Zm.: zarządzenie w sprawie planów kont dla jednostek gospodarki uspołecznionej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 26 listopada 1965 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie planów kont dla jednostek gospodarki uspołecznionej.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 22, poz. 188 z późniejszymi zmianami) zarządza się, co następuje:
§  1.
W jednolitym planie kont, stanowiącym załącznik do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 1959 r. w sprawie planów kont dla jednostek gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski z 1959 r. Nr 66, poz. 341 i z 1965 r. Nr 30, poz. 165), wprowadza się następujące zmiany:

A) w wykazie kont:

1) w zespole 4 - Koszty do rozliczenia, wprowadza się konto fakultatywne pod nazwą 41 "Przeniesienie kosztów",

2) w zespole 8 - Wyniki i fundusze konto 88 "Fundusze specjalne i rezerwy" zastępuje się kontami:

"87 - Fundusze specjalne,

88 - Rezerwy i dochody przyszłych okresów";

B) w komentarzu:

1) w § 26 w ostatnim zdaniu wyraz "miesiąca" zastępuje się wyrazem "roku",

2) po § 26 dodaje się § 26a w brzmieniu:

"§ 26a.

41 - Przeniesienie kosztów.

Konto 41 służy do księgowania przeniesienia kosztów według rodzaju ewidencjonowanych na koncie 40. Na stronie Wn konta 41 księguje się w końcu roku poniesione koszty według rodzaju. Na stronie Ma konta 41 księguje się koszty rozliczone w ciężar kont zespołu 3, 5 i 7. Konto 41 nie może wykazywać salda na koniec roku.

Konto 41 jest kontem fakultatywnym.",

3)
w § 36:
a)
w ustępie czwartym zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Na stronie Ma konta 75 księguje się dochody ze sprzedaży oraz zarachowane dotacje przedmiotowe, jak też ujemne różnice budżetowe i wyrównawcze", a zdanie rozpoczynające się od wyrazów "Ewidencja szczegółowa do konta 75 ..." otrzymuje brzmienie: "Ewidencja szczegółowa do konta 75 ma zapewnić możność odrębnego ustalenia obrotów osiągniętych ze sprzedaży:

- produktów i usług (z dalszym podziałem określonym w odrębnych przepisach),

- towarów (z dalszym podziałem w przedsiębiorstwach handlowych według szczebli obrotu towarowego),

- materiałów.",

b)
ustęp szósty otrzymuje brzmienie:

"Ponadto ewidencja szczegółowa powinna umożliwić ustalenie wysokości:

- podatku obrotowego,

- podatku od operacji nietowarowych,

- dodatnich oraz ujemnych różnic budżetowych,

- dodatnich oraz ujemnych różnic wyrównawczych,

- dotacji przedmiotowych,

a także innych danych określonych odrębnymi przepisami.",

4)
w § 37 w ustępie pierwszym skreśla się w pkt a) podpunkt "2) kosztów i dochodów z likwidacji środków trwałych"; dalsze podpunkty otrzymują odpowiednią kolejną numerację,
5)
w § 38 w ustępie piątym w zdaniu pierwszym symbol konta 88 zastępuje się symbolem 87,
6)
§ 41 otrzymuje brzmienie:

"§ 41.

87 - Fundusze specjalne.

Konto 87 służy do ewidencji funduszy specjalnych przeznaczonych na finansowanie określonych odrębnymi przepisami zadań specjalnych, z wyjątkiem inwestycji i remontów kapitalnych. Na stronie Ma konta 87 księguje się utworzenie i zwiększenie funduszy specjalnych, a na stronie Wn - ich wykorzystanie, rozwiązanie lub przeznaczenie na inne cele.

Ewidencja szczegółowa do konta 87 powinna zapewnić możność ustalenia stanu poszczególnych funduszy specjalnych.

Saldo konta 87 oznacza stan funduszy specjalnych.",

7)
po § 41 dodaje się nowy § 41a w brzmieniu:

"§ 41a.

88 - Rezerwy i dochody przyszłych okresów.

Konto 88 służy do ewidencji rezerw na pokrycie strat przewidzianych w przyszłych okresach gospodarczych oraz dochodów przyszłych okresów.

Na stronie Ma konta 88 księguje się utworzenie rezerw oraz dochody przyszłych okresów, a na stronie Wn rozwiązanie lub wykorzystanie rezerw oraz rozliczenie dochodów przyszłych okresów.

Ewidencja szczegółowa do konta 88 powinna zapewnić możność ustalenia stanu poszczególnych rezerw oraz wielkości dochodów przyszłych okresów z poszczególnych tytułów.

Saldo konta 88 oznacza stan rezerw i dochodów przyszłych okresów.",

8)
w § 43 ustęp pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Konto 91 służy do ewidencji kredytów bankowych i pożyczek od jednostki nadrzędnej, otrzymywanych na finansowanie inwestycji i remontów kapitalnych.",

9)
w § 46 cztery pierwsze ustępy otrzymują brzmienie:

"Konto 95 służy do ewidencji kosztów inwestycji. Na stronie Wn konta 95 księguje się poniesione koszty:

- zakupów inwestycyjnych,

- robót inwestycyjnych prowadzonych zarówno przez obcych wykonawców, jak i we własnym zakresie,

a także inne koszty inwestycji określone odrębnymi przepisami.

Ewidencja szczegółowa do konta 95 powinna zapewnić możność ustalenia wysokości kosztów inwestycji rozpoczętych oraz inwestycji zakończonych.

Za inwestycje zakończone uważa się:

1) gotowe do eksploatacji środki trwałe lub inne rzeczowe składniki majątku, przekazane działalności eksploatacyjnej, przyjęte do magazynu lub przekazane innym jednostkom, dla których zostały nabyte lub wytworzone; datę uznania inwestycji tego rodzaju za zakończone określają odrębne przepisy,

2) wartości niematerialne i prawne, z tym że datę zakończenia inwestycji tego rodzaju określają odrębne przepisy.",

10)
§ 48 otrzymuje brzmienie:

"§ 48.

98 - Finansowanie inwestycji i remontów kapitalnych.

Konto 98 przeznaczone jest do ewidencji:

- funduszy na inwestycje i remonty kapitalne,

- finansowania inwestycji i remontów kapitalnych,

- strat i zysków inwestycyjnych oraz w zakresie remontów kapitalnych.

Na stronie Ma konta 98 księguje się:

- utworzenie funduszy na inwestycje i remonty kapitalne,

- zyski inwestycyjne i zyski na remontach kapitalnych.

Na stronie Wn konta 98 księguje się - o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej - koszty zakończonych w minionym roku zadań inwestycyjnych oraz zakończonych remontów kapitalnych.

Ponadto na stronie Wn konta 98 księguje się straty na inwestycjach i remontach kapitalnych. Ewidencja szczegółowa do konta 98 powinna zapewnić możność ustalenia wysokości poszczególnych funduszy na inwestycje i remonty kapitalne, źródeł tworzenia tych funduszy oraz wysokość strat i zysków na inwestycjach i remontach kapitalnych z poszczególnych tytułów."

§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1966 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1965.65.370

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zm.: zarządzenie w sprawie planów kont dla jednostek gospodarki uspołecznionej.
Data aktu: 26/11/1965
Data ogłoszenia: 07/12/1965
Data wejścia w życie: 01/01/1966