Dodatkowe zasady ustalania wynagrodzeń i dokonywanie rozliczeń za roboty budowlano-montażowe wykonywane przez przedsiębiorstwa państwowe.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA BUDOWNICTWA I PRZEMYSŁU MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH
z dnia 28 maja 1960 r.
w sprawie dodatkowych zasad ustalania wynagrodzeń i dokonywania rozliczeń za roboty budowlano-montażowe wykonywane przez przedsiębiorstwa państwowe.

Na podstawie § 9 ust. 1 uchwały nr 45 Rady Ministrów z dnia 21 lutego 1958 r. w sprawie zasad i trybu wprowadzenia nowej organizacji w budownictwie (Monitor Polski Nr 16, poz. 99), w związku z trudnościami powstałymi przy wprowadzaniu nowych zasad ustalania wynagrodzeń i dokonywania rozliczeń za roboty budowlano-montażowe wskutek braku kompletnych projektów i kosztorysów stanowiących podstawę stosowania tych zasad oraz trudności w przystosowaniu istniejących kosztorysów do nowych zasad rozliczeń zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa o zarządzeniu bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć zarządzenie Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 29 grudnia 1959 r. w sprawie zasad ustalania wynagrodzeń i dokonywania rozliczeń za roboty budowlano-montażowe wykonywane przez przedsiębiorstwa państwowe (Monitor Polski z 1960 r. Nr 7, poz. 34).
§  2.
1.
Zezwolenia, o których mowa w § 3 ust. 6 pkt 1 zarządzenia, na prowadzenie robót na podstawie sukcesywnie dostarczanej dokumentacji i na ustalanie wynagrodzeń za te roboty na podstawie kosztorysów umownych są udzielane w roku 1960 przez jednostki nadrzędne zamawiającego i generalnego wykonawcy. Zezwolenia te nie dotyczą przypadków realizacji obiektów nie posiadających projektów wstępnych.
2.
Przez określenie "sukcesywnie dostarczana dokumentacja", użyte w § 3 ust. 6 pkt 1 zarządzenia, należy rozumieć dostarczane częściami kompletne projekty i kosztorysy na zakresy robót stanowiące wyodrębnioną całość techniczną i objęte oddzielną częścią kosztorysu (kosztorysem częściowym), np. roboty budowlane, roboty instalacyjne elektryczne, roboty instalacyjne sanitarne itp.
3.
Za roboty objęte kosztorysami częściowymi, o których mowa w ust. 2, należy zgodnie z § 3 ust. 5 zarządzenia stosować w jak najszerszym zakresie wynagrodzenie w formie ryczałtu.
§  3.
1.
Podział robót elektrycznych na elementy, podany w przykładach 1, 2, 3, 4, 5, 8 i 22 załącznika nr 5 do zarządzenia, dotyczy kosztorysów opracowanych na podstawie Cennika nr 8 montażu urządzeń i wykonania instalacji elektroenergetycznych – z tym że elementy określone jako "Przewody i przyłącza elektryczne" zastępuje się określeniem "Przewody elektryczne". W. przypadkach kosztorysowania tych robót na podstawie scalonych cenników na roboty elektromontażowe i elektroinstalacyjne należy stosować odpowiednio następujący układ podziału robót elektrycznych na elementy:
1)
instalacje elektryczne,
2)
instalacje odgromowe,
3)
instalacje dźwigowe,
4)
montaż szynoprzewodów i aparatury elektrycznej.
2.
Podział robót elektrycznych na elementy, podany w przykładach od 23 do 32 załącznika nr 5 do zarządzenia, dotyczy robót telekomunikacyjnych.
3.
Podziały robót elektrycznych na elementy, o których mowa w ust. 1 i 2, należy stosować w rozliczeniach najpóźniej od dnia 1 lipca 1960 r.
§  4.
Do wielkich i skomplikowanych montaży, o których mowa w § 11 ust. 3 pkt 2 zarządzenia, zalicza się również roboty elektroenergetyczne wykonywane w wielkich obiektach przemysłowych, magazynowych i energetycznych.
§  5.
1.
Przedsiębiorstwa specjalistyczne, występujące w charakterze podwykonawców, obowiązane są przyjmować i sprawdzać projekty i kosztorysy na zakresy robót im podzleconych bez względu na okres, w którym roboty te będą wykonywane, jeżeli zamawiający (inwestor) złożył na te roboty zamówienie i w uzgodnionym terminie dostarczył generalnemu wykonawcy kompletne projekty i kosztorysy na obiekt w celu ustalenia wynagrodzenia w formie ryczałtu umownego, który w takim przypadku stanowi obowiązującą formę wynagrodzenia.
2.
Jednostki nadrzędne przedsiębiorstw specjalistycznych, występujących w charakterze podwykonawców, zobowiązane są do kontroli wykonania przepisu ust. 1 przez nadzorowane przez nich przedsiębiorstwa.
§  6.
1.
Termin 1 kwietnia 1960 r. podany w § 2 ust. 2 zarządzenia, dotyczący zasad dokonywania rozliczeń za roboty w obiektach rozpoczętych przed dniem 1 stycznia 1960 r., prowadzonych w roku 1960 – przesuwa się na dzień 1 lipca 1960 r.
2.
Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe opracują bezzwłocznie plan stopniowego przystosowywania kosztorysów (tabel elementów) na obiekty rozpoczęte przed dniem 1 stycznia 1960 r. do zasad rozliczeń za zakończone elementy zgodnie z podziałem podanym w załączniku nr 5 do zarządzenia oraz plan stopniowego przechodzenia na te zasady rozliczeń w ten sposób, aby z dniem 1 lipca 1960 r. wszystkie obiekty rozpoczęte przed dniem 1 stycznia 1960 r. były rozliczane według zasad zarządzenia.
3.
W przypadkach niedotrzymania terminu przejścia na nowe zasady rozliczeń z dniem 1 lipca 1960 r. w obiektach, o których mowa w ust. 1, dyrektor jednostki nadrzędnej nie przyzna premii dyrektorowi przedsiębiorstwa i tym spośród jego zastępców, którym sprawy rozliczeń podlegają, i poleci dyrektorom przedsiębiorstw wyciągnięcie analogicznych konsekwencji w stosunku do pracowników odpowiedzialnych za rozliczenia – za okres niezastosowania nowych zasad po dniu 1 lipca 1960 r.
§  7.
Wyjątek od zasady sporządzania faktur za zakończone i odebrane elementy, o których mowa w § 11 ust. 3 zarządzenia, odnosi się wyłącznie do robót określonych w § 3 ust. 6 pkt 2 zarządzenia.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1960 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1960.49.234

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Dodatkowe zasady ustalania wynagrodzeń i dokonywanie rozliczeń za roboty budowlano-montażowe wykonywane przez przedsiębiorstwa państwowe.
Data aktu: 28/05/1960
Data ogłoszenia: 17/06/1960
Data wejścia w życie: 17/06/1960, 01/01/1960