Zasady kontroli, opracowywania i wykonywania operatywnych planów państwowych biur (samodzielnych pracowni) projektów, wyceny przyjmowanych przez te biura (samodzielne pracownie) zleceń na prace projektowe, kształtowania się funduszu płac oraz wynagrodzeń pracowników w tych biurach (samodzielnych pracowniach), jak również wydajności pracy.

ZARZĄDZENIE
PREZESA KOMITETU DO SPRAW URBANISTYKI I ARCHITEKTURY
z dnia 1 czerwca 1959 r.
w sprawie zasad kontroli, opracowywania i wykonywania operatywnych planów państwowych biur (samodzielnych pracowni) projektów, wyceny przyjmowanych przez te biura (samodzielne pracownie) zleceń na prace projektowe, kształtowania się funduszu płac oraz wynagrodzeń pracowników w tych biurach (samodzielnych pracowniach), jak również wydajności pracy.

Na podstawie § 7 uchwały nr 231 Rady Ministrów z dnia 2 lipca 1958 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników państwowych biur (samodzielnych pracowni) projektów (Monitor Polski Nr 52, poz. 307) ustala się, co następuje:
§  1.
1.
Jednostki organizacyjne ministerstw i prezydiów rad narodowych, powołane jako jednostki nadrzędne nad państwowymi biurami (samodzielnymi pracowniami) projektów, obowiązane są do przeprowadzania kontroli w podległych im biurach (samodzielnych pracowniach) projektów według zasad ustalonych w załączniku do niniejszego zarządzenia.
2.
Przeprowadzanie kontroli przez jednostki wymienione w ust. 1 nie zwalnia kierownictwa biur (samodzielnych pracowni) projektów od obowiązku stałej kontroli w zakresie ustalonym w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Właściwi ministrowie i prezydia rad narodowych przedstawiają sprawozdania z przeprowadzonych kontroli wraz z zarządzeniami pokontrolnymi Prezesowi Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

ZASADY KONTROLI PRACY PAŃSTWOWYCH BIUR (SAMODZIELNYCH PRACOWNI) PROJEKTÓW

§ 1.
Kontrola, o której mowa w § 1 zarządzenia, obejmuje [...] operatywnych planów [...]
2.
Jednostka nadrzędna może uzupełnić skład zespołu kontrolującego, pracownikami innych jednostek lub biur projektów.
§  3.
1.
Kontrolę pośrednią należy przeprowadzać raz na [...]

w trybie przewidzianym w obowiązujących przepisach, ustalających, że:

1)
plany zatwierdza dyrektor biura - gdy wartość produkcji i wskaźniki przyjęte do planów operatywnych nie przekraczają wielkości produkcji i wskaźników ustalonych w odpowiednich wycinkach planu rocznego,
2)
plany zatwierdza jednostka nadrzędna - gdy wartość produkcji i wskaźniki planów operatywnych przekraczają wielkości ustalone dla poszczególnych kwartałów w planie rocznym.
2.
Przed zatwierdzeniem planów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, jednostka nadrzędna zobowiązana jest do przeprowadzenia kontroli pośredniej, która powinna polegać na przeanalizowaniu złożonych przez dyrektora biura odpowiednich oświadczeń i dokumentów, uzasadniających zwiększenie planu, a w szczególności:
1)
oświadczenia, że plan rzeczowy (tematy do opracowania) ma pokrycie w zawartych umowach,
2)
danych dotyczących ustalenia w planie wielkości produkcji pod kątem realności terminów wykonania zadań i właściwego rozłożenia pracy na dalsze kwartały,
3)
oświadczenia o przeanalizowaniu możliwości wykonania planu bez zwiększenia zatrudnienia,
4)
stwierdzenia, że kontrola prawidłowości wyceny przyjętych zleceń została dokonana.
3.
W przypadkach nasuwających wątpliwości jednostka nadrzędna ma obowiązek przeprowadzenia kontroli bezpośredniej.
§  5.
1.
Kontrola wykonania operatywnych planów kwartalnych jest przeprowadzana systemem bezpośrednim.
2.
Przy kontroli należy szczególnie zwrócić uwagę na:
1)
sposób ustalania wielkości wykonanej produkcji,
2)
dotrzymanie terminów ukończenia wykonywanych projektów,
3)
zgodność rzeczowego wykonania produkcji z planem,
4)
przyczyny i okoliczności, które wpłynęły na decyzję wycofania zleceń z planu, oraz ustalić, z czyjej inicjatywy wprowadzono nowe tematy.
3.
Wielkość wykonanej produkcji ustala się według zasad podanych w instrukcji nr 37 Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 8 kwietnia 1958 r., to znaczy:
1)
wielkość produkcji wykonanej od początku roku do końca kwartału kontrolowanego oblicza się przy pomocy następującego działania:

pg=ps-rk+rp,

gdzie pg oznacza wielkość produkcji globalnej,

ps " produkcję sprzedaną (zafakturowaną),

rk " roboty w toku na początek roku,

rp " roboty w toku na koniec kwartału kontrolowanego;

2)
wielkość produkcji wykonanej w poszczególnych kwartałach oblicza się w ten sposób, że od wykonanej produkcji od początku roku do końca danego kwartału, ustalonej według zasad podanych w pkt 1, odejmuje się wielkość produkcji wykonanej od początku roku do ostatniego dnia poprzedzającego kwartał, ustalonej w analogiczny sposób.
4.
Wartość robót w toku ustala się na podstawie inwentaryzacji i zapisów księgowości.
5.
Podana w ust. 3 zasada ustalania wielkości produkcji obowiązuje od dnia 1 lipca 1959 r.
6.
Kontrolując dotrzymanie terminów ukończenia projektów należy stwierdzić, czy pracownie, w których nastąpiło przekroczenie terminów opracowań, zostały obciążone z tego tytułu przewidzianymi karami.
7.
Wszelkie zmiany w planie rzeczowym powinny być uzasadnione na piśmie.
§  6.
1.
Przeprowadzając kontrolę funduszu płac należy stwierdzić, czy plan funduszu płac został sporządzony z zachowaniem następujących zasad:
1)
Globalny wskaźnik wykonanego funduszu płac w ciągu roku nie może być wyższy od wskaźnika ustalonego w planie rocznym.
2)
Wskaźnik wykonanego funduszu płac pracowników zatrudnionych przy projektowaniu w poszczególnych kwartałach i w ciągu roku nie może być wyższy od wskaźnika ustalonego w planie rocznym.
3)
Wysokość wykonanego funduszu płac pracowników kierownictwa i administracji nie może być wyższa od wielkości funduszu płac ustalonego w odpowiednim wycinku planu rocznego. Wykonany w ciągu roku fundusz płac pracowników kierownictwa i administracji nie może przekroczyć ustalonej wielkości funduszu płac w planie rocznym, zmniejszonej o 1/3 funduszu płac, wygospodarowanego na skutek zmniejszenia liczby pracowników kierownictwa i administracji.
4)
Wysokość funduszu płac zasadniczych pracowników zatrudnionych przy projektowaniu nie może być wyższa od wysokości tego funduszu ustalonego w odpowiednim wycinku planu rocznego.
5)
Wysokość wykonanego bezosobowego funduszu płac w ciągu roku nie może przekroczyć ustalonej wysokości tego funduszu w planie rocznym. Wyjątki od tej zasady mogą stanowić przekroczenia bezosobowego funduszu płac o kwoty przeniesione w ciągu roku do bezosobowego funduszu płac z pozycji "pozostałe nakłady" planu kosztów własnych w każdorazowo ekonomicznie uzasadnionych przypadkach, za zgodą jednostki nadrzędnej, w trybie określonym w § 6 ust. 2 uchwały nr 147 Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 1957 r. w sprawie zasad gospodarowania bezosobowym funduszem płac w przedsiębiorstwach państwowych (Monitor Polski Nr 33, poz. 223).
2.
Fundusz płac zasadniczych pracowników zatrudnionych przy projektowaniu może być podwyższony, za zgodą jednostki nadrzędnej, tylko w wyjątkowych przypadkach wynikających ze znacznego wzrostu zadań produkcyjnych i konieczności zwiększenia stanu zatrudnienia. Wykorzystanie zwiększonego w ten sposób funduszu płac zasadniczych jest dopuszczalne w razie faktycznego zwiększenia zatrudnienia.
§  7.
1.
W czasie kontroli kształtowania się wynagrodzeń pracowników należy zbadać:
1)
zgodność zaszeregowań pracowników z posiadanymi kwalifikacjami,
2)
posiadanie przez biuro (samodzielną pracownię) projektów zgody jednostki nadrzędnej na zatrudnienie pracowników na część etatu,
3)
wysokość zarobków pracowników.
2.
W razie występowania stanowisk i zaszeregowań nie objętych tabelą zaszeregowań przewidzianych uchwałą nr 231 Rady Ministrów z dnia 2 lipca 1958 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników państwowych biur projektów (Monitor Polski Nr 52, poz. 307) należy stwierdzić, czy stanowiska te i wysokość zaszeregowania są zatwierdzone przez jednostkę nadrzędną.
§  8.
1.
Dokonując kontroli wyceny prac projektowych należy szczegółowo przeanalizować:
1)
właściwe stosowanie poszczególnych cenników branżowych i ich pozycji,
2)
uzasadnienie stosowania kalkulacji indywidualnej.
2.
Wycena prac projektowych według kalkulacji indywidualnej powinna się odbywać komisyjnie i być zaakceptowana przez zleceniodawcę.
3.
W razie stwierdzenia przekroczenia obowiązujących cen należy polecić:
1)
odpowiednią zmianę umowy ze zleceniodawcą,
2)
zwrócenie lub zarachowanie zleceniodawcy pobranej z tego tytułu nadpłaty,
3)
zmniejszenie funduszu płac biura (samodzielnej pracowni) projektów, uzyskanego wskutek przekroczenia obowiązujących cen.
4.
Dopełnienie obowiązków wymienionych w ust. 3 nie zwalnia osób odpowiedzialnych za niewłaściwą wycenę prac projektowych od odpowiedzialności służbowej i sądowej.
5.
Zmniejszenia funduszu płac, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, za okresy ubiegłe należy dokonać z funduszu premiowego okresów następnych, niezależnie od roku kalendarzowego.
§  9.
Dla umożliwienia przeprowadzenia kontroli zobowiązuje się biura (samodzielne pracownie) projektów do prowadzenia rejestru zawartych umów ze zleceniodawcami na przyjęte do wykonania prace projektowe. Rejestr powinien zawierać następujące dane:
1)
datę zawarcia umowy i jej wartości z podziałem na wartość wycenioną według obowiązujących cenników i wartość wycenioną według kalkulacji indywidualnej,
2)
nazwę zleceniodawcy,
3)
umowny termin wykonania pracy,
4)
datę wydania wykonanej pracy zleceniodawcy.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1959.55.266

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady kontroli, opracowywania i wykonywania operatywnych planów państwowych biur (samodzielnych pracowni) projektów, wyceny przyjmowanych przez te biura (samodzielne pracownie) zleceń na prace projektowe, kształtowania się funduszu płac oraz wynagrodzeń pracowników w tych biurach (samodzielnych pracowniach), jak również wydajności pracy.
Data aktu: 01/06/1959
Data ogłoszenia: 20/06/1959
Data wejścia w życie: 20/06/1959