Fundusz zakładowy w przedsiębiorstwach specjalizujących się w produkcji eksportowej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 12 sierpnia 1968 r.
w sprawie funduszu zakładowego w przedsiębiorstwach specjalizujących się w produkcji eksportowej.

Na podstawie art. 4 i 5 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78) oraz § 9a ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie funduszu zakładowego w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych (Dz. U. z 1965 r. Nr 45, poz. 279, z 1967 r. Nr 26, poz. 120 i z 1968 r. Nr 29, poz. 190) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu użyto określenia:
1)
"rozporządzenie" - należy przez to rozumieć rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie funduszu zakładowego w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych (Dz. U. z 1965 r. Nr 45, poz. 279, z 1967 r. Nr 26, poz. 120 i z 1968 r. Nr 29, poz. 190);
2)
"przedsiębiorstwa eksportowe" - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa specjalizujące się w produkcji eksportowej, o których mowa w § 9a rozporządzenia.
§  2.
1.
Jeżeli przedsiębiorstwo eksportowe wykona w 100% plan sprzedaży produkcji na eksport w złotych dewizowych, tworzy ono fundusz zakładowy w wysokości wynikającej ze stawki wyrażonej w procentach, ustalonej w załączniku do niniejszego zarządzenia. Podstawę do ustalenia wartości sprzedaży produkcji na eksport w złotych dewizowych stanowią materiały sprawozdawcze z wykonania eksportu, opracowane dla danego przedsiębiorstwa przez właściwe przedsiębiorstwa handlu zagranicznego, stosownie do obowiązujących przepisów.
2.
Jeżeli przedsiębiorstwo eksportowe nie wykona planu sprzedaży produkcji na eksport w złotych dewizowych, wówczas fundusz zakładowy, jaki przypadałby za wykonanie tego planu w 100%, ulega zmniejszeniu o 4% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia w granicach do 2% pogorszenia, o dalsze 8% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia w granicach od 2% do 6% pogorszenia, o dalsze 15% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia od 6% do 10% pogorszenia.
3.
W razie wykonania planu sprzedaży produkcji na eksport w złotych dewizowych w 90% lub mniej przedsiębiorstwo eksportowe traci prawo do funduszu zakładowego.
§  3.
1.
Fundusz zakładowy, obliczony w myśl przepisów § 2, podlega dodatkowemu zwiększeniu w zależności od stopnia wzrostu sprzedaży produkcji na eksport w złotych dewizowych w porównaniu do roku poprzedniego.
2.
Kwotę zwiększenia funduszu zakładowego z tytułu, o którym mowa w ust. 1, oblicza się w wysokości do 0,2% planowanego na dany rok osobowego funduszu płac za każdy jeden procent wzrostu sprzedaży produkcji na eksport w złotych dewizowych w porównaniu do roku poprzedniego. Wysokość tej stawki ustalają właściwi ministrowie zależnie od wysokości udziału produkcji eksportowej w ogólnej wartości produkcji przeznaczonej do sprzedaży lub od innych kryteriów.
3.
Jeśli w roku poprzedzającym dany rok nastąpiło zmniejszenie sprzedaży produkcji na eksport w stosunku do roku poprzedniego, to kwotę zwiększenia funduszu zakładowego oblicza się od wzrostu sprzedaży produkcji na eksport w porównaniu do przedostatniego roku, w którym nastąpił wzrost sprzedaży produkcji na eksport.
4.
W razie gdy plan sprzedaży produkcji na eksport w złotych dewizowych przewiduje wzrost tej sprzedaży w porównaniu do roku poprzedniego, a przedsiębiorstwo wykonało ten plan, wówczas fundusz zakładowy przypadający za założony w planie wzrost sprzedaży produkcji na eksport oblicza się według stawki, o której mowa w ust. 2, podwyższonej o 30%, z uwzględnieniem przepisu ust. 3.
§  4.
Przedsiębiorstwa eksportowe ustalone stosownie do przepisów § 9a ust. 2 rozporządzenia, które będą obejmowały planem sprzedaży produkcji na eksport również dostawy kooperacyjne dla potrzeb produkcji na eksport - stosują przepisy § 2 i 3 zarządzenia z następującymi zmianami:
1)
dla ustalenia przypadającego funduszu zakładowego w razie niewykonania planu sprzedaży produkcji na eksport w złotych dewizowych lub planu dostaw kooperacyjnych dla potrzeb produkcji eksportowej, wyrażonego w złotych obiegowych, dokonuje się podziału stawki, o której mowa w § 2 ust. 1, na zadania w zakresie sprzedaży produkcji na eksport oraz na zadania w zakresie dostaw kooperacyjnych dla potrzeb produkcji eksportowej; podziału tego dokonuje się w takim stosunku procentowym, w jakim pozostaje planowana wartość sprzedaży produkcji na eksport w złotych dewizowych, wyliczona na podstawie cen fabrycznych wyrażonych w złotych obiegowych, oraz wartość planowanych dostaw kooperacyjnych dla potrzeb produkcji eksportowej, wyrażona w złotych obiegowych, do łącznej wartości obydwu tych wielkości;
2)
w razie niewykonania planu sprzedaży produkcji na eksport w złotych dewizowych lub planu dostaw kooperacyjnych dla potrzeb produkcji eksportowej, wyrażonego w złotych obiegowych, fundusz zakładowy, jaki przypada za wykonanie tych zadań w 100%, obliczony w sposób określony w pkt 1, ulega zmniejszeniu według zasad, o których mowa w § 2 ust. 2 i 3; zmniejszenia te oblicza się oddzielnie za niewykonanie zadań w zakresie sprzedaży produkcji na eksport oraz w zakresie dostaw kooperacyjnych dla potrzeb produkcji eksportowej.
§  5.
1.
Jeżeli przedsiębiorstwo eksportowe osiągnie rzeczywistą rentowność wyższą od rentowności dyrektywnej, wówczas fundusz zakładowy, obliczony stosownie do przepisów § 2-4, ulega dalszemu zwiększeniu, które oblicza się według poniższej tabeli:
Za poprawę dyrektywnego wskaźnika rentowności Stawka funduszu zakładowego w % planowanego osobowego funduszu płac za 1 punkt poprawy dyrektywnego wskaźnika rentowności
do 2 punktów 1,0%
w granicach 2,01 do 4 punktów 0,6%
powyżej 4 punktów 0,2%

Zwiększenie funduszu zakładowego należy liczyć w sposób składany, tj. oddzielnie dla każdego przedziału tabeli.

2.
Jeżeli osiągnięta przez przedsiębiorstwo eksportowe rzeczywista rentowność jest niższa od rentowności dyrektywnej, wówczas fundusz zakładowy obliczony stosownie do przepisów § 2-4 ulega zmniejszeniu, mianowicie:
Za pogorszenie dyrektywnego wskaźnika rentowności w granicach Zmniejszenie funduszu zakładowego wyrażone w % za każde rozpoczęte 0,1 punkta
0,1 do 0,5 punkta 1%
0,6 do 1,0 punkta 2%
1,1 do 1,5 punkta 3%
1,6 do 2,0 punkta 4%

Zmniejszenie funduszu zakładowego należy liczyć w sposób składany, tj. oddzielnie dla każdego przedziału tabeli. Zmniejszenie funduszu zakładowego z tytułu pogorszenia dyrektywnego wskaźnika rentowności nie może jednak przekraczać 50% kwoty funduszu zakładowego, obliczonego stosownie do przepisów § 2-4.

3.
Przez wskaźnik rentowności, o którym mowa w ust. 1 i 2, rozumie się również inne syntetyczne wskaźniki finansowe obowiązujące przedsiębiorstwa danej gałęzi przemysłu.
§  6.
1.
W przedsiębiorstwach przemysłu elektrotechnicznego i maszynowego kwota funduszu zakładowego obliczona zgodnie z § 2-5 podlega zwiększeniu w razie wykonywania produkcji wyrobów na najwyższym poziomie technicznym, zwanych dalej wyrobami grupy "A".
2.
Wygospodarowany fundusz zakładowy zwiększa się w granicach od 0,2% do 0,4% za każdy 1% udziału wartości wyrobów grupy "A" w ogólnej wartości sprzedanej produkcji.
3.
Warunkiem zwiększenia funduszu zakładowego, o którym mowa w ust. 2, jest wykonanie planu wartości produkcji wyrobów zaliczonych do grupy "A".
4.
Właściwi ministrowie zróżnicują stawki w granicach określonych w ust. 2 z uwzględnieniem w szczególności wysokości udziału wartości wyrobów grupy "A" w ogólnej wartości sprzedanej produkcji, jak również stopnia trudności wykonania wyrobów wymienionej grupy.
§  7.
1.
Przedsiębiorstwom eksportowym, które wykażą się szczególnymi osiągnięciami, np. w zakresie uruchamiania produkcji nowych wyrobów, wydatnej poprawy jakości wyrobów, wzbogacenia asortymentu, terminowości dostaw kooperacyjnych, wykonywanych przez przedsiębiorstwa eksportowe na rzecz innych zakładów dla produktów finalnych przeznaczonych na eksport, lub też przedsiębiorstwom eksportowym, w których zajdzie konieczność zneutralizowania skutków pogorszenia dyrektywnego wskaźnika rentowności, wywołanego przyczynami niezależnymi od przedsiębiorstwa, a także przedsiębiorstwom, które z przyczyn niezależnych od siebie nie zwiększą sprzedaży produkcji na eksport w porównaniu do roku poprzedniego lub w których ze względu na wysoki udział produkcji na eksport w łącznej produkcji zwiększenie to jest nieznaczne - może być przyznany fundusz zakładowy lub mogą być dodatkowo zwiększone odpisy na fundusz zakładowy.
2.
Decyzję o przyznaniu funduszu zakładowego lub o zwiększeniu odpisów na fundusz zakładowy wydaje właściwy minister w granicach kwoty określonej w § 7 rozporządzenia.
§  8.
W sprawach nie uregulowanych zarządzeniem obowiązują przepisy rozporządzenia, a w gałęziach przemysłu objętych branżowymi zasadami funduszu zakładowego - przepisy właściwych dla tych gałęzi przemysłu rozporządzeń Rady Ministrów, dotyczących funduszu zakładowego.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1968 r.

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ STAWEK ZA WYKONANIE W 100% PLANU SPRZEDAŻY PRODUKCJI NA EKSPORT

Przedsiębiorstwa specjalizujące się w produkcji eksportowej Stawka odpisu w % planowanego osobowego funduszu płac
1. Podległe:
a) Ministrowi Przemysłu Ciężkiego
b) Ministrowi Przemysłu Maszynowego
c) Ministrowi Przemysłu Chemicznego 6
2. Podległe pozostałym ministrom 5

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1968.35.248

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Fundusz zakładowy w przedsiębiorstwach specjalizujących się w produkcji eksportowej.
Data aktu: 12/08/1968
Data ogłoszenia: 24/08/1968
Data wejścia w życie: 24/08/1968, 01/01/1968