Rewizja dokumentacji projektowo-kosztorysowej.

UCHWAŁA NR 174
RADY MINISTRÓW
z dnia 12 maja 1959 r.
w sprawie rewizji dokumentacji projektowo-kosztorysowej.

W celu obniżenia kosztów inwestycji, zwiększenia ich efektywności i przyspieszenia terminu oddania ich do użytku, Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Zobowiązuje się ministrów (kierowników centralnych urzędów) oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych (prezydia miejskich rad narodowych miast wyłączonych z województw), a w zakresie inwestycji imiennie określonych przez Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Komisję Planowania do przeprowadzenia rewizji dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji nowo rozpoczynanych, jak i będących w toku realizacji.
2.
Ministrowie (kierownicy centralnych urzędów) oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych (prezydia miejskich rad narodowych miast wyłączonych z województw) mogą zlecać wykonanie obowiązku określonego w ust. 1 podległym organom, zjednoczeniom oraz przedsiębiorstwom.
3.
Rewizja, o której mowa w ust. 1, powinna polegać na krytycznym przeanalizowaniu niezbędności realizacji wszystkich przewidzianych w dokumentacji obiektów i robót, prawidłowości przyjętych rozwiązań technicznych, ekonomicznych i organizacyjnych. Należy w szczególności wyeliminować przerosty w zakresie maszyn i urządzeń, kubatury i powierzchni pomieszczeń produkcyjnych i pomocniczych, rozwiązań konstrukcyjnych, architektonicznych i innych, niewłaściwie zastosowanych materiałów budowlanych, liczby zatrudnionych i związanych z tym wielkości budownictwa socjalnego. W szczególności należy przeanalizować prawidłowość harmonogramu realizacji inwestycji i oddawania do użytku poszczególnych obiektów w kierunku skrócenia czasu budowy i zsynchronizowania terminów oddawania do użytku poszczególnych obiektów współzależnych.

W rezultacie przeprowadzonej rewizji należy dążyć do uzyskania poważnego zmniejszenia zakresu inwestycji i nakładów inwestycyjnych niezbędnych do uzyskania tych samych efektów produkcyjnych i usługowych, zmniejszenia ilości maszyn i urządzeń i ograniczenia importu, zwiększenia zdolności produkcyjnych zakładów i obiektów objętych rozpatrywaną dokumentacją projektowo-kosztorysową, przyspieszenia realizacji inwestycji oraz zmniejszenia kosztów eksploatacyjnych projektowanych zakładów.

Środki wygospodarowane w wyniku rewizji pozostają w ramach przydzielonego ogólnego limitu w dyspozycji właściwego ministra (kierownika urzędu centralnego) lub przewodniczącego prezydium wojewódzkiej rady narodowej (przewodniczącego prezydium miejskiej rady narodowej miasta wyłączonego z województwa). Określone wyżej środki powinny być przeznaczone na przyspieszenie realizacji inwestycji.

4.
Zmiany dokumentacji projektowo-kosztorysowej, powstałe w wyniku rewizji, należy przeprowadzić w ten sposób, aby nie nastąpiło opóźnienie oddania do użytku gotowych obiektów, oddziałów lub zakładów.
5.
Rewizja dokumentacji projektowo-kosztorysowej powinna być dokonywana przy udziale przedstawicieli zainteresowanych biur projektów, przedsiębiorstw wykonawczych i banków finansujących inwestycję oraz prezydium wojewódzkiej rady narodowej (miejskiej rady narodowej miasta wyłączonego z województwa), na której terenie jest lub ma być realizowana rozpatrywana inwestycja.
§  2.
1.
Obowiązek przeprowadzenia rewizji dokumentacji projektowo-kosztorysowej nie dotyczy:
1)
w zakresie inwestycji scentralizowanych:
a)
dokumentacji obiektów stanowiących część zakładu lub innego kompleksu, kontynuowanych z lat ubiegłych, których realizacja jest przewidziana do końca 1959 r.,
b)
dokumentacji zatwierdzonej po dniu 1 października 1958 r.;
2)
w zakresie inwestycji zdecentralizowanych - dokumentacji obiektów, których zakończenie realizacji jest przewidziane do dnia 30 września 1959 r.
2.
Ministrowie (kierownicy centralnych urzędów) oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych (prezydia miejskich rad narodowych miast wyłączonych z województw) mogą w uzasadnionych przypadkach zwolnić podległe jednostki od obowiązku przeprowadzenia rewizji dokumentacji projektowo-kosztorysowej niektórych inwestycji.
§  3.
Rewizję dokumentacji, o której mowa w § 1, należy zakończyć dla inwestycji scentralizowanych i zdecentralizowanych:

- I etap obejmujący inwestycje realizowane w latach 1959 i 1960 - w terminie do dnia 30 września 1959 r.,

- II etap obejmujący inwestycje przewidziane do realizacji w roku 1961 i latach następnych - w terminie do dnia 30 listopada 1959 r.

§  4.
Zobowiązuje się Ministra Finansów do ustalenia zadań banków finansujących inwestycje, a Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - zadań przedsiębiorstw wykonawczych w związku z ich uczestnictwem w akcji rewizji dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
§  5.
1.
Sprawozdania z przeprowadzonej rewizji dokumentacji projektowo-kosztorysowej powinny być przedstawione właściwym ministerstwom, centralnym urzędom i prezydiom wojewódzkich rad narodowych (miejskich rad narodowych miast wyłączonych z województw).
2.
Ministrowie (kierownicy centralnych urzędów) oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych (miejskich rad narodowych miast wyłączonych z województw) przeanalizują wyniki rewizji oraz złożą Komisji Planowania przy Radzie Ministrów sprawozdania z przeprowadzonej rewizji dokumentacji projektowo-kosztorysowej w terminie 30-dniowym od czasu zakończenia rewizji (§3), określając wielkość uzyskanych oszczędności w nakładach w złotych i w procentach - w stosunku do kosztów rozpatrywanych inwestycji z podziałem na oszczędności w robotach budowlano-montażowych oraz w maszynach i urządzeniach. W sprawozdaniach tych należy również podać opisowo uzyskane efekty w wyniku rewizji dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
3.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów złoży sprawozdanie Radzie Ministrów z całości przeprowadzonej akcji rewizji dokumentacji projektowo-kosztorysowej w terminie 30-dniowym od dnia otrzymania sprawozdań, o których mowa w ust. 2.
§  6.
Zaleca się centralnym organom spółdzielczości przeprowadzenie rewizji dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji realizowanych przez jednostki spółdzielcze według zasad ustalonych w niniejszej uchwale.
§  7.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1959.47.215

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Rewizja dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
Data aktu: 12/05/1959
Data ogłoszenia: 27/05/1959
Data wejścia w życie: 27/05/1959