Zasady tworzenia, planowania i korzystania z funduszu konkursowego w państwowych biurach (samodzielnych pracowniach) projektów.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA BUDOWNICTWA I PRZEMYSŁU MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH
z dnia 29 grudnia 1966 r.
w sprawie zasad tworzenia, planowania i korzystania z funduszu konkursowego w państwowych biurach (samodzielnych pracowniach) projektów.

Na podstawie § 6 uchwały nr 161 Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 1962 r. w sprawie zasad tworzenia w państwowych biurach (samodzielnych pracowniach) projektów funduszu na finansowanie udziału tych jednostek w konkursach na projekty dla potrzeb budownictwa zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie dotyczy państwowych biur (samodzielnych pracowni) projektów oraz tych pracowni projektowych przedsiębiorstw, które są wyodrębnione organizacyjnie i księgowo w sposób zapewniający ustalenie zadań planowych, wartości sprzedanej produkcji projektowej, kosztów własnych, funduszu płac i planowanego zysku.
2.
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o biurach projektów, należy przez to rozumieć także samodzielne pracownie projektów oraz pracownie projektowe przedsiębiorstw wymienione w ust. 1.
§  2.
1.
Fundusz konkursowy w biurach projektów przeznaczony jest na finansowanie wykonania prac konkursowych w tych jednostkach w ramach konkursów na projekty dla potrzeb budownictwa, w tym również na projekty dotyczące kompleksowych rozwiązań budowlanych i technologicznych, przeprowadzanych na podstawie zarządzenia nr 224 Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 3 grudnia 1964 r. w sprawie konkursów na projekty dla potrzeb budownictwa (Dziennik Budownictwa Nr 22, poz. 67), z wyjątkiem konkursów zamkniętych oraz międzynarodowych konkursów zagranicznych.
2.
Fundusz konkursowy nie może być wykorzystywany na inne cele.
§  3.
Fundusz konkursowy tworzy się:
1)
z odpisów w wysokości 0,5% wartości sprzedanej produkcji projektowej, wykonanej siłami własnymi, jeżeli w trybie § 2 ust. 3 uchwały nr 161 Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 1962 r. w sprawie zasad tworzenia w państwowych biurach (samodzielnych pracowniach) projektów funduszu na finansowanie udziału tych jednostek w konkursach na projekty dla potrzeb budownictwa nie zostanie ustalone inaczej,
2)
z kwot zaliczanych na fundusz konkursowy stosownie do § 11.
§  4.
1.
Odpisów na fundusz konkursowy dokonuje się w okresach kwartalnych w ciężar kosztów.
2.
Środki przeznaczone na fundusz konkursowy gromadzi biuro projektów na specjalnym rachunku bankowym (rachunku funduszu konkursowego).
§  5.
1.
Warunkiem uprawniającym do korzystania z Funduszu konkursowego jest wykonanie przez biuro projektów rocznego planu produkcji i osiągnięcie dyrektywnego wskaźnika rentowności lub wynikowego poziomu kosztów w zależności od obowiązującego systemu finansowego z uwzględnieniem weryfikacji wyników bilansowych.
2.
Jednostka nadrzędna biura projektów może na podstawie weryfikacji wyników działalności pozbawić biuro projektów prawa wykorzystania części lub całości funduszu konkursowego, w szczególności jeżeli stwierdzi uchybienie w zakresie jakości pracy i prawidłowości wycen oraz spowodowane przez biuro projektów uchybienia w zakresie terminowości wykonania zadań wynikających z planu produkcji.
3.
W wypadku, o którym mowa w ust. 2, biuro projektów przekazuje zakwestionowane sumy funduszu konkursowego na fundusz rezerwowy jednostki nadrzędnej, a w braku uprawnień tej jednostki do tworzenia funduszu rezerwowego - do budżetu.
§  6.
1.
Biuro projektów może wziąć udział w konkursie w razie posiadania funduszu konkursowego w wysokości pozwalającej na pełne pokrycie kosztów podejmowanej pracy konkursowej.
2.
O przystąpieniu biura projektów do konkursu postanawia dyrektor biura po zasięgnięciu opinii rady techniczno-ekonomicznej oraz miejscowego koła stowarzyszenia naukowo-technicznego właściwego dla tematu konkursu na wniosek zespołu autorskiego lub projektanta, zamierzających wziąć udział w konkursie. Skład zespołu konkursowego z wyodrębnieniem w nim osób zaliczonych do zespołu autorskiego i do zespołu pomocniczego ustala dyrektor biura na wniosek zespołu autorskiego.
§  7.
1.
Prace konkursowe wykonywane są jako zadania ponadplanowe nie obciążające przyznanych biuru projektów limitów produkcji i funduszu płac.
2.
Wyceny pracy konkursowej dokonuje się zgodnie z przepisami i wymaganym w warunkach konkursu zakresem opracowania na podstawie obowiązujących cenników lub w braku cenników - według kalkulacji indywidualnej.
3.
Ustalona zgodnie z ust. 2 wycena pracy konkursowej nie może być przekraczana.
4.
Fundusz płac z tytułu wykonywanych w danym kwartale prac konkursowych ustalany jest wskaźnikiem udziału funduszu płac pracowników produkcyjnych w wartości produkcji globalnej (wynikającym z rocznego planu techniczno-ekonomicznego).
5.
Wypłaty z funduszu konkursowego i wartość produkcji z tytułu prac konkursowych objęte są sprawozdawczością obowiązującą biuro projektów i powinny być wykazywane w odrębnych pozycjach.
§  8.
1.
Członkowie konkursowego zespołu autorskiego i pomocniczego otrzymują wynagrodzenie według tych samych zasad, jakie obowiązują w danym biurze projektów przy wykonywaniu prac projektowych.
2.
Konsultanci spoza biura projektów wykonujący swą pracę na podstawie umowy zlecenia opłacani są w ciężar limitu bezosobowego funduszu płac biura.
3.
Wynagrodzenie wypłacane za prace konkursowe podlega kontroli według przepisów o kontroli funduszu płac na zasadach ogólnie obowiązujących.
§  9.
Koszty produkcji biura projektów związane z pracami konkursowymi, obejmujące zarachowany osobowy fundusz płac za wykonane prace konkursowe, zwiększony o przeciętne koszty ogólne w danym okresie oraz dokonane wypłaty konsultantom, refundowane są kwartalnie z funduszu konkursowego.
§  10.
Prace konkursowe ze względu na ich poufność nie podlegają opinii rady techniczno-ekonomicznej.
§  11.
1.
Uzyskana w wyniku konkursu nagroda lub wyróżnienie przekazywane są na rachunek funduszu konkursowego biura projektów finansującego pracę konkursową.
2.
Część uzyskanej nagrody lub wyróżnienia, maksymalnie do wysokości 50%, pozostaje na rachunku funduszu konkursowego jako refundacja poniesionych kosztów pracy konkursowej. Pozostałą część nagrody lub wyróżnienia biuro projektów wypłaca jako nagrodę lub wyróżnienie członkom zespołu autorskiego według podziału ustalonego przez zespół i potwierdzonego podpisami wszystkich członków zespołu.
3.
Sprawy sporne dotyczące podziału wypłaconej części nagrody lub wyróżnienia między członków zespołu autorskiego rozstrzyga dyrektor biura projektów po uzyskaniu opinii stowarzyszenia naukowo-technicznego prowadzącego konkurs.
4.
Uzyskany w konkursie zwrot kosztów opracowania przeznacza się w całości na rzecz funduszu konkursowego.
§  12.
1.
Nie wykorzystane środki funduszu konkursowego przechodzą na rok następny.
2.
Jeżeli nie wykorzystane środki funduszu konkursowego osiągają 1,5% planowanej sprzedaży produkcji projektowej roku bieżącego, dalsze odpisy na fundusz konkursowy ulegają wstrzymaniu.
3.
Wznowienie odpisów następuje automatycznie z chwilą, gdy środki funduszu konkursowego zmniejszą się poniżej 1,5% planowanej sprzedaży produkcji projektowej bieżącego roku.
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1967.7.34

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady tworzenia, planowania i korzystania z funduszu konkursowego w państwowych biurach (samodzielnych pracowniach) projektów.
Data aktu: 29/12/1966
Data ogłoszenia: 01/02/1967
Data wejścia w życie: 01/02/1967