Rewizja dokumentacji projektowo-kosztorysowej.

UCHWAŁA NR 174
RADY MINISTRÓW
z dnia 12 maja 1959 r.
w sprawie rewizji dokumentacji projektowo-kosztorysowej.

W celu obniżenia kosztów inwestycji, zwiększenia ich efektywności i przyspieszenia terminu oddania ich do użytku, Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Zobowiązuje się ministrów (kierowników centralnych urzędów) oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych (prezydia miejskich rad narodowych miast wyłączonych z województw), a w zakresie inwestycji imiennie określonych przez Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Komisję Planowania do przeprowadzenia rewizji dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji nowo rozpoczynanych, jak i będących w toku realizacji.
2.
Ministrowie (kierownicy centralnych urzędów) oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych (prezydia miejskich rad narodowych miast wyłączonych z województw) mogą zlecać wykonanie obowiązku określonego w ust. 1 podległym organom, zjednoczeniom oraz przedsiębiorstwom.
3.
Rewizja, o której mowa w ust. 1, powinna polegać na krytycznym przeanalizowaniu niezbędności realizacji wszystkich przewidzianych w dokumentacji obiektów i robót, prawidłowości przyjętych rozwiązań technicznych, ekonomicznych i organizacyjnych. Należy w szczególności wyeliminować przerosty w zakresie maszyn i urządzeń, kubatury i powierzchni pomieszczeń produkcyjnych i pomocniczych, rozwiązań konstrukcyjnych, architektonicznych i innych, niewłaściwie zastosowanych materiałów budowlanych, liczby zatrudnionych i związanych z tym wielkości budownictwa socjalnego. W szczególności należy przeanalizować prawidłowość harmonogramu realizacji inwestycji i oddawania do użytku poszczególnych obiektów w kierunku skrócenia czasu budowy i zsynchronizowania terminów oddawania do użytku poszczególnych obiektów współzależnych.

W rezultacie przeprowadzonej rewizji należy dążyć do uzyskania poważnego zmniejszenia zakresu inwestycji i nakładów inwestycyjnych niezbędnych do uzyskania tych samych efektów produkcyjnych i usługowych, zmniejszenia ilości maszyn i urządzeń i ograniczenia importu, zwiększenia zdolności produkcyjnych zakładów i obiektów objętych rozpatrywaną dokumentacją projektowo-kosztorysową, przyspieszenia realizacji inwestycji oraz zmniejszenia kosztów eksploatacyjnych projektowanych zakładów.

Środki wygospodarowane w wyniku rewizji pozostają w ramach przydzielonego ogólnego limitu w dyspozycji właściwego ministra (kierownika urzędu centralnego) lub przewodniczącego prezydium wojewódzkiej rady narodowej (przewodniczącego prezydium miejskiej rady narodowej miasta wyłączonego z województwa). Określone wyżej środki powinny być przeznaczone na przyspieszenie realizacji inwestycji.

4.
Zmiany dokumentacji projektowo-kosztorysowej, powstałe w wyniku rewizji, należy przeprowadzić w ten sposób, aby nie nastąpiło opóźnienie oddania do użytku gotowych obiektów, oddziałów lub zakładów.
5.
Rewizja dokumentacji projektowo-kosztorysowej powinna być dokonywana przy udziale przedstawicieli zainteresowanych biur projektów, przedsiębiorstw wykonawczych i banków finansujących inwestycję oraz prezydium wojewódzkiej rady narodowej (miejskiej rady narodowej miasta wyłączonego z województwa), na której terenie jest lub ma być realizowana rozpatrywana inwestycja.
§  2.
1.
Obowiązek przeprowadzenia rewizji dokumentacji projektowo-kosztorysowej nie dotyczy:
1)
w zakresie inwestycji scentralizowanych:
a)
dokumentacji obiektów stanowiących część zakładu lub innego kompleksu, kontynuowanych z lat ubiegłych, których realizacja jest przewidziana do końca 1959 r.,
b)
dokumentacji zatwierdzonej po dniu 1 października 1958 r.;
2)
w zakresie inwestycji zdecentralizowanych - dokumentacji obiektów, których zakończenie realizacji jest przewidziane do dnia 30 września 1959 r.
2.
Ministrowie (kierownicy centralnych urzędów) oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych (prezydia miejskich rad narodowych miast wyłączonych z województw) mogą w uzasadnionych przypadkach zwolnić podległe jednostki od obowiązku przeprowadzenia rewizji dokumentacji projektowo-kosztorysowej niektórych inwestycji.
§  3.
Rewizję dokumentacji, o której mowa w § 1, należy zakończyć dla inwestycji scentralizowanych i zdecentralizowanych:

- I etap obejmujący inwestycje realizowane w latach 1959 i 1960 - w terminie do dnia 30 września 1959 r.,

- II etap obejmujący inwestycje przewidziane do realizacji w roku 1961 i latach następnych - w terminie do dnia 30 listopada 1959 r.

§  4.
Zobowiązuje się Ministra Finansów do ustalenia zadań banków finansujących inwestycje, a Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - zadań przedsiębiorstw wykonawczych w związku z ich uczestnictwem w akcji rewizji dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
§  5.
1.
Sprawozdania z przeprowadzonej rewizji dokumentacji projektowo-kosztorysowej powinny być przedstawione właściwym ministerstwom, centralnym urzędom i prezydiom wojewódzkich rad narodowych (miejskich rad narodowych miast wyłączonych z województw).
2.
Ministrowie (kierownicy centralnych urzędów) oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych (miejskich rad narodowych miast wyłączonych z województw) przeanalizują wyniki rewizji oraz złożą Komisji Planowania przy Radzie Ministrów sprawozdania z przeprowadzonej rewizji dokumentacji projektowo-kosztorysowej w terminie 30-dniowym od czasu zakończenia rewizji (§3), określając wielkość uzyskanych oszczędności w nakładach w złotych i w procentach - w stosunku do kosztów rozpatrywanych inwestycji z podziałem na oszczędności w robotach budowlano-montażowych oraz w maszynach i urządzeniach. W sprawozdaniach tych należy również podać opisowo uzyskane efekty w wyniku rewizji dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
3.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów złoży sprawozdanie Radzie Ministrów z całości przeprowadzonej akcji rewizji dokumentacji projektowo-kosztorysowej w terminie 30-dniowym od dnia otrzymania sprawozdań, o których mowa w ust. 2.
§  6.
Zaleca się centralnym organom spółdzielczości przeprowadzenie rewizji dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji realizowanych przez jednostki spółdzielcze według zasad ustalonych w niniejszej uchwale.
§  7.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1959.47.215

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Rewizja dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
Data aktu: 12/05/1959
Data ogłoszenia: 27/05/1959
Data wejścia w życie: 27/05/1959