Koordynacja prac w zakresie sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego na obszarach miast, osiedli i wsi oraz projektów wyznaczania terenów budowlanych na obszarach wsi z pracami dotyczącymi scalenia i wymiany gruntów.

ZARZĄDZENIE
MINISTRÓW ROLNICTWA ORAZ BUDOWNICTWA I PRZEMYSŁU MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH
z dnia 19 kwietnia 1968 r.
w sprawie koordynacji prac w zakresie sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego na obszarach miast, osiedli i wsi oraz projektów wyznaczania terenów budowlanych na obszarach wsi z pracami dotyczącymi scalenia i wymiany gruntów.

Na podstawie art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 24 stycznia 1968 r. o scalaniu i wymianie gruntów (Dz. U. Nr 3, poz. 13) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Wieloletnie i roczne programy prac w zakresie miejscowego planowania przestrzennego powinny być skoordynowane z programem prac scaleniowych i uzgodnione z zainteresowanymi organami prezydiów rad narodowych.
2.
W celu powiązania rocznego programu prac w zakresie miejscowego planowania przestrzennego z rocznym programem prac scaleniowych właściwe do spraw rolnych organy prezydiów powiatowych rad narodowych (rad narodowych miast stanowiących powiaty i miast wyłączonych z województw) lub z ich upoważnienia powiatowe (miejskie) biura geodezji i urządzeń rolnych, zwane dalej "organami rolnictwa", przedstawiają powiatowym (miejskim) organom miejscowego planowania przestrzennego roczny program prac scaleniowych na sześć miesięcy przed początkiem roku, w którym ma nastąpić podjęcie tych prac.
3.
Wymienione w ust. 1 programy prac zatwierdza prezydium powiatowej (miejskiej) rady narodowej w trybie ustalonym odrębnymi przepisami.
§  2.
1.
Jeżeli dla obszaru, na którym przewidziane jest scalenie gruntów, brak jest dotychczas miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (ogólnego lub szczegółowego) lub projektu wyznaczenia terenów budowlanych, ustala się następujący tryb postępowania:
1)
stosownie do rocznego programu prac scaleniowych organy rolnictwa przystępują do opracowania gospodarczych i przestrzennych założeń do projektu scalenia. Założenia te powinny w szczególności określać:
a)
proponowane usytuowanie kompleksów gruntów Państwowego Funduszu Ziemi, państwowych gospodarstw rolnych, rolniczych spółdzielni produkcyjnych, poszczególnych grup gospodarstw indywidualnych, wspólnot gruntowych, mienia gromadzkiego itp.,
b)
proponowane zmiany w strukturze użytków rolnych,
c)
potrzeby w zakresie wymiany gruntów z zabudowaniami między jednostkami gospodarki uspołecznionej a właścicielami (samoistnymi posiadaczami) indywidualnych gospodarstw rolnych,
d)
ewentualne postulaty dotyczące zmian w istniejącej sieci osadniczej wraz z ich uzasadnieniem,
e)
propozycje usytuowania terenów budowlanych i określenie ich powierzchni, z uwzględnieniem w miarę potrzeby i możliwości przeznaczenia gruntów Państwowego Funduszu Ziemi na te cele,
f)
rezerwy terenowe dla ośrodków gospodarstw wielkotowarowych, przewidywanych do zorganizowania w przyszłości,
g)
wnioski w sprawie ewentualnych zmian w istniejącym układzie komunikacyjnym,
h)
propozycje dotyczące zmian granic wsi i gromad;
2)
jednocześnie organy miejscowego planowania przestrzennego przystępują do określenia wstępnych propozycji w zakresie wyznaczania terenów budowlanych;
3)
w toku prac, o których mowa w pkt 1 i 2, organy rolnictwa oraz organy miejscowego planowania przestrzennego obowiązane są do bieżących wzajemnych konsultacji i uzgodnień w zakresie właściwego usytuowania terenów budowlanych oraz powiązania dróg transportu gospodarczego z ulicami osiedli wiejskich,
4)
uzgodnienia w sprawach wymienionych w pkt 3 powinny być zakończone nie później niż w pierwszym kwartale roku, w którym mają być podjęte prace scaleniowe,
5)
założenia, o których mowa w pkt 1, po ich uzgodnieniu w zakresie określonym w pkt 3, przedkładane są do zatwierdzenia prezydium powiatowej (miejskiej) rady narodowej do końca trzeciego kwartału roku, w którym mają być podjęte prace scaleniowe. Zatwierdzone założenia stanowią podstawę do opracowania projektu scalenia oraz projektu wyznaczenia terenów budowlanych.
2.
W toku opracowywania założeń do projektu scalenia należy uwzględnić ustalenia planów regionalnych oraz planu przestrzennego zagospodarowania kraju.
§  3.
Jeżeli dla obszaru, na którym przewidziane jest scalenie gruntów, istnieje zatwierdzony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (ogólny lub szczegółowy) lub projekt wyznaczenia terenów budowlanych, ustala się następujący tryb postępowania:
1)
w toku opracowywania założeń do projektu scalenia organy rolnictwa oraz organy miejscowego planowania przestrzennego ocenią potrzebę i możliwość wprowadzenia zmian w zakresie wyznaczenia terenów budowlanych,
2)
jeżeli nie zajdą istotne przeszkody dla wprowadzenia zmian, o których mowa w pkt 1, organ miejscowego planowania przestrzennego podejmie pracę nad wprowadzeniem w obowiązującym trybie niezbędnych korekt do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub wyznaczenia terenów budowlanych,
3)
w razie różnicy stanowisk organu miejscowego planowania przestrzennego i organu rolnictwa co do potrzeby wprowadzenia zmian do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub wyznaczenia terenów budowlanych sporne kwestie rozstrzyga prezydium powiatowej (miejskiej) rady narodowej,
4)
propozycje dotyczące zmian, o których mowa w pkt 1-3, powinny być przedstawione prezydium powiatowej (miejskiej) rady narodowej do końca trzeciego kwartału roku, w którym mają być podjęte prace scaleniowe.
§  4.
W razie konieczności opracowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub projektów wyznaczenia terenów budowlanych dla obszarów objętych pracami scaleniowymi w roku 1968 - organy miejscowego planowania przestrzennego powinny dokonać odpowiednich zmian w rocznym programie prac.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1968.19.122

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Koordynacja prac w zakresie sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego na obszarach miast, osiedli i wsi oraz projektów wyznaczania terenów budowlanych na obszarach wsi z pracami dotyczącymi scalenia i wymiany gruntów.
Data aktu: 19/04/1968
Data ogłoszenia: 02/05/1968
Data wejścia w życie: 02/05/1968