Zm.: zarządzenie w sprawie zasad i trybu finansowania oraz kontroli dotacji przedmiotowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 18 lutego 1969 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie zasad i trybu finansowania oraz kontroli dotacji przedmiotowych.

Na podstawie § 18 pkt 3 uchwały nr 349 Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1966 r. w sprawie dotacji przedmiotowych (Monitor Polski Nr 74, poz. 344) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1966 r. w sprawie zasad i trybu finansowania oraz kontroli dotacji przedmiotowych (Monitor Polski Nr 74, poz. 348) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 10 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Ilekroć w §§ 11–19 i w załącznikach do tych przepisów jest mowa o artykułach, należy przez to rozumieć produkty w rozumieniu uchwały nr 257 Rady Ministrów z dnia 12 sierpnia 1968 r. w sprawie podatku obrotowego od jednostek gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 35, poz. 244).";

2)
§ 13 otrzymuje brzmienie:

"§ 13. Wysokość dotacji oblicza się na podstawie danych wynikających z prowadzonych przez te jednostki urządzeń księgowych. W tym celu urządzenia te powinny zawierać oprócz danych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 1968 r. w sprawie szczegółowych zasad opodatkowania podatkiem obrotowym jednostek gospodarki uspołecznionej oraz ulg i zwolnień od tego podatku (Monitor Polski z 1969 r. Nr 1, poz. 2), ponadto kwotę dotacji.";

3)
w § 14 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Jeżeli jednostki gospodarcze produkujące artykuły, na które udziela się dotacji, i uiszczające podatek obrotowy w drodze potrącania go przez bank finansujący przy inkasie faktur obliczają powyższy podatek prowizorycznie (§ 6 ust. 4 zarządzenia wymienionego w § 13) – obejmują one prowizorycznym obliczeniem również dotacje przedmiotowe. W tym celu podają one na pozostających u nich kopiach faktur i na 1, 2 i 4 egzemplarzu żądania zapłaty kwoty podatku wynikające z zastosowania procentowej stawki do kwoty należności za sprzedane artykuły, podanej na fakturze. Stawkę powyższą określa się według następującego wzoru:

(a - b) x 100

-------------

c

z tym że:

a - odpowiada kwocie należnego od jednostki gospodarczej podatku obrotowego, wynikającej na dany kwartał z jej planu techniczno-ekonomicznego,

b - odpowiada kwocie dotacji, wynikającej na dany kwartał z jej planu techniczno-ekonomicznego,

c - odpowiada wynikającej z powyższego planu kwocie sprzedaży artykułów podlegających opodatkowaniu podatkiem obrotowym; w razie trudności w ustaleniu tej kwoty stosuje się przepis § 6 ust. 1 zdanie drugie zarządzenia wymienionego w § 13.";

4)
§ 15 otrzymuje brzmienie:

"§ 15. 1. Jednostki gospodarcze obowiązane do uiszczania podatku obrotowego w trybie nie przewidzianym w § 14 ust. 1, tzn. do uiszczania go w określonych terminach (np. dekadowo, miesięcznie), w razie prowizorycznego obliczania powyższego podatku (§ 6 ust. 1–3 zarządzenia powołanego w § 13) ustalają wysokość należnego podatku i dotacji przez zastosowanie do kwoty sprzedaży stawki określonej w § 14 ust. 1.

2. Jeżeli w planie techniczno-ekonomicznym przewidziana na dany kwartał kwota należnego podatku obrotowego jest niższa od kwoty dotacji bądź jeśli w planie tym nie przewidziano na dany kwartał podatku obrotowego, stosuje się odpowiednio przepisy § 14 ust. 2 i 3.

3. W razie prowizorycznego obliczania w ciągu miesiąca podatku obrotowego za okresy dekadowe w kwocie odpowiadającej 1/9 podatku przewidzianego na dany kwartał w planie techniczno-ekonomicznym (§ 6 ust. 2 zarządzenia powołanego w § 13) zmniejsza się powyższą kwotę podatku o 1/9 kwoty dotacji przewidzianej na dany kwartał we wspomnianym planie.";

5)
w § 16 w wierszu ostatnim wyrazy "ust. 2 i 3" zastępuje się wyrazami "ust. 4";
6)
§ 17 otrzymuje brzmienie:

"§ 17. 1. Rozliczenia dotacji na podstawie obowiązujących stawek i zapisów księgowych dokonuje się za okresy i w terminach przewidzianych do rozliczenia podatku obrotowego, na podstawie danych wynikających z obliczenia dotacji przedmiotowych rozliczanych z budżetem centralnym z dochodów z tytułu podatku obrotowego na koniec miesiąca bądź na koniec trzeciego miesiąca kwartału według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do zarządzenia. Do tego obliczenia na koniec miesiąca czerwca i grudnia należy dołączyć zestawienie według wzoru stanowiącego załącznik nr 6 do zarządzenia. Wydział finansowy prezydium właściwej rady narodowej może w uzasadnionych wypadkach, na wniosek jednostki gospodarczej, wyrazić zgodę na sporządzanie zestawienia w inny sposób niż według wzoru stanowiącego załącznik nr 6, jednak bez prawa ograniczenia treści informacji, które powinno zawierać zestawienie według tego wzoru.

2. W rozliczeniach podatku obrotowego składanych wydziałom finansowym prezydiów właściwych rad narodowych należy pod kwotą należnego podatku obrotowego za dany okres podać kwotę przypadających dotacji.

3. Wszelkie późniejsze sprostowania rozmiarów sprzedaży, w wyniku których następuje zwiększenie lub zmniejszenie ilości sprzedanych artykułów, na które udziela się dotacji, powinny znaleźć wyraz w rozliczeniu dotacji za okres, w którym dokonano sprostowania rozmiarów sprzedaży.";

7)
§ 18 skreśla się;
8)
§ 19 otrzymuje brzmienie:

"§ 19. Ostatecznego rozliczenia dotacji dokonuje się za okres roku kalendarzowego, na podstawie danych wynikających z obliczenia, o którym mowa w § 17 ust. 1, na koniec grudnia.";

9)
załączniki nr 4 i 7 do zarządzenia skreśla się.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1969 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1969.8.75

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zm.: zarządzenie w sprawie zasad i trybu finansowania oraz kontroli dotacji przedmiotowych.
Data aktu: 18/02/1969
Data ogłoszenia: 01/03/1969
Data wejścia w życie: 01/03/1969, 01/01/1969