Szczegółowe wytyczne w sprawie metod obliczania wysokości udziałów użytkowników w kosztach realizacji inwestycji komunalnych oraz metody ustalania opłat jednorazowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI KOMUNALNEJ
z dnia 21 lipca 1959 r.
o szczegółowych wytycznych w sprawie metod obliczania wysokości udziałów użytkowników w kosztach realizacji inwestycji komunalnych oraz metod ustalania opłat jednorazowych.

Na podstawie § 6 uchwały nr 494 Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 1958 r. w sprawie zasad i trybu postępowania przy ustalaniu opłat z tytułu uczestniczenia państwowych jednostek gospodarczych w kosztach inwestycji urządzeń komunalnych (Monitor Polski z 1959 r. Nr 2, poz. 5) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Dla obliczenia wysokości udziałów większych odbiorców usług komunalnych w kosztach realizacji inwestycji komunalnych należy opracować tabelę zapotrzebowań na usługi komunalne i podziału kosztów inwestycji według wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
2.
Opłaty jednorazowe mniejszych odbiorców usług komunalnych z tytułu inwestycji w zakresie urządzeń ciepłowniczych komunikacyjnych, ulic i dróg oraz urządzeń wspólnych na terenach dzielnic składowo-magazynowych oblicza się w sposób podany w ust. 1. Opłaty jednorazowe mniejszych odbiorców usług komunalnych z tytułu inwestycji w zakresie wodociągów, kanalizacji, oczyszczania ścieków i gazownictwa określa się w sposób podany w § 5.
§  2.
W kosztach przebudowy, rozbudowy lub budowy urządzeń komunikacyjnych obok kosztów budowy trasy należy uwzględnić również koszty zakupu taboru przewidywanego do obsługi danej trasy oraz proporcjonalną część kosztów z tytułu dodatkowego zaplecza i urządzeń zasilających. Nie dotyczy to kosztów budowy budynków mieszkalnych dla pracowników przedsiębiorstw komunikacyjnych.
§  3.
Tabelę wymienioną w § 1 opracowuje biuro projektów przy sporządzaniu projektu wstępnego, a w przypadku dokumentacji jednostadiowej - projektu techniczno-roboczego. Jeżeli dokumentacja projektowo-kosztorysowa została opracowana przed wejściem w życie zarządzenia, wysokość udziału lub opłat w kosztach inwestycji komunalnych, obciążających jednostki planu centralnego zgodnie z przepisami uchwały nr 72a Rady Ministrów z dnia 15 marca 1958 r. w sprawie udziału państwowych jednostek gospodarczych objętych planem centralnym w kosztach inwestycji urządzeń komunalnych (Monitor Polski Nr 32, poz. 182) oblicza inwestor według tabeli i w sposób wymieniony w § 1.
§  4.
Ogólny koszt inwestycji, określony zbiorczym zestawieniem kosztów budowy, a przy dokumentacji jednostadiowej - kosztorysem, jest podstawą do ustalania wysokości udziału i opłat odbiorców usług komunalnych wymienionych w § 1 ust. 1 i ust. 2 zdanie 1 - w kosztach inwestycji proporcjonalnie do wzrostu zapotrzebowania, ujętego w tabeli.
§  5. 1
1.
Wysokość jednorazowych opłat, określonych w § 5 ust. 3 pkt 1-3 uchwały nr 494 Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 1958 r. w sprawie zasad i trybu postępowania przy ustalaniu opłat z tytułu uczestniczenia państwowych jednostek gospodarczych w kosztach inwestycji urządzeń komunalnych (Monitor Polski z 1959 r. Nr 2, poz. 5) należy obliczać na podstawie średnich kosztów realizacji danego typu inwestycji komunalnej w poszczególnych grupach miejscowości, biorąc pod uwagę:
a)
w zakresie wodociągów - przeciętne warunki uzdatniania, magazynowania i rozprowadzania wody odrębnie dla wodociągów o ujęciach wgłębnych i odrębnie dla wodociągów o ujęciach powierzchniowych,
b)
w zakresie kanalizacji i oczyszczalni ścieków - przeciętne warunki uwzględniające średnicę, głębokość posadowienia kanałów i stopień nawodnienia gruntu ze zróżnicowaniem zależnym od stopnia oczyszczania ścieków,
c)
w zakresie gazownictwa - przeciętne warunki rozprowadzania gazu przy zróżnicowaniu na gazownie miejskie i rozdzielnie gazu.
2.
Wysokość jednorazowych opłat, wymienionych w ust. 1, dla najniższych grup zapotrzebowania ustala się odrębnie dla następujących podgrup:
1)
w zakresie wodociągów:
a)
do 15 m3 na dobę (średnia wielkość 7,5 m3 na dobę),
b)
od 16 do 30 m3 na dobę (średnia wielkość 22,5 m3 na dobę),
c)
od 31 do 50 m3 na dobę (średnia wielkość 40,0 m3 na dobę),
d)
od 51 do 75 m3 na dobę (średnia wielkość 62,5 m3 na dobę),
e)
od 76 do 100 m3 na dobę (średnia wielkość 87,5 m3 na dobę),
2)
w zakresie kanalizacji i oczyszczania ścieków:
a)
do 15 m3 na dobę (średnia wielkość 7,5 m3 na dobę),
b)
od 16 do 30 m3 na dobę (średnia wielkość 22,5 m3 na dobę),
c)
od 31 do 50 m3 na dobę (średnia wielkość 40,0 m3 na dobę),
d)
od 51 do 75 m3 na dobę (średnia wielkość 62,5 m3 na dobę),
e)
od 76 do 100 m3 na dobę (średnia wielkość 87,5 m3 na dobę),
3)
w zakresie gazownictwa:
a)
do 25 m3 na dobę (średnia wielkość 12,5 m3 na dobę),
b)
od 26 do 50 m3 na dobę (średnia wielkość 37,5 m3 na dobę),
c)
od 51 do 75 m3 na dobę (średnia wielkość 62,5 m3 na dobę),
d)
od 76 do 100 m3 na dobę (średnia wielkość 87,5 m3 na dobę).
3.
Wysokość opłat dla poszczególnych grup zapotrzebowania, jak również dla podgrup zapotrzebowania określonych w ust. 2, ustala się, biorąc za podstawę średnią wielkość w danej grupie lub podgrupie.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

WZORCOWY UKŁAD TABELI ZAPOTRZEBOWAŃ NA USŁUGI KOMUNALNE ORAZ PODZIAŁU KOSZTÓW INWESTYCJI

Lp. Wyszczególnienie (odbiorcy usług) Świadczenia w roku ....1) Zapotrzebowanie w roku ....2) Wzrost zapotrzebowania (rubryka 3-4) % udział odbiorców usług we wzroście zapotrzebowania Zapotrzebowanie na koniec okresu perspektywicznego Podział nakładów inwestycyjnych3) (w tys. zł) Podział nakładów na poszczególne lata etapu realizacyjnego zgodnie z harmonogramem robót inwestycyjnych (w tys. zł)
r. ... r. .... r. .... itd. ...
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
1 Jednostki gospodarcze planu centralnego ogółem x
w tym:
a) imiennie więksi odbiorcy usług
b) mniejsi odbiorcy usług (w zakresie urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, oczyszczania ścieków, gazowniczych) x x x x
c) imiennie mniejsi odbiorcy usług (w zakresie urządzeń komunikacyjnych, ciepłowniczych, ulic i dróg) x x x
2 Zakłady produkcyjne spółdzielczości (imiennie) x x x x x
3 Ludność (gospodarstwa domowe) x x x x x
4 Pozostałe jednostki (cele) x x x x x
Ogółem 100%
1) Chodzi o rok poprzedzający rozpoczęcie opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej bądź rok 1958 - dla dokumentacji istniejącej.

2) Chodzi o rok, w którym przewidziane jest zakończenie etapu realizacyjnego inwestycji (objętego zbiorczym zestawieniem kosztów budowy bądź kosztorysem przy dokumentacji jednostadiowej).

3) Zgodny ze zbiorczym zestawieniem kosztów budowy lub kosztorysem (przy dokumentacji jednostadiowej) ogólny koszt inwestycji należy rozbić według klucza procentowego podanego w rubryce 6.

Uwagi: 1. W odniesieniu do urządzeń komunikacyjnych, ulic i dróg rubryki 3 i 5 są zbędne. Procentowy udział odbiorców oblicza się w tym wypadku w stosunku do wielkości zawartych w rubryce 4.

2. W odniesieniu do urządzeń wspólnych na terenach dzielnic składowo-magazynowych należy stosować podobną metodę uwzględniając zasady podane w § 3 uchwały nr 494 Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 1958 r. w sprawie zasad i trybu postępowania przy ustalaniu opłat z tytułu uczestniczenia państwowych jednostek gospodarczych w kosztach inwestycji urządzeń komunalnych (Monitor Polski z 1959 r. Nr 2, poz. 5).

3. Jednostki miary stosować zgodnie z ustaleniami zawartymi w § 3 uchwały nr 494 Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 1958 r.

1 § 5 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 16 października 1962 r. (M.P.63.4.18) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 stycznia 1963 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1959.66.340

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Szczegółowe wytyczne w sprawie metod obliczania wysokości udziałów użytkowników w kosztach realizacji inwestycji komunalnych oraz metody ustalania opłat jednorazowych.
Data aktu: 21/07/1959
Data ogłoszenia: 31/07/1959
Data wejścia w życie: 31/07/1959