Sprzedaż przedmiotów nie odebranych przez komitentów z przedsiębiorstw handlu uspołecznionego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU WEWNĘTRZNEGO
z dnia 24 sierpnia 1967 r.
w sprawie sprzedaży przedmiotów nie odebranych przez komitentów z przedsiębiorstw handlu uspołecznionego.

Na podstawie art. 3 ust. 1 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. z 1952 r. Nr 44, poz. 301 i z 1956 r. Nr 54, poz. 244) oraz § 1 zarządzenia nr 40 Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 maja 1966 r. w sprawie przekazania Ministrowi Handlu Wewnętrznego uprawnień do wydawania przepisów w zakresie sprzedaży przez placówki uspołecznionego handlu detalicznego i przemysłu gastronomicznego (Monitor Polski Nr 24, poz. 123) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Przedmioty oddane przedsiębiorstwom handlu uspołecznionego do sprzedaży komisowej, które nie zostały sprzedane w terminie ustalonym w umowie komisu i nie zostały odebrane przez komitenta pomimo dodatkowego wezwania do odebrania przedmiotu, jeżeli podlegają w związku z tym sprzedaży przez komisanta, sprzedawane są w drodze licytacji przez komornika sądowego, właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorstwa.
2.
Zarządzenie nie dotyczy przedmiotów oddawanych do sprzedaży komisowej księgarniom antykwarycznym Centrali Księgarstwa "Dom Książki" oraz Przedsiębiorstwu Państwowemu "Desa – Dzieła Sztuki i Antyki".
§  2.
Sprzedaż licytacyjna przedmiotów wymienionych w § 1 ust. 1 odbywa się w trybie określonym przepisami niniejszego zarządzenia; do sprzedaży tej nie mają zastosowania przepisy Kodeksu postępowania cywilnego.
§  3.
Komisant powinien zamieścić ogłoszenie o mającej się odbyć licytacji w jednym z pism prasy codziennej oraz w siedzibie jednostki, w której znajduje się przedmiot, co najmniej na 14 dni przed terminem licytacji. W ogłoszeniu należy podać czas i miejsce licytacji, nazwę i rodzaj przedmiotów przeznaczonych do sprzedaży w drodze licytacji, czas, kiedy można je oglądać, oraz cenę wywołania. Ogłoszenie o licytacji w prasie jest nieobowiązkowe, jeżeli koszt ogłoszenia przekracza 1/4 ceny wywołania.
§  4.
Komisant obowiązany jest zabezpieczyć pomieszczenie dla przeprowadzenia licytacji, przygotować rzeczy do sprzedaży oraz zapewnić obsługę licytacji.
§  5.
Cena wywołania w pierwszym terminie licytacji wynosi trzy czwarte ceny, po której przedmiot miał być sprzedany w drodze komisu.
§  6.
Licytacji nie można rozpoczynać później niż w dwie godziny po czasie oznaczonym w ogłoszeniu o licytacji. Licytacja może się odbyć nawet wtedy, gdy zgłosiła się tylko jedna osoba.
§  7.
Licytację uważa się za niedoszłą do skutku, jeżeli żaden z uczestników nie zaoferuje co najmniej ceny wywołania.
§  8.
W licytacji nie mogą uczestniczyć: komornik przeprowadzający licytację, jego małżonek i dzieci oraz osoby zatrudnione w przedsiębiorstwie, z którym komitent zawarł umowę komisu.
§  9.
Przed przystąpieniem do licytacji komornik ogłosi obecnym warunki licytacji oraz uprzedzi o wyłączeniu odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi.
§  10.
Licytacja odbywa się ustnie. Zaoferowana cena wiąże uczestnika licytacji, jeżeli inny uczestnik nie zaoferuje ważnie ceny wyższej.
§  11.
1.
Jeżeli licytacja w pierwszym terminie nie dojdzie do skutku, przedmiot może być sprzedany w drugiej licytacji po dopełnieniu przez komisanta czynności określonych w § 3.
2.
Cena wywołania w drugiej licytacji wynosi połowę ceny, po której przedmiot miał być sprzedany w drodze komisu.
§  12.
Nabywcą przedmiotu staje się ten, kto zaoferował cenę najwyższą, jeżeli po trzykrotnym wezwaniu przez komornika do dalszych postąpień nikt więcej nie zaoferował. Komornik udzieli przybicia osobie, która zaoferowała najwyższą cenę.
§  13.
1.
Nabywca obowiązany jest natychmiast po udzieleniu mu przybicia uiścić cenę nabycia, jeżeli nie przekracza ona 10.000 zł, i odebrać przedmiot. Nabywcy wydaje się dowód sprzedaży. Jeżeli cena nabycia przekracza 10.000 zł, nabywca obowiązany jest natychmiast uiścić co najmniej 10.000 zł, a resztę ceny nabycia do godziny 12 dnia następnego.
2.
Nabywca, który nie uiści reszty ceny nabycia w terminie określonym w zdaniu drugim ust. 1, traci złożoną część ceny, licytacja zaś uznana będzie za niedoszłą do skutku.
3.
Kwotę uzyskaną na podstawie przepisu ust. 2 komisant zużyje według postanowień przepisu § 16.
§  14.
Nabywcy przedmiotu sprzedanego przez licytację nie przysługują roszczenia z tytułu rękojmi za wady rzeczy.
§  15.
Z przebiegu licytacji komornik spisuje protokół, do którego należy dołączyć wycinki prasowe z ogłoszeniem o licytacji, jeżeli ogłoszenie w prasie jest obowiązkowe, oraz ogłoszenie zamieszczone w siedzibie jednostki, w której znajduje się przedmiot.
§  16.
Z ceny osiągniętej ze sprzedaży licytacyjnej komisant potrąca koszty licytacji, a ponadto prowizję komisową i koszty składowania, gdy przysługują one komisantowi na podstawie umowy komisu, pozostałą zaś kwotę składa do depozytu sądowego do dyspozycji komitenta, zawiadamiając go o tym.
§  17.
Za udział w licytacji komisant płaci komornikowi należność na pokrycie wydatków oraz opłaty według przepisów o taksie za czynności komorników.
§  18.
Jeżeli licytacja w długim terminie nie doszła do skutku wobec braku reflektantów, przedmiot może być sprzedany bez licytacji dowolnej osobie prawnej lub fizycznej za cenę nie niższą niż 20% ceny, po której przedmiot miał być sprzedany w drodze komisu.
§  19.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1967.48.239

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Sprzedaż przedmiotów nie odebranych przez komitentów z przedsiębiorstw handlu uspołecznionego.
Data aktu: 24/08/1967
Data ogłoszenia: 01/09/1967
Data wejścia w życie: 01/09/1967