Zasady planowania i ewidencji wpływów z opłaty leśnej oraz wydatki pokrywane z tej opłaty.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA LEŚNICTWA I PRZEMYSŁU DRZEWNEGO
z dnia 13 kwietnia 1961 r.
w sprawie zasad planowania i ewidencji wpływów z opłaty leśnej oraz wydatków pokrywanych z tej opłaty.

Stosownie do § 6 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 26 października 1960 r. w sprawie zasad i trybu włączania kwot uzyskanych z opłaty leśnej do planu finansowo-gospodarczego przedsiębiorstw lasów państwowych (Monitor Polski Nr 86, poz. 392) zarządza się, co następuje:
§  1.
W celu ustalenia wysokości środków projektowanych do uzyskania z tytułu opłaty leśnej oraz wysokości środków niezbędnych do wykonania czynności związanych z organizacją zabiegów gospodarczych, nadzorem i opieką nad lasami nie stanowiącymi własności Państwa oraz niektórymi lasami państwowymi, zwanymi dalej lasami nadzorowanymi, nadleśnictwa państwowe (zespoły nadleśnictw) opracowują plany dochodów i wydatków na rok gospodarczy na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
§  2.
1.
Po stronie dochodów w formularzu określonym w § 1 nadleśnictwa (zespoły nadleśnictw) wykazują wpływy z opłaty leśnej od powierzchni lasów nadzorowanych, znajdujących się na obszarach obwodów podporządkowanych nadleśnictwu. Wielkość powierzchni leśnej, od której ma być uiszczona opłata leśna, oraz łączną kwotę tej opłaty (90% wymiaru) ustalają organy prezydiów rad narodowych właściwe w sprawach wymiaru i poboru podatku gruntowego.
2.
W razie gdy koszty planowanych na dany rok zabiegów gospodarczych wraz z kosztami utrzymania leśniczych dla lasów nadzorowanych, o których mowa w § 3 zarządzenia, będą wyższe od planowanych wpływów z opłaty leśnej łącznie z pozostałością nie wykorzystanych w roku poprzednim kwot z tej opłaty - nadleśnictwo (zespół nadleśnictw) zaplanuje dotację z okręgowego zarządu lasów państwowych, która może być udzielona przez zarząd w przypadku istnienia rezerw w innych podległych jednostkach.
§  3.
1.
Po stronie wydatków planu dochodów i wydatków nadleśnictwa (zespoły nadleśnictw) wykazują:
1)
pod lp. 1 wydatki związane z utrzymaniem leśniczych powołanych wyłącznie do sprawowania nadzoru i opieki nad lasami nadzorowanymi,
2)
pod lp. 2 wydatki związane z organizowaniem i wykonywaniem zabiegów gospodarczych w lasach nadzorowanych.
2.
Wydatki ogólno-administracyjne związane z wykonywaniem nadzoru i opieki nad lasami nadzorowanymi przez leśniczych lasów państwowych w obwodach, w których wykonują oni zadania nadzoru i opieki obok obowiązków pełnionych w państwowym gospodarstwie leśnym, jak również w obwodach przeznaczonych do obsadzenia przez leśniczych lasów nadzorowanych wymienionych w ust. 1 pkt 1, lecz przejściowo nie obsadzonych - obciążać będą koszty nadleśnictw państwowych.
§  4.
1.
Plan dochodów i wydatków powinien być uzgodniony przez nadleśnictwo (zespół nadleśnictw) z organem do spraw leśnictwa prezydium powiatowej rady narodowej i przedłożony okręgowemu zarządowi lasów państwowych.
2.
Okręgowe zarządy lasów państwowych po merytorycznym i rachunkowym sprawdzeniu tych planów, z uwzględnieniem obowiązujących w tej mierze przepisów, a w szczególności przepisu § 3 ust. 3 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 26 października 1960 r. w sprawie zasad i trybu włączania kwot uzyskanych z opłaty leśnej do planu finansowo-gospodarczego przedsiębiorstw lasów państwowych (Monitor Polski Nr 86, poz. 392) - sporządzają zbiorczy plan, który po uzgodnieniu z organami do spraw leśnictwa prezydiów wojewódzkich rad narodowych przedkładają Naczelnemu Zarządowi Lasów Państwowych łącznie z projektem planu kosztów przedsiębiorstw lasów państwowych na dany rok gospodarczy.
§  5.
Wskaźniki dotyczące rozmiaru i zakresu prac związanych z zagospodarowaniem lasów nadzorowanych podawane będą corocznie w wytycznych Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego dotyczących opracowania narodowego planu gospodarczego.
§  6.
Sumy z tytułu wpływów uzyskanych z opłaty leśnej, przekazane przez organy finansowe prezydiów powiatowych rad narodowych właściwym miejscowo okręgowym zarządom lasów państwowych na specjalny rachunek bankowy - okręgowe zarządy lasów państwowych księgują w ciężar konta 049.5 "Pozostałe środki pieniężne - Rachunek bankowy funduszu opłaty leśnej" uznając konto 106.6 "Fundusz opłaty leśnej".
§  7.
Środki przekazane z rachunku bankowego funduszu opłaty leśnej nadleśnictwom (zespołom nadleśnictw) na sfinansowanie zadań przewidzianych w zatwierdzonym planie dochodów i wydatków księguje się:

- w okręgowych zarządach lasów państwowych w ciężar konta 106.6 przy równoczesnym uznaniu konta 049.5,

- w nadleśnictwach (zespołach nadleśnictw) w ciężar konta 043 "Rachunek rozliczeniowy", uznając konto 167.4 "Nadzór nad lasami nie stanowiącymi własności Państwa".

§  8.
Bieżące zarachowywanie wydatków przewidzianych w planie dochodów i wydatków dokonują nadleśnictwa (zespoły nadleśnictw) na podstawie dowodów oznaczonych nazwą leśnictwa, obciążając konto 167.4 w układzie następujących pozycji sprawozdawczych:
1)
utrzymanie leśniczych,
2)
zagospodarowanie lasu:
a)
hodowla lasu,
b)
ochrona lasu,
c)
urządzenie lasu,
d)
inne,

w każdej pozycji sprawozdawczej w układzie analitycznym przewidzianym w preliminarzu.

§  9.
1.
W razie konieczności przekazania przez okręgowe zarządy lasów państwowych po zakończeniu roku gospodarczego sum z rachunku bankowego funduszu opłaty leśnej na pokrycie nakładów poniesionych w zakończonym roku gospodarczym, pod datą ostatniego zakończonego roku gospodarczego przeprowadza się następujące księgowania na podstawie not sporządzonych przez okręgowe zarządy lasów państwowych:

- w okręgowych zarządach lasów państwowych obciąża się konto 106.6 i uznaje konto 091/I "Rozrachunki pomiędzy zarządem lasów państwowych i podległymi jednostkami",

- w nadleśnictwach (zespołach nadleśnictw) obciąża się konto 091/I i uznaje konto 167.4.

2.
Przekazane sumy księguje się pod datą stempla bankowego:

- w okręgowych zarządach lasów państwowych obciążając konto 091/I i uznając konto 049.5,

- w nadleśnictwach (zespołach nadleśnictw) obciążając konto 043 i uznając konto 091/I.

3.
Sumy zarachowane w nadleśnictwach (zespołach nadleśnictw) na dobro konta 167.4 powinny równać się sumie zarachowanych w ciężar konta 106.6 pozycji w okręgowych zarządach lasów państwowych.
§  10.
Nie rozdysponowane w danym roku gospodarczym sumy funduszu opłaty leśnej przechodzą na rok następny i są wykazane przez okręgowe zarządy lasów państwowych w pasywach bilansu (106.6 "Fundusz opłaty leśnej").
§  11.
1.
Nie pokryte przez okręgowe zarządy lasów państwowych nakłady (saldo debetowe konta 167.4) przenosi się w nadleśnictwach (zespołach nadleśnictw) w końcu roku gospodarczego na konto 201 "Straty i zyski".
2.
Saldo kredytowe konta 167.4 nadleśnictwa (zespoły nadleśnictw) wykazują statystycznie w pasywach bilansu w pozycji określonej w § 10, bez konieczności przeprowadzenia dodatkowych księgowań.
§  12.
Do czasu otrzymania środków z funduszu opłaty leśnej nadleśnictwa (zespoły nadleśnictw) pokrywają nakłady wstępnie ze środków obrotowych.
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1961 r.

ZAŁĄCZNIK 

PLAN DOCHODÓW I WYDATKÓW

w zakresie zadań związanych z nadzorem i opieką nad lasami nie stanowiącymi własności Państwa na rok gospodarczy 196..../196....

grafika

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024