Zasady planowania i rozdzielania funduszu płac na prace badawcze.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU NAUKI I TECHNIKI
z dnia 18 grudnia 1970 r.
w sprawie zasad planowania i rozdzielania funduszu płac na prace badawcze.

Na podstawie § 8 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 1970 r. w sprawie zasad finansowania prac badawczych i wdrożeniowych (Dz. U. Nr 12, poz. 112) oraz w związku z uchwałą Rady Ministrów z dnia 1 grudnia 1970 r. o narodowym planie gospodarczym na 1971 rok zarządza się, co następuje:
§  1.
Zasady planowania i rozdzielania funduszu płac na potrzeby związane z wykonywaniem prac naukowo-badawczych i prac rozwojowych, zwanych dalej "pracami badawczymi", zawarte są w wytycznych stanowiących załącznik nr 1 do zarządzenia.
§  2.
1.
Ilekroć w wytycznych mówi się o funduszu płac bądź o płacach, należy przez to rozumieć:
1)
osobowy fundusz płac oraz
2)
bezosobowy fundusz płac i fundusz honorariów.
2.
Przy planowaniu i rozdzielaniu limitów funduszu płac należy ujmować odrębnie osobowy fundusz płac i odrębnie bezosobowy fundusz płac wraz z funduszem honorariów, z tym jednak że przy podziale przedmiotowym limitów, przeprowadzanym zgodnie z wytycznymi, jednostki koordynacyjne lub z ich upoważnienia jednostki współpracujące mogą dokonywać przesunięć pomiędzy obu tymi składnikami funduszu płac, jeżeli rodzaj i zakres prac wymaga zmian w rozmiarach zatrudnienia.
3.
Przy rozdzielaniu osobowego funduszu płac dla jednostek badawczych fundusz premiowy nie jest objęty limitami funduszu płac, o których mowa w wytycznych.
§  3.
1.
Ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) i Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk opracują i przedłożą Komitetowi Nauki i Techniki w terminie do dnia 15 lutego 1971 r. projekt planu funduszu płac na prace badawcze na lata 1971-1975; plan ten powinien być sporządzony na formularzu, którego wzór podany jest w załączniku nr 2 do zarządzenia.
2.
Wzory do sporządzania projektu planu funduszu płac na prace badawcze na okresy roczne będą określane przez Przewodniczącego Komitetu Nauki i Techniki w instrukcjach w sprawie opracowania projektu narodowego planu gospodarczego w zakresie rozwoju nauki i techniki.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i ma zastosowanie do funduszu płac na prace badawcze wykonywane po dniu 1 stycznia 1971 r., z tym że ustalony w wytycznych system przedmiotowego planowania i przydziału limitów funduszu płac na rok 1971 obowiązuje tylko w odniesieniu do problemów węzłowych.

ZAŁĄCZNIK Nr 1

WYTYCZNE W SPRAWIE ZASAD PLANOWANIA I ROZDZIELANIA FUNDUSZU PŁAC NA PRACE BADAWCZE

I.

Założenia ogólne.

Planowanie i rozdzielanie funduszu płac związanego z wykonywaniem prac badawczych następuje w pierwszej kolejności na podstawie kryterium przedmiotowego, odnoszącego się do określonych dalej zadań, a dopiero w dalszej kolejności na podstawie kryterium podmiotowego, odnoszącego się do jednostek organizacyjnych prowadzących działalność badawczą. Kryterium przedmiotowe stosowane jest w odniesieniu do funduszu płac niezbędnego do wykonania prac badawczych objętych problemami węzłowymi oraz problemami resortowymi. W odniesieniu do innych prac badawczych i pozostałych potrzeb w zakresie funduszu płac stosowany jest przydział podmiotowy.

II.

System przydziału przedmiotowego.

1.
Podstawą przydziału przedmiotowego są plany koordynacyjne problemów. W planach tych, w części dotyczącej bieżących nakładów na prace badawcze, zamieszcza się planowane płace obejmujące wynagrodzenia bezpośrednio odnoszące się do prac objętych danym problemem, powiększone w zakresie wynagrodzeń objętych osobowym funduszem płac o określony narzut procentowy z tytułu płac pośrednich, zaliczonych przez wykonawcę prac do kosztów ogólnych. Płace te wykazuje się z podziałem na poszczególne lata oraz z podziałem na dwie grupy jednostek organizacyjnych uczestniczących w rozwiązywaniu problemu (niezależnie od podporządkowania organizacyjnego tych jednostek i działu klasyfikacji gospodarki narodowej, do którego zostały one zaliczone):
1)
grupa I - jednostki, w których obowiązuje limitowanie funduszu płac, zwane dalej "jednostkami objętymi limitowaniem" - w szczególności: instytuty naukowo-badawcze, centralne laboratoria, zakłady badań i doświadczeń, centralne biura konstrukcyjne oraz ośrodki badawczo-rozwojowe; w grupie tej ujmuje się również płace związane z udziałem przedsiębiorstw produkcyjnych w rozwiązywaniu problemu,
2)
grupa II - jednostki, w których - zgodnie z obowiązującym je systemem bankowej kontroli funduszu płac - planowany fundusz płac może być zwiększony w odpowiedniej relacji do wzrostu przerobu związanego ze zleconymi zadaniami (np. zakłady i przedsiębiorstwa doświadczalne oraz biura projektów), zwane dalej "jednostkami wyłączonymi z limitowania".

Zasada przydziału przedmiotowego nie ma zastosowania do jednostek budżetowych z wyjątkiem wypadków, gdy praca badawcza wykonywana jest w ramach gospodarstwa pomocniczego.

2.
Na podstawie zatwierdzonego planu koordynacyjnego problemu ustala się dla jednostek objętych limitowaniem limit przedmiotowy funduszu płac tego problemu z podziałem na poszczególne lata, w wysokości odpowiadającej udziałowi tych jednostek w rozwiązywaniu określonego problemu. Limit ten pozostaje w dyspozycji jednostki odpowiedzialnej za problem.
3.
Jednostka odpowiedzialna, po utworzeniu i pozostawieniu w swej dyspozycji rezerwy wynoszącej do 10% limitu płac ustalonego na każdy problem, przekazuje pozostałą część tego limitu do dyspozycji właściwej jednostce koordynującej realizację problemu.
4.
Jednostka koordynująca przydziela z przekazanego do jej dyspozycji funduszu płac limity dla jednostek współpracujących, odpowiadające ich udziałowi w rozwiązywaniu problemu.
5.
Limity przydzielone jednostkom współpracującym są z nimi wstępnie uzgadniane w okresie prac nad przygotowaniem projektu planu koordynacyjnego, a po jego zatwierdzeniu - określane w umowach o prace badawcze, zawieranych pomiędzy jednostką koordynującą a jednostkami współpracującymi. Limity te powinny być w zasadzie zgodne z kwotami pozycji: "Wynagrodzenia bezpośrednie - płace" wykazywanymi w kalkulacjach wstępnych prac badawczych, powiększonymi w zakresie wynagrodzeń objętych osobowym funduszem płac o narzut z tytułu płac pośrednich. Narzut ten strony ustalają w umowie, biorąc pod uwagę ogólne proporcje między płacami pośrednimi i bezpośrednimi kształtujące się w danej jednostce współpracującej.
6.
Limit przedmiotowy określony w umowie stanowi dla jednostek współpracujących podstawę do dokonywania wydatków płacowych w poszczególnych latach kalendarzowych ponad limity podmiotowe, uzyskane od jednostek nadrzędnych.
7.
Przy umowach wykonywanych w okresie dwóch lub więcej lat kalendarzowych limit przydzielony na wykonanie danej umowy podlega podziałowi na poszczególne lata.

Limit osobowego funduszu płac związany z określoną umową i ustalony na określony rok, a nie wykorzystany do końca tego roku, pozostaje w dyspozycji jednostki koordynującej, która może wykorzystać ten limit w roku następnym. Zagospodarowanie nie wykorzystanego limitu następuje w porozumieniu z jednostką odpowiedzialną. W razie gdy nie wykorzystany limit osobowego funduszu płac przekracza 10% limitu przydzielonego na dany rok, zagospodarowanie nadwyżki ponad 10% wymaga uzgodnienia z Komitetem Nauki i Techniki.

Limit bezosobowego funduszu płac i funduszu honorariów, ustalony na dany rok w związku z określoną umową i nie wykorzystany do końca roku, może być wykorzystany przez jednostkę współpracującą w następnym roku na ten sam cel.

W wypadku zakończenia lub przerwania pracy nie wykorzystana reszta całego limitu wygasa.

8.
Limit przedmiotowy na prace przypadające do wykonania przez jednostkę koordynującą jednostka ta pozostawia na własne potrzeby. Przepisy ust. 6 i 7 mają odpowiednie zastosowanie.
9.
W jednostkach, w których obowiązuje limitowanie zatrudnienia, przydział przedmiotowy funduszu płac stanowi podstawę do zwiększenia przyznanej liczby zatrudnionych. O zwiększeniu zatrudnienia z tego tytułu jednostka ta zawiadamia jednostkę nadrzędną.

III.

Przydział podmiotowy.

Przydział podmiotowy limitów funduszu płac jest dokonywany według ogólnie obowiązujących zasad. Przy podziale limitów dla jednostek badawczych powinny być brane pod uwagę rozmiary bazy naukowo-badawczej i rozwojowej w poszczególnych resortach i branżach, ogólne preferencje rozwojowe tej bazy, a ponadto zatwierdzone proporcje podziału potencjału jednostek badawczych.

IV.

Tryb przydziału limitów funduszu płac.

1.
W toku prac nad planem pięcioletnim Komitet Nauki i Techniki w uzgodnieniu z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów oraz Ministrem Finansów ustala wstępnie na okres planu pięcioletniego z podziałem na poszczególne lata globalny limit funduszu płac na prace badawcze, zabezpieczający:
1)
fundusz płac niezbędny do realizacji prac zaliczonych do problemów węzłowych i resortowych oraz
2)
fundusz płac rozdzielany podmiotowo dla jednostek objętych działem "nauka".
2.
Po zatwierdzeniu w ramach planu 5-letniego globalnego limitu funduszu płac na prace badawcze Komitet Nauki i Techniki dzieli ten limit - z podziałem na lata - w sposób następujący:
1)
ustala na podstawie planów koordynacyjnych i wydziela limity funduszu płac na poszczególne problemy węzłowe, a po zatwierdzeniu planów koordynacyjnych tych problemów - przydziela te limity jednostkom (ministerstwom) odpowiedzialnym za problemy węzłowe,
2)
wydziela centralną rezerwę pozostającą w dyspozycji Przewodniczącego Komitetu Nauki i Techniki,
3)
pozostały fundusz płac rozdziela między resorty z przeznaczeniem na realizację problemów resortowych oraz na inne potrzeby jednostek działu "nauka" w każdym z resortów.
3.
Ministerstwa (urzędy centralne) po otrzymaniu limitu funduszu płac, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, dzielą ten limit - z podziałem na lata - w następujący sposób:
1)
na podstawie planów koordynacyjnych problemów resortowych danego resortu wydzielają fundusz płac związany bezpośrednio z tymi problemami, określając odrębny limit dla każdego z nich i przydzielając ten limit jednostce odpowiedzialnej za dany problem resortowy,
2)
pozostałą część funduszu płac przydzielają jako limit podmiotowy:
a)
zjednoczeniom (jednostkom równorzędnym) oraz
b)
bezpośrednio podległym jednostkom działu "nauka".

Przy podziale powyższym ministrowie mogą wydzielić i zatrzymać w swej dyspozycji rezerwę resortową.

4.
Zjednoczenia (jednostki równorzędne) rozdzielają otrzymane od ministerstw kwoty limitów podmiotowych pomiędzy podporządkowane jednostki działu "nauka" z zachowaniem podziału na poszczególne lata planu pięcioletniego.
5.
W toku prac nad planami rocznymi może nastąpić aktualizacja limitów funduszu płac na prace badawcze, ustalonych w planie pięcioletnim na dany rok; dotyczy to zarówno limitów przydzielanych przedmiotowo, jak też limitów podmiotowych. Uzasadnieniem dla aktualizacji mogą być w szczególności:

- wnioski wypływające z oceny wykorzystania limitów w roku poprzedzającym rok planowy,

- zmiany organizacyjne,

- zmiany w zakresie zadań przypadających do wykonania na rok planowy, w tym także aktualizacja planów koordynacyjnych problemów węzłowych i resortowych.

6.
Podstawą aktualizacji, o której mowa w ust. 5, są projekty rocznych planów funduszu płac na prace badawcze, zawierające:
1)
rozliczenie funduszu płac za rok poprzedni (porównanie funduszu płac faktycznie wydatkowanego w poprzednim roku z limitem rocznym na tenże rok, wynikającym z planu pięcioletniego),
2)
porównanie zweryfikowanych potrzeb na rok planowy z pierwotnym limitem rocznym na ten sam rok, wynikającym z planu pięcioletniego, z określeniem ewentualnych niedoborów (nadwyżek).

Szczegółowy układ planów rocznych będą określały wzory, o których mowa w § 3 ust. 2 zarządzenia.

7.
Aktualizacja limitów rocznych dokonywana jest w trybie analogicznym do ustalonego w odniesieniu do opracowywania planu pięcioletniego. Aktualizacja powinna znaleźć odpowiedni wyraz również w treści zawartych wcześniej umów między jednostkami koordynacyjnymi i jednostkami współpracującymi o prace dotyczące problemów węzłowych i resortowych (rozdział II wytycznych).

V.

Kontrola prawidłowości wykorzystania limitów przedmiotowych.

1.
Podstawę do kontroli prawidłowości ustalenia i wykorzystania limitów przedmiotowych stanowią:
1)
zatwierdzone plany koordynacyjne problemów oraz umowy zawarte na objęte nimi prace badawcze;
2)
dokumenty (np. protokoły zdawczo-odbiorcze), świadczące o wykonaniu prac, na które przyznano limity,
3)
prowadzona przez wykonawców analityczna ewidencja kosztów według umów oraz kalkulacje wynikowe prac.
2.
Prezes Narodowego Banku Polskiego uwzględni postanowienia niniejszych wytycznych w przepisach szczegółowych dotyczących kontroli funduszu płac w jednostkach państwowych.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

Ministerstwo (urząd centralny)

.............................. Wzór Pł-B

PLAN FUNDUSZU PŁAC NA PRACE BADAWCZE

w tys. zł

Lp. Wyszczególnienie Projekt planu 5-letniego
Razem lata w tym rok
1971-1975 1971 1972 1973 1974 1975
1 2 3 4 5 6 7 8
1 Fundusz płac na wykonanie problemów węzłowych:
1) przez własne jednostki

badawcze

- działu "nauka"
- działu "przemysł"
- innych działów
2) przez jednostki

współpracujące,

podporządkowane innym

resortom

a) Ministerstwu ............
- "nauka"
- "przemysł"
- inne
b) Ministerstwu ............
- "nauka"
- "przemysł"
- inne
c) itd.
II Fundusz płac na wykonanie problemów resortowych - z podziałem jak w poz. I
III Fundusz płac przydzielany podmiotowo dla własnych jednostek badawczych danego resortu zaliczanych do działu "nauka" na ich pozostałe potrzeby nie uwzględnione w poz. I i II
IV Ogółem (I + II + III)

Objaśnienia.

1. Wzór należy sporządzić oddzielnie dla:

1) osobowego funduszu płac i

2) bezosobowego funduszu płac łącznie z funduszem honorariów.

2. W pozycji I należy planować fundusz płac na wykonanie problemów węzłowych, za które resort sporządzający plan jest odpowiedzialny. W pozycji II - fundusz płac na wykonanie problemów resortowych danego resortu.

3. W planie należy ująć tylko potrzeby jednostek objętych limitowaniem.

4. Do wzoru należy załączyć omówienie analityczne, uzasadniające wysokość funduszu płac, w którym m. in. powinny być uwzględnione następujące elementy kalkulacyjne:

- udział funduszu płac w globalnych kosztach rozwiązania problemów węzłowych i resortowych,

- spodziewane wpływy limitu funduszu płac z innych resortów, z tytułu realizacji umów wykonywanych na rzecz jednostek koordynujących innych resortów,

- struktura funduszu płac rozdzielonego podmiotowo (np. badania rozpoznawcze, działalność ogólnotechniczna itp.) oraz powiązanie tego funduszu z rozwojem kadry i średnimi płacami.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024