Sprzedaż indywidualnym nabywcom używanych pojazdów samochodowych przez przedsiębiorstwa zgrupowane w Centrali Techniczno-Handlowej "Motozbyt".

ZARZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU WEWNĘTRZNEGO
z dnia 14 stycznia 1967 r.
w sprawie sprzedaży indywidualnym nabywcom używanych pojazdów samochodowych przez przedsiębiorstwa zgrupowane w Centrali Techniczno-Handlowej "Motozbyt".

Na podstawie art. 3 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. z 1952 r. Nr 44, poz. 301 i z 1956 r. Nr 54, poz. 244), § 1 pkt 1 zarządzenia nr 187 Prezesa Rady Ministrów z dnia 12 września 1961 r. w sprawie przekazania Ministrowi Handlu Wewnętrznego uprawnień do wydawania przepisów regulujących obrót rynkowy samochodami osobowymi i częściami zamiennymi oraz o gospodarowaniu ogumieniem (Monitor Polski Nr 80, poz. 334) oraz § 1 ust. 1 zarządzenia Nr 40 Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 maja 1966 r. w sprawie przekazania Ministrowi Handlu Wewnętrznego uprawnień do wydawania przepisów w zakresie sprzedaży przez placówki handlu detalicznego i przemysłu gastronomicznego (Monitor Polski Nr 24, poz. 123) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Sprzedaż nabywcom indywidualnym używanych pojazdów samochodowych przez przedsiębiorstwa zgrupowane w Centrali Techniczno-Handlowej "Motozbyt", nabywanych w trybie określonym odrębnymi przepisami z przeznaczeniem do obrotu rynkowego lub pochodzących z postępowania reklamacyjnego, odbywa się w drodze licytacji publicznej, z tym że przy sprzedaży samochodów ciężarowych, ciągników drogowych, samochodów specjalnych, przyczep i naczep stosuje się przepisy § 10 ust. 1 i 2 zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 28 stycznia 1966 r. w sprawie postępowania ze zbędnymi pojazdami samochodowymi (Monitor Polski Nr 4, poz. 32).
2.
Licytację przeprowadza komornik sądowy, właściwy ze względu na miejsce, w którym znajduje się samochód, według zasad określonych w niniejszym zarządzeniu z wyłączeniem przepisów Kodeksu postępowania cywilnego.
3.
Sprzedaż używanych pojazdów samochodowych innych niż określone w ust. 1 oraz sprzedaż komisowa używanych pojazdów samochodowych odbywa się na podstawie odrębnych przepisów.
§  2.
1.
O licytacji przedsiębiorstwo "Motozbyt" zamieści obwieszczenie w jednym z pism prasy codziennej oraz na widocznym miejscu w siedzibie jednostki sprzedającej pojazd samochodowy co najmniej na 14 dni przed terminem licytacji.
2.
W obwieszczeniu należy podać:
1)
czas i miejsce licytacji,
2)
marki i typy sprzedawanych pojazdów samochodowych oraz ich ceny wywołania,
3)
rękojmię, jaką licytant przystępując do licytacji powinien złożyć,
4)
czas i miejsce, gdzie można dokonać oględzin pojazdów, a w odniesieniu do pojazdów pochodzących z reklamacji - również miejsce oględzin ekspertyz rzeczoznawców,
5)
w miarę potrzeby inne warunki licytacji.
§  3.
Marżę handlową przedsiębiorstw "Motozbyt" przy sprzedaży używanych pojazdów samochodowych, o których mowa w § 1 ust. 1, ustali Państwowa Komisja Cen.
§  4.
Rozliczenie dodatnich różnic budżetowych powstałych przy sprzedaży używanych pojazdów samochodowych (różnic pomiędzy ceną sprzedaży pomniejszoną o marżę handlową a ceną zakupu) regulują odrębne przepisy.
§  5.
Cenę wywołania pojazdu samochodowego ustala się w trybie zarządzenia nr 276 Państwowej Komisji Cen z dnia 10 sierpnia 1965 r. w sprawie cen detalicznych na używane pojazdy samochodowe, z tym że stopień zużycia danego pojazdu określa Polski Związek Motorowy - Organizacja Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego.
§  6.
Przystępujący do licytacji obowiązany jest złożyć najpóźniej w przeddzień licytacji jednostce zgłaszającej licytację rękojmię w wysokości przez nią oznaczonej, która nie może być jednak niższa niż 10% ceny wywołania.
§  7.
Licytacji nie można rozpoczynać później niż w dwie godziny po czasie oznaczonym w obwieszczeniu o licytacji.
§  8.
Licytację uważa się za niedoszłą do skutku, jeżeli żaden z uczestników nie zaoferuje co najmniej ceny wywołania.
§  9.
W licytacji nie mogą uczestniczyć: komornik przeprowadzający licytację, jego małżonek i dzieci oraz osoby obecne na licytacji w charakterze urzędowym.
§  10.
Przed przystąpieniem do licytacji komornik ogłosi obecnym warunki licytacji.
§  11.
1.
Licytacja odbywa się ustnie.
2.
Zaoferowana cena przestaje wiązać uczestnika licytacji, jeżeli inny uczestnik zaoferował ważnie cenę wyższą.
3.
Postąpienie nie może wynosić mniej niż jeden procent ceny wywołania.
§  12.
1.
W razie niedojścia licytacji do skutku przedsiębiorstwo "Motozbyt", po dopełnieniu czynności określonych w § 2, zleca komornikowi przeprowadzenie licytacji w drugim terminie.
2.
Cenę wywołania w drugim terminie ustala przedsiębiorstwo "Motozbyt", obniżając cenę ustaloną według § 5 w stopniu określonym przez Centralę Techniczno-Handlową "Motozbyt" dla poszczególnych marek pojazdów, z tym że obniżka nie może przekroczyć 30% ceny wywołania na pierwszej licytacji.
§  13.
Nabywcą pojazdu samochodowego staje się ten, kto zaoferował cenę najwyższą, jeżeli po trzykrotnym wezwaniu do dalszych postąpień nikt więcej nie zaoferował. Komornik udzieli przybicia osobie, która zaoferowała najwyższą cenę.
§  14.
1.
Nabywca obowiązany jest niezwłocznie uiścić cenę nabycia, jeżeli nie przekracza ona sumy 10.000 zł, i odebrać pojazd samochodowy, przy czym zalicza się rękojmię na poczet ceny nabycia.
2.
Jeżeli nabywca nie uiści ceny, traci rękojmię oraz prawa wynikające z przybicia, a komornik wznowi niezwłocznie przetarg.
3.
Jeżeli cena nabycia przewyższa sumę 10.000 zł, nabywca powinien złożyć natychmiast sumę 10.000 zł, a resztę do godziny 12 dnia następnego. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
§  15.
Uczestnikom licytacji, którzy nie zaoferowali ceny najwyższej, rękojmię zwraca się niezwłocznie po zakończeniu przetargu.
§  16.
Z przebiegu licytacji komornik spisuje protokół, do którego należy załączyć wycinki prasowe z ogłoszeniem o licytacji.
§  17.
Koszty licytacji, w tym także opłaty i wydatki komornika obliczone według przepisów o taksie za czynności komorników, ponosi przedsiębiorstwo "Motozbyt" dokonujące sprzedaży.
§  18.
Jeżeli licytacja w drugim terminie nie doszła do skutku z powodu braku reflektantów, pojazd może być sprzedany bez licytacji dowolnej osobie prawnej lub fizycznej za cenę ustalaną w trybie i na zasadach określonych w § 12 ust. 2 z zastosowaniem dalszej obniżki, z tym że obniżka ta nie może przekroczyć 50% ceny wywołania na pierwszej licytacji.
§  19.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1967.9.53

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Sprzedaż indywidualnym nabywcom używanych pojazdów samochodowych przez przedsiębiorstwa zgrupowane w Centrali Techniczno-Handlowej "Motozbyt".
Data aktu: 14/01/1967
Data ogłoszenia: 13/02/1967
Data wejścia w życie: 13/02/1967