagadnienia powinny być brane pod uwagę następujące warunki:
- czas dojazdów nie powinien przekraczać w zasadzie 45 minut,
- zakłady pracy w dużych ośrodkach miejskich, w których praca zorganizowana jest na kilka zmian, powinny opierać się w zasadzie na miejscowej sile roboczej, a dojazdy do pracy powinny być ograniczane.
W pracach nad racjonalnym rozmieszczeniem inwestycji konieczne jest:
- stosowanie zasady rozwiązań wariantowych opartych na analizie istniejącego potencjału oraz na tle planów rozwoju i modernizacji branży; w razie gdy porównanie kilku wariantów lokalizacyjnych wykazuje podobieństwo warunków, należy wybierać warianty przewidujące lokalizację na terenach słabiej gospodarczo rozwiniętych,
- szerokie stosowanie rachunku efektywności ekonomicznej, przedstawiającego analizę kosztów inwestycji, zwłaszcza kosztów budowy danego zakładu oraz kosztów eksploatacji w skali rocznej przy uwzględnieniu warunków geofizycznych i infrastrukturalnych w analizowanych wariantach lokalizacyjnych.
Poza efektywnością mierzoną wskaźnikami ekonomicznymi polityka lokalizacyjna musi uwzględniać czynniki społeczno-polityczne, związane z lokalizacją inwestycji, a zwłaszcza:
- podnoszenie poziomu gospodarczego regionów niedostatecznie gospodarczo rozwiniętych, a przez to tworzenie warunków do bardziej równomiernego podziału dochodu narodowego,
- możliwie pełne zatrudnienie nierównomiernie przyrastających zasobów siły roboczej,
- wzmożenie aktywizacji terenów szczególnie ważnych z punktu widzenia politycznego,
- ochronę regionów i ośrodków przeznaczonych dla celów leczniczo-rekreacyjnych.
Grunty rolne wymagają zdecydowanej ochrony przed zajmowaniem ich na cele nierolnicze. Koszty związane z uzyskaniem terenu pod budowę inwestycji oraz straty społeczne w ciągu okresu amortyzacji zakładu wynikające z zajęcia dla przemysłu terenów, mierzone wzrastającą wartością produkcji rolniczej, powinny być uwzględniane w analizach ekonomicznych lokalizacji.
W celu zapewnienia realizacji wyżej omówionych kierunków polityki lokalizacyjnej Rada Ministrów uchwala, co następuje:
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | M.P.1971.31.198 |
| Rodzaj: | Uchwała |
| Tytuł: | Lokalizacja inwestycji. |
| Data aktu: | 29/05/1971 |
| Data ogłoszenia: | 08/06/1971 |
| Data wejścia w życie: | 08/06/1971 |