Zm.: zarządzenie w sprawie organizacji i zadań służby inwestycyjnej w państwowych jednostkach organizacyjnych.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI PLANOWANIA PRZY RADZIE MINISTRÓW
z dnia 5 listopada 1968 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie organizacji i zadań służby inwestycyjnej w państwowych jednostkach organizacyjnych.

Na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. o zmianach w organizacji i zakresie działania naczelnych organów administracji państwowej w dziedzinie budownictwa i planowania przestrzennego (Dz. U. Nr 8, poz. 49) oraz w związku z uchwałą nr 210 Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 17 lipca 1966 r. w sprawie realizacji zadań wynikających z uchwały VI Plenum KC PZPR zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 27 lipca 1965 r. w sprawie organizacji i zadań służby inwestycyjnej w państwowych jednostkach organizacyjnych (Monitor Polski Nr 41, poz. 234) wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 4 i § 5 otrzymują brzmienie:

"§ 4. 1. Inwestor państwowy zobowiązany jest zapewnić prawidłowy nadzór nad realizacją inwestycji, a w szczególności nad robotami budowlanymi oraz montażem maszyn i urządzeń inwestycyjnych w formie:

1) sprawowania nadzoru we własnym zakresie,

2) powierzania nadzoru w trybie obowiązujących przepisów uprawnionym jednostkom organizacyjnym.

2. W razie przekazania funkcji nadzoru inwestorskiego generalnemu wykonawcy (generalnemu dostawcy) inwestor obowiązany jest dopilnować, aby w umowie z generalnym wykonawcą zostały uwzględnione te wszystkie czynności inspektora nadzoru inwestorskiego, zawarte w załączniku nr 3 do zarządzenia, których wykonanie przejmuje organ kontroli wewnętrznej generalnego wykonawcy.

3. Generalny wykonawca, który zgodnie z umową przejął funkcję nadzoru inwestorskiego, obowiązany jest zapewnić ścisłą współpracę własnych organów kontroli z inwestorem. Współpraca ta polegać powinna w szczególności na:

1) uwzględnieniu przy nadzorze nad robotami opinii i uwag upoważnionych przedstawicieli inwestora, zamieszczonych w dzienniku budowy w wyniku przeprowadzonej lustracji realizacji inwestycji,

2) przesyłaniu inwestorowi kopii skierowanych do właściwego organu państwowego nadzoru budowlanego zawiadomień o stwierdzonych przez organy kontroli wewnętrznej wypadkach naruszenia w toku budowy przepisów budowlanych lub obowiązujących zasad bezpieczeństwa obiektu w trakcie budowy oraz o innych nieprawidłowościach i uchybieniach technicznych, które stanowiłyby naruszenie ogólnie obowiązujących zasad realizacji obiektów budowlanych.

4. W zakresie inwestycji przemysłowych, polegających głównie na dostawach i montażu maszyn i urządzeń, zainteresowane jednostki inwestorskie powinny zlecić całokształt funkcji koordynacji i nadzoru nad realizacją tych inwestycji generalnym dostawcom maszyn i urządzeń, wyznaczonym decyzją właściwych ministrów do przyjmowania takich zleceń.

§ 5. W razie zawarcia umowy z generalnym wykonawcą o rozszerzony zakres generalnego wykonawstwa, zgodnie z zarządzeniem nr 12 Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 stycznia 1968 r. w sprawie generalnego wykonawstwa inwestycji przemysłowych i specjalnych (Dz. Bud. Nr 1, poz. 1), na podstawie której generalny wykonawca obejmuje zakresem czynności generalnego wykonawstwa organizację i koordynację rozszerzonego nadzoru i kontroli nad wykonywaniem robót, w tym i nadzór inwestorski, czynności inwestora na terenie budowy ograniczają się do:

1) przekazania placu budowy,

2) okresowych kontroli jakości robót oraz jakości stosowanych materiałów,

3) dokonywania zgodnie z umową odbiorów części obiektów i robót poza obiektem,

4) nadzoru nad przeprowadzeniem rozruchu technologicznego,

5) dokonania odbioru końcowego zakończonych obiektów, robót poza obiektem i skontrolowania usunięcia wad ujawnionych w okresie rękojmi za wady.";

2)
w Wytycznych w sprawie zadań oraz zakresu działania służby inwestycyjnej, stanowiących załącznik nr 1 do zarządzenia;
a)
w § 9 ust. 2 skreśla się wyrazy "odpowiednio uproszczony w wypadkach określonych w zarządzeniu",
b)
w § 15 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Rozliczenie powinno być przygotowane przez służbę inwestycyjną w porozumieniu z generalnym wykonawcą oraz z kierującym biurem projektów przed terminem oddania do użytku zadania inwestycyjnego, zgodnie z zarządzeniem Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 29 lipca 1966 r. w sprawie rozliczania się z zakończonych i oddawanych do użytku inwestycji (Monitor Polski Nr 41, poz. 208).";

3)
w Wytycznych w sprawie zakresu obowiązków inspektorów nadzoru inwestorskiego w budownictwie, stanowiących załącznik nr 3 do zarządzenia:
a)
w § 8 wyraz "obowiązujących" zastępuje się wyrazem "dyrektywnych",
b)
w § 9 ust. 1 skreśla się pkt 5,
c)
w § 10 skreśla się pkt 3,
d)
§ 12 otrzymuje brzmienie:

"§ 12. Inspektor nadzoru przejmuje od kierownika budowy materiały pochodzące z rozbiórki w związku z realizacją inwestycji oraz przedstawia inwestorowi:

1) wnioski co do zagospodarowania na budowie tych materiałów,

2) spis materiałów z rozbiórki, nie zagospodarowanych na budowie i pozostawionych do dyspozycji inwestora.",

e)
w § 13 ust. 2 wyrazy "we wszystkich komisjach", zastępuje się wyrazami "w komisjach",
f)
w § 14 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Inspektor nadzoru ustala w porozumieniu z kierownikiem budowy terminy odbioru i przeprowadza odbiory częściowe wykonanych elementów i robót, jeżeli zgodnie z umową stanowią one podstawę do wystawienia przez wykonawcę faktury, sprawdzając równocześnie sporządzone przez kierownika budowy obliczenia ilości i wartości odbieranych robót. Odbiory częściowe wykonanych elementów i robót inspektor nadzoru stwierdza odpowiednim zapisem w protokole odbioru.",

g)
w § 14 ust. 2 skreśla się, a dotychczasowy ust. 3 otrzymuje numerację 2,
h)
w § 15 w ust. 1 dodaje się na końcu wyrazy "w zakresie niezbędnym dla celów rozliczeniowych z inwestorem", a ust. 2 skreśla się,
i)
w § 16 ust. 1 skreśla się, a dotychczasowe ust. 2 i 3 otrzymują kolejną numerację 1 i 2,
j)
§ 19 skreśla się, a dotychczasowy § 20 otrzymuje kolejną numerację § 19,
k)
§ 21 skreśla się.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1968.49.337

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zm.: zarządzenie w sprawie organizacji i zadań służby inwestycyjnej w państwowych jednostkach organizacyjnych.
Data aktu: 05/11/1968
Data ogłoszenia: 29/11/1968
Data wejścia w życie: 29/11/1968