Zadania Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Katowicach w zakresie inspekcji zatrudnienia w przedsiębiorstwach gospodarki uspołecznionej.

UCHWAŁA NR 438
RADY MINISTRÓW
z dnia 10 listopada 1959 r.
w sprawie zadań Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Katowicach w zakresie inspekcji zatrudnienia w przedsiębiorstwach gospodarki uspołecznionej.

Na podstawie art. 67 pkt 2 ustawy z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych (Dz. U. Nr 5, poz. 16) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Właściwy do spraw zatrudnienia organ administracji Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Katowicach, zwany dalej organem zatrudnienia, obowiązany jest czuwać nad prawidłowym kształtowaniem się zatrudnienia w przedsiębiorstwach gospodarki uspołecznionej na terenie województwa, podejmować kroki w kierunku likwidacji wszelkich przerostów zatrudnienia w tych przedsiębiorstwach, sprawować nadzór nad właściwym przyjmowaniem i zatrudnianiem pracowników w tych przedsiębiorstwach oraz nad przestrzeganiem przepisów obowiązujących w tym zakresie.
§  2.
1.
W wykonaniu zadań, o których mowa w § 1, organ zatrudnienia przeprowadza kontrole w przedsiębiorstwach i wydaje zalecenia pokontrolne.
2.
Kontrola zatrudnienia w kopalniach węgla kamiennego będzie przeprowadzana na wniosek przewodniczącego Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Katowicach, uzgodniony z Ministrem Górnictwa i Energetyki, przez organ zatrudnienia łącznie z organami właściwych zjednoczeń przemysłu węglowego.
3.
Przedsiębiorstwo, w którym przeprowadzana jest kontrola, oraz jednostka nadrzędna nad przedsiębiorstwem obowiązane są do udostępnienia organowi zatrudnienia wszelkich materiałów związanych z zatrudnieniem oraz do udzielania ustnych i pisemnych wyjaśnień zarówno w czasie kontroli, jak i w związku z zaleceniami pokontrolnymi.
§  3.
1.
Celem kontroli przeprowadzanej w przedsiębiorstwie jest sprawdzenie:
1)
zapotrzebowań na dodatkowych pracowników przez analizowanie zgłoszonych wolnych miejsc pracy i faktycznych potrzeb w tym zakresie,
2)
przyjmowania do pracy i rozmieszczania pod względem terenowym i branżowym absolwentów szkół,
3)
szkolenia pracowników w zakładach pracy oraz przestrzegania przepisów regulujących zatrudnianie młodocianych,
4)
stosowania przepisów dotyczących płac,
5)
warunków w hotelach robotniczych i kwaterach, warunków wyżywienia i warunków kulturalno-oświatowych dla zwerbowanych robotników.
2.
Ponadto celem kontroli jest zbadanie możliwości:
1)
zmniejszania stanu zatrudnienia w związku z faktycznymi potrzebami wynikającymi z zadań produkcyjnych i możliwości ich wykonania,
2)
dokonywania przesunięć nadwyżek pracowników do innych zakładów pracy, odczuwających niedobór siły roboczej,
3)
zwiększenia zatrudnienia kobiet na stanowiskach pracy dla nich dostępnych zgodnie z wytycznymi w sprawie obsadzania niektórych stanowisk kobietami,
4)
zatrudniania inwalidów i innych osób o ograniczonej zdolności do pracy fizycznej na odpowiednich dla nich stanowiskach pracy przez przesunięcie w miarę potrzeby robotników zatrudnionych na tych stanowiskach do innych prac,
5)
zmniejszania płynności siły roboczej w zakładach pracy, absencji oraz godzin przestojowych i podejmowania efektywnych środków zmierzających do stabilizacji załóg.
§  4.
1.
Szczegółowy tryb postępowania kontrolnego w przedsiębiorstwach państwowych ustali Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Katowicach po uzgodnieniu z Ministrem Pracy i Opieki Społecznej, a w kopalniach węgla kamiennego - ponadto w porozumieniu z Ministrem Górnictwa i Energetyki.
2.
Szczegółowy tryb postępowania kontrolnego w spółdzielniach ustali Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Katowicach w porozumieniu z naczelnymi organizacjami spółdzielczymi, po uzgodnieniu z Ministrem Pracy i Opieki Społecznej.
§  5.
1.
Organ zatrudnienia może wstrzymać kierowanie pracowników do przedsiębiorstw, które nie wykonują zaleceń zawartych w protokole pokontrolnym, aż do czasu ich wykonania, powiadamiając równocześnie przedsiębiorstwo i jego jednostkę nadrzędną o wstrzymaniu kierowania pracowników z podaniem przyczyn decyzji.
2.
W razie rozbieżności między stanowiskiem organu zatrudnienia a stanowiskiem kierownictwa przedsiębiorstwa i nieosiągnięcia porozumienia z jego jednostką nadrzędną - sprawę rozstrzyga Minister Pracy i Opieki Społecznej w porozumieniu z ministrem, któremu przedsiębiorstwo podlega lub który sprawuje nadzór nad przedsiębiorstwem.
3.
Wstrzymanie kierowania pracowników do kopalń węgla kamiennego noże nastąpić tylko w razie uzgodnionej decyzji pokontrolnej organu zatrudnienia i organu właściwego zjednoczenia przemysłu węglowego. W razie rozbieżności sprawę rozstrzyga Minister Pracy i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Górnictwa i Energetyki.
§  6.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Pracy i Opieki Społecznej, Ministrowi Finansów, innym zainteresowanym ministrom oraz Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Katowicach.
§  7.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1960 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1959.96.509

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zadania Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Katowicach w zakresie inspekcji zatrudnienia w przedsiębiorstwach gospodarki uspołecznionej.
Data aktu: 10/11/1959
Data ogłoszenia: 30/11/1959
Data wejścia w życie: 01/01/1960