Tryb uzgadniania cen artykułów nietypowych i opłat za nietypowe usługi (roboty) przemysłowe wykonywane przez przedsiębiorstwa resortu Centralnego Urzędu Geologii na rzecz jednostek gospodarki uspołecznionej.

ZARZĄDZENIE
PREZESA CENTRALNEGO URZĘDU GEOLOGII
z dnia 29 grudnia 1966 r.
w sprawie trybu uzgadniania cen artykułów nietypowych i opłat za nietypowe usługi (roboty) przemysłowe wykonywane przez przedsiębiorstwa resortu Centralnego Urzędu Geologii na rzecz jednostek gospodarki uspołecznionej.

Na podstawie § 10 uchwały nr 72 Rady Ministrów z dnia 5 lutego 1963 r. w sprawie cen artykułów nietypowych i opłat za nietypowe usługi (roboty) przemysłowe wykonywane na rzecz jednostek gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski z 1963 r. Nr 17, poz. 96 i z 1966 r. Nr 1, poz. 4) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Artykułami nietypowymi w rozumieniu zarządzenia są wyroby nie objęte obowiązującymi cennikami i ich uzupełnieniami, których produkcja ma charakter jednorazowy i wykonywana jest na warunkach technicznych określonych indywidualnie przy każdym zamówieniu.
2.
Produkcją jednorazową jest również produkcja małoseryjna, jeżeli ma charakter niepowtarzalny.
3.
Nietypowymi usługami (robotami) przemysłowymi są usługi nie objęte obowiązującymi cennikami i taryfami, wykonywane na indywidualne zamówienia.
4.
Przez użyte w dalszych przepisach zarządzenia określenia:
1)
artykuły nietypowe - należy rozumieć również nietypowe usługi (roboty) przemysłowe,
2)
wykonawca - należy rozumieć Zakłady Mechaniczne Urządzeń Wiertniczych w Sosnowcu, Przedsiębiorstwo Poszukiwań Geofizycznych (w zakresie urządzeń geofizycznych) i Przedsiębiorstwo Państwowe "Wydawnictwa Geologiczne" (w zakresie przemysłu poligraficznego) oraz przedsiębiorstwa geologiczne i hydrogeologiczne (w zakresie artykułów i usług przemysłowych).
§  2.
1.
Ceny nietypowych artykułów produkowanych dla jednostek gospodarki uspołecznionej przez wykonawców podległych Centralnemu Urzędowi Geologii uzgadniają w drodze porozumienia wykonawca z zamawiającym na zasadach określonych w zarządzeniu.
2.
Uzgodnione ceny, o których mowa w ust. 1, podlegają zatwierdzeniu:
1)
przez kierownika jednostki bezpośrednio nadrzędnej nad wykonawcą po uprzednim zaopiniowaniu kalkulacji przez głównego księgowego tej jednostki - jeżeli wartość zamówienia jest wyższa od 100.000 zł, a nie przekracza 500.000 zł,
2)
przez Prezesa Centralnego Urzędu Geologii po uprzednim zaopiniowaniu kalkulacji przez Dyrektora Departamentu Finansowo-Księgowego - jeżeli wartość zamówienia przewyższa 500.000 zł.
§  3.
1.
Podstawą do uzgodnienia ceny jest kalkulacja planowanego kosztu własnego, sporządzona przez wykonawcę po otrzymaniu przez niego zamówienia.
2.
Kalkulacja planowanego kosztu własnego powinna być sporządzona zgodnie z zasadami kalkulacji kosztów obowiązującymi wykonawcę i według wzorów obowiązujących w tym zakresie.
3.
Przy sporządzaniu kalkulacji, o której mowa w ust. 2, należy uwzględnić zysk, jaki wykonawca osiąga z produkcji wyrobów typowych najbardziej zbliżonych do artykułu nietypowego, jednak nie wyższy niż przeciętny zysk osiągany z całości swej produkcji.
4.
Jeśli ceny wyrobów typowych najbardziej zbliżonych do artykułu nietypowego nie pokrywają kosztu ich produkcji, należy w kalkulacji artykułu nietypowego uwzględnić zysk w wysokości 5%.
5.
Przez produkcję najbardziej zbliżoną do produkcji danego wyrobu nietypowego należy rozumieć produkcję artykułu lub grupy artykułów dających się porównać z artykułem nietypowym pod względem przeznaczenia lub technologii wytwarzania.
6.
Przeciętnym zyskiem osiąganym z całości produkcji (ust. 3) jest zysk wykazany w ostatnim pełnym rocznym zamknięciu bilansowym.
§  4.
Jeżeli faktycznie osiągnięty zysk z produkcji nietypowej przewyższa zysk określony w kalkulacji (§ 3 ust. 4) więcej niż o 3% w stosunku do kosztu produkcji, różnicę tę uważa się za zysk nieprawidłowy. Rozliczenia z zysku nieprawidłowego regulują odrębne przepisy.
§  5.
1.
Jeżeli artykuł nietypowy różni się od artykułu typowego, objętego cennikiem obowiązującym wykonawcę, lub na który ustalona została cena przez organ właściwy dla wykonawcy, tylko zmianami w wykonaniu i wyposażeniu, podstawą do uzgodnienia ceny (§ 2) jest cena artykułu typowego, którą zwiększa się lub zmniejsza o różnicę kosztów wynikającą z dokonanych zmian, z uwzględnieniem przypadającej od tej różnicy stawki zysku osiąganej na artykule typowym.
2.
Przepisy § 3 ust. 4-6 stosuje się odpowiednio.
§  6.
1.
W wyjątkowych wypadkach (np. nietypowych skomplikowanych remontów urządzeń wiertniczych), gdy w chwili zawierania umowy dane dotyczące warunków technicznych nie pozwalają na sporządzenie dokładnej kalkulacji, wykonawca sporządza kalkulację orientacyjną, na której podstawie uzgadniana jest wysokość limitu ceny artykułu nietypowego.
2.
W razie gdy określony został limit ceny, cenę ostateczną określa się na podstawie kalkulacji wynikowej. Jeżeli cena określona na podstawie kalkulacji wynikowej jest wyższa od limitu ceny, za cenę ostateczną przyjmuje się cenę równą limitowi.
§  7.
1.
Kalkulację kosztu artykułu nietypowego wykonawca przesyła zamawiającemu w ciągu 14 dni od daty zamówienia.
2.
Jeżeli zamówienie dotyczy bardziej skomplikowanego artykułu nietypowego, termin opracowania kalkulacji może być przedłużony w drodze pisemnego porozumienia wykonawcy z zamawiającym.
§  8.
1.
Uzgodnienie ceny następuje przez pisemne potwierdzenie przez zamawiającego w ciągu 7 dni od daty otrzymania kalkulacji opracowanej przez wykonawcę.
2.
W ciągu 7 dni od daty otrzymania kalkulacji zamawiający może zgłosić na piśmie zastrzeżenie dotyczące poszczególnych pozycji kalkulacji lub ogólnej wysokości ceny z niej wynikającej.
3.
Wykonawca w ciągu 7 dni od daty otrzymania zastrzeżeń zawiadamia zamawiającego o przyjęciu zastrzeżeń i uzgodnieniu ceny bądź odrzuceniu zastrzeżeń i nie uzgodnieniu ceny.
§  9.
1.
W razie nie uzgodnienia ceny między wykonawcą a zamawiającym, który podlega Centralnemu Urzędowi Geologii, ceny ustalają:
1)
Dyrektor Departamentu Ekonomiki Prac Geologicznych w imieniu Prezesa Centralnego Urzędu Geologii w porozumieniu z kierownikiem jednostki organizacyjnej, któremu podlega zamawiający - jeżeli wartość zamówienia nie przewyższa 100.000 zł,
2)
Prezes Centralnego Urzędu Geologii - jeżeli wartość zamówienia przewyższa 100.000 zł.
2.
W razie nie uzgodnienia ceny między wykonawcą a zamawiającym nie wymienionym w ust. 1 wykonawca równocześnie z powiadomieniem zamawiającego o nie uzgodnieniu ceny (§ 8 ust. 3) zawiadamia o tym:
1)
Departament Finansowo-Księgowy - jeżeli wartość zamówienia nie przewyższa 100.000 zł,
2)
Prezesa Centralnego Urzędu Geologii za pośrednictwem Departamentu Finansowo-Księgowego - jeżeli wartość zamówienia przewyższa 100.000 zł.
3.
Zawiadomienie wykonawcy jest równoznaczne z wnioskiem o ustalenie ceny, w związku z czym do zawiadomienia powinny być dołączone wszystkie materiały dotyczące proponowanej ceny.
4.
W wypadku, o którym mowa w ust. 2, ceny ustalają:
1)
Dyrektor Departamentu Ekonomiki Prac Geologicznych w imieniu Prezesa Centralnego Urzędu Geologii w porozumieniu z jednostką organizacyjną, której podlega zamawiający - jeżeli wartość zamówienia nie przewyższa 500.000 zł,
2)
Prezes Centralnego Urzędu Geologii w porozumieniu z ministrem nadzorującym zamawiającego - jeżeli wartość zamówienia przewyższa 500.000 zł.
§  10.
Jeżeli porozumienie co do ustalenia ceny nie zostanie osiągnięte, cenę ustala Państwowa Komisja Cen, z tym że w razie gdy wartość zamówienia:
1)
nie przewyższa 500.000 zł (§ 9 ust. 4 pkt 1) - wniosek o ustalenie ceny powinien być skierowany do Państwowej Komisji Cen za pośrednictwem Centralnego Urzędu Geologii,
2)
przewyższa 500.000 zł (§ 9 ust. 4 pkt 2) - wniosek kieruje Prezes Centralnego Urzędu Geologii.
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1967.3.15

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tryb uzgadniania cen artykułów nietypowych i opłat za nietypowe usługi (roboty) przemysłowe wykonywane przez przedsiębiorstwa resortu Centralnego Urzędu Geologii na rzecz jednostek gospodarki uspołecznionej.
Data aktu: 29/12/1966
Data ogłoszenia: 18/01/1967
Data wejścia w życie: 18/01/1967