Ustalanie kryteriów oceny zagrożenia wodnego oraz zasad i sposobu zaliczania złóż kopalin lub ich części do poszczególnych stopni zagrożenia.

ZARZĄDZENIE
PREZESA WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
z dnia 29 stycznia 1970 r.
w sprawie ustalania kryteriów oceny zagrożenia wodnego oraz zasad i sposobu zaliczania złóż kopalin lub ich części do poszczególnych stopni zagrożenia.

Na podstawie § 52 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 sierpnia 1969 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz bezpieczeństwa pożarowego w podziemnych zakładach górniczych (Dz. U. Nr 24, poz. 176) zarządza się co następuje:
§  1.
1.
Przepisy zarządzania stosuje się w podziemnych zakładach górniczych, w których występują źródła dopływu wody lub wody z luźnym materiałem do wyrobisk górniczych, stwarzające zagrożenie wodne, z wyłączeniem podziemnych zakładów górniczych górnictwa soli.
2.
Zagrożenie wodne złóż kopalin lub ich części - w rozumieniu zarządzenia - oznacza zagrożenie wdarcia się wody lub wody z luźnym materiałem do wyrobisk górniczych podziemnego zakładu górniczego, stwarzające niebezpieczeństwo dla załogi lub ruchu tego zakładu.
§  2.
1.
Ustala się trzy stopnie zagrożenia wodnego.
2.
Do pierwszego stopnia zagrożenia wodnego zalicza się zakład górniczy lub jego część, jeżeli:
1)
zbiorniki i cieki wodne na powierzchni oraz poziomy wodonośne typu warstwowego i szczelinowo-kawernistego są od wyrobisk górniczych izolowane kompleksem skał nieprzepuszczalnych, a wykonane lub projektowane roboty górnicze nie spowodują utraty izolacyjnego charakteru tego kompleksu,
2)
występujący w obrębie złoża lub w jego bezpośrednim sąsiedztwie poziom wodonośny typu warstwowego izolowany jest od wyrobisk górniczych dostatecznie grubą i wytrzymałą warstwą izolacyjną,
3)
z poziomów wodonośnych odprowadzono zasoby statyczne, a dopływ wody do wyrobisk górniczych pochodzi z zasobów dynamicznych, lub
4)
występują źródła zagrożenia wodnego przewidziane dla drugiego stopnia zagrożenia (ust. 3 pkt 1-5), o ile nie mogą spowodować zagrożenia większego niż dla pojedynczego wyrobiska górniczego.
3.
Do drugiego stopnia zagrożenia wodnego zalicza się zakład górniczy lub jego część, jeżeli:
1)
zbiorniki i cieki wodne na powierzchni oraz podziemne zbiorniki wodne mogą w sposób pośredni (przez infiltrację) spowodować zawodnienie wyrobisk górniczych lub
2)
w stropie albo w spągu złoża istnieje poziom wodonośny typu warstwowego nie izolowany dostatecznie grubą i wytrzymałą warstwą izolacyjną, lub
3)
istnieje poziom wodonośny typu szczelinowego albo szczelinowo-kawernistego, izolowany od wyrobisk górniczych dostatecznie grubą i wytrzymałą warstwą izolacyjną, lub
4)
występują uskoki wodonośne rozpoznane pod względem zawodnienia i lokalizacji, lub
5)
występują otwory wiertnicze wykonane z powierzchni, nie zlikwidowane prawidłowo, albo co do których nie ma danych o sposobie ich likwidacji, jeżeli otwory te stwarzają możliwość bezpośredniego kontaktu wyrobisk górniczych z powierzchniowymi lub podziemnymi zbiornikami wodnymi, lub
6)
występują źródła zagrożenia wodnego przewidziane dla trzeciego stopnia zagrożenia (ust. 4), o ile nie mogą spowodować zagrożenia większego niż dla kilku wyrobisk górniczych.
4.
Do trzeciego stopnia zagrożenia wodnego zalicza się zakład górniczy lub jego część, jeżeli:
1)
zbiorniki lub cieki wodne na powierzchni stwarzają możliwość bezpośredniego wdarcia się wody do wyrobisk górniczych,
2)
bezpośrednio w stropie lub w spągu złoża istnieje poziom wodonośny typu szczelinowego lub szczelinowo-kawernistego,
3)
bezpośrednio w złożu lub w stropie występują zbiorniki wodne,
4)
bezpośrednio w spągu wyrobisk występują zbiorniki wodne pod ciśnieniem,
5)
występują uskoki wodonośne o niedostatecznie rozpoznanej wodonośności i lokalizacji,
6)
istnieje możliwość wdarcia się wody z luźnym materiałem do wyrobisk górniczych,

w razie gdy jedno z tych źródeł może spowodować wdarcie się wody lub wody z luźnym materiałem, zagrażające zakładowi górniczemu lub znacznej jego części.

§  3.
1. 1
Okręgowy urząd górniczy dokonuje zaliczenia zakładu górniczego lub jego części do odpowiedniego stopnia zagrożenia wodnego na wniosek kierownika ruchu zakładu górniczego.
2.
Okręgowy urząd górniczy może nakazać złożenie w oznaczonym terminie wniosku określonego w ust. 1.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 mają odpowiednie zastosowanie w razie zmiany zaliczenia do poszczególnych stopni zagrożenia.
§  4.
1.
Wniosek określony w § 3 powinien zawierać:
1)
opis źródeł zagrożenia wodnego, dokonany na podstawie aktualnego rozeznania hydrogeologicznego i zawodnienia wyrobisk górniczych.
2)
oznaczenie proponowanego stopnia zagrożenia wodnego z uzasadnieniem.
2.
Do wniosku należy załączyć:
1)
mapy górnicze z wyszczególnionymi elementami zagrożenia wodnego oraz proponowanymi granicami części zakładu górniczego, zaliczonej do odpowiedniego stopnia zagrożenia wodnego,
2)
przekroje hydrogeologiczne.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 3 zarządzenia z dnia 31 grudnia 1990 r. zmieniającego niektóre zarządzenia Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego (M.P.91.4.22) z dniem 15 lutego 1991 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1970.5.46

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Ustalanie kryteriów oceny zagrożenia wodnego oraz zasad i sposobu zaliczania złóż kopalin lub ich części do poszczególnych stopni zagrożenia.
Data aktu: 29/01/1970
Data ogłoszenia: 19/02/1970
Data wejścia w życie: 19/02/1970