Użyczanie pojazdów samochodowych przez jednostki gospodarki uspołecznionej pracownikom tych jednostek lub innym jednostkom gospodarki uspołecznionej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 14 lipca 1965 r.
w sprawie użyczania pojazdów samochodowych przez jednostki gospodarki uspołecznionej pracownikom tych jednostek lub innym jednostkom gospodarki uspołecznionej.

Na podstawie art. 8 ust. 4 ustawy z dnia 27 listopada 1961 r. o transporcie drogowym i spedycji krajowej (Dz. U. Nr 53, poz. 297) oraz § 29 ust. 3 rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Gospodarki Komunalnej z dnia 1 lutego 1965 r. w sprawie krajowego transportu drogowego (Dz. U. Nr 7, poz. 40) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy zarządzenia dotyczą należących do jednostek gospodarki uspołecznionej, zwanych dalej "jednostkami", autobusów przeznaczonych do przewozu więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą oraz ciężarowych pojazdów samochodowych o ładowności ponad 1,5 tony, którymi jednostka nie prowadzi zarobkowego transportu drogowego; wymienione wyżej pojazdy samochodowe zwane są w dalszym ciągu "pojazdami".
§  2.
1.
W uzasadnionych wypadkach kierownik jednostki może za zgodą rady zakładowej (rady miejscowej) zezwolić pracownikowi lub zespołowi pracowników tej jednostki na użycie pojazdu do innych celów niż służbowe pod warunkiem, że nie ucierpi na tym normalny tok działalności jednostki.
2.
Kierownik jednostki w porozumieniu z radą zakładową (radą miejscową) może również w uzasadnionych wypadkach, na pisemny wniosek innej jednostki, użyczyć jej pojazdu pod warunkami, że przewóz wykonywany użyczonym pojazdem przez jednostkę, biorącą pojazd do używania, nie będzie miał charakteru zarobkowego oraz że nie ucierpi na tym normalny tok działalności jednostki użyczającej.
3.
Do kierowania użyczonym pojazdem uprawniony jest tylko kierowca wyznaczony przez jednostkę użyczającą.
§  3.
Za używanie pojazdów do celów określonych w § 2 biorący pojazd do używania ponosi zwykłe koszty jego utrzymania; sposób ustalania tych kosztów określają § 4 i § 5.
§  4.
1.
Za używanie pojazdów do celów wymienionych w § 2 ust. 1 pobiera się następujące opłaty, licząc czas od chwili wyjazdu ze stałego miejsca postoju (zajezdni) do chwili powrotu do tego miejsca postoju (zajezdni):
1)
za autobus - 2,10 zł od każdej osoby za każdą godzinę, najmniej jednak za faktyczną ilość miejsc siedzących w autobusie i najmniej za jedną godzinę,
2)
za ciężarowy pojazd samochodowy:
a)
o ładowności ponad 1,5 tony do 2 ton włącznie - 26,00 zł za każdą godzinę,
b)
o ładowności ponad 2,0 tony do 2,5 tony włącznie - 28,00 zł za każdą godzinę,
c)
o ładowności ponad 2,5 tony do 3,0 ton włącznie - 30,00 zł za każdą godzinę,
d)
o ładowności ponad 3,0 tony do 5,0 ton włącznie - 5,00 zł za każdą godzinę od każdej zaczętej 1/2 tony ładowności pojazdu,
e)
o ładowności ponad 5,0 ton - 50,00 zł za każdą godzinę od pierwszych 5,0 ton ładowności i 1,00 zł za każde dalsze rozpoczęte 1/2 tony ładowności ponad 5,0 ton.
2.
Należność ustaloną w sposób określony w ust. 1 pobiera się za użycie pojazdu do wyjazdów w okresie trwającym nie dłużej niż jedną dobę. Za czas przekraczający jedną dobę pobiera się:
1)
należność według stawek, określonych w ust. 1, liczoną tylko za czas efektywnego używania pojazdu, oraz
2)
koszty faktycznych wydatków na płace kierowców w wysokości przypadającej za czas postoju pojazdu.
3.
Sposób ustalania należności według faktycznej liczby godzin (ust. 1 i ust. 2 pkt 1) stosuje się, jeżeli przebieg pojazdu, przypadający średnio na każdą opłaconą godzinę, nie jest większy od 15 km. W razie przekroczenia tej normy należność pobiera się za tę ilość godzin, jaka wypada z podzielenia sumy przejechanych kilometrów przez 15. Godziny zaokrągla się przez opuszczenie okresów czasu do 30 minut lub doliczenie do pełnej godziny okresów czasu ponad 30 minut.
4.
Przepisy ust. 1-3 nie mają zastosowania w razie użycia pojazdów w wypadkach określonych w zarządzeniu nr 83 Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 1962 r. w sprawie pokrywania kosztów używania pojazdów samochodowych uspołecznionych zakładów pracy dla celów wypoczynku świątecznego pracowników tych zakładów (Monitor Polski Nr 63, poz. 303).
§  5.
1.
Za używanie przez jednostkę pojazdów innej jednostki w wypadkach określonych w § 2 ust. 2 stosuje się stawki odpłatności według taryfy przewidzianej w przepisach o dostarczaniu środków przewozowych na rzecz wojska w czasie pokoju.
2.
W razie użyczenia autobusu takim jednostkom, jak szkoła, przedszkole lub zakład opiekuńczy, pobiera się opłatę w wysokości 50% należności, obliczonej według taryfy określonej w ust. 1.
§  6.
Należności pobierane na podstawie przepisów niniejszego zarządzenia należy odprowadzać:
1)
w jednostkach budżetowych - na dochody właściwej części budżetu (centralnego lub terenowego), którym dana jednostka jest objęta,
2)
w pozostałych państwowych jednostkach organizacyjnych (przedsiębiorstwach, zakładach budżetowych, gospodarstwach pomocniczych i innych) oraz spółdzielniach - na dochody tych jednostek,
3)
w centralnych organizacjach spółdzielczych i ich jednostkach budżetowych - na fundusz, z którego pokrywane są wydatki administracyjne tych organizacji oraz ich jednostek,
4)
w organizacjach społecznych - na dochody własne tych organizacji.
§  7.
Traci moc zarządzenie Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 8 lipca 1953 r. w sprawie opłat za używanie pojazdów samochodowych jednostek gospodarki uspołecznionej przez inne jednostki (Dziennik Taryf i Zarządzeń Komunikacyjnych Nr 13, poz. 130).
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 lipca 1965 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1965.37.214

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Użyczanie pojazdów samochodowych przez jednostki gospodarki uspołecznionej pracownikom tych jednostek lub innym jednostkom gospodarki uspołecznionej.
Data aktu: 14/07/1965
Data ogłoszenia: 27/07/1965
Data wejścia w życie: 27/07/1965, 01/07/1965