Tymczasowe rozszerzenie niektórych uprawnień kierowców.

ZARZĄDZENIE
MINISTRÓW KOMUNIKACJI I SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 13 czerwca 1969 r.
w sprawie tymczasowego rozszerzenia niektórych uprawnień kierowców.

Na podstawie art. 20 ust. 5 ustawy z dnia 27 listopada 1961 r. o bezpieczeństwie i porządku ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 53, poz. 295) i § 234 ust. 6 rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 20 lipca 1968 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 27, poz. 183) zarządza się, co następuje:
§  1.
Używane w niniejszym zarządzeniu określenie "prawo jazdy" oznacza prawo jazdy wydane na podstawie przepisów rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 1 października 1962 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych (Dz. U. z 1962 r. Nr 61, poz. 295, z 1965 r. Nr 19, poz. 128 i Nr 54, poz. 337 oraz z 1966 r. Nr 54, poz. 328), utrzymanych czasowo w mocy przepisami § 234 ust. 1 rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 20 lipca 1968 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 27, poz. 183).
§  2.
Okres 1 roku i 6 miesięcy praktyki zawodowej, wymaganej przepisami § 195 ust. 2 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 1 października 1962 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 61, poz. 295 z późniejszymi zmianami), skraca się do 1 roku dla wszystkich osób wykonujących zawód kierowcy i posiadających prawo jazdy kategorii III, a ubiegających się o prawo jazdy kategorii II.
§  3.
1.
Kierowcy, którzy posiadają prawo jazdy kategorii II, zatrudnieni w uspołecznionych przedsiębiorstwach wykonujących publiczny transport autobusowy lub dokonujących przewozu pracowników do pracy i z pracy własnymi autobusami - mogą uzyskać zezwolenie na kierowanie na drogach publicznych autobusami o liczbie miejsc siedzących powyżej 14, bez przyczepy.
2.
Zezwolenie (ust. 1) może otrzymać kierowca, który:
1)
ukończył 24 lata życia,
2)
posiada co najmniej 3 lata praktyki w prowadzeniu i obsłudze pojazdów samochodowych, w tym co najmniej 1 rok praktyki w prowadzeniu i obsłudze pojazdów ciężarowych,
3)
odbył w zakładzie pracy przeszkolenie w zakresie obsługi i eksploatacji autobusów oraz przeszkolenie w wymiarze co najmniej 10 godzin w zakresie kierowania autobusami określonymi w ust. 1 i złożył egzamin z umiejętności kierowania autobusami przed komisją egzaminacyjną, działającą przy właściwym do spraw komunikacji organie prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) lub powiatowej rady narodowej.
§  4.
1.
Kierowcy, którzy posiadają prawo jazdy kategorii III, zatrudnieni w jednostkach gospodarki uspołecznionej mogą uzyskać zezwolenie na kierowanie na drogach publicznych samochodami ciężarowymi o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 3,5 tony do 8 ton, bez przyczepy.
2.
Zezwolenie (ust. 1) może otrzymać kierowca, który:
1)
ukończył 21 lat życia; przepis ten nie dotyczy kierowców, o których mowa w pkt 2 lit. a),
2)
ukończył:
a)
zasadniczą szkołę zawodową kierowców samochodowych albo
b)
kurs w przyzakładowym ośrodku szkolenia kierowców lub w innym ośrodku uprawnionym przez organ do spraw komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) do prowadzenia tego rodzaju szkolenia,
3)
odbył w czasie szkolenia określonego w pkt 2 naukę kierowania pojazdami samochodowymi w wymiarze 51 godzin - w tym przeszkolenie w wymiarze co najmniej 21 godzin pod nadzorem instruktora w zakresie kierowania pojazdami samochodowymi o średniej ładowności w czasie ich eksploatacji - i złożył egzamin z umiejętności kierowania takimi pojazdami przed komisją egzaminacyjną, działającą przy właściwym do spraw komunikacji organie prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) lub powiatowej rady narodowej.
§  5.
1.
Zezwolenia określone w §§ 3 i 4 wydają, na wniosek zainteresowanego przedsiębiorstwa lub innej jednostki gospodarki uspołecznionej, organy do spraw komunikacji prezydiów powiatowych rad narodowych, rad narodowych miast stanowiących powiaty miejskie oraz miast wyłączonych z województw, właściwe ze względu na siedzibę jednostki składającej wniosek, na okres nie dłuższy niż jest potrzebny do odbycia przez kierowcę praktyki, niezbędnej do uzyskania prawa jazdy, uprawniającego do kierowania pojazdami wymienionymi w zezwoleniu, oraz do odbycia wymaganego przeszkolenia.
2.
Zezwolenie (ust. 1) jest ważne łącznie z prawem jazdy i tylko w okresie pracy kierowcy w przedsiębiorstwie lub w innej jednostce gospodarki uspołecznionej, na których wniosek zostało wydane.
3.
Wzór zezwolenia (ust. 1) określi Minister Komunikacji.
§  6.
Kierowcy, którzy posiadają co najmniej 3-letnią praktykę w kierowaniu samochodami z prawem jazdy kategorii III nie uprawniającym do zawodowego kierowania pojazdami, oraz osoby posiadające co najmniej 3 lata pracy w charakterze montera samochodowego w przedsiębiorstwie lub zakładzie transportu samochodowego mogą otrzymać prawo jazdy kategorii II po spełnieniu warunków przewidzianych w § 194 ust. 2 pkt 2, 3 i 4 rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 1 października 1962 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 61, poz. 295 z późniejszymi zmianami).
§  7.
Kierowca posiadający prawo jazdy kategorii III może kierować samochodami osobowymi i samochodami ciężarowymi o dopuszczalnym ciężarze całkowitym do 3,5 t również z przyczepą mieszkalną (campingową) o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 750 kg, jeżeli dopuszczalny ciężar całkowity tej przyczepy nie przekracza ciężaru własnego pojazdu samochodowego oraz jeżeli dopuszczalny ciężar całkowity złączonych pojazdów nie przekracza 3,5 t.
§  8.
Zarządzenie obowiązuje do dnia 31 grudnia 1970 r.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1969.27.208

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tymczasowe rozszerzenie niektórych uprawnień kierowców.
Data aktu: 13/06/1969
Data ogłoszenia: 01/07/1969
Data wejścia w życie: 01/07/1969