Zasady podziału funduszu zakładowego przeznaczonego na nagrody.

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW I CENTRALNEJ RADY ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH
z dnia 28 października 1965 r.
w sprawie zasad podziału funduszu zakładowego przeznaczonego na nagrody.

W celu wzmocnienia oddziaływania funduszu zakładowego na poprawę gospodarki przedsiębiorstw przemysłowych Rada Ministrów i Centralna Rada Związków Zawodowych uchwalają, co następuje:
§  1.
1.
Część funduszu zakładowego, która zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78) jest przeznaczona uchwałą konferencji samorządu robotniczego na nagrody dla pracowników, podlega podziałowi między poszczególne komórki ruchu i zarządu przedsiębiorstwa.
2.
Podziału funduszu na nagrody, o którym mowa w ust. 1, dokonuje konferencja samorządu robotniczego bądź proporcjonalnie do planowanego funduszu płac poszczególnych komórek organizacyjnych, bądź uzależniając jego wielkość od trudności wykonania zadań przez poszczególne komórki, ich ważności itp.
3.
Przy obliczaniu funduszu na nagrody, przypadającego poszczególnym komórkom organizacyjnym, uwzględnia się stopień realizacji zadań, warunkujących otrzymanie nagród.
§  2.
1.
Zadania, o których mowa w § 1 ust. 3, wyznacza poszczególnym komórkom organizacyjnym konferencja samorządu robotniczego na wniosek dyrektora przedsiębiorstwa. Łączna ilość zadań wyznaczonych dla komórki organizacyjnej nie może być wyższa od trzech.
2.
Ustalone zadania powinny:
1)
dotyczyć głównych i istotnych problemów stojących do rozwiązania przed daną komórką w realizacji planowych zadań przedsiębiorstwa;
2)
zapewnić wykonanie zadań wyznaczonych dla przedsiębiorstwa przez jednostkę nadrzędną.
3.
Przy ustalaniu zadań należy dążyć do uzyskania ich zbieżności z zadaniami obowiązującymi przy premiowaniu pracowników umysłowych.
4.
Zadania powinny być ustalone w taki sposób, by mobilizowały załogę danej komórki organizacyjnej do wykonania i przekroczenia zadań produkcyjnych, wprowadzania nowych wyrobów i unowocześnienia produkcji, poprawy wyników ekonomicznych itp. Przy ustalaniu zadań należy uwzględnić warunki pracy i możliwości każdej komórki organizacyjnej, tak by zadania te stwarzały dla kolektywów pracowniczych tych komórek równą szansę wypracowania udziału w części funduszu zakładowego przeznaczonej na nagrody.
§  3.
Poszczególne komórki ruchu i zarządu przedsiębiorstwa powinny być na początku roku powiadomione:
1)
o warunkach, od których spełnienia zależy utworzenie funduszu zakładowego w całym przedsiębiorstwie;
2)
o zadaniach, od których wykonania będzie uzależniona wypłata nagród pracownikom danej komórki przedsiębiorstwa, o ile przedsiębiorstwo jako całość utworzy fundusz zakładowy;
3)
o zasadach przyznawania nagród indywidualnych wynikających z uchwalonego regulaminu.
§  4.
Zainteresowani ministrowie wspólnie z zarządami głównymi związków zawodowych określą tryb postępowania przy ustalaniu zadań, o których mowa w § 1 ust. 3 i w § 2, w przedsiębiorstwach o bezwydziałowej strukturze organizacyjnej lub w których ze względów organizacyjno-technicznych nie jest wskazane ustalanie zadań dla określonych komórek przedsiębiorstwa.
§  5.
1.
W celu obliczenia funduszu na nagrody, przypadającego danej komórce organizacyjnej za realizację własnych zadań z funduszu wygospodarowanego przez przedsiębiorstwo, sumę wyznaczonych tej komórce zadań określa się na 100 punktów.
2.
Konferencja samorządu robotniczego ustala na wniosek dyrektora przedsiębiorstwa dla każdego zadania określoną ilość punktów; przy ustalaniu ilości punktów dla danego zadania należy uwzględnić wagę zadania i trudność jego wykonania, jak również związaną z tym konieczność preferowania tego zadania w danym okresie czasu.
3.
Ilość punktów, przypadająca za pełne wykonanie zadania na poziomie co najmniej wynikającym ze wskaźników dyrektywnych dla planu techniczno-ekonomicznego, nie może być niższa od dwudziestu.
4.
W razie niewykonania w pełni któregokolwiek z wyznaczonych zadań, wysokość funduszu zakładowego na nagrody dla danej komórki organizacyjnej za wykonanie danego zadania ulega zmniejszeniu według zasad, które określi w regulaminie konferencja samorządu robotniczego.
5.
Regulamin uchwalony przez konferencję samorządu robotniczego powinien przewidywać, że za każdy procent niewykonania zadania kwota nagrody przypadająca za to zadanie ulega zmniejszeniu o 5 do 10% w zależności od ważności zadania. W wyniku zmniejszeń funduszu zakładowego na nagrody fundusz ten może być obniżony tylko do 50% kwoty przypadającej danej komórce organizacyjnej za wykonanie w pełni wszystkich zadań.
§  6.
1.
Fundusz zakładowy w części przypadającej na nagrody, potrącony komórkom organizacyjnym, które nie wykonały w 100% wyznaczonych zadań – może być przeznaczony na zwiększenie funduszu na nagrody tym komórkom, które wykonały swoje zadania w stopniu większym od wyznaczonego.
2.
Decyzje o podwyższeniu funduszu nagród tym komórkom organizacyjnym, które lepiej wykonały wyznaczone zadania, podejmuje konferencja samorządu robotniczego na wniosek dyrektora przedsiębiorstwa.
3.
Konferencja samorządu robotniczego zamiast rozdzielenia między inne komórki organizacyjne funduszu na nagrody, o którym mowa w ust. 1, może go przeznaczyć na budownictwo mieszkaniowe dla pracowników i inne cele służące potrzebom załogi.
§  7.
Przepisy uchwały stosuje się również do podziału części funduszu zakładowego przeznaczonego na nagrody między poszczególne komórki organizacyjne w przedsiębiorstwach przemysłowych wymienionych w § 18 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie funduszu zakładowego w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych (Dz. U. Nr 45, poz. 279).
§  8.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1966 r. Podział części funduszu zakładowego, przeznaczonego na nagrody z funduszu zakładowego wygospodarowanego za 1965 r., nastąpi według zasad obowiązujących do dnia 31 grudnia 1965 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1965.61.322

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zasady podziału funduszu zakładowego przeznaczonego na nagrody.
Data aktu: 28/10/1965
Data ogłoszenia: 22/11/1965
Data wejścia w życie: 01/01/1966