Rozciągnięcie przepisów uchwały nr 276 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie gospodarki finansowej zjednoczeń przemysłowych i zgrupowanych w nich państwowych przedsiębiorstw objętych planowaniem centralnym na zjednoczenia i centrale handlowe podległe Ministrowi Handlu Wewnętrznego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 31 lipca 1968 r.
w sprawie rozciągnięcia przepisów uchwały nr 276 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie gospodarki finansowej zjednoczeń przemysłowych i zgrupowanych w nich państwowych przedsiębiorstw objętych planowaniem centralnym na zjednoczenia i centrale handlowe podległe Ministrowi Handlu Wewnętrznego.

Na podstawie §§ 55 i 56 uchwały nr 276 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie gospodarki finansowej zjednoczeń przemysłowych i zgrupowanych w nich państwowych przedsiębiorstw objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski Nr 61, poz. 316) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy uchwały nr 276 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie gospodarki finansowej zjednoczeń przemysłowych i zgrupowanych w nich państwowych przedsiębiorstw objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski Nr 61, poz. 316), z wyjątkiem przepisów § 2 ust. 2 pkt 2, § 4, § 7 ust. 2, 3, 4 i 5, § 8, § 9, § 24-54, § 57 i § 59, rozciąga się na zjednoczenia i centrale handlowe podległe Ministrowi Handlu Wewnętrznego, zwane dalej "zjednoczeniami".
§  2.
Do zadań zjednoczeń oprócz analiz określonych w § 2 ust. 2 pkt 5 uchwały wymienionej w § 1 należy przeprowadzanie analiz całokształtu gospodarki towarowej i funduszem na przeceny towarów i ryzyko handlowe.
§  3.
Źródłem tworzenia funduszów zjednoczeń mogą być:
1)
wpłaty zgrupowanych w zjednoczeniach państwowych przedsiębiorstw i jednostek (zakładów) działających według zasad wewnętrznego pełnego rozrachunku gospodarczego, zwanych dalej "przedsiębiorstwami", obciążające ich koszty własne,
2)
odpisy amortyzacyjne,
3)
dochody z działalności gospodarczej centrali zjednoczenia,
4)
wpłaty innych zjednoczeń oraz przedsiębiorstw,
5)
środki budżetu Państwa,
6)
inne środki określone odrębnymi przepisami.
§  4.
1.
Źródłem tworzenia funduszu inwestycyjnego zjednoczenia są dokonywane przez przedsiębiorstwa na rzecz centrali zjednoczenia wpłaty części odpisów amortyzacyjnych. Na fundusz ten może być również przyznana dotacja z budżetu Państwa.
2.
Normę odpisów amortyzacyjnych przeznaczonych na fundusz inwestycyjny zjednoczeń ustala Minister Finansów w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów oraz Ministrem Handlu Wewnętrznego na okres pięcioletni, z podziałem na poszczególne lata w procencie od łącznej kwoty odpisów amortyzacyjnych zgrupowanych w zjednoczeniach przedsiębiorstw, a dla poszczególnych zjednoczeń - Minister Handlu Wewnętrznego w procencie od kwoty odpisów amortyzacyjnych zgrupowanych w zjednoczeniu przedsiębiorstw.
3.
Odprowadzeniu na fundusz inwestycyjny podlega:
1)
część dokonanych odpisów amortyzacyjnych w wysokości wynikającej z zastosowania procentowej normy, o której mowa w ust. 2,
2)
inne środki przewidziane szczególnymi przepisami.
§  5.
1.
Fundusz rezerwowy zjednoczeń tworzony jest z:
1)
wpłat z zysku jednostek prowadzących działalność gospodarczą, działających według zasad wewnętrznego pełnego rozrachunku gospodarczego i powołanych przez centrale zjednoczeń do prowadzenia baz remontowych, laboratoriów, projektowania wnętrz lokali handlowych, odbioru jakościowego towarów, przeprowadzania i świadczenia usług inwestycyjnych itp. - ustalonych w planowanym procencie zysku przez zjednoczenia,
2)
nie wykorzystanych środków pochodzących z wpłat na koszty utrzymania centrali zjednoczenia,
3)
środków pozostałych po zakończeniu działalności gospodarczej lub wspólnych przedsięwzięć gospodarczych,
4)
innych środków określonych odrębnymi przepisami.
2.
Środki funduszu rezerwowego mogą być przeznaczone na:
1)
pokrycie strat i uzupełnienie funduszów obrotowych w jednostkach prowadzących działalność gospodarczą według zasad wewnętrznego pełnego rozrachunku gospodarczego (ust. 1 pkt 1),
2)
rozwój własnej działalności gospodarczej prowadzonej w ramach komórek organizacyjnych centrali zjednoczenia bądź przez bezpośrednio podporządkowane tej centrali jednostki działające według zasad wewnętrznego ograniczonego rozrachunku gospodarczego,
3)
potrzeby wspólnych przedsięwzięć gospodarczych,
4)
zasilanie funduszu statutowego przedsiębiorstwa, jeśli stan funduszu statutowego przedsiębiorstwa w części przeznaczonej na finansowanie środków obrotowych na początek roku jest niższy od minimum pokrycia ustalonego w § 6 uchwały nr 51 Rady Ministrów z dnia 20 lutego 1968 r. w sprawie gospodarki finansowej państwowych przedsiębiorstw podległych Ministrowi Handlu Wewnętrznego lub przez niego nadzorowanych (Monitor Polski Nr 10, poz. 58).
§  6.
Minister Handlu Wewnętrznego może ustalić wysokość wpłat na koszty utrzymania centrali zjednoczenia w stosunku procentowym od planowanej przez przedsiębiorstwa wartości sprzedaży, przy zastosowaniu odpowiednich współczynników obciążenia przedsiębiorstw w zależności od rodzaju ich działalności.
§  7.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów nr 130 z dnia 20 lipca 1962 r. w sprawie gospodarki finansowej zjednoczeń i innych organizacji gospodarczych grupujących państwowe przedsiębiorstwa resortu handlu wewnętrznego objęte planowaniem centralnym.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 sierpnia 1968 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1968.34.233

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Rozciągnięcie przepisów uchwały nr 276 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie gospodarki finansowej zjednoczeń przemysłowych i zgrupowanych w nich państwowych przedsiębiorstw objętych planowaniem centralnym na zjednoczenia i centrale handlowe podległe Ministrowi Handlu Wewnętrznego.
Data aktu: 31/07/1968
Data ogłoszenia: 14/08/1968
Data wejścia w życie: 14/08/1968, 01/08/1968