Współpraca organów i jednostek organizacyjnych resortów zdrowia i opieki społecznej oraz rolnictwa w zakresie zwalczania niektórych chorób zakaźnych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRÓW ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ ORAZ ROLNICTWA
z dnia 24 kwietnia 1964 r.
w sprawie współpracy organów i jednostek organizacyjnych resortów zdrowia i opieki społecznej oraz rolnictwa w zakresie zwalczania niektórych chorób zakaźnych.

Na podstawie art. 24 ustawy z dnia 13 listopada 1963 r. o zwalczaniu chorób zakaźnych (Dz. U. Nr 50, poz. 279) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Organy i jednostki organizacyjne resortów zdrowia i opieki społecznej oraz rolnictwa współpracują w zakresie zwalczania chorób zakaźnych lub zakażeń, które drogą naturalną przenoszone są ze zwierząt kręgowych na ludzi i z ludzi na zwierzęta kręgowe, co dotyczy w szczególności następujących chorób:
1)
bruceloza,
2)
grzybica woszczynowa, strzygąca, drobnozarodnikowa,
3)
nosacizna
4)
papuzia choroba i inne ornitozy,
5)
pryszczyca,
6)
riketsjoza (gorączka Q),
7)
różyca,
8)
salmonelozy,
9)
świerzb,
10)
tasiemczyce, a w szczególności wywołane przez Taenia solium, Taenia saginata, Diphyllobothrium latum i Echinococcus granulosus oraz choroby wywołane przez larwy tasiemca,
11)
tularemia,
12)
wąglik,
13)
wiosenno-letnie kleszczowe zapalenie mózgu i inne postacie zapalenia mózgu,
14)
włośnica,
15)
wścieklizna,
16)
żółtaczka zakaźna, krętkowa i inne zakażenia krętkowe - leptospirozy.
2.
W zakresie zwalczania chorób, o których mowa w ust. 1, współpracują:
1)
Główny Inspektor Sanitarny - z Ministrem Rolnictwa,
2)
wojewódzcy inspektorzy sanitarni (inspektorzy sanitarni miast wyłączonych z województw) - z wojewódzkimi lekarzami weterynarii,
3)
powiatowi (miejscy, dzielnicowi) i portowi inspektorzy sanitarni - z powiatowymi (miejskimi, dzielnicowymi) lekarzami weterynarii,
4)
Państwowy Zakład Higieny, Instytut Medycyny Morskiej oraz Instytut Medycyny Pracy i Higieny Wsi - z Instytutem Weterynarii.
§  2.
Współpraca Głównego Inspektora Sanitarnego z Ministrem Rolnictwa obejmuje:
1)
ustalenie ogólnej polityki w zakresie zwalczania chorób określonych w § 1 ust. 1,
2)
wymianę informacji epidemiologicznych i epizootiologicznych oraz zbiorowych opracowań statystycznych,
3)
uzgadnianie zarządzeń, instrukcji i wytycznych,
4)
ustalenie problematyki z zakresu oświaty sanitarnej i koordynowanie działalności wydawniczej w tym zakresie,
5)
organizowanie wspólnych narad,
6)
ustalenie zasad szkolenia pracowników zatrudnionych w podległych jednostkach.
§  3.
Współpraca wojewódzkiego inspektora sanitarnego (inspektora sanitarnego miasta wyłączonego z województwa) z wojewódzkim lekarzem weterynarii (lekarzem weterynarii miasta wyłączonego z województwa) obejmuje:
1)
wymianę informacji epidemiologicznych, epizootiologicznych oraz danych statystycznych,
2)
ustalanie szczegółowych zasad współpracy i wzajemnego współdziałania podległych bądź nadzorowanych jednostek organizacyjnych,
3)
opracowywanie kompleksowych planów likwidacji ognisk chorób zakaźnych lub zakażeń, występujących na obszarze województwa (miasta wyłączonego z województwa), planów zapobiegania tym chorobom i zakażeniom oraz nadzorowanie realizacji tych planów,
4)
wzajemne przekazywanie sobie wniosków i postulatów w sprawach, w których zachodzi potrzeba wydania przez organ współpracujący zarządzenia lub decyzji, z tym że organ ten niezwłocznie rozpatruje wniosek lub postulat i powiadamia o zajętym stanowisku,
5)
inicjowanie, organizowanie i nadzorowanie wykonania wspólnie podejmowanej działalności w zakresie zwalczania chorób zakaźnych i zakażeń,
6)
ustalanie i uzgadnianie problematyki oświaty sanitarnej.
§  4.
Współpraca powiatowego (miejskiego, dzielnicowego) lub portowego inspektora sanitarnego z powiatowym (miejskim, dzielnicowym) lekarzem weterynarii obejmuje:
1)
bezzwłoczne przekazywanie informacji o:
a)
wykryciu ognisk chorób zakaźnych określonych w § 1 pkt 1 - 4, 6, 8, 10-12 i 14-16, a także ognisk wiosenno-letniego kleszczowego zapalenia mózgu,
b)
wykryciu pierwszego na obszarze powiatu (miasta stanowiącego powiat) ogniska pryszczycy,
c)
stwierdzeniu włośni lub wągrów w mięsie zwierząt,
2)
współdziałanie przy opracowywaniu ognisk chorób lub zakażeń pod względem epidemiologiczno-epizootiologicznym oraz przy ustalaniu planów likwidowania ognisk i zapobiegania ich powstawaniu,
3)
inicjowanie wspólnych akcji szerzenia oświaty sanitarnej.
§  5.
Współpraca Państwowego Zakładu Higieny, Instytutu Medycyny Morskiej i Instytutu Medycyny Pracy i Higieny Wsi z Instytutem Weterynarii obejmuje:
1)
wymianę informacji dotyczących planów badań naukowych oraz metodyki pracy laboratoryjnej,
2)
wzajemne udostępnianie sobie materiałów do badań naukowych oraz wyników tych badań,
3)
wspólne opracowywanie zagadnień w zakresie zwalczania chorób i zakażeń mających znaczenie w skali krajowej,
4)
wspólne prowadzenie kompleksowych badań ognisk przyrodniczych chorób i zakażeń,
5)
organizowanie wspólnych kursów i konferencji naukowych oraz wymiana wykładowców i pomocy naukowych.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1964.34.152

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Współpraca organów i jednostek organizacyjnych resortów zdrowia i opieki społecznej oraz rolnictwa w zakresie zwalczania niektórych chorób zakaźnych.
Data aktu: 24/04/1964
Data ogłoszenia: 25/05/1964
Data wejścia w życie: 25/05/1964