Przeprowadzenie powszechnej inwentaryzacji środków trwałych.

UCHWAŁA NR 12
RADY MINISTRÓW
z dnia 5 stycznia 1959 r.
w sprawie przeprowadzenia powszechnej inwentaryzacji środków trwałych.

W celu uporządkowania gospodarki środkami trwałymi oraz stworzenia warunków do prawidłowej ich reprodukcji Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Zarządza się przeprowadzenie powszechnej inwentaryzacji środków trwałych, znajdujących się w posiadaniu przedsiębiorstw państwowych, działających według zasad rozrachunku gospodarczego i zobowiązanych do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości środków trwałych.
§  2.
1.
Zaleca się centralnym organizacjom spółdzielczym przeprowadzenie powszechnej inwentaryzacji środków trwałych w jednostkach spółdzielczych na zasadach określonych w niniejszej uchwale.
2.
Zakres i tryb powszechnej inwentaryzacji w jednostkach spółdzielczych ustalą właściwe organizacje spółdzielcze w porozumieniu z Centralną Komisją Inwentaryzacyjną (§ 5).
§  3.
1.
Powszechna inwentaryzacja budynków, budowli, maszyn i urządzeń technicznych oraz środków transportowych polega na:

-

dokonaniu ich spisu z natury oraz zakwalifikowaniu każdego obiektu do właściwej pozycji jednolitej klasyfikacji rodzajowej środków trwałych;

-

określeniu stopnia zużycia po uprzednim ustaleniu dotychczasowego i oszacowaniu pozostałego okresu użytkowania każdego obiektu;

-

określeniu wartości odtworzenia i wartości zużycia każdego obiektu, stanowiących podstawę skorygowania księgowych wartości środków trwałych.

2.
Powszechna inwentaryzacja pozostałych środków trwałych polega na dokonaniu jedynie ich spisu z natury.
§  4.
1.
Przedsiębiorstwa państwowe, o których mowa w § 1, przeprowadzą powszechną inwentaryzację według stanu w dniu 31 grudnia 1959 r.
2.
Ministerstwa (centralne urzędy) oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) obowiązane są zapewnić zakończenie prac, o których mowa w ust. 1, do dnia 31 maja 1960 r. i przedłożyć wyniki, po sprawdzeniu ich kompletności i prawidłowości, Głównemu Urzędowi Statystycznemu w terminie do dnia 1 września 1960 r.
§  5.
1.
Powołuje się Centralną Komisję Inwentaryzacyjną w składzie:

przewodniczący - zastępca Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów,

zastępcy przewodniczącego: 1) podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, 2) wiceprezes Głównego Urzędu Statystycznego,

oraz 6 stałych członków Komisji.

2.
Skład osobowy Centralnej Komisji Inwentaryzacyjnej ustali Prezes Rady Ministrów na wniosek Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, uzgodniony z Ministrem Finansów i Prezesem Głównego Urzędu Statystycznego.
3.
Do zadań Centralnej Komisji Inwentaryzacyjnej należy:
1)
akceptowanie projektów instrukcji w sprawie klasyfikowania, ustalania stopnia zużycia i wyceny środków trwałych, ramowych wytycznych organizacji prac inwentaryzacyjnych, trybu i terminarza czynności związanych z przeprowadzeniem powszechnej inwentaryzacji środków trwałych, formularzy inwentaryzacyjnych oraz programu i terminarza opracowania wyników powszechnej inwentaryzacji w zakresie zbiorczych danych wartościowych;
2)
rozstrzyganie problemów związanych z powszechną inwentaryzacją;
3)
ustalanie zakresu i terminu przeprowadzenia próbnych inwentaryzacji dla sprawdzenia stanu przygotowania powszechnej inwentaryzacji;
4)
ogólny nadzór nad przebiegiem powszechnej inwentaryzacji oraz ustalenie zakresu i trybu jej kontroli;
5)
opracowanie zasad aktualizowania w przyszłości zmian, wartości środków trwałych.
4.
Przewodniczący Centralnej Komisji Inwentaryzacyjnej upoważniony jest do zapraszania do udziału w pracach Komisji przedstawicieli zainteresowanych ministerstw, prezydiów rad narodowych i rzeczoznawców oraz do powoływania zespołów roboczych dla opracowania problemów powstających w czasie przeprowadzania powszechnej inwentaryzacji.
5.
Sekretariat i obsługę techniczną Komisji zapewni Prezes Głównego Urzędu Statystycznego.
6.
Koszty prac Komisji pokrywane będą z budżetu Głównego Urzędu Statystycznego.
§  6.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego:
1)
przekaże w terminie do dnia 30 kwietnia 1959 zainteresowanym ministerstwom i komisjom planowania gospodarczego prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) ramowe wytyczne, ustalające tryb i terminarz czynności związanych z przeprowadzeniem inwentaryzacji środków trwałych, oraz materiały szkoleniowe;
2)
wyda sukcesywnie w terminie do dnia 30 września 1959 r. obowiązujące przy powszechnej inwentaryzacji instrukcje wraz z formularzami, zawierające:
a)
klasyfikację rodzajową środków trwałych oraz wskazówki co do klasyfikowania inwentaryzowanych obiektów,
b)
określenie obiektu inwentaryzacyjnego dla poszczególnych rodzajów środków trwałych,
c)
dane orientacyjne w zakresie przeciętnego okresu użytkowania środków trwałych oraz sposoby ustalenia dotychczasowego okresu użytkowania środków trwałych, szacowania ich pozostałego okresu użytkowania i określania stopnia zużycia,
d)
zasady i sposób ustalania wartości odtworzenia i wartości zużycia poszczególnych rodzajów środków trwałych wraz z tablicami cen i tablicami kosztów jednostkowych (dla obiektów budowlano-montażowych) opracowane według poziomu cen oraz norm kosztorysowych, obowiązujących w dniu 1 stycznia 1956 r.;
3)
przeprowadzi instruktaż dla pracowników w ministerstwach i organach prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw), zajmujących się powszechną inwentaryzacją;
4)
przedstawi ogólne wyniki powszechnej inwentaryzacji Prezesowi Rady Ministrów, Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministrowi Finansów w terminie do dnia 31 grudnia 1960 r.
§  7.
Ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) zapewnią terminowe i prawidłowe przeprowadzenie powszechnej inwentaryzacji w podległych im przedsiębiorstwach wymienionych w § 1 i w związku z tym:
1)
wydadzą na podstawie ramowych wytycznych Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego (§ 6 pkt 1) i w uzgodnieniu z nim zarządzenia wykonawcze w sprawie przeprowadzenia powszechnej inwentaryzacji środków trwałych w podległych przedsiębiorstwach, ustalające szczegółowy tryb organizacji oraz harmonogram prac inwentaryzacyjnych;
2)
powołają:
a)
resortowe i wojewódzkie komisje inwentaryzacyjne pod przewodnictwem podsekretarza stanu w ministerstwach gospodarczych, a przewodniczącego wojewódzkich komisji planowania gospodarczego w prezydiach wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw),
b)
resortowe (wojewódzkie) biura lub stanowiska pracy powszechnej inwentaryzacji.
§  8.
Do zadań resortowych (wojewódzkich) komisji inwentaryzacyjnych należeć będzie całokształt spraw związanych z przeprowadzeniem powszechnej inwentaryzacji w resorcie (województwie) oraz współpraca z Centralną Komisją Inwentaryzacyjną.
§  9.
1.
Centralna Komisja Inwentaryzacyjna, na wniosek właściwego ministra (kierownika urzędu centralnego) lub prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa), może - w szczególnych przypadkach - zwolnić całkowicie lub częściowo jednostki organizacyjne zobowiązane do przeprowadzenia powszechnej inwentaryzacji od wykonania określonych zadań, wynikających z uchwały, lub zmienić termin i sposób wykonania tych zadań.
2.
Centralna Komisja Inwentaryzacyjna może na wniosek właściwego ministra (kierownika urzędu centralnego) lub prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) upoważnić do rozszerzenia powszechnej inwentaryzacji na jednostki nie wymienione w § 1, pod warunkiem jej przeprowadzenia we własnym zakresie i według zasad ustalonych w niniejszej uchwale.
§  10.
Koszty związane z powszechną inwentaryzacją środków trwałych pokryją w ramach budżetów (planów finansowych) jednostki organizacyjne zobowiązane do przygotowania i przeprowadzenia powszechnej inwentaryzacji. W wyjątkowych przypadkach Minister Finansów zapewni, na wniosek zainteresowanych, niezbędne środki finansowe do przeprowadzenia inwentaryzacji.
§  11.
Prezes Rady Ministrów może rozciągnąć obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji środków trwałych na państwowe jednostki organizacyjne inne niż określone w § 1 oraz na przedmioty majątkowe nie objęte przepisem § 1, jak również określi zasady przeprowadzenia tej inwentaryzacji.
§  12.
Wykonanie uchwały porucza się Prezesowi Rady Ministrów, Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministrowi Finansów, Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego oraz zainteresowanym ministrom (kierownikom urzędów centralnych) i prezydiom wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw).
§  13.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024