Warunki dopuszczenia do obrotu środków ochrony roślin.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA
z dnia 16 stycznia 1960 r.
w sprawie warunków dopuszczenia do obrotu środków ochrony roślin.

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. z 1952 r. Nr 44, poz. 301 i z 1956 r. Nr 54, poz. 244) i § 1 zarządzenia nr 122 Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 lipca 1959 r. w sprawie przekazania Ministrowi Rolnictwa uprawnień do wydawania przepisów o gospodarowaniu środkami ochrony roślin (Monitor Polski Nr 63, poz. 324) zarządza się, co następuje:
§  1.
Środkami ochrony roślin w rozumieniu niniejszego zarządzenia są wszelkie artykuły pochodzenia syntetycznego i naturalnego, służące do walki z chorobami i szkodnikami roślin oraz z chwastami, do ochrony produktów roślinnych przy ich przechowywaniu oraz do uszlachetniania roślin w czasie wegetacji, a także artykuły i preparaty służące jednocześnie do tych celów i do celów sanitarnych.
§  2.
1.
Zakłady wytwarzające środki ochrony roślin oraz przedsiębiorstwa sprowadzające te środki z zagranicy zobowiązane są do zgłaszania ich w Instytucie Ochrony Roślin do rejestracji, jeżeli środki te przeznaczone są do obrotu. Celem rejestracji jest stwierdzenie przydatności środka ochrony roślin. Rejestracja zagranicznych środków ochrony roślin powinna być dokonana przed ich sprowadzeniem, chyba że Minister Rolnictwa w porozumieniu z Ministrem Zdrowia postanowi inaczej.
2.
Instytut Ochrony Roślin sprawdza przydatność środka w drodze ustalenia, czy zgłoszone środki ochrony roślin posiadają właściwości fizykalne i toksyczne zapewniające skuteczność działania względem chorób i szkodników roślin oraz chwastów, a także czy nie mają one cech powodujących szkodliwe działanie uboczne u roślin i zwierząt.
3.
Sprawdzenie przydatności odbywa się na podstawie istniejących wiarygodnych danych doświadczalnych bądź też na podstawie badania specjalnie zorganizowanego przez Instytut Ochrony Roślin.
4.
Po wykonaniu czynności określonych w ust. 2 i 3 Instytut Ochrony Roślin zwraca się do Państwowego Zakładu Higieny o wydanie opinii:
1)
czy środek ochrony roślin nie ma cech powodujących szkodliwe działanie uboczne dla ludzi, nawet przy zachowaniu ostrożności, przewidzianych w zatwierdzonym opisie sposobu użycia,
2)
czy wzór etykiety, z którą środek ma być wprowadzony do obrotu, zawiera należyty opis sposobu użycia i odpowiada stawianym wymaganiom,
3)
jeśli środek ma służyć również celom sanitarnym - czy przydatny jest do tych celów.
§  3.
1.
Instytut Ochrony Roślin po stwierdzeniu przydatności środka ochrony roślin i uzyskaniu pozytywnej opinii Państwowego Zakładu Higieny przedstawia Ministrowi Rolnictwa wniosek o zarejestrowanie tego środka.
2.
Decyzję w sprawie zarejestrowania środka ochrony roślin wydaje Minister Rolnictwa.
3.
Jeżeli sprawdzenie przydatności środka ochrony roślin, przeprowadzone przez Instytut Ochrony Roślin bądź przez Państwowy Zakład Higieny, dało wynik ujemny, Instytut Ochrony Roślin powiadomi o tym zakład lub przedsiębiorstwo wymienione w § 2 ust. 1, a na jego żądanie, zgłoszone w ciągu 30 dni od dnia doręczenia mu przez Instytut Ochrony Roślin powiadomienia - Instytut Ochrony Roślin obowiązany jest przekazać sprawę komisji, która po ponownym rozpatrzeniu przedstawia Ministrowi Rolnictwa wniosek co do zarejestrowania środka ochrony roślin. Niewystąpienie zakładu lub przedsiębiorstwa w tym terminie o przekazanie sprawy komisji uważa się za rezygnację z przeznaczenia środka ochrony roślin do obrotu.
4.
W skład komisji wchodzą przedstawiciele instytutów naukowo-badawczych określonych przez Ministra Rolnictwa i inni wybitni specjaliści powołani przez Ministra Rolnictwa, a także przedstawiciel Ministerstwa Zdrowia. Z głosem doradczym w skład komisji wchodzą przedstawiciele ministerstw, którym podlegają jednostki wymienione w § 2 ust. 1, oraz ministerstw i central spółdzielczych, którym podporządkowane są jednostki prowadzące obrót tymi środkami. Przewodniczącego komisji powołuje Minister Rolnictwa. Komisja uchwala wniosek większością głosów; w razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego. Komisja działa przy Instytucie Ochrony Roślin.
5.
Jeżeli przedstawiciel Ministerstwa Zdrowia zajął odmienne stanowisko niż większość komisji, decyzję w sprawie zarejestrowania środka ochrony roślin wydaje Minister Rolnictwa w porozumieniu z Ministrem Zdrowia.
6.
Środki importowane, a dopuszczone urzędowo do obrotu w krajach eksportujących, mogą być zarejestrowane na podstawie badań laboratoryjnych i po uzyskaniu pozytywnej opinii Państwowego Zakładu Higieny.
7.
Na dowód zarejestrowania środka ochrony roślin Ministerstwo Rolnictwa wydawać będzie świadectwa rejestracyjne.
§  4.
1.
Badanie, o którym mowa w § 2 ust. 3, przeprowadza się w dwóch etapach: etap badania wstępnego i etap badania szczegółowego. Badanie wstępne przeprowadza się w laboratorium oraz w ograniczonym zakresie w uprawach polowych. Badanie szczegółowe przeprowadza się tylko w razie pomyślnego wyniku badania wstępnego.
2.
Badanie wstępne organizują niezależnie: producent przed dokonaniem zgłoszenia nowego środka oraz Instytut Ochrony Roślin. Jednakże Instytut Ochrony Roślin w uzasadnionych przypadkach, po przedstawieniu wyników badań przez producenta, a jeżeli chodzi o środek importowany - przez przedsiębiorstwo importujące, może zaniechać badania wstępnego i poddać środek od razu badaniu szczegółowemu.
3.
W wyjątkowych przypadkach, gdy nowość środka ochrony roślin polega jedynie na zmianie nazwy lub formy użytkowej, sam zaś środek stanowi znaną i zbadaną już substancję toksyczną - Instytut Ochrony Roślin może dokonać sprawdzenia przydatności środka ochrony roślin wyłącznie na podstawie przeprowadzonego badania wstępnego.
4.
Badanie szczegółowe przeprowadza się w celu stwierdzenia skuteczności działania w różnych warunkach i dla różnych upraw, jakie występują w praktyce.
5.
Badań dokonuje Instytut Ochrony Roślin we własnych laboratoriach lub opiera się na badaniach przeprowadzonych przez instytuty badawcze i inne placówki naukowe reprezentujące poszczególne specjalności lub rejony.
§  5.
1.
Obrót środkami ochrony roślin, na które nie zostało wydane świadectwo rejestracyjne, jest niedozwolony.
2.
Do przeprowadzania kontroli, czy środki ochrony roślin będące w obrocie są zarejestrowane, powołane są organy służby kwarantanny i ochrony roślin prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw).
§  6.
1.
Środki ochrony roślin, będące w obrocie w chwili wejścia w życie niniejszego zarządzenia, powinny być w terminie 6 tygodni od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia zgłoszone do Instytutu Ochrony Roślin do rejestracji przez zakład wytwórczy, który je wyprodukował, a jeżeli zakład wytwórczy nie istnieje lub środek ochrony roślin jest pochodzenia zagranicznego - przez centralną instytucję prowadzącą obrót tym środkiem. Nie zgłoszone w tym terminie środki ochrony roślin podlegają wycofaniu z obrotu.
2.
Decyzję w sprawie zarejestrowania środka ochrony roślin będącego w obrocie wydaje Minister Rolnictwa na wniosek komisji, o której mowa w § 3 ust. 4. Podstawą wniosku komisji jest sprawdzenie przydatności środka ochrony roślin dokonane na podstawie wyników dotychczasowych badań naukowych i stosowania środka w praktyce. Przepis § 3 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
3.
Do środków ochrony roślin, których skuteczność jest niedostateczna, ale może być poprawiona, stosuje się rejestrację tymczasową, ustalając jednocześnie zasady i terminy poprawy jakości. Jeżeli mimo upływu terminu wyznaczonego w decyzji o rejestracji tymczasowej producent nie poprawi jakości, wytwarzanie środka ochrony roślin podlega wstrzymaniu.
§  7.
1.
Zgłaszanie do rejestracji środków ochrony roślin powinno być dokonane na formularzu ustalonym przez Instytut Ochrony Roślin w porozumieniu z Państwowym Zakładem Higieny, ze wskazaniem sposobu stosowania środka ochrony roślin. Zgłoszenie jednak do rejestracji środków będących w obrocie w chwili wejścia w życie niniejszego zarządzenia może zawierać tylko nazwę środka i nazwę przedsiębiorstwa, w którym środek został wytworzony, a jeżeli środek nie jest już wytwarzany - ponadto ilość remanentu i pochodzenie środka. Do zgłoszenia należy dołączyć niezbędną do badań ilość środka ochrony roślin oraz 3 egzemplarze odpisu etykiety, z którą środek ma być wprowadzony do obrotu.
2.
Koszty związane z badaniem środka ochrony roślin zgłoszonego do rejestracji (robocizna i rzeczowe wydatki związane bezpośrednio z badaniem) ponosi zakład lub przedsiębiorstwo wymienione w § 2 ust. 1. Świadectwo rejestracyjne będzie wydane po uiszczeniu tych kosztów.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024