Premiowanie pracowników umysłowych w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych.

UCHWAŁA Nr 39
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 stycznia 1961 r.
w sprawie premiowania pracowników umysłowych w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych. 1

W celu zainteresowania personelu inżynieryjno-technicznego w stałym poprawianiu pracy przedsiębiorstw - Rada Ministrów w porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych uchwala następujące zasady premiowania pracowników umysłowych w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych objętych planowaniem centralnym:
§  1.
Premie pracowników umysłowych państwowych przedsiębiorstw przemysłowych objętych planowaniem centralnym wypłaca się z zasadniczego i dodatkowego funduszu premiowego.
§  2.
1.
Wysokość zasadniczego funduszu premiowego dla pracowników umysłowych przedsiębiorstw ustala dla poszczególnych branż właściwy minister w porozumieniu z Ministrem Finansów i Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac w granicach 10-30% funduszu podstawowych płac pracowników umysłowych przedsiębiorstw danej branży.
2.
Zasadniczy fundusz premiowy dla pracowników umysłowych powinien być objęty odrębną pozycją w planie funduszu płac pracowników umysłowych przedsiębiorstwa.
§  3.
1.
Przedsiębiorstwo ma prawo do utworzenia pełnego zasadniczego funduszu premiowego, jeżeli zaplanuje i osiągnie w danym roku wynik gospodarczy porównywalnie co najmniej równy wynikowi roku poprzedzającego.
2.
Przez określenie "przedsiębiorstwo zaplanuje wynik gospodarczy" należy rozumieć sporządzenie w obowiązującym trybie planu techniczno-przemysłowo-finansowego przedsiębiorstwa na podstawie dyrektywnych wskaźników ustalonych przez jednostkę nadrzędną nad przedsiębiorstwem w ramach narodowego planu gospodarczego, z tym że przedsiębiorstwo może zaplanować zadania wyższe, nie może natomiast zaplanować zadań niższych.
3.
W razie nieosiągnięcia przez przedsiębiorstwo wyniku gospodarczego równego porównywalnie wynikowi roku poprzedzającego zasadniczy fundusz premiowy ulega zmniejszeniu o 10% za pogorszenie wyniku w granicach do 1%, po dalszych 15% za rozpoczęty drugi i trzeci procent pogorszenia wyniku i po 30% za rozpoczęty czwarty i piąty procent pogorszenia wyniku. Jeżeli pogorszenie wyniku przekroczy 5%, przedsiębiorstwo traci prawo do zasadniczego funduszu premiowego.
4.
Prezes Rady Ministrów na wniosek właściwego ministra zgłoszony w porozumieniu z Ministrem Finansów oraz Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac może podwyższyć do 10% granicę pogorszenia wyniku gospodarczego, przy której przedsiębiorstwo traci prawo do tworzenia zasadniczego funduszu premiowego, i w związku z tym odpowiednio zmienić stawki procentowe zmniejszenia tego funduszu, o których mowa w ust. 3.
§  4.
1.
Jeżeli do planu na dany rok przedsiębiorstwo przyjmuje inny asortyment produkcji lub też inną jej strukturę asortymentową albo inne ceny, stawki itp. (art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych - Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78) niż w roku poprzedzającym, to obowiązane jest doprowadzić do porównywalności wynik roku poprzedzającego do wyniku planowanego na dany rok (obliczenie bazy).
2. 2
Baza, o której mowa w ust. 1, oraz wynik gospodarczy stanowiący podstawę tworzenia funduszu premiowego (zasadniczego i dodatkowego) powinny być ustalone zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 stycznia 1961 r. w sprawie funduszu zakładowego w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych (Dz. U. z 1963 r. Nr 8, poz. 50).
3.
Za zgodą jednostki nadrzędnej nad przedsiębiorstwem nie oblicza się bazy w przypadku, gdy:
1)
zmiany, o których mowa w ust. 1, występują w nieznacznym stopniu,
2)
nastąpiła całkowita zmiana asortymentu produkcji lub inne przyczyny uniemożliwiające obliczenie bazy,
3) 3
uzasadnione to jest względami gospodarczymi
4. 4
W przypadkach określonych w ust. 3 pkt 1 i 3 podstawą porównania jest wynik osiągnięty w roku poprzedzającym, a w przypadku określonym w ust. 3 pkt 1 wynik planowany na dany rok.
5.
Ilekroć w dalszych przepisach uchwały jest mowa o wyniku roku poprzedzającego, należy przez to rozumieć także wynik doprowadzony do porównywalności (obliczoną bazę).
§  5. 5
1.
Pełny zasadniczy fundusz premiowy w wysokości ustalonej zgodnie z § 2 ust. 1 przysługuje za osiągnięcie wyniku planowanego przedsiębiorstwom:
1)
których planowany wynik działalności gospodarczej, wynikający ze wskaźników ustalonych przez jednostkę nadrzędną w ramach narodowego planu gospodarczego, jest niższy od wyniku roku poprzedzającego,
2)
w których zachodzą przypadki wymienione w § 4 ust. 3 pkt 2,
3)
nowo powołanym lub powstałym w wyniku reorganizacji.
.
W razie nie osiągnięcia przez przedsiębiorstwo planowanego wyniku zasadniczy fundusz premiowy ulega zmniejszeniu na zasadach określonych w § 3 ust. 3.
§  6.
1.
Zasadniczy fundusz premiowy tworzy się okresach kwartalnych.
2.
Dla ustalenia, czy przedsiębiorstwo osiągnęło w poszczególnych kwartałach danego roku wynik gospodarczy uzasadniający utworzenie zasadniczego funduszu premiowego w kwartałach, oraz dla obliczenia jego wysokości należy wynik ten (przyjmując dane od początku roku do końca danego kwartału) porównać:
1)
z wynikami poszczególnych kwartałów roku poprzedzającego w obrachunku narastającym - w przypadkach określonych w § 4 ust. 3 pkt 1;
2)
z bazą podzieloną na kwartały w takich procentach, w jakich w roku poprzedzającym kształtowały się wyniki poszczególnych kwartałów w stosunku do wyniku rocznego - w przypadkach określonych w § 4 ust. 1; w szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą jednostki nadrzędnej, bazę można podzielić na kwartały według proporcji wynikających z planu na rok bieżący;
3)
z zaplanowanymi wynikami w planach kwartalnych danego roku - w przypadkach określonych w § 4 ust. 3 pkt 2 i § 5.
§  7.
1.
Przedsiębiorstwa, które zaplanują i osiągną wynik gospodarczy lepszy od uprawniającego do pełnego zasadniczego funduszu premiowego, tworzą ponadto dodatkowy fundusz premiowy.
2.
Dodatkowy fundusz premiowy tworzy się po roku na podstawie zweryfikowanego zgodnie z obowiązującymi przepisami i zatwierdzonego przez jednostkę nadrzędną nad przedsiębiorstwem bilansu rocznego przedsiębiorstwa.
§  8. 6
1.
Podstawą obliczenia dodatkowego funduszu premiowego dla przedsiębiorstwa są: kwota poprawy wyniku, stanowiąca różnicę miedzy wynikiem faktycznie osiągniętym w danym roku a wynikiem roku poprzedzającego, oraz ustalone przez jednostkę nadrzędną wskaźniki dyrektywne, dotyczące planowanego wyniku oraz wysokości dodatkowego funduszu premiowego.
2.
Wskaźniki dyrektywne, o których mowa w ust. 1, ustalają:
1)
dla zjednoczeń (jednostek równorzędnych) właściwi ministrowie na podstawie analogicznych wskaźników określonych dla poszczególnych resortów,
2)
dla przedsiębiorstwa dyrektorzy zjednoczeń (jednostek równorzędnych) na podstawie wskaźników ustalonych przez resorty.
3.
Wskaźniki dyrektywne (ust. 1 i 2) podlegają zróżnicowaniu w zależności od:
1)
stopnia utrudnienia poprawy wyniku działalności gospodarczej,
2)
wielkości wyznaczonych zadań,
3)
rangi przedsiębiorstwa.
§  9. 7
1.
Jeżeli przedsiębiorstwo zaplanuje i osiągnie wynik lepszy od wyniku roku poprzedzającego, nie niższy jednak od wynikającego ze wskaźnika dyrektywnego, tworzy dodatkowy fundusz premiowy w wysokości kwoty odpowiadającej dyrektywnemu wskaźnikowi dodatkowego funduszu premiowego, ustalonemu przez jednostkę nadrzędną za dyrektywną poprawę wyniku.
2.
Jeżeli przedsiębiorstwo osiągnie wynik lepszy od wyniku zaplanowanego lub gorszy od tego wyniku, ale lepszy niż w roku poprzedzającym, tworzy dodatkowy fundusz premiowy od rzeczywistej poprawy wyniku według stopy procentowej, którą określa stosunek kwoty dodatkowego funduszu premiowego, ustalonego przez jednostkę nadrzędną za dyrektywną poprawę wyniku, do kwoty dyrektywnej poprawy wyniku.
3.
Kwota dodatkowego funduszu premiowego nie może przekraczać kwoty faktycznie osiągniętej poprawy wyniku.
4.
Sposób obliczania poprawy rentowności oraz dodatkowego funduszu premiowego określają wzory obliczeń stanowiące załącznik nr 1.
§  10.
W przedsiębiorstwach, dla których za podstawę porównania przyjęto wynik planowany na dany rok (§ 4 ust. 3 pkt 2 i § 5):
1)
w razie osiągnięcia wyniku równego wynikowi zaplanowanemu lub niższego od niego - nie tworzy się dodatkowego funduszu premiowego;
2)
w razie osiągnięcia wyniku lepszego od wyniku zaplanowanego - dodatkowy fundusz premiowy oblicza się przyjmując za każdy procent osiągniętej poprawy rentowności określony przez właściwego ministra procent planowanego funduszu podstawowych płac pracowników umysłowych, nie wyższy jednak niż 0,5%.
§  11.
Jeżeli przy badaniu bilansu i weryfikacji wyniku gospodarczego przedsiębiorstwa za dany rok okaże się, że asortyment wykonany zgodnie z żądaniem odbiorców różni się od zaplanowanego, co wpływa na pogorszenie wyniku, wynik może być odpowiednio skorygowany za zgodą jednostki nadrzędnej, wydaną w porozumieniu z właściwym terenowo dla danego przedsiębiorstwa wojewódzkim oddziałem Narodowego Banku Polskiego.
§  12.
1. 8
Wniosek o wydanie zezwolenia na wykorzystanie zasadniczego i dodatkowego funduszu premiowego, podpisany przez dyrektora oraz głównego księgowego, stwierdzający osiągnięty wynik i wykonanie uzupełniających mierników premiowych, o których mowa w § 13, przedsiębiorstwo przedstawia jednostce nadrzędnej.
2.
Jednostka nadrzędna nad przedsiębiorstwem wydaje zezwolenie na wykorzystanie zasadniczego i dodatkowego funduszu premiowego (uruchomienie funduszu premiowego) w całości lub w części bądź też odmawia tego zezwolenia w zależności od kompleksowej oceny pracy przedsiębiorstwa i wykonania przez nie uzupełniających mierników premiowych.
3.
Wnioski o wstrzymanie uruchomienia części lub całości funduszu premiowego może zgłaszać także bank.
4. 9
(skreślony).
5.
Termin ostatecznego rozliczenia funduszu premiowego upływa w dwa tygodnie po weryfikacji i zatwierdzeniu bilansu rocznego przedsiębiorstwa.
§  13. 10
1.
Uruchomienie zasadniczego i dodatkowego funduszu premiowego nie może nastąpić, gdy przedsiębiorstwo:
1)
nie wykonało w danym okresie założonego planu produkcji w rozumieniu przepisów o bankowej kontroli funduszu płac (produkcja globalna w cenach porównywalnych, towarowa w cenach zbytu itp.),
2)
przekroczyło plan kosztów produkcji bądź planowany udział kosztów własnych w wartości produkcji towarowej,
3)
nie wykonało w terminie planowanych dostaw eksportowych,
4)
nie wykonało w terminie planowanych dostaw kooperacyjnych, wynikających z umów - w rozumieniu przepisów uchwały nr 314 Rady Ministrów z dnia 8 sierpnia 1961 r. w sprawie usprawnienia kooperacji przemysłowej (Monitor Polski Nr 69, poz. 296 i Nr 85, poz. 363).
2.
Jeżeli w przedsiębiorstwie nastąpiło w danym okresie nieuzasadnione przekroczenie funduszu płac w rozumieniu przepisów o bankowej kontroli funduszu płac, jednostka nadrzędna nad przedsiębiorstwem może uruchomić część funduszu premiowego (zasadniczego, dodatkowego), jaka pozostaje po potrąceniu kwoty stanowiącej to przekroczenie. Nie uruchomiona część funduszu premiowego w związku z przekroczeniem funduszu płac nie może wynosić więcej niż 50% funduszu premiowego. Uruchomienie wstrzymanej części zasadniczego funduszu premiowego może nastąpić w razie likwidacji przekroczenia funduszu płac w następnych kwartałach, nie później jednak niż do końca roku kalendarzowego.
3.
W wyjątkowych przypadkach przedsiębiorstwo, które nie wykonało w pełni planu produkcji, lecz osiągnęło wynik lepszy od wyniku roku poprzedzającego, może wystąpić z wnioskiem o uruchomienie funduszu premiowego (zasadniczego i dodatkowego). Właściwy minister po zapoznaniu się z wnioskiem przedsiębiorstwa, zaopiniowanym pozytywnie przez dyrektora jednostki nadrzędnej nad przedsiębiorstwem na podstawie wyników kompleksowej oceny pracy tego przedsiębiorstwa, może wyrazić zgodę na uruchomienie utworzonego funduszu premiowego w niepełnej wysokości, z tym że uruchomienie dodatkowego funduszu premiowego wymaga zgody Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.
4.
Uruchomienie funduszu premiowego w trybie i wysokości określonych w ust. 3 może nastąpić również w razie nie zawinionego przez przedsiębiorstwo:
1)
przekroczenia planu kosztów produkcji bądź planowanego udziału kosztów własnych w wartości produkcji towarowej,
2)
niewykonania planowanych dostaw produkcji eksportowej.
5.
Warunek terminowego wykonania planu dostaw eksportowych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, nie obowiązuje w przypadkach, gdy niewykonanie w terminie planu dostaw eksportowych spowodowane zostało nieotrzymaniem zamówień.
§  13a. 11
1.
Ministrowie: Przemysłu Ciężkiego, Przemysłu Chemicznego, Przemysłu Lekkiego oraz Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych wprowadzą od dnia 1 października 1963 r., a w razie konieczności przeprowadzenia w szerszym zakresie prac przygotowawczych – nie później niż od dnia 1 stycznia 1964 r., w wybranych branżach przemysłu lub w przedsiębiorstwach określone w niniejszym paragrafie zasady uruchamiania funduszu premiowego i wykorzystując doświadczenia uzyskane w tym zakresie – rozszerza te zasady w ciągu roku 1964 na pozostałe branże. Do branż tych i przedsiębiorstw nie mają zastosowania przepisy § 13.
2.
Uruchomienie zasadniczego i dodatkowego funduszu premiowego nie może nastąpić, gdy przedsiębiorstwo:
1)
nie wykonało w danym okresie planowanej produkcji określonych asortymentów,
2)
przekroczyło plan kosztów produkcji bądź planowany udział kosztów własnych w wartości produkcji towarowej,
3)
nie wykonało w terminie planowanych dostaw eksportowych,
4)
nie wykonało w terminie planowanych dostaw kooperacyjnych wynikających z umów – w rozumieniu przepisów uchwały nr 314 Rady Ministrów z dnia 8 sierpnia 1961 r. w sprawie usprawnienia kooperacji przemysłowej (Monitor Polski z 1961 r. Nr 69, poz. 296 i Nr 85, poz. 363 oraz z 1963 r. Nr 47, poz. 230).
3.
Jeżeli w przedsiębiorstwie nastąpiło w danym okresie nieuzasadnione przekroczenie funduszu płac w rozumieniu przepisów o bankowej kontroli funduszu płac, jednostka nadrzędna nad przedsiębiorstwem może uruchomić część funduszu premiowego (zasadniczego, dodatkowego), jaka pozostaje po potrąceniu kwoty stanowiącej to przekroczenie. Nie uruchomiona część funduszu premiowego w związku z przekroczeniem funduszu płac nie może wynosić więcej niż 50% funduszu premiowego. Uruchomienie wstrzymanej części zasadniczego funduszu premiowego może nastąpić w razie likwidacji przekroczenia funduszu płac w następnych kwartałach, nie później jednak niż do końca roku kalendarzowego.
4.
Wykonanie planu produkcji określonego asortymentu (ust. 5) może być uznane dla celów premiowania za 100%, jeżeli odchylenie od planu nie przekracza 1% planowanej ilości (wartości) danego asortymentu. Ministrowie ustalą w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac system zmniejszania funduszu premiowego w zależności od stopnia przekroczenia dopuszczalnego wskaźnika odchylenia w danym kwartale i w rozrachunku rocznym, zakładając, że przy przekroczeniu wynoszącym 10% i więcej fundusz premiowy nie może być uruchomiony.
5.
Listy asortymentów, o których mowa w ust. 4, powinny uwzględniać:
1)
artykuły objęte kwartalnymi planami dostaw towarów na rynek, zatwierdzanymi przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów,
2)
niektóre inne artykuły będące przedmiotem umów w obrocie miedzy przedsiębiorstwami, uznane przez właściwego ministra za ważne dla gospodarki narodowej,
3)
niektóre asortymenty, których przekroczenie planu produkcji jest niecelowe ze względu na nasycenie rynku lub ze względu na zastosowanie do ich wytwarzania surowców (materiałów) deficytowych.

Listy z określeniem czasokresu obowiązywania dla każdego asortymentu oraz tryb ich zmiany ustalają właściwi ministrowie lub z ich upoważnienia dyrektorzy zjednoczeń (jednostek równorzędnych). Ustalanie list artykułów (asortymentów) przeznaczonych na zaopatrzenie ludności następuje w porozumieniu z Ministrem Handlu Wewnętrznego lub kierownikami wyznaczonych przez niego organizacji handlowych.

6.
Wskaźniki odchyleń określone w ust. 4 wynikają z relacji między ilością (wartością) brakującą do 100% wykonania planu produkcji określonych asortymentów, oraz nadwyżką ponad 100% wykonania planu produkcji asortymentów, których produkcja została ograniczona ze względów wymienionych w ust. 5, a ilością (wartością) produkcji planowanej na dany okres (produkcja całkowita lub produkcja określonych asortymentów).
7.
W wyjątkowych przypadkach przedsiębiorstwo, które:
1)
przekroczyło plan kosztów produkcji bądź planowany udział kosztów własnych w wartości produkcji towarowej,
2)
nie wykonało planowanych dostaw produkcji eksportowej,
3)
nie wykonało planowanej produkcji określonych asortymentów,

lecz osiągnęło wynik lepszy od wyniku roku poprzedzającego, może wystąpić z wnioskiem o uruchomienie funduszu premiowego (zasadniczego i dodatkowego). Właściwy minister po zapoznaniu się z wnioskiem przedsiębiorstwa, zaopiniowanym pozytywnie przez dyrektora jednostki nadrzędnej nad przedsiębiorstwem na podstawie wyników kompleksowej oceny pracy tego przedsiębiorstwa, może wyrazić zgodę na uruchomienie utworzonego funduszu premiowego w niepełnej wysokości, z tym że uruchomienie dodatkowego funduszu premiowego w przypadkach określonych w pkt 1 oraz 2 wymaga zgody Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.

8.
Warunek terminowego wykonania planowanych dostaw eksportowych, o których mowa w ust. 2 pkt 3, nie obowiązuje w przypadkach, gdy niewykonanie w terminie planowanych dostaw eksportowych spowodowane zostało nieotrzymaniem zamówień.
9.
Jednostka nadrzędna nad przedsiębiorstwem może uzależnić uruchomienie funduszu premiowego od wykonania dodatkowo ustalonych wskaźników (mierników). Wskaźnikami tymi mogą być w szczególności: wykonanie planu realizacji lub planu dostaw, wykonanie określonych zadań z zakresu postępu technicznego oraz innych mających decydujące znaczenie dla poprawy stanu techniczno-organizacyjnego i wyników ekonomicznych przedsiębiorstwa. W wyjątkowych przypadkach właściwi ministrowie mogą ustalić dla przedsiębiorstwa o długim cyklu produkcyjnym jako dodatkowy warunek uruchomienia funduszu premiowego wskaźnik wykonania planu produkcji globalnej.
§  14.
W decyzji o uruchomieniu funduszu premiowego jednostka nadrzędna nad przedsiębiorstwem określa również wysokość premii indywidualnej dla dyrektora przedsiębiorstwa, jego zastępców i głównego księgowego.
§  15.
1.
Wypłat z zasadniczego funduszu premiowego dokonuje się w okresach kwartalnych.
2.
Za zgodą właściwych ministrów mogą być stosowane w przedsiębiorstwach zaliczkowe wypłaty miesięczne na poczet kwartalnego zasadniczego funduszu premiowego.
3.
Miesięczne i kwartalne wypłaty z zasadniczego funduszu premiowego mają charakter zaliczkowy. Jeżeli roczny wynik przedsiębiorstwa nie uzasadnia pełnej wysokości wypłaconego w ciągu roku zasadniczego funduszu premiowego, kwoty nadpłacone obciążają fundusz premiowy następnego roku.
§  16.
1.
Regulaminy premiowania są opracowywane przez przedsiębiorstwa zgodnie z wytycznymi właściwych ministrów i zatwierdzane przez jednostki nadrzędne nad przedsiębiorstwami z zachowaniem następujących zasad:
1)
premie wypłacane z zasadniczego funduszu premiowego dzielą się na premie regulaminowe i uznaniowe;
2)
stanowiska uprawniające do premii regulaminowej z zasadniczego funduszu premiowego oraz stanowiska kierownicze uprawniające do premii z dodatkowego funduszu premiowego określa właściwy minister w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac;
3)
dyrektor przedsiębiorstwa ma prawo cofać lub zmniejszać premię regulaminową za niewykonanie konkretnych zadań;
4)
kwartalna wysokość premii dla pracownika z zasadniczego funduszu premiowego nie może przekraczać 35% jego kwartalnej płacy podstawowej;
5)
premia z dodatkowego funduszu premiowego przysługuje tylko pracownikom zajmującym kierownicze stanowiska ekonomiczne i techniczne;
6)
wysokość premii z dodatkowego funduszu premiowego nie może przekraczać 15% rocznej płacy podstawowej, z tym że wysokość zaliczki płatnej po półroczu nie może przekraczać 5% rocznej płacy podstawowej; zaliczka może być wypłacana po upływie półrocza na podstawie bilansu półrocznego; jeżeli roczny wynik nie uzasadni utworzenia dodatkowego funduszu premiowego, kwoty nadpłacone z tytułu zaliczki obciążają dodatkowy fundusz premiowy roku następnego.
2. 12
Ramowe zasady przyznawania i wypłaty indywidualnych premii z funduszu premiowego określa załącznik nr 2 do uchwały.
§  17.
Różnicę między uruchomionym dodatkowym funduszem premiowym a sumą wypłaconych premii z tego funduszu przekazuje się na fundusz gwarancyjny, który spełnia rolę wieloletniego miernika wyników przedsiębiorstwa i służy na zabezpieczenie minimalnych premii dla pracowników inżynieryjno-technicznych w przypadku, gdy wyniki przedsiębiorstwa ulegają przejściowemu pogorszeniu w związku z wprowadzeniem ulepszeń w organizacji produkcji lub uruchamianiem nowej produkcji.
§  18.
1.
Fundusz gwarancyjny powiększa się aż do osiągnięcia 10% rocznego funduszu podstawowych płac pracowników umysłowych przedsiębiorstwa. Po przekroczeniu tej granicy funduszu gwarancyjnego dalsze nadwyżki dodatkowego funduszu premiowego przechodzą na zyski przedsiębiorstwa.
2.
Po osiągnięciu przez fundusz gwarancyjny wysokości przewidzianej w ust. 1 przedsiębiorstwo może podwyższyć maksymalne premie indywidualne, wypłacane za poprawę bieżących wyników ekonomicznych z dodatkowego funduszu premiowego, o dalsze 5% płacy podstawowej pracownika w skali rocznej.
§  19.
W razie nieuzyskania przez przedsiębiorstwo w danym roku wyniku uprawniającego do utworzenia zasadniczego funduszu premiowego w części lub w całości w związku z wprowadzeniem ulepszeń w organizacji produkcji lub uruchomieniem nowej produkcji, które okresowo spowodowały spadek rentowności, przedsiębiorstwo na podstawie decyzji jednostki nadrzędnej może wypłacić z funduszu gwarancyjnego pracownikom inżynieryjno-technicznym nagrody roczne wyrównujące brak lub zmniejszenie premii z zasadniczego funduszu premiowego.
§  20.
1.
Fundusz gwarancyjny obciąża określona procentowo część kar administracyjnych, nakładanych w trybie obowiązujących przepisów, obciążeń umownych za nieprawidłową gospodarkę i kar konwencjonalnych za nieterminową kooperację i dostawy, za nieterminowe inwestycje i innych kar tego typu.
2.
Procentową wysokość kar obciążającą fundusz gwarancyjny określa właściwy minister.
3.
Spadek sumy funduszu gwarancyjnego poniżej 5% funduszu podstawowych płac pracowników umysłowych z przyczyn podanych w ust. 1 powoduje utratę praw określonych w § 18 ust. 2 i w § 19.
§  21.
1.
Przepisy uchwały nie dotyczą:
1)
przedsiębiorstw przemysłowych rozliczających się budżetami terenowymi;
2)
kopalń węgla kamiennego, kopalń węgla brunatnego, przedsiębiorstw podsadzkowych, kopalń rud żelaznych i nieżelaznych i kopalń surowców chemicznych;
3)
przedsiębiorstw przemysłowych podległych Ministrowi Handlu Wewnętrznego;
4)
mistrzów w przemyśle lekkim;
5) 13
Łódzkich Zakładów Wytwórczych Kopii Filmowych; w Zakładach tych stosuje się nadal dotychczasowe zasady premiowania przy wprowadzeniu jednak obowiązkowych podstawowych warunków ustalonych w § 4 załącznika nr 2 do niniejszej uchwały.
2.
Rada Ministrów na wniosek właściwego ministra zgłoszony w porozumieniu z Ministrem Finansów oraz Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac może uzupełnić wykaz przedsiębiorstw objętych przepisem ust. 1.
§  22.
Prezes Rady Ministrów na wniosek właściwego ministra zgłoszony w porozumieniu z Ministrem Finansów oraz Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac może rozciągnąć przepisy uchwały na przedsiębiorstwa innych działów gospodarki narodowej.
§  23. 14
Na wniosek właściwego ministra uzgodniony z Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac oraz z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministrem Finansów Prezes Rady Ministrów może ustalić odmienny tryb oraz sposób tworzenia i uruchomiania funduszu premiowego i premiowania pracowników umysłowych dla poszczególnych gałęzi produkcji bądź dla poszczególnych przedsiębiorstw, jeżeli wymagają tego specyficzne warunki działalności gospodarczej danej gałęzi.
§  24.
1.
Utrzymuje się premię za sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego (premia bilansowa) dla pracowników finansowo-księgowych według dotychczasowych zasad.
2.
Utrzymuje się - na dotychczasowych zasadach - dodatkowe premiowanie pracowników umysłowych na stanowiskach kierowniczych zatrudnionych w wydziałach produkcyjnych w hutnictwie żelaza, metali kolorowych i koksochemii w wysokości do 4% płacy zasadniczej za każdy 1% wykonanej produkcji ponad ustaloną bazę oraz w pozostałych gałęziach przemysłu w wysokości do 1% płacy zasadniczej za każdy 1% produkcji wykonanej ponad ustaloną bazę.
§  24a. 15
Właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) mogą w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac i Ministrem Finansów wyrazić zgodę na tworzenie funduszu premiowego oddzielnie dla zakładów samodzielnie bilansujących oraz dla zakładów będących na ograniczonym rozrachunku gospodarczym, jeżeli organizacja księgowości pozwala na prawidłowe ustalenie wyników finansowych tych zakładów.
§  24b. 16
Zainteresowani ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) nadzorujący przedsiębiorstwa przemysłowe zobowiązani są do ustalenia trybu uruchamiania funduszów premiowych przez zjednoczenia (jednostki równorzędne) i przyznawania premii dla poszczególnych grup pracowników przez dyrektorów przedsiębiorstw – z określeniem wskaźników, które powinny być przedstawiane, udokumentowane i analizowane przy każdorazowym uruchamianiu funduszów premiowych i przyznawaniu premii.
§  25.
1.
Wykonanie uchwały porucza się Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministrowi Finansów, Przewodniczącemu Komitetu Pracy i Płac oraz innym zainteresowanym ministrom.
2.
Zainteresowani ministrowie dokonają w porozumieniu z zarządami głównymi właściwych związków zawodowych w obowiązującym trybie zmian regulaminów premiowania, wynikających z przepisów niniejszej uchwały.
3. 17
Ministrowie (kierownicy urzędów centralnych), nie wymienieni w § 13a, oraz zarządy centralnych organizacji spółdzielczych dostosują w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów l w uzgodnieniu z Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac regulaminy premiowania pracowników umysłowych w określonych branżach (przedsiębiorstwach) do przepisu § 13a.
4. 18
Przy dostosowaniu w myśl ust. 3 regulaminów premiowania pracowników umysłowych zatrudnionych w przedsiębiorstwach państwowego przemysłu terenowego mogą być wprowadzone postanowienia o oddzielnym tworzeniu funduszu premiowego dla zakładów w przedsiębiorstwach wielozakładowych (§ 24a).
§  26.
Traci moc uchwała nr 24 Rady Ministrów z dnia 25 stycznia 1960 r. w sprawie premiowania pracowników umysłowych w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski z 1960 r. Nr 9, poz. 43 i z 1961 r. Nr 1, poz. 8).
§  27.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1961 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1 19

WZORY OBLICZEŃ

I.

Obliczenie procentu poprawy rentowności przedsiębiorstwa.

1.
Przez zaplanowaną poprawę rentowności rozumie się stosunek procentowy, w jakim pozostaje kwota poprawy wyniku (tj. wynik planowany pomniejszony o wynik roku poprzedzającego) do sumy kosztów własnych sprzedanej produkcji i usług w roku poprzedzającym.

Obliczenie następuje według wzoru:

w którym:

R = procent poprawy rentowności,

Z = zaplanowana kwota poprawy wyniku w porównaniu do wyniku roku poprzedzającego,

K = koszty własne sprzedanej produkcji i usług w roku poprzedzającym.

2.
W razie gdy podstawą porównania jest wynik planowany na dany rok, a nie wynik roku poprzedzającego (§ 4 ust. 3 pkt 2 i § 5 uchwały nr 39 Rady Ministrów z dnia 23 stycznia 1961 r.) - przez poprawę rentowności rozumie się stosunek procentowy, w jakim pozostaje kwota poprawy wyniku (tj. wynik rzeczywisty pomniejszony o wynik planowany) do sumy planowanych kosztów własnych sprzedanej produkcji i usług. Obliczenie następuje według wzoru podanego w ust. 1, z tym że:

Z = osiągnięta kwota poprawy wyniku w porównaniu do wyniku planowanego,

K = planowane koszty własne sprzedanej produkcji i usług.

3.
(skreślony).

II.

Obliczenie kwoty dodatkowego funduszu premiowego.

1.
Obliczenie stopy procentowej następuje według wzoru:

w którym:

S = stopa procentowa,

a = procent funduszu płac podstawowych pracowników umysłowych przypadający za zaplanowaną poprawę wyniku według wskaźnika dyrektywnego,

F = planowany fundusz płac podstawowych pracowników umysłowych,

Z = zaplanowana kwota poprawy wyniku w porównaniu do wyniku roku poprzedzającego.

2.
Kwotę dodatkowego funduszu premiowego oblicza się według wzoru:

w którym:

X = kwota dodatkowego funduszu premiowego,

S = stopa procentowa,

W = kwota faktycznie osiągniętej poprawy wyniku w porównaniu do wyniku roku poprzedzającego.

Uwaga: Ilekroć w podanych wyżej wzorach jest mowa o:

1)
"wyniku roku poprzedzającego" - należy przez to rozumieć w przypadkach określonych w § 4 uchwały nr 39 Rady Ministrów z dnia 23 stycznia 1961 r. również obliczoną bazę,
2)
"kosztach własnych sprzedanej produkcji i usług" - należy przez to rozumieć w przypadkach określonych w § 4 uchwały nr 39 Rady Ministrów z dnia 23 stycznia 1961 r. koszty bazowe.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

RAMOWE ZASADY PRZYZNAWANIA I WYPŁATY INDYWIDUALNYCH PREMII Z FUNDUSZU PREMIOWEGO

§  1.
1.
Z uruchomionego przez jednostki nadrzędne nad przedsiębiorstwami zasadniczego funduszu premiowego wypłaca się pracownikom przedsiębiorstw premie regulaminowe i uznaniowe, z tym że suma premii uznaniowych nie może przekroczyć 20% uruchomionego funduszu premiowego.
2.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach właściwy minister w porozumieniu z Ministrem Finansów oraz Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac może podwyższyć sumę premii uznaniowych do 30% uruchomionego funduszu premiowego.
§  2.
Stanowiska uprawniające do otrzymywania premii regulaminowych określają ministrowie w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac, kierując się zasadą, że premią tą mogą być objęci wyłącznie pracownicy, którzy wywierają bezpośredni wpływ na wyniki gospodarcze przedsiębiorstwa (pracownicy zatrudnieni na kierowniczych i samodzielnych stanowiskach technicznych i ekonomicznych oraz personel inżynieryjno-techniczny). Pozostałym pracownikom umysłowym mogą być przyznawane przez dyrektora przedsiębiorstwa premie uznaniowe za indywidualne osiągnięcia.
§  3.
Dyrektor przedsiębiorstwa w porozumieniu z radą robotniczą i radą zakładową ustala:
1)
stały lub okresowy procentowy podział funduszu premiowego przeznaczonego na premie regulaminowe dla poszczególnych komórek organizacyjnych przedsiębiorstwa;
2)
podstawowe warunki dla poszczególnych odcinków pracy przedsiębiorstwa, których niedotrzymanie powoduje stosownie do § 6 pozbawienie części lub całości premii ustalonej zgodnie z pkt 1;
3)
procenty potrąceń za niedotrzymanie poszczególnych warunków, o których mowa w § 4, w zależności od ich wagi i znaczenia dla przedsiębiorstwa.
§  4.
1.
Obowiązkowe podstawowe warunki (§ 3 pkt 2) są następujące:
1)
dla kierownika działu produkcji i podległych mu samodzielnych pracowników - wykonanie ilościowych zadań produkcji, utrzymanie standardów jakościowych, wykonanie planu eksportu oraz wykonanie - w zakresie im wyznaczonym - planu uruchomienia nowej produkcji i planu postępu technicznego;
2)
dla kierownika działu zatrudnienia i płac oraz podległych mu pracowników samodzielnych - utrzymanie lub obniżenie planowanego udziału kosztów siły roboczej w ogólnych kosztach wytwarzania;
3)
dla kierownika działu zaopatrzenia i zbytu oraz podległych mu samodzielnych pracowników:
a)
w zakresie zaopatrzenia - rytmiczne zaopatrzenie przedsiębiorstwa w surowce i materiały, nieprzekraczanie normatywów surowców i materiałów ustalonych na dany rok;
b)
w zakresie zbytu - niedopuszczenie do ponadnormatywnego wzrostu zapasów wyrobów gotowych;
4)
dla głównego technologa i technologów - wykonanie planu uruchomienia nowej produkcji i planu postępu technicznego w zakresie im wyznaczonym, utrzymanie obowiązujących i zatwierdzonych w przepisanym trybie normatywów zużycia materiałowego, wykonanie planów jakościowych;
5)
dla głównego mechanika i mechaników - bezawaryjna praca maszyn i urządzeń w granicach zakreślonych planem, wykonanie harmonogramu remontów; wykonanie planu uruchomienia nowej produkcji i planu postępu technicznego w zakresie im wyznaczonym;
6)
dla głównego energetyka i energetyków - bezawaryjna praca urządzeń energetycznych, wykonanie harmonogramu remontów, utrzymanie lub zmniejszenie zużycia energii w stosunku do normatywów zużycia lub zużycia w okresie ubiegłym; wykonanie planu uruchomienia nowej produkcji i planu postępu technicznego w zakresie im wyznaczonym;
7)
dla kierowników wydziałów i oddziałów produkcyjnych, kierowników zmian, starszych mistrzów i mistrzów - wykonanie planu wydajności pracy, utrzymanie się w planowanych kosztach wydziałowych lub obniżenie tych kosztów, wykonanie ilościowego planu produkcji wydziału;
8) 20
dla osób odpowiedzialnych za kształtowanie się funduszu płac w przedsiębiorstwach:

- nie przekraczanie planowanego funduszu płac w rozumieniu przepisów o bankowej kontroli funduszu płac oraz

- przestrzeganie dyscypliny płac

2. 21
Za osoby odpowiedzialne za gospodarkę funduszem płac i przestrzeganie dyscypliny płac w przedsiębiorstwach uważa się:

- dyrektora przedsiębiorstwa,

- zastępcę dyrektora, jeżeli podlegają mu komórki organizacyjne zajmujące się zagadnieniem zatrudnienia i płac oraz komórki organizacyjne upoważnione do podejmowania decyzji w sprawie gospodarowania czasem pracy i funduszem płac,

- głównego księgowego, jeżeli nie dopełnił swoich obowiązków służbowych z zakresu dyscypliny pracy i płac,

- kierownika komórki zatrudnienia lub innej komórki, do której należą sprawy zatrudnienia i płac,

- kierownika wydziału (zakładu-wytwórni), oddziału, mistrza odcinka produkcyjnego, w którym nastąpiło przekroczenie funduszu płac bądź inne naruszenie dyscypliny płac, jeżeli jest ono wynikiem decyzji powziętych przez te osoby,

- inne osoby uprawnione do podejmowania decyzji w zakresie zatrudnienia, w szczególności decyzji dotyczących zaszeregowania, premiowania, pracochłonności robót i zlecania pracy w godzinach nadliczbowych.

3. 22
Zakres odpowiedzialności kierowników działów zaopatrzenia i zbytu za rytmiczne zaopatrzenie w surowce i materiały pochodzące z importu ustalą właściwi ministrowie.
4. 23
Właściwi ministrowie określą, jakie warunki należy brać za podstawę przy wyznaczaniu zadań w regulaminach premiowania dla tych oddziałów przedsiębiorstw, które nie są wymienione w ust. 1.
§  5.
Dyrektor przedsiębiorstwa jest zobowiązany do ustalenia również innych warunków poza określonymi w § 4, a zawierających konkretnie wyznaczone zadania przed okresem obrachunkowym, za który wypłaca się premie. Warunki te muszą być podane na piśmie zainteresowanym komórkom organizacyjnym przedsiębiorstwa.
§  6.
W razie niedotrzymania warunków, o których mowa w §§ 4 i 5, dyrektor przedsiębiorstwa ma obowiązek wstrzymać część lub całość funduszu premiowego tej komórki i może rozdzielić go pomiędzy inne komórki organizacyjne, które wykonały lub przekroczyły swoje zadania.
§  7.
1.
Po upływie okresu obrachunkowego, za który wypłaca się premie, kierownicy komórek organizacyjnych i wydziałów (oddziałów) produkcyjnych potwierdzają dyrektorowi przedsiębiorstwa pisemnie dotrzymanie warunków uprawniających do premii.
2.
Wypłata pracownikom premii powinna być jawna i poparta odpowiednią motywacją.
§  8.
1.
Premia może być w części lub w całości cofnięta poszczególnym pracownikom na wniosek bezpośredniego zwierzchnika, jeżeli nie wykonali oni swoich określonych zadań odcinkowych, nawet w przypadku, gdy całej komórce organizacyjnej przyznano fundusz premiowy.
2. 24
(uchylony).
§  9. 25
1.
Premie indywidualne pracowników premiowanych według zasad określonych niniejszą uchwałą, zatrudnionych w przedsiębiorstwie w wyodrębnionych komórkach organizacyjnych, jak:

- zakładowe biuro konstrukcyjne (pracownie projektowe),

- laboratoria badawcze,

- ośrodki normowania pracy,

- komórki normalizacyjne,

uzależnia się od wykonania zadań tych komórek, np. od terminowego wykonania dokumentacji i jej jakości, wyników prac badawczych, wykonania planu pracy ośrodka normowania, przeprowadzenia prac rozruchowych zgodnie z harmonogramem itp.

2.
Wypłatę i wysokość premii dla pracowników zatrudnionych w komórkach kontroli technicznej lub pełniących te funkcje uzależnia się od wyników kontroli, a zwłaszcza od ilości i wartości reklamowanej produkcji, powstałej na skutek niewłaściwej klasyfikacji wyrobów. Zasada ta dotyczy zarówno reklamacji zewnętrznych, jak i wewnętrznych w ramach przedsiębiorstwa.
3.
Jeżeli przedsiębiorstwo nie uzyskało funduszu premiowego, a komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1 i 2, wykonały swe zadania - premia dla pracowników zatrudnionych w tych komórkach może być wypłacona z funduszu gwarancyjnego, w razie zaś jego braku - z funduszu płac przedsiębiorstwa.
§  10.
1.
Wysokość indywidualnych premii regulaminowych pracowników ustala dyrektor przedsiębiorstwa, kierując się udziałem pracownika w wynikach przedsiębiorstwa.
2.
Ministrowie mogą określić pułapy premii indywidualnych dla poszczególnych stanowisk uprawnionych do premii regulaminowych w przedsiębiorstwie w ramach ogólnego pułapu premii indywidualnych (§ 16 ust. 1 pkt 4 i 6 uchwały nr 39 Rady Ministrów z dnia 23 stycznia 1961 r.).
§  11.
1.
Z uruchomionego przez jednostkę nadrzędną nad przedsiębiorstwem dodatkowego funduszu premiowego mogą być wypłacane w przedsiębiorstwie dodatkowe premie wyłącznie pracownikom zajmującym kierownicze stanowiska ekonomiczne i techniczne.
2.
Podstawą do przyznania premii z dodatkowego funduszu premiowego jest ocena udziału pracownika w osiągnięciach przedsiębiorstwa. Przepis § 7 ust. 2 ma odpowiednie zastosowanie również do premii z dodatkowego funduszu premiowego.
§  12.
1.
Na podstawie niniejszych przepisów ministrowie ustalą w porozumieniu z zainteresowanymi zarządami głównymi związków zawodowych zasady przyznawania indywidualnych premii z funduszu premiowego w podległych sobie przedsiębiorstwach.
2. 26
Zgodnie z przepisami § 4 ust. 1 pkt 8 oraz ust. 2 dyrektorzy zjednoczeń określą szczegółowo - w zależności od struktury organizacyjnej, nomenklatury stanowisk i ich zakresu działania - stanowiska, z którymi związana jest bezpośrednia odpowiedzialność za kształtowanie się funduszu płac i przestrzeganie dyscypliny płac w przedsiębiorstwie.
3. 27
Na podstawie zasad, o których mowa w ust. 1, dyrektorzy przedsiębiorstw opracują w porozumieniu z radami robotniczymi i radami zakładowymi szczegółowe regulaminy premiowania. Regulaminy te powinny być przedstawione jednostkom nadrzędnym nad przedsiębiorstwami do zatwierdzenia.
1 Tytuł zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 274 z dnia 16 sierpnia 1963 r. (M.P.63.65.324) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 sierpnia 1963 r.
2 § 4 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 274 z dnia 16 sierpnia 1963 r. (M.P.63.65.324) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 sierpnia 1963 r.
3 § 4 ust. 3 pkt 3 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) uchwały nr 274 z dnia 16 sierpnia 1963 r. (M.P.63.65.324) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 sierpnia 1963 r.
4 § 4 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. c) uchwały nr 274 z dnia 16 sierpnia 1963 r. (M.P.63.65.324) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 sierpnia 1963 r.
5 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały nr 274 z dnia 16 sierpnia 1963 r. (M.P.63.65.324) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 sierpnia 1963 r.
6 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 4 uchwały nr 274 z dnia 16 sierpnia 1963 r. (M.P.63.65.324) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 sierpnia 1963 r.
7 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 4 uchwały nr 274 z dnia 16 sierpnia 1963 r. (M.P.63.65.324) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 sierpnia 1963 r.
8 § 12 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a) uchwały nr 274 z dnia 16 sierpnia 1963 r. (M.P.63.65.324) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 sierpnia 1963 r.
9 § 12 ust. 4 skreślony przez § 1 pkt 5 lit. b) uchwały nr 274 z dnia 16 sierpnia 1963 r. (M.P.63.65.324) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 sierpnia 1963 r.
10 § 13 zmieniony przez § 1 pkt A uchwały nr 282 z dnia 13 września 1962 r. (M.P.62.74.343) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1962 r.
11 § 13a dodany przez § 1 pkt 6 uchwały nr 274 z dnia 16 sierpnia 1963 r. (M.P.63.65.324) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 sierpnia 1963 r.
12 § 16 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 uchwały nr 274 z dnia 16 sierpnia 1963 r. (M.P.63.65.324) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 sierpnia 1963 r.
13 § 21 ust. 1 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 7 uchwały nr 274 z dnia 16 sierpnia 1963 r. (M.P.63.65.324) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 sierpnia 1963 r.
14 § 23 zmieniony przez § 1 pkt 8 uchwały nr 274 z dnia 16 sierpnia 1963 r. (M.P.63.65.324) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 sierpnia 1963 r.
15 § 24a dodany przez § 1 pkt 9 uchwały nr 274 z dnia 16 sierpnia 1963 r. (M.P.63.65.324) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 sierpnia 1963 r.
16 § 24b dodany przez § 1 pkt 9 uchwały nr 274 z dnia 16 sierpnia 1963 r. (M.P.63.65.324) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 sierpnia 1963 r.
17 § 25 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 10 uchwały nr 274 z dnia 16 sierpnia 1963 r. (M.P.63.65.324) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 sierpnia 1963 r.
18 § 25 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 10 uchwały nr 274 z dnia 16 sierpnia 1963 r. (M.P.63.65.324) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 sierpnia 1963 r.
19 Załącznik nr 1 zmieniony i według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 12 uchwały nr 274 z dnia 16 sierpnia 1963 r. (M.P.63.65.324) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 sierpnia 1963 r.
20 Załącznik nr 3 § 4 ust. 1 pkt 8 dodany przez § 1 pkt B ppkt 1 lit. a) uchwały nr 282 z dnia 13 września 1962 r. (M.P.62.74.343) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1962 r.
21 Załącznik nr 3 § 4 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt B ppkt 1 lit. b) uchwały nr 282 z dnia 13 września 1962 r. (M.P.62.74.343) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1962 r.
22 Załącznik nr 3 § 4 ust. 3 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt B ppkt 1 lit. c) uchwały nr 282 z dnia 13 września 1962 r. (M.P.62.74.343) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1962 r.
23 Załącznik nr 3 § 4 ust. 4 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt B ppkt 1 lit. c) uchwały nr 282 z dnia 13 września 1962 r. (M.P.62.74.343) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1962 r.
24 Załącznik nr 3 § 8 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt B ppkt 2 uchwały nr 282 z dnia 13 września 1962 r. (M.P.62.74.343) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1962 r.
25 Załącznik nr 3 § 9 zmieniony przez § 1 pkt B ppkt 3 uchwały nr 282 z dnia 13 września 1962 r. (M.P.62.74.343) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1962 r.
26 Załącznik nr 3 § 12 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt B ppkt 4 lit. a) uchwały nr 282 z dnia 13 września 1962 r. (M.P.62.74.343) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1962 r.
27 Załącznik nr 3 § 12 ust. 3 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt B ppkt 4 lit. b) uchwały nr 282 z dnia 13 września 1962 r. (M.P.62.74.343) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1962 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obwiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024