Gospodarka zakładowymi domami mieszkalnymi prowadzona w ramach działalności pozaoperacyjnej przedsiębiorstw oraz prowadzona przez inne jednostki państwowe.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI KOMUNALNEJ
z dnia 10 września 1965 r.
w sprawie gospodarki zakładowymi domami mieszkalnymi prowadzonej w ramach działalności pozaoperacyjnej przedsiębiorstw oraz prowadzonej przez inne jednostki państwowe.

Na podstawie § 5 ust. 5 uchwały nr 402 Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 1963 r. w sprawie działalności pozaoperacyjnej o charakterze socjalno-bytowym przedsiębiorstw państwowych (Monitor Polski Nr 95, poz. 444) oraz § 29 uchwały nr 232 Rady Ministrów z dnia 20 lipca 1960 r. w sprawie zasad organizacji finansowej i systemu finansowego zarządów budynków mieszkalnych (Monitor Polski Nr 65, poz. 307) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ustala się wytyczne w sprawie gospodarki zakładowymi domami mieszkalnymi prowadzonej w ramach działalności pozaoperacyjnej przedsiębiorstw oraz prowadzonej przez inne jednostki państwowe; wytyczne te stanowią załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2. 
Ministerstwa (urzędy centralne) nadzorujące przedsiębiorstwa i inne jednostki państwowe prowadzące gospodarkę zakładowymi domami mieszkalnymi przedkładają Ministerstwu Gospodarki Komunalnej roczne analizy opisowe tej działalności, sporządzone zbiorczo dla całego resortu, w terminach przewidzianych dla sprawozdawczości finansowej.
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

WYTYCZNE W SPRAWIE GOSPODARKI ZAKŁADOWYMI DOMAMI MIESZKALNYMI PROWADZONEJ W RAMACH DZIAŁALNOŚCI POZAOPERACYJNEJ PRZEDSIĘBIORSTW ORAZ PROWADZONEJ PRZEZ INNE JEDNOSTKI PAŃSTWOWE

§  1. 
Przez zakładowe domy mieszkalne rozumie się domy mieszkalne określone w uchwale nr 127 Rady Ministrów z dnia 22 maja 1965 r. w sprawie zasad realizacji budownictwa mieszkaniowego przez państwowe zakłady pracy i prezydia rad narodowych (Monitor Polski Nr 27, poz. 138) oraz domy, które na podstawie uchwały nr 485 Rady Ministrów z dnia 12 grudnia 1958 r. w sprawie uznania za zakładowe domy mieszkalne niektórych domów, pozostających w zarządzie i użytkowaniu państwowych zakładów pracy (Monitor Polski z 1959 r. Nr 1, poz. 2 i Dz. U. z 1960 r. Nr 53, poz. 305) uznane zostały za zakładowe domy mieszkalne.

I.

Gospodarka zakładowymi domami mieszkalnymi w przedsiębiorstwach.

§  2. 
1. 
Administracja zakładowymi domami mieszkalnymi prowadzona jest w przedsiębiorstwach jako działalność pozaoperacyjna. Dochody i koszty utrzymania zakładowych domów mieszkalnych należy wyodrębnić w ewidencji księgowej od innych rodzajów działalności pozaoperacyjnej.
2. 
Jeżeli powierzchnia użytkowa zakładowych domów mieszkalnych położonych w jednej miejscowości przekracza 30 tys. m2 - administracja tymi domami może być prowadzona przez samodzielny oddział (zakład), działający w ramach działalności pozaoperacyjnej według zasad pełnego lub ograniczonego rozrachunku gospodarczego.
3. 
Wyniki gospodarki zakładowymi domami mieszkalnymi w ramach działalności pozaoperacyjnej odnoszone są na rachunek strat i zysków przedsiębiorstwa.
§  3. 
1. 
Odpisy amortyzacyjne od zakładowych domów mieszkalnych ustalane są według ogólnie obowiązujących zasad w przedsiębiorstwach.
2. 
Koszty z tytułu odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w ust. 1, pokrywane są w przedsiębiorstwach w ciężar kosztów działalności pozaoperacyjnej.
3. 
Remonty kapitalne zakładowych domów mieszkalnych w przedsiębiorstwach finansowane są z właściwych funduszów zgodnie z obowiązującymi przepisami.
4. 
Do remontów zakładowych domów mieszkalnych mają odpowiednie zastosowanie przepisy instrukcji o naprawach budynków mieszkalnych stanowiącej załącznik do zarządzenia nr 30 Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 2 kwietnia 1964 r. w sprawie wprowadzenia w życie instrukcji o naprawach budynków mieszkalnych (Dz. Urz. MGK Nr 7, poz. 36).
§  4. 
1. 
Do kosztów utrzymania zakładowych domów mieszkalnych zalicza się:

a) koszty eksploatacji nieruchomości obejmujące wydatki związane ze zwykłym zarządem nieruchomości, a w szczególności wydatki na: utrzymanie czystości, wywóz śmieci, usuwanie fekalii, oczyszczanie ulic, wodę i kanalizację, oświetlanie pomieszczeń służących do wspólnego użytku (korytarze, klatki schodowe, ubikacje), oczyszczanie kominów, utrzymywanie zieleńców i podwórza, wynagrodzenie administratora, prowadzącego meldunki i dozorcy (sprzątacza) i ubezpieczenie tych osób, na materiały kancelaryjne związane z administracją, na opłacenie podatku od nieruchomości; nie zalicza się do kosztów eksploatacji grzywien i kar pieniężnych wraz z należnościami ubocznymi i kosztami egzekucyjnymi,

b) koszty bieżącego remontu nieruchomości obejmujące wydatki na konserwację i naprawy konieczne dla utrzymania budynku oraz jego otoczenia w należytym stanie, a w szczególności wydatki na: konserwację i naprawy pokrycia dachowego, rynien i rur spustowych, przewodów wodociągowych i kanalizacyjnych, instalacji elektrycznych i gazowych, hydroforów, urządzeń przeciwpożarowych, pomieszczeń wspólnie użytkowanych i powierzchni komunikacyjnej oraz wydatki na malowanie klejowe i olejne w pomieszczeniach przeznaczonych do wspólnego użytku mieszkańców; nie zalicza się do kosztów bieżącego remontu nieruchomości drobnych napraw połączonych ze zwykłym używaniem lokali, które zgodnie z odrębnymi przepisami obciążają najemców,

c) koszty remontów kapitalnych obejmujące wydatki na naprawy, których wykonanie przywraca budynkowi, jego części albo określonemu elementowi konstrukcyjnemu budynku pierwotną lub prawie pierwotną wartość techniczną i użytkową. Koszt remontu kapitalnego łącznie z modernizacją nie może przekraczać 70% wartości budynku w stanie nowym. Koszt remontu kapitalnego łącznie z modernizacją obliczony na 1 m2 powierzchni użytkowej nie może ponadto przekroczyć 70% kosztu bezpośredniego 1 m2 w nowym budownictwie mieszkaniowym rad narodowych o podstawowym standardzie wyposażenia, obowiązującego w danym mieście.

2. 
Nie zalicza się do kosztów utrzymania zakładowego domu mieszkalnego kosztów centralnego ogrzewania, dostarczenia ciepłej wody, oświetlenia mieszkania, korzystania z dźwigów osobowych oraz innych usług świadczonych odpłatnie na rzecz najemców.
§  5. 
Usługi wykonywane przez komórki działalności operacyjnej przedsiębiorstwa na rzecz działalności pozaoperacyjnej, na które istnieją obowiązujące ceny i taryfy (np. dostawa energii elektrycznej, cieplnej, gazowej, usługi transportowe itp.), należy rozliczać według obowiązujących cen i taryf. Usługi nietypowe (nie objęte cennikami) wycenia się w wysokości rzeczywistego kosztu ich wytworzenia. W razie trudności skalkulowania rzeczywistych kosztów wytworzenia niektórych rodzajów usług, a szczególnie takich świadczeń, jak np: utrzymanie pomieszczeń (łącznie z ogrzewaniem, oświetleniem i utrzymaniem czystości) objętych działalnością pozaoperacyjną, wycena tych usług może nastąpić w sposób uproszczony, proporcjonalnie do zajmowanej powierzchni, na podstawie danych z ubiegłego okresu, planu itp.
§  6. 
Jeżeli zakładowe domy mieszkalne obejmują oprócz lokali mieszkalnych również lokale użytkowe - wpływy z najmu lokali użytkowych zalicza się, analogicznie jak wpływy z najmu lokali mieszkalnych, do ogólnych dochodów gospodarki zakładowymi domami mieszkalnymi.
§  7. 
1. 
Koszty eksploatacji i bieżącego remontu zakładowych domów mieszkalnych pokrywane są wyłącznie z wpływów z czynszów pobieranych od najemców lokali.
2. 
Wpływy z czynszów najmu za lokale użytkowe przeznacza się w części przekraczającej koszty eksploatacji i bieżącego remontu tych lokali na remonty kapitalne zakładowych domów mieszkalnych.
3. 
Koszty remontów kapitalnych zakładowych domów mieszkalnych nie znajdujące pokrycia w nadwyżkach czynszów za lokale użytkowe (ust. 2) pokrywane są ze środków przedsiębiorstw przeznaczonych na kapitalne remonty (§ 3 ust. 3).
§  8. 
1. 
Wskaźniki nakładów na remonty kapitalne zakładowych domów mieszkalnych w złotych na 1 m2 rocznie określa corocznie Minister Gospodarki Komunalnej na poziomie analogicznych wskaźników ustalanych corocznie dla domów mieszkalnych pozostających w zarządzie organów prezydiów rad narodowych.
2. 
Wskaźniki, o których mowa w ust. 1, powinny uwzględniać kategorie budynków określone w instrukcji stanowiącej załącznik do zarządzenia Ministra Gospodarki Komunalnej powołanego w § 12.
§  9. 
1. 
W razie gdy dysponowanie lokalami w zakładowym domu mieszkalnym należy do kilku przedsiębiorstw, administrację tego domu prowadzi przedsiębiorstwo dysponujące największą powierzchnią użytkową tego domu, jeżeli zainteresowane przedsiębiorstwa na podstawie umowy nie postanowią inaczej.
2. 
Jeżeli dochody z najmu lokali nie pokrywają kosztów utrzymania domu mieszkalnego, o którym mowa w ust. 1, wówczas strata powstała z tego tytułu pokrywana jest przez poszczególne przedsiębiorstwa proporcjonalnie do liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej, pozostającej w dyspozycji tych przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwo administrujące traktuje otrzymane (należne) z tego tytułu wpłaty od innych przedsiębiorstw jako dochody z tytułu udziału w pokryciu kosztów utrzymania domu.
3. 
Ewidencję techniczną (§ 12) domu, o którym mowa w ust. 1, prowadzi przedsiębiorstwo sprawujące administrację tym domem.
§  10. 
Ewidencja księgowa przedsiębiorstwa powinna zapewnić wykazanie po stronie dochodów i kosztów pozycji potrzebnych do sporządzenia planu i sprawozdawczości z dochodów i kosztów działalności pozaoperacyjnej w zakresie gospodarki zakładowymi domami mieszkalnymi według wzorów określonych odrębnymi przepisami z uwzględnieniem zasad ewidencji kosztów i dochodów przewidzianych okólnikiem Ministerstwa Finansów z dnia 23 stycznia 1965 r. (Dz. Urz. Min. Finansów Nr 2, poz. 7).
§  11. 
Przedsiębiorstwa sprawujące administrację zakładowych domów mieszkalnych w ramach działalności pozaoperacyjnej obowiązane są do składania sprawozdań z wykonania planu dochodów i kosztów związanych z tą działalnością według zasad ustalonych odrębnie zarządzeniem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
§  12. 
Przedsiębiorstwa powinny prowadzić ewidencję techniczną zakładowych domów mieszkalnych według zasad określonych w zarządzeniu nr 77 Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 9 września 1960 r. w sprawie założenia i prowadzenia ewidencji budynków zarządzanych przez organy podległe prezydiom rad narodowych (Dz. Urz. MGK Nr 12, poz. 108).

II.

Gospodarka zakładowymi domami mieszkalnymi w zjednoczeniach (zrzeszeniach).

§  13. 
Jeżeli zakład pracy jest zjednoczeniem (zrzeszeniem) utrzymywanym z narzutów na koszty podległych przedsiębiorstw, prowadzi on administrację zakładowymi domami mieszkalnymi w ramach planu finansowego zjednoczenia (zrzeszenia) zgodnie z przepisami § 20 uchwały nr 404 Rady Ministrów z dnia 11 października 1961 r. w sprawie gospodarki finansowej zjednoczeń przedsiębiorstw państwowych objętych planem centralnym (Monitor Polski Nr 79, poz. 329 i z 1963 r. Nr 14, poz. 78), a odnośnie do zjednoczeń (zrzeszeń) terenowych zgodnie z obowiązującymi zasadami ich finansowania, a w szczególności z uchwałą nr 35 Rady Ministrów z dnia 17 stycznia 1963 r. w sprawie zasad organizacji i finansowania zjednoczeń przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego (Monitor Polski Nr 12, poz. 63).
§  14. 
Zjednoczenia (zrzeszania) są obowiązane opracować odrębny preliminarz wydatków i dochodów zakładowych domów mieszkalnych administrowanych bądź w ramach własnej działalności, bądź w ramach wspólnych przedsięwzięć przedsiębiorstw zgrupowanych w zjednoczeniu (zrzeszeniu).
§  15. 
Przy prowadzeniu administracji zakładowych domów mieszkalnych przez zjednoczenia (zrzeszenia) mają odpowiednie zastosowanie przepisy §§ 2, 3 ust. 4 oraz §§ 4-12 niniejszych wytycznych.

III.

Gospodarka zakładowymi domami mieszkalnymi w jednostkach (zakładach) budżetowych.

§  16. 
1. 
Jeżeli zakład pracy jest jednostką budżetową, administrującą zakładowymi domami mieszkalnymi o powierzchni przekraczającej 5.000 m2 - gospodarka w tym zakresie może być prowadzona w formie gospodarstwa pomocniczego typu F, zgodnie z zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 1952 r. w sprawie środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych (Monitor Polski Nr A-60, poz. 914 z późniejszymi zmianami).
2. 
Jeżeli zakład pracy administrujący zakładowymi domami mieszkalnymi jest zorganizowany w formie zakładu budżetowego, wprowadza się w klasyfikacji dochodów i wydatków tego zakładu odrębny rozdział dotyczący administracji zakładowymi domami mieszkalnymi.
§  17. 
1. 
Do administracji zakładowymi domami mieszkalnymi prowadzonej przez jednostki (zakłady) budżetowe stosuje się odpowiednio § 3 ust. 4 oraz §§ 4-7 i 10-12 niniejszych wytycznych.
2. 
W razie prowadzenia administracji zakładowymi domami mieszkalnymi w formie nie zapewniającej wyodrębnienia tej działalności (z wyjątkiem wypadków wymienionych w § 16) dochody i wydatki z tej działalności ujmowane są w budżecie właściwej jednostki budżetowej bądź w planie finansowym zakładu budżetowego.
3. 
W razie prowadzenia administracji zakładowymi domami mieszkalnymi w formie gospodarstw pomocniczych (§ 16 ust. 1) strata pokrywana jest dotacją dla tego gospodarstwa ze środków budżetowych macierzystej jednostki zgodnie z przepisami art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym (Dz. U. z 1958 r. Nr 45, poz. 221 i z 1963 r. Nr 28, poz. 164).
§  18. 
1. 
Kapitalne remonty zakładowych domów mieszkalnych w jednostkach budżetowych finansowane są z budżetu tej jednostki, a w zakładzie budżetowym w ramach planu finansowego danego zakładu.
2. 
Jeżeli jednostka (zakład) budżetowa jest jednym z dysponentów lokali w zakładowym domu mieszkalnym (§ 9 ust. 1), a administrację tym domem prowadzi przedsiębiorstwo, które dokonuje odpisów amortyzacyjnych, jednostka (zakład) budżetowa obowiązana jest do uczestniczenia w pokrywaniu kosztów remontów kapitalnych proporcjonalnie do liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej pozostającej w dyspozycji tej jednostki (zakładu).
3. 
Jeżeli administrację zakładowego domu mieszkalnego, w którym jest kilku dysponentów lokali (§ 9 ust. 1), prowadzi jednostka (zakład) budżetowa, koszty remontów kapitalnych pokrywane są przez zainteresowane jednostki proporcjonalnie do zajmowanej powierzchni. Jeżeli jednostka budżetowa prowadzi administrację w formie nie wyodrębnionej w gospodarstwo pomocnicze, wówczas wpłaty zainteresowanych jednostek z tytułu partycypowania w kosztach remontów kapitalnych jednostka ta zalicza na dochody budżetowe. Równocześnie jednostka ta zapewnia po stronie wydatków w budżecie pełne pokrycie kosztu kapitalnego remontu zakładowego domu mieszkalnego.

IV.

Administracja zlecona.

§  19. 
1. 
Zakłady pracy (przedsiębiorstwa i inne jednostki państwowe) mogą powierzać prowadzenie administracji zakładowymi domami mieszkalnymi zarządom budynków mieszkalnych podległym prezydiom rad narodowych (administracja zlecona).
2. 
W razie przekazania zakładowych domów mieszkalnych w administrację zleconą zachowują one charakter zakładowych domów mieszkalnych.
3. 
Zarządy budynków mieszkalnych mają obowiązek przejęcia zakładowych domów mieszkalnych w administracje zleconą na wnioski zakładów pracy, o ile spełnione zostaną następujące warunki:

a) zakład pracy zobowiąże się w umowie (§ 20 ust. 1) do pokrycia kosztów remontów kapitalnych zakładowego domu mieszkalnego według zasad ustalonych w § 22 ust. 1,

b) zakład pracy zobowiąże się do przekazania zarządowi budynków mieszkalnych własnego zaplecza remontowego i środków transportowych, które były wyodrębnione do obsługi budynków przekazywanych w administrację zleconą,

c) dom i jego otoczenie jest w należytym stanie technicznym; w razie wyraźnych zaniedbań w tym zakresie zakład pracy doprowadzi dom i jego otoczenie do należytego stanu technicznego bądź przekaże na ten cel zarządowi budynków mieszkalnych potrzebne środki finansowe.

4. 
Jeżeli przekazanie zakładowych domów mieszkalnych w administrację zleconą następuje w ciągu roku kalendarzowego lub po sporządzeniu projektów planów - zakład pracy przekazuje zarządowi budynków mieszkalnych limit funduszu płac i etaty wydzielone dla personelu zajmującego się dotychczas administracją tymi domami.
§  20. 
1. 
Powierzenie prowadzenia administracji zleconej zarządowi budynków mieszkalnych następuje w drodze umowy zawieranej przez zakład pracy z tym zarządem. Umowa powinna być sporządzona na piśmie i powinna określać szczegółowo wzajemne obowiązki stron.
2. 
Przekazanie zakładowego domu mieszkalnego w administrację zleconą następuje w formie protokołu zdawczo-odbiorczego, który stanowi część składową umowy (ust. 1). Do protokołu powinny być dołączone dokumenty związane z zakładowymi domami mieszkalnymi, przekazywanymi w administrację zleconą.
3. 
Wzory umowy i protokołu zdawczo-odbiorczego zostaną ustalone odrębnie.
4. 
Rozwiązanie umowy przez zakład pracy może nastąpić z końcem roku kalendarzowego, po uprzednim jej wypowiedzeniu na 6 miesięcy naprzód. Zarząd budynków mieszkalnych może w tym terminie wypowiedzieć umowę tylko w tym wypadku, gdy zakład pracy nie dopełnia warunków ustalonych w umowie.
5. 
Zakończenie administracji zleconej powinno nastąpić równocześnie z rozliczeniem kosztów związanych z prowadzeniem administracji pomiędzy zarządem budynków mieszkalnych a zakładem pracy.
6. 
Zarząd budynków mieszkalnych pobiera należności od najemców związane z najmem lokali i odpowiada za zobowiązania związane z prowadzeniem administracji zleconej zakładowego domu mieszkalnego, powstałe od dnia przejęcia tego domu w administrację zleconą.
§  21. 
1. 
Najemcy zamieszkali w zakładowych domach mieszkalnych oddanych w administrację zleconą uiszczają czynsze i inne opłaty z tytułu najmu lokali zarządowi budynków mieszkalnych.
2. 
Wkłady mieszkaniowe i opłaty za urządzenia kąpielowe pobiera od najemców i rozlicza z nimi jednostka zarządzająca zakładowym domem mieszkalnym (zakład pracy).
3. 
Zakład pracy zlecający administrację zakładowego domu mieszkalnego ma prawo kontroli w zakresie pobierania od najemców czynszów i innych opłat z tytułu najmu lokali oraz kontroli stanu technicznego i sanitarnego domu.
§  22. 
1. 
Koszty remontów kapitalnych zakładowych domów mieszkalnych przekazanych w administrację zleconą obciążają zakład pracy, który zobowiązany jest przekazywać na ten cel odpowiednie limity i środki w okresie przeprowadzania remontu.
2. 
Zakład pracy może zastrzec w umowie prawo do zatwierdzania kosztorysów przed przystąpieniem do wykonawstwa robót remontowych.
§  23. 
Wpływy i wydatki z tytułu prowadzenia administracji zleconej zakładowych domów mieszkalnych zarządy budynków mieszkalnych uwidaczniają w ramach własnej działalności podstawowej tak w planach, jak i ewidencji księgowej oraz sprawozdawczości finansowej.
§  24. 
1. 
Odpisów amortyzacyjnych od zakładowych domów mieszkalnych przekazanych w administrację zleconą dokonuje zakład pracy, który zobowiązany jest do objęcia kosztów amortyzacji planem finansowym działalności pozaoperacyjnej.
2. 
Ewidencję techniczną zakładowych domów mieszkalnych przekazanych w administrację zleconą (§ 12) prowadzi zarząd budynków mieszkalnych, który w sprawozdawczości eksploatacyjnej wykazuje całość zasobów mieszkaniowych z wyodrębnieniem zasobów mieszkaniowych przejętych w administrację zleconą.
§  25. 
Do administracji zleconej zakładowych domów mieszkalnych stosuje się odpowiednio przepisy §§ 3, 6, 7, 10 i 11 niniejszych wytycznych, z tym że zadania określone w §§ 3, 7 ust. 3, 10 i 11 należą do zakładów pracy.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024