Narodowy Plan Gospodarczy na 1957 r.

UCHWAŁA
SEJMU
z dnia 28 kwietnia 1957 r.
o Narodowym Planie Gospodarczym na 1957 rok.

Rozdział  I.

Wyniki rozwoju gospodarki narodowej Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w 1956 r.

Dochód narodowy Polski w 1956 r. wzrósł ogółem o około 7% w porównaniu z 1955 r., a w przeliczeniu na jednego mieszkańca o około 5%.

Produkcja przemysłowa osiągnęła poziom o 9,9% wyższy niż w 1955 r., przy czym wzrost produkcji środków wytwarzania (grupa A) wyniósł 8,9%, a przedmiotów spożycia (grupa B) 11,0%.

Produkcja rolnicza wzrosła w porównaniu z 1955 r. o około 6,0%, w tym produkcja roślinna o około 5,2%, a produkcja zwierzęca o około 7,4%.

Zarówno produkcja przemysłowa, jak i rolnicza osiągnęła poziom wyższy, niż zakładano w planie na 1956 r. Przekroczenie planu wartości produkcji globalnej w przemyśle wyniosło 2,7%, a w rolnictwie około 1,0%.

Nakłady inwestycyjne w całej gospodarce narodowej kształtowały się w zasadzie na poziomie nakładów z 1955 r., przy czym inwestycje w gospodarce uspołecznionej nie osiągnęły planowanego poziomu (92,0% planu). Niewykonanie to było częściowo wynikiem braków w zaopatrzeniu budownictwa w materiały budowlane oraz trudnych warunków atmosferycznych w zimie 1955/1956, a częściowo zostało spowodowane ogólnym osłabieniem dyscypliny w budownictwie.

Przeciętne zatrudnienie w gospodarce uspołecznionej wzrosło o 279 tysięcy osób w porównaniu z 1955 r., w tym w przemyśle o 119 tysięcy.

Zamierzenia w zakresie poprawy płac realnych ludności w 1956 r. zostały zrealizowane w szerszym zakresie, niż zakładano pierwotnie na rok 1956. Kwota przyznanych podwyżek płac, rent i emerytur ludności osiągnęła w 1956 r. około 5 mld zł. W przeliczeniu na cały rok wynosi to około 10,2 mld zł, co oznacza dwukrotne przekroczenie ustaleń przyjętych w programie finansowym na 1956 r. Dochody pieniężne ludności rolniczej ze sprzedaży produktów rolnych osiągnęły poziom o około 5 mld zł wyższy, niż zakładano pierwotnie na 1956 r., i o około 7,5 mld wyższy niż w 1955 r., w tym ze sprzedaży Państwu o około 7 mld zł.

W przeliczeniu na jednego zatrudnionego płace realne wzrosły średnio rocznie w 1956 r. o około 12%. Wzrost ten był znacznie wyższy, jeśli porównać kształtowanie się realnych płac w II półroczu, a zwłaszcza w IV kwartale 1956 r., z analogicznym okresem 1955 r. Dochody realne chłopów wzrosty ogółem o około 16% w porównaniu z 1955 r.

Przekroczenie planowanych założeń w zakresie wzrostu dochodów ludności zostało umożliwione dzięki przekroczeniu planu produkcji przemysłowej, zwłaszcza w zakresie produkcji artykułów konsumpcyjnych, uzyskaniu poważnych ponadplanowych nadwyżek w skupie żywca oraz ponadplanowemu importowi artykułów konsumpcyjnych.

W rezultacie powstały w ciągu roku dodatkowe możliwości wzrostu masy towarowej. Plan obrotu towarowego został przekroczony o około 7%, a obroty liczone w cenach stałych osiągnęły poziom o około 15% wyższy niż w 1955 r., natomiast obroty detalu organizacji handlowych i zakładów gastronomicznych w IV kwartale 1956 r. wzrosły o około 22% w porównaniu z IV kwartałem 1955 r.

Równocześnie jednak występowały w gospodarce narodowej poważne trudności, wynikające zwłaszcza z niewykonania planu wydobycia węgla kamiennego i związanej z tym konieczności zmniejszenia eksportu oraz ograniczenia zużycia węgla w przemyśle, z nienadążania bazy energetycznej za potrzebami przemysłu, z niedostatecznego wzrostu produkcji materiałów budowlanych, jak również z bardzo szybkiego, częściowo żywiołowego wzrostu płac w II półroczu, stwarzającego zagrożenie dla równowagi rynkowej.

Obroty handlu zagranicznego w 1956 r. osiągnęły poziom o około 2,0% wyższy niż w 1955 r. W realizacji planu obrotów towarowych z zagranicą występowały w 1956 r. poważne trudności płatnicze wynikające głównie ze zmniejszenia eksportu węgla, koksu i cukru. Ponadto wystąpiły trudności związane z opóźnieniami w dostawach niektórych podstawowych dla gospodarki narodowej surowców (ruda żelaza, ropa naftowa) wynikłymi na skutek ostatnich wydarzeń międzynarodowych.

Rozdział  II.

Podstawowe zadania planu na 1957 r.

1.
Podstawowym zadaniem gospodarczym na 1957 r. jest mobilizacja rezerw gospodarki narodowej dla zapewnienia równowagi pomiędzy szybko rosnącymi dochodami ludności w rezultacie przeprowadzonych w 1956 r. regulacji płac oraz założonych w planie na 1957 r. zamierzeń co do dalszego podniesienia realnych dochodów ludności a masą towarów na rynku.

W tym celu niezbędne jest zapewnienie odpowiednich zmian w podziale dochodu narodowego, a w szczególności utrzymanie nakładów inwestycyjnych ze środków państwowych na poziomie nakładów zrealizowanych w 1956 r. Ponadto należy zapewnić odpowiednie proporcje w rozwoju produkcji oraz inwestycji w gospodarce narodowej, a w szczególności w przemyśle przez szybszy wzrost produkcji przedmiotów spożycia niż środków wytwarzania, w rolnictwie w drodze wzrostu produkcji rolnej i udziału w niej produkcji towarowej, jak również przestrzegania dyscypliny dostaw oraz w inwestycjach przez zwiększenie nakładów na te gałęzie gospodarki, od których bezpośrednio zależy osiągnięcie założonego w planie wzrostu stopy życiowej ludności, oraz przez stworzenie warunków do wydatnego wzrostu inwestycji ze środków własnych w gospodarce nie uspołecznionej.

Dla zapewnienia założonego w planie podniesienia dochodów realnych ludności oraz stworzenia dalszych w tym zakresie możliwości konieczne jest maksymalne zwiększenie produkcji i usług przeznaczonych na zaopatrzenie rynku oraz uruchomienie wszelkich istniejących w tym zakresie rezerw w produkcji zarówno państwowego przemysłu kluczowego, jak i terenowego oraz spółdzielczości pracy. Należy również stworzyć warunki do aktywizacji rzemiosła. Równocześnie powinien być zapewniony wzrost aktywności handlu w uruchamianiu rezerw towarowych oraz wykorzystaniu zdecentralizowanych źródeł zaopatrzenia rynku.

2.
Ważnym zadaniem gospodarczym na 1957 r. jest równocześnie zapewnienie bardziej harmonijnego rozwoju gospodarki narodowej oraz przezwyciężenie lub złagodzenie dysproporcji powstałych w latach ubiegłych.

W tym celu należy między innymi zapewnić zwiększenie pomocy na cele produkcyjne i inwestycyjne dla rolnictwa przez wzrost zaopatrzenia w materiały budowlane, poważne zwiększenie dostaw maszyn i narzędzi rolniczych dla indywidualnych gospodarstw i zrzeszeń chłopskich, a zwłaszcza rozpoczęcie na szerszą skalę sprzedaży tym gospodarstwom traktorów i maszyn towarzyszących oraz niektórych innych typów maszyn sprzedawanych dotychczas wyłącznie gospodarstwom uspołecznionym, przez dopilnowanie pełnego wykonania planu zaopatrzenia w nawozy sztuczne, przez wydatny wzrost melioracji i elektryfikacji rolnictwa oraz przez zwiększenie kredytów na inwestycje w gospodarce chłopskiej.

W przemyśle należy zapewnić wzrost nakładów inwestycyjnych w gałęziach wydobywczych, dostarczających głównych surowców i paliw, a zwłaszcza w przemyśle węglowym i energetyce, jak również w przemyśle materiałów budowlanych przy równoczesnym stworzeniu warunków do wykorzystania miejscowych rezerw dla produkcji materiałów budowlanych zarówno tradycyjnych, jak i zastępczych. W inwestycjach i budownictwie należy skoncentrować wysiłki na zapewnieniu pełnej realizacji planu inwestycyjnego, zwłaszcza w przemyśle i rolnictwie, oraz zapewnić wykonanie znacznie zwiększonego w 1957 r. programu uspołecznionego budownictwa mieszkaniowego, jak również indywidualnego, zwłaszcza przez popieranie i rozwój budownictwa z kredytów państwowych i własnych środków ludności.

3.
Dalszym ważnym zadaniem gospodarczym na 1959 r. jest zapewnienie zrównoważenia bilansu płatniczego.

Wobec konieczności zmniejszenia eksportu węgla związanego ze zmniejszeniem ilości dni pracy w górnictwie i poprawą zaopatrzenia kraju należy zapewnić pełne wykonanie ustalonych zadań eksportowych oraz dążyć do maksymalnego wygospodarowania w ciągu roku dodatkowej masy towarów na eksport, zwłaszcza maszyn i urządzeń przemysłowych oraz węgla, przy równoczesnym nie przekroczeniu planowanego importu, w szczególności w zakresie importu urządzeń inwestycyjnych. Jednocześnie należy maksymalnie wykorzystać w ciągu roku wszelkie inne możliwości poprawy bilansu płatniczego.

4.
Przyjęte w planie na 1957 r. zwolnienie tempa rozwoju gospodarki narodowej przez ustalenie niższych niż w latach ubiegłych wskaźników wzrostu produkcji przemysłowej, rolniczej oraz wskaźników wydajności pracy należy wykorzystać do zapewnienia bardziej rytmicznego wykonania planu i podniesienia efektywności gospodarki, do ułatwienia walki z marnotrawstwem, do powiększenia zapasów surowców, do podniesienia dyscypliny pracy i przestrzegania dnia roboczego - wykorzystując jednocześnie istniejące w tych warunkach możliwości przekroczenia ustalonych zadań planowych.

W 1957 r. należy również ugruntować i realizować zapoczątkowane w 1956 r. zmiany w systemie zarządzania i planowania w celu usprawnienia systemu funkcjonowania gospodarki narodowej, zarówno jako całości, jak i poszczególnych przedsiębiorstw i organizacji gospodarczych przy wykorzystaniu i jak najszerszym udziale rad robotniczych oraz samorządu rolniczego.

Równocześnie należy stwierdzić, że istnieją realne możliwości i warunki do rozwinięcia przy udziale szerokiej inicjatywy mas pracujących, w której istotną rolę powinny odegrać rady robotnicze, kampanii zmierzającej do znacznego przekroczenia zadań produkcyjnych ustalonych w planie 1957 r., co jest niezbędne do wzrostu stopy życiowej, a zwłaszcza do wygospodarowania środków na fundusz zakładowy oraz dodatkowych środków o charakterze ogólnopaństwowym na podniesienie stopy życiowej zarówno w 1957, jak i w 1958 r.

Rozwój życia gospodarczego Polski Ludowej - oparty na zasadach demokracji socjalistycznej - powinien znacznie skuteczniej przyczynić się do zlikwidowania dotychczasowych niedociągnięć i trudności gospodarczych oraz do wykorzystania wszystkich rezerw tkwiących w naszej gospodarce, a tym samym spowodować pomyślne wykonanie podstawowych zadań stojących przed gospodarką narodową.

Zmiany w modelu gospodarczym Polski Ludowej uwzględniające w jak najszerszym zakresie zasady decentralizacji powinny być przeprowadzone przy równoczesnym utrzymaniu zasady planowania centralnego.

Centralne planowanie, którego zakres ogranicza się do niezbędnych wskaźników, konieczne jest w naszych warunkach do zapewnienia koordynacji rozwoju całości gospodarki narodowej, kształtowania głównych kierunków rozwoju gospodarczego oraz wytyczenia prawidłowych proporcji gospodarczych i podziału dochodu narodowego. W tym zakresie zadania planowe obowiązują wszystkie resorty i prezydia wojewódzkich rad narodowych oraz podległe im jednostki i przedsiębiorstwa.

W szczególności podkreśla się konieczność przestrzegania i pełnego wykonania zadań w zakresie wskaźników, które są zastrzeżone dla centralnego planowania w odpowiednich uchwałach Rady Ministrów.

Rozdział  III.

Dochód narodowy.

5.
Dochód narodowy Polski wzrośnie w 1957 r. o około 4,3% w porównaniu z 1956 r. i osiągnie około 265 mld zł, co przy uwzględnieniu przewidywanego wzrostu ludności oznaczać będzie wzrost o 2,3% w przeliczeniu na jednego mieszkańca kraju.

W związku z koniecznością założenia w planie nadwyżki importu nad eksportem dla zrównoważenia dochodów ludności z masą towarową przeznaczoną na rynek wzrost dochodu narodowego do podziału będzie wyższy. Dochód narodowy do podziału osiągnie około 275 mld zł, tj. wzrośnie o około 7,9% w porównaniu z 1956 r.

W celu zwiększenia spożycia indywidualnego odpowiednio do rozmiarów związanych ze wzrastającymi dochodami ludności powinny nastąpić istotne zmiany w proporcjach podziału dochodu narodowego.

Udział akumulacji w dochodzie narodowym powinien być mniejszy niż w 1956 r. i powinien kształtować się na poziomie 18,7% dochodu narodowego, wobec 20,5% w 1956 r. Udział inwestycji netto w dochodzie narodowym powinien wynieść 14,6%.

Spożycie zbiorowe kształtować się powinno w 1957 r. na poziomie niższym o 3% niż w 1956 r. ze względu na zmniejszenie wydatków związanych z utrzymaniem wojska przy równoczesnym zwiększeniu wydatków na służbę zdrowia i oświatę.

Rozdział  IV.

Produkcja przemysłowa.

6.
W 1957 r. konieczne jest zapewnienie dalszego rozwoju przemysłu socjalistycznego z uwzględnieniem szybszego wzrostu produkcji przedmiotów spożycia.
7.
Wartość produkcji globalnej przemysłu socjalistycznego w cenach porównywalnych powinna wynieść 271,5 mld zł, tj. wzrosnąć o 4,0% w porównaniu z 1956 r., w tym produkcja środków wytwarzania (grupa A) powinna wzrosnąć o 3,8%, a produkcja przedmiotów spożycia (grupa B) o 4,1%.
8.
Wartość produkcji towarowej przemysłu socjalistycznego w cenach zbytu powinna wynieść 302,7 mld zł, tj. wzrosnąć o 5,2% w porównaniu z 1956 r.
9.
Produkcja głównych wyrobów przemysłowych powinna osiągnąć następujący poziom: *
Plan 1957 r. w %% w porównaniu z 1956 r.
Wytwarzanie energii elektrycznej i cieplnej
Energia elektryczna w mil. kWh 21.350,0 109,5
Przemyśl paliw i koksochemiczny
Węgiel kamienny w tys. tonn 93.000,0 97,7
Węgiel gazowy i koksowy w tys. tonn 14.979,0 97,2
Węgiel brunatny w tys. tona 6.460,0 104,5
Ropa naftowa w tys. tonn 175,0 95,3
Gaz ziemny w mil. m3 410,0 94,3
Koks (mokry) w tys. tonn 10.728,0 102,3
Przeróbka ropy naftowej (bez regeneracji) w tys. tonn 760,0 105,1
Hutnictwo żelaza i metali nieżelaznych
Surówka żelaza (w przeliczeniu na martenowską) w tys. tonn
3.740,0 106,7
Stal surowa w tys. tonn 5,370,0 107,1
Wyroby walcowane gotowe w tys. tonn 3.533,5 106,8
Blachy ogółem w tys. tonn 1.066,5 133,6
w tym: blachy cienkie poniżej 4,76 mm w tys. tonn 354,4 136,8
Rury stalowe w tys. tonn 291,6 104,4
Rudy cynkowo-ołowiane w tys. tonn 2.146,0 97,1
Rudy miedzi w tys. tonn 1.281,0 106,0
Aluminium hutnicze w tys. tonn 18,3 83,9
Cynk w tys. tonn 150,5 98,2
Miedź elektrolityczna w tys. tonn 21,1 103,9
Ołów rafinowany w tys. tonn 34,0 96,6
Przemyśl budowy maszyn i metalowy
Kotły wodnorurkowe (poza okrętowymi) t/h 1.360,0 73,7
Turbiny parowe w MW 61,0 152,5
Maszyny wirujące w tys. sztuk 372,0 142,4
Kable silnoprądowe w km 15.500,0 121,0
Obrabiarki do obróbki wiórowej metali (bez branżowych) w sztukach 12.450 102,3
Maszyny i urządzenia górnicze w mil. zł według cen porównywalnych 1.387,5 123,5
Maszyny i urządzenia dla przemysłu mineralnego i ceramicznego w tonnach 12.915,0 146,4
Maszyny i urządzenia dla przemysłu chemicznego i gumowego w tonnach. 27.870,0 123,1
Maszyny i urządzenia budowlane i drogowe w tonnach 41.886,4 126,9
Maszyny i narzędzia rolnicze w mil. zł według cen porównywalnych 1.339,5 115,4
Traktory w sztukach 6,600 77,5
Parowozy (bez wąskotorowych) w sztukach 209 75,2
Lokomotywy elektryczne kopalniane w sztukach 260 126,8
Wagony osobowe (bez wąskotorowych) w sztukach 605 117,2
Wagony towarowe (bez wąskotorowych) w sztukach 12.677 102,7
Samochody osobowe i pochodne w sztukach 11.000 180,2
Samochody ciężarowe i pochodne w sztukach 11.000 85,5
Autobusy w sztukach 820 127,5
Statki pełnomorskie (od 100 DWT) w tys. DWT 145,1 121,1
Łożyska toczne w tys, sztuk 6.182,4 133,6
Motocykle i skutery w sztukach 62.000 136,4
Rowery (bez dziecięcych) w tys. sztuk 200,0 108,2
Odbiorniki telewizyjne w sztukach 16.000 717,8
Odbiorniki radiowe lampowe w tys. sztuk 600,0 120,6
Przemysł chemiczny
Kwas siarkowy w przeliczeniu na 100% w tys. tonn 509,8 105,9
Soda kalcynowana 98% (na zbyt) w tys. tonn 269,0 125,3
Soda kaustyczna 96% (soda żrąca) w tys. tonn 136,6 111,9
Nawozy azotowe w przeliczeniu na N2 w tys. tonn 202,0 115,3
Nawozy fosforowe w przeliczeniu na P2O5 w tys. tonn 136,2 110,3
Superfosfat granulowany w tys. tonn 190,0 127,4
Chlor gazowy w tys. tonn 29,5 151,3
Środki ochrony roślin na zbyt w mil. zł według cen porównywalnych 124,2 103,9
Kwasy -tłuszczowe destylowane w tonnach 3.000,0 -
Przędza sztucznego jedwabiu w tys. tonn 16,5 101,2
Włókno cięte ogółem w tys. tonn 40,0 102,6
Steelon w tonnach 1.372,0 172,6
Polichlorek winylu w tonnach 1.000,0 -
Wyroby z polichlorku winylu w tonnach 9.650,0 169,6
Wyroby farmaceutyczne ogółem w mil. według cen porównywalnych 1.181,4 117,2
Przemysł gumowy
Wyroby gumowe w tys. tonn 98,0 118,2
Ogumienie trakcyjne (opony, dętki) w tys. tonn 36,8 155,3
Opony motocyklowe w tys. sztuk 150,2 155,2
Opony samochodowe osobowe w tys. szti 221,0 165,2
Opony samochodowe ciężarowe w tys. sztuk 565,8 136,1
Przemysł materiałów budowlanych
Cement w tys. tonn 4.403,0 109,1
Wapno palone w bryłach w tys. tonn 1.162,5 112,8
Wapno nawozowe w tys. tonn 485,0 120,4
Cegła łącznie z klinkierową i półklin- kierową w mil. sztuk 2.765,5 108,5
Cegła wapienno-piaskowa w mil, sztuk 178,9 110,7
Dachówka palona w mil. sztuk 97,5 101,5
Przemyśl szklarski i porcelanowo-lajansowy
Szkło okienne w przeliczeniu na 2 mm w mil. m2 19,7 106,5
Kamionka kanalizacyjna w tonnach 36.100,0 104,7
Fajans sanitarhy w tonnach 5.300,0 125,0
Przemyśl drzewny
Tarcica w tys, m3 6.003,7 101,6
Okłeiny w tys. m8 17.100,0 99,6
w tys. m3 13,8 103,0
Meble ogółem w mil. zł według cen zbytu 1.675.2 107,0
Płyty pilśniowe w tys. m2 15.800,0 109,7
w tys. tonn 64,1 116,3
Zapałki w tys. skrzyń 335,0 101,5
Przemyśl celulozowo-papierniczy
Celuloza w tyś. tonn 229,0 103,0
Papier w tys. tonn 402,2 101,3
Przemyśl włókienniczy (łącznie z dziewiarskim)
Tkaniny bawełniane wykończone (bez tkanin kordowych i transporterowych 1)
w tys. m2 494.889,0 101,3
w tys. mb. 562.987,0 101,8
Tkaniny wełniane (wykończone)
w tys. m3 109.232,0 104,4
w tys. mb. 78.550,0 105,6
Tkaniny jedwabne (wykończone)
w tys. m2 75.254,0 104,0
w tys. mb, 83.580,0 103,5
Tkaniny lniano-pakulane (wykończone)
w tys. m2 57.974,0 112,4
w tys. mb. 72.880,0 115,6
Wyroby dziewiarskie w mil. zł według cen porównywalnych 1.520,7 105,5
Wyroby pończosznicze w mil. zł według cen porównywalnych 9

848,3

114,2
Przemyśl skórzany, obuwniczy i lutrzarski
Obuwie wszelkiego rodzaju (łącznie z obuwiem gumowym) w tys. par 60.416,0 111,4
w tym: obuwie skórzane w tys. par 24.248,0 107,7
obuwie gumowe w tys. par 21.416,0 106,6
Przemyśl tłuszczowy i mydlarsko-kosmetyczny
Mydło do prania w kawałkach w tys. tonn 57,0 105,7
Proszek do prania w tys. tonn 67,0 105,0
Przemysł spożywczy
Mięso z uboju w tys. tonn 782,6 101,8
Konserwy mięsne w wadze netto w tys. tonn 32,4 104,5
Ryby morskie (połowy) w tys. tonn 118,2 113,9
Masło śmietankowe w tys. tonn 66,7 107,1
Tłuszcze i oleje jadalne w tonnach 54.500,0 98,7
Mąka ogółem w tys. tonn 2.154,2 110,4
Pieczywo zwykłe w tys. tonn 2.123,5 104,7
Cukier z kampanii buraczanej w przeliczeniu na cukier biały w tys. tonn 1.000,0 128,9
Wyroby czekoladowe w tonnach 12.795,0 114,1
Piwo w tys. hl 5.164,0 99,6
Wódki czyste, gatunkowe i spirytus butelkowany w przeliczeniu na 100° w tys. 1 100° 62.350,0 97,0
Wina i miody w tys. 1 59.300,0 107,8
Papierosy w mil. sztuk 44.000,0 106,6
______

*) Niektóre wyroby nie obejmują całej produkcji uspołecznionej, lecz tylko planowaną centralnie, W związku z tym wskaźniki wzrostu produkcji mogą się różnić od wskaźników, jakie wyniknęłyby przy przyjęciu danych dla 1956 r. podanych przez Główny Urząd Statystyczny, który w swoich publikacjach obejmuje całą produkcją uspołecznioną.

10.
W przemyśle węglowym należy zapewnić wzrost przeciętnego dziennego wydobycia w dni powszednie o 2,9% w porównaniu z 1956 r., zlikwidować obowiązkową pracę w niedziele i święta, dopuszczając jednocześnie dobrowolną pracę w ciągu 12 niedziel, oraz zapewnić wzrost wydajności pracy na pracowniko-dniówkę o 1,2% w porównaniu z 1956 r. Należy osiągnąć wzrost wskaźnika urabiania wrębem do 37,5% ogólnego wydobycia w 1957 r. wobec 36,5% w 1956 r., a wskaźnik mechanicznego ładowania z 17,5% w 1956 r. do 19% w 1957 r.

W 1957 r. powinno nastąpić przyspieszenie prac w zakresie budownictwa węglowego.

Równocześnie w związku z trudną sytuacją węglową należy maksymalnie zwiększyć udział paliw zastępczych w ogólnym zużyciu, a zwłaszcza zwiększyć wydatnie produkcję i zużycie torfu dla celów opałowych.

11.
W celu złagodzenia dysproporcji polegającej na nienadążaniu bazy energetycznej w stosunku do potrzeb przemysłu należy zapewnić szybszy wzrost produkcji energii elektrycznej w porównaniu ze wzrostem produkcji przemysłowej jako całości.

Przy przyjętym w planie wzroście produkcji przemysłowej o 4,0% wzrost produkcji energii elektrycznej wyniesie 9,5%.

W 1957 r. powinna nastąpić poprawa eksploatacji elektrowni, a zwłaszcza zmniejszenie awaryjnych przerw w dostawach energii i zwiększenie współczynnika wykorzystania mocy zainstalowanej. Jednostkowe zużycie węgla kamiennego umownego (1 t = 7000 kcal) na produkcję energii elektrycznej w elektrowniach zawodowych powinno obniżyć się z 554 g/kWh do 538 g/kWh w 1957 r., tj. o 3,0%.

Należy prowadzić dalsze prace nad mechanizacją i automatyzacją elektrowni. Przewiduje się objęcie automatyzacją procesów spalania - 49,4% ogólnej ilości wyprodukowanej pary, mechanicznym rozładunkiem 93,4% ogólnej ilości przeładowywanego węgla, mechanizacją odpopielania kotłów 70% ogólnej ilości popiołu.

12.
W hutnictwie żelaza nastąpi w 1957 r. wzrost ilości produkowanej na jednego mieszkańca stali z 181 kg w 1956 r. do 191 kg w 1957 r. Przewiduje się, że wzrost produkcji huty im. Lenina wyniesie około 34%. Należy osiągnąć poprawę asortymentu produkcji wyrobów walcowanych przez szybki wzrost produkcji blach cienkich. Dla uporządkowania pracy wielkich pieców i stalowni należy zwrócić uwagę na zwiększenie zapasów rud żelaza oraz usprawnienie zaopatrzenia hutnictwa w kamień wapienny. W celu osiągnięcia oszczędności w zużyciu stali należy rozszerzyć program walcowania profili w tolerancjach minusowych i profilach oszczędnościowych. Przewiduje się zmniejszenie wskaźników zużycia koksu na tonę surówki oraz intensyfikację procesów stalowniczych. Należy znacznie rozszerzyć produkcję spieków o większej zasadowości.
13.
Należy zapewnić szybszy od średniego tempa wzrostu produkcji przemysłu wzrost produkcji przemysłu maszynowego, zwłaszcza w zakresie produkcji maszyn przeznaczonych na zaopatrzenie rynku i eksportu. Produkcja przemysłu maszynowego wzrośnie ogółem o 6,3% w porównaniu z 1956 r. Produkcja przemysłu maszynowego przeznaczona na zaopatrzenie rynku wzrośnie o 52% w porównaniu z 1956 r. Poważnie wzrośnie zwłaszcza produkcja maszyn rolniczych, samochodów przeznaczonych na rynek, motocykli oraz odbiorników radiowych i telewizyjnych.

Przewidziany w planie znaczny wzrost produkcji przemysłu maszynowego na cele rynkowe opiera się w znacznym stopniu na wykorzystaniu wolnych zdolności produkcyjnych w przedsiębiorstwach przemysłu obronnego.

Przewiduje się opanowanie przez przemysł maszynowy seryjnej produkcji szeregu nowych maszyn, jak np. wielu typów obrabiarek, silników wysokoprężnych, nowych typów lokomotyw elektrycznych i spalinowych, samochodów małolitrażowych i skuterów.

W produkcji maszyn rolniczych należy zwrócić uwagę na opanowanie produkcji nowoczesnych typów maszyn dla indywidualnych.

14.
W 1957 r. zakłada się szczególnie szybkie tempo produkcji przemysłu chemicznego w porównaniu z przeciętnym tempem wzrostu produkcji przemysłowej. Wzrost produkcji przemysłu chemicznego wyniesie 12,3%. Zakłada się znaczniejszy wzrost produkcji nawozów azotowych, deficytowego chloru, sody kalcynowanej i kaustycznej, antybiotyków, steelonu oraz wyrobów z tworzyw sztucznych. Uruchomiona zostanie ponadto produkcja polichlorku winylu. W zakresie usprawnienia gospodarki materiałowej przewiduje się w przemyśle chemicznym poważne zmniejszenie jednostkowego zużycia węgla, zwłaszcza na produkcję karbidu, amoniaku i sody kalcynowanej.
15.
W 1957 r. powinien być osiągnięty szybszy niż w latach ubiegłych przyrost produkcji głównych materiałów budowlanych. Ze względu na niedostateczny przyrost produkcji tych materiałów w przemyśle kluczowym w stosunku do potrzeb budownictwa zakłada się szeroką aktywizację w tym zakresie rezerw w przemyśle terenowym.

Przewiduje się uruchomienie znacznej liczby nieczynnych cegielni zarówno w przemyśle spółdzielczym, jak i terenowym oraz rozszerzenie ubocznej produkcji materiałów budowlanych w przedsiębiorstwach różnych gałęzi przemysłu. Należy osiągnąć w 1957 r. dostosowanie asortymentu produkowanych w przemyśle kluczowym wyrobów przemysłu materiałów budowlanych do potrzeb rynku. Przewiduje się zmniejszenie jednostkowych wskaźników zużycia węgla i energii elektrycznej w przemyśle materiałów budowlanych, zwłaszcza w przemyśle cementowym.

16.
W przemyśle lekkim i spożywczym zakłada się rozszerzenie asortymentu i dostosowanie go do potrzeb rynku.

Rozszerzona zostanie produkcja odzieży dla dzieci, obuwia gumowego oraz tekstylnego.

W przemyśle włókienniczym zakłada się zwiększenia udziału krosien automatycznych do 8,7% ogólnej liczby krosien.

17.
W państwowym przemyśle drobnym i spółdzielczości pracy zakłada się zmianę struktury produkcji polegającej w szczególności na zwiększeniu produkcji artykułów rynkowych kosztem ograniczenia produkcji artykułów zaopatrzeniowo-inwestycyjnych. Zakłada się wzrost towarów pochodzących z terenowego przemysłu państwowego o około 17%, a z przemysłu spółdzielczego o około 8%.

W przemyśle drobnym zakłada się dalszą aktywizację terenów słabiej zagospodarowanych, w szczególności na Ziemiach Zachodnich, oraz małych miast i miasteczek, gdzie występują lokalne nadwyżki siły roboczej.

18.
Przewiduje się uruchomienie, w rezultacie realizacji państwowego planu inwestycyjnego, następujących ważniejszych obiektów w przemyśle: dalszych obiektów w hucie im. Lenina, w tym walcowni blach cienkich, w energetyce nowych turbozespołów o łącznej mocy 800 MW i kotłów o łącznej wydajności około 4500 ton pary na godzinę, w tym w energetyce zawodowej 600 MW i kotłów o łącznej wydajności 3600 ton pary na godzinę, w przemyśle chemicznym pierwszego ciągu elektrolizy soli kamiennej w zakładach "Rokita" (chlor i soda kaustyczna), pierwszego ciągu azotu II w Kędzierzyńskich Zakładach Azotowych, pierwszego etapu produkcji sody kalcynowanej w Janikowskich Zakładach Sodowych oraz wytwórni polichlorku winylu w zakładach w Oświęcimiu, w przemyśle materiałów budowlanych klinkierni Wiek II o zdolności produkcyjnej 650 tys. ton (rocznie) oraz zakładów przemiału cementu na Żeraniu.
19.
Zakłada się, że w związku ze stworzeniem warunków do rozwoju rzemiosła, a mianowicie rozszerzeniem akcji kredytowania przez Państwo indywidualnych zakładów rzemieślniczych, zwiększeniem dostaw surowców i materiałów dla rzemiosła, założeniem importu maszyn i urządzeń dostosowanych do potrzeb rzemiosła, jak również w związku ze stworzeniem rzemiosłu odpowiednich bodźców ekonomicznych, wzrost produkcji i usług rzemiosła w 1957 r. powinien wynieść minimum 30-40% w porównaniu z 1956 r. Działalność indywidualnych rzemieślników powinna być skierowana na zwiększenie usług dla ludności, zwiększenie produkcji artykułów rynkowych oraz na zwiększenie produkcji wyrobów eksportowych.

Rady narodowe powinny udzielać wszechstronnej pomocy dla nowopowstających zakładów rzemieślniczych i aktywizacji rzemiosła, zwłaszcza obsługującego ludność rolniczą.

20.
Zatrudnienie w przemyśle wzrośnie ogółem o 94,5 tys. osób, tj. o 3,4%, i osiągnie 2907,8 tys. osób. Z przyrostu zatrudnienia przypada na resort górnictwa 12,4 tys. osób.

Rozdział  V.

Rolnictwo i skup.

21.
Przewiduje się, że wartość produkcji globalnej w cenach porównywalnych osiągnie 117,6 mld zł, tj. wzrośnie o 3,4% w porównaniu z 1956 r., w tym produkcja roślinna osiągnie poziom wyższy niż w 1956 r. o 3,5%, a produkcja zwierzęca o 3,3%.
22.
Przewiduje się, że wartość produkcji towarowej osiągnie 44,3 mld zł, tj. wzrośnie o 6,8% w porównaniu z 1956 r., w tym produkcja roślinna o 12,1%, a zwierzęca o 3,6%.
23.
Przewiduje się, że plony podstawowych ziemiopłodów kształtować się będą na następującym poziomie (q/ha):
Plan 1957 r. W %% w porównaniu z 1956 r.
4 zboża 14,0 101,4
buraki cukrowe 199 109,9
oleiste 8,5 130,8
Ziemniaki 135 96,4
24.
Przewiduje się, że zbiory podstawowych produktów roślinnych kształtować się będą następująco w tys. ton:
Plan 1957 r. W %% w porównaniu z 1956 r.
uprawy zbożowe 13.050 102,7
buraki cukrowe 7.760 117,6
uprawy oleiste 155 147,6
ziemniaki 36.800 96,5
25.
Przewiduje się, że pogłowie zwierząt gospodarskich według stanu na 30 czerwca kształtować się będzie następująco w tys. sztuk:
Plan 1957 r. W %% w porównaniu z 1956 r.
bydło 8.685 104,0
w tym:
krowy 5.750 102,7
trzoda chlewna 11.960 103,5
owce 4.405 104,5
26.
Przewiduje się, że produkcja zwierzęca kształtować się będzie następująco:
Plan 1957 r. W %% w porównaniu z 1956 r.
produkcja żywca tys. tonn 1.895 102,7
w tym:
żywca wołowego tys. tonn 368 98,1
żywca cielęcego tys. tonn 112 104,7
żywca wieprzowego tys. tonn 1.366 103,7
produkcja mleka mil. 1 10.530 105,5
produkcja wełny tonn 10.250 104,4
27.
Zaopatrzenie w nawozy sztuczne ogółem pod zbiory 1957 r. powinno wzrosnąć w przeliczeniu na czysty składnik z 38 kg w 1956 r. na 1 hektar zasiewów do 41 kg w 1957 r.

W tym celu dostawy nawozów sztucznych pod zbiory 1957 r. powinny osiągnąć następujący poziom(w tys. ton czystego składnika):

Plan 1957 r. W %% w porównaniu z 1956 r.
A. Ogółem (N + P205 + K20) 632,5 107,6
a) nawozy azotowe (N) 194,8 119,2
b) nawozy fosforowe (P205) 158,2 105,1
z tego granulowane 30,5 118.7
c) nawozy potasowe (K20) 279,5 102,1
B. Ogółem wapno nawozowe 342,7 110,6

Dostawy nawozów sztucznych dla państwowych gospodarstw rolnych powinny być utrzymane na poziomie faktycznych dostaw z 1956 r. i kształtować się następująco:

Plan 1957 r. W %% w porównaniu z 1956 r.
a) nawozy azotowe (N) 31,5 100,6
b) nawozy fosforowe (P2O5) 29,0 100,3
c) nawozy potasowe (K2O) 62,0 100,0
d) wapno nawozowe 141,1 110,2

Przy utrzymaniu dostaw nawozów sztucznych dla państwowych gospodarstw rolnych na poziomie dostaw z 1956 r. dostawy nawozów sztucznych dla gospodarstw chłopskich wzrosną ogółem o 10% i osiągną 491,4 tys. ton czystego składnika.

28.
Zaopatrzenie rolnictwa w traktory i maszyny rolnicze powinno kształtować się następująco w sztukach:
Plan 1957 r. W %% w porównaniu z 1956 r.
A. Zaopatrzenie w traktory i pozo
stałą mechaniczną silą pociągową
1. Traktory
a) różnych typów 4.448 65,8
b) przeliczeniowe (15 KM) 5.800 63,4
2. Przyczepy 4-kołowe 10.400 285,7
3. Silniki spalinowe 6.446 204,6
4. Silniki elektryczne 13.170 240,7
B. Zaopatrzenie w maszyny rolnicze
1. Siewniki zbożowe traktorowe 300 30,0
2. Siewniki zbożowe konne w przliczeniu na 1,5-motrowe 24,800 112,7
3. Sadzarki do ziemniaków w przeliczeniu na 2-rzędowe 700 22,6
4. Kosiarki traktorowe 2.200 88,0
5. Kosiarki konne 18.000 268,7
6. Żniwiarki 12.000 200,0
7. Snopowiązałki traktorowe 9.000 138,5
8. Kombajny zbożowe 400 35,2
9. Młocarnie silnikowe czyszczące w tym: 0 wydajności powyżej 2.000 196,1
15 q/godz. 750 340,9
10. Czyszczalnie 1.200 126,3
11. Kopaczki do ziemniaków traktorowe 1.500 50,0
12. Sieczkarnie silnikowe 2.200 115,8
13. Opryskiwacze ciężkie 1.800 90,0
14. Opylacze ciężkie 1.800 85,7
15. Młocarnie kieratowe 28.000 549,0
16. Wialnie 28.000 140,0
17. Kopaczki do ziemniaków konne 29.000 131,8
18. Parniki 59.000 150,6
19. Sieczkarnie kieratowe 47.500 168,4
20. Kieraty 39.200 194,1
21. Opryskiwacze taczkowe (sadownicze) 4.400 110,0

W 1957 r. wprowadzi się do sprzedaży rynkowej około 3 tys. sztuk traktorów i maszyn towarzyszących dla spółdzielni produkcyjnych, spółek maszynowych, kółek rolniczych oraz indywidualnych gospodarstw chłopskich. Ogólna wartość maszyn przeznaczonych do sprzedaży rynkowej (w cenach 1956 r.) wzrośnie około 3-krotnie w porównaniu z 1956 r.

29.
Dla przyspieszenia procesów inwestycyjnych w gospodarce chłopskiej przewiduje się następujące dostawy materiałów budowlanych dla wsi:
Cement 910 tys. tonn
Tarcica iglasta 1.670 tys. m3 *)
Wapno budowlane 390 tys. tonn
Materiały ścienne 500 mil. jedn. ceramicznych
Papa ogółem 24 mil. m2
Szkło okienne 3.950 tys. m2
30.
Z ogólnej ilości przyznanych dla gospodarki chłopskiej nawozów sztucznych, materiałów budowlanych, maszyn rolniczych i kredytów zaspokojone powinny być uzasadnione potrzeby spółdzielni produkcyjnych i zrzeszeń chłopskich.
31.
Przewiduje się osiągnięcie następującej wartości skupu według cen bieżących w mln zł:
Plan 1957 r. W %% w porównaniu z 1956 r.
Wartość skupu - ogółem 39.877 113,0
w tym:
A. Skup scentralizowany produktów
rolnych 37.536 114,2
a) dostawy państwowych gospodarstw rolnych 4.356 121,3
b) dostawy innych uspołecznionych gospodarstw 1.230 113,9
c) zakup z gospodarki chłopskiej 31.950 111,7
B. Skup zdecentralizowany produktów rolnych 1.111 131,9
32.
Przewiduje się, że dostawy artykułów roślinnych (łącznie z materiałem siewnym kwalifikowanym) z państwowych gospodarstw rolnych ze zbiorów 1957 r. (rok gospodarczy) osiągną następujące rozmiary w tys. ton:
Plan 1957 r. W %% w porównaniu z 1956 r.
a) 4 zboża ogółem 473 115,4
b) buraki cukrowe 1.092 124,1
c) oleiste 55 183,3
33.
Przewiduje się, że dostawy (skup) artykułów zwierzęcych osiągną następujące rozmiary:
Jednostka miary Plan 1957 r. W %% w porównaniu z 1956 r.
a) żywiec ogółem tys. tonn 1.146 101,1
w tym: wieprzowy tys. tonn 803 104,6
b) mleko mil. 1 2.700 107,8
c) wełna tonn 8.700 105,5
34.
Udział obowiązkowych dostaw w ogólnej ilości skupu 4 zbóż powinien ulec zmniejszeniu z 75% osiągniętych w 1956 r. do 45,5% w 1957 r. Udział obowiązkowych dostaw w ogólnym skupie żywca uwzględniając konieczność zwiększenia dyscypliny dostaw w 1957 r. powinien wynieść 37% wobec 34% osiągniętych w 1956 r. przy zrealizowanych dostawach obowiązkowych w 73,2%.

Zmniejszenie się udziału obowiązkowych dostaw w skupie podstawowych artykułów rolnych, podniesienie ceny na zboże z dostaw obowiązkowych, wzrost udziału kontraktacji i skupu przy równoczesnym zwiększeniu nadwyżek towarowych, powinno zagwarantować poprawę opłacalności produkcji rolnej.

______

*) Liczba ta obejmuje 985 tys. m3 tarcicy (nie licząc zaopatrzenia punktów usługowych) oraz surowiec tartaczny w przeliczeniu na tarcicą, pochodzący zarówno z lasów państwowych, jak i z lasów chłopskich.

**) Nie uwzględnia przewidywanych w 1957 r. podwyżek cen na zboże, buraki cukrowe, wełnę i skóry.

Rozdział  VI.

Leśnictwo.

35.
Dla zabezpieczenia potrzeb gospodarki narodowej należy osiągnąć wyrąb drewna (grubizny) w całym leśnictwie w wysokości 17.871 tys. m3, z czego w lasach nadzorowanych innych resortów i w lasach chłopskich 917.000 m3.

W 1957 r. powinno nastąpić bardzo poważne zwiększenie zaopatrzenia wsi w drewno i w związku z tym zobowiązuje się Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego do:

a)
przekroczenia planu pozyskania i wywozu drewna z lasów państwowego gospodarstwa leśnego w granicach do 300 tys. m3 surowca tartacznego iglastego,
b)
zmniejszenia o 400 tys. m3 remanentu końcowego tegoż asortymentu w państwowym gospodarstwie leśnym na dzień 31 grudnia 1957 r.
36.
Pozyskanie drewna według ważniejszych asortymentów w całym leśnictwie kształtować się będzie następująco w tys. m3:
Plan 1957 r. W %% w porównaniu z 1956 r.
Drewno iglaste (grubizna) 15.878,0 96,2
w tym:
drewno tartaczne 9.304,0 94,4
drewno kopalniakowe 2.586,0 96,7
papierówka biała 1.017,6 106,2
papierówka czerwona 900,0 114,7
Drewno liściaste (grubizna* 1.993,0 96,5
w tym: 100,1
drewno tartaczne 930,3
papierówka 174,0 128,9
37.
Wywóz drewna z lasu osiągnie rozmiary 15.810 tys. m3, tj. osiągnie poziom 103,8% w porównaniu z 1956 r.
38.
Zalesienia i odnowienia sztuczne osiągną poziom 152,1 tys. ha, tj. wzrosną o 8,9% w porównaniu z 1956 r.

Rozdział  VII.

Transport i łączność.

39.
Przewozy ładunków ogółem w transporcie wewnętrzno-krajowym osiągną 310 mln ton, co oznacza wzrost o 5,4% w porównaniu z 1956 r., w tym przewozy ładunków poszczególnymi środkami transportu kształtować się będą następująco:
Plan 1957 r. W %% w porównaniu z 1956 r.
Koleje normalnotorowe w mil. tonn 236,0 104,2
Transport samochodowy (PKS) w mil. tonn 58,0 110,7
Ponadto przewozy żeglugą morską osiągną: w tys, tono 3.143,0 112,6
40.
W zakresie remontów taboru kolejowego liczba wyremontowanych wagonów towarowych w przeliczeniu na naprawy kapitalne wzrośnie o 4.461 sztuk, tj. o 10,7% w porównaniu z 1956 r.
41.
Ogólna długość zelektryfikowanych linii kolejowych na koniec roku wyniesie 655,6 km, tj. wzrośnie o 25,0% w porównaniu z 1956 r.

Zelektryfikowane zostaną odcinki: Łazy - Katowice - Gliwice, Otwock - Pilawa, Chylonia - Wejherowo, Łódź Kaliska - Chojny - Widzew i Chojny - Olechów - Bedoń.

42.
Podstawowe wskaźniki techniczno-ekonomiczne na kolejach kształtować się będą następująco:
Plan 1957 r. W %% w porównaniu z 1956 r.
Obrót wagonu towarowego w dobach 4,9 95,0
Zużycie węgla obliczeniowego na
1000 brutto tonno-km - ogółem w kg 45,47 100,5
a) w ruchu towarowym w kg 31,55 99,1
b) w ruchu pasażerskim w kg 70,00 100,9
43.
Przewiduje się, ze wydatki finansowe z budżetu na utrzymanie dróg publicznych osiągną poziom 1050 mln zł, tj. wzrosną o 112,8% w porównaniu z 1956 r., a na utrzymanie dróg lokalnych 163 mln zł, tj. wzrosną o 112,9%. W 1957 r. zostanie zbudowanych z planu inwestycji centralnych 129 km dróg, w tym o nawierzchni ciężkiej 57 km, oraz przebudowanych 88 km dróg, w tym o nawierzchni ciężkiej 63 km. Zakłada się ponadto wyremontowanie ze środków państwowych 4.717 km dróg oraz 23.470 mb mostów, co oznacza wzrost w zakresie remontów dróg o 13,5%, a w zakresie remontów mostów o 38,1% w porównaniu z 1956 r.
44.
Przewiduje się zwiększenie stanu floty morskiej z 334 tys. DWT w 1956 r. do 369 tys. DWT w 1957 r. oraz zwiększenie zdolności przeładunkowych urządzeń portowych i uporządkowanie spraw rybołówstwa morskiego.
45.
Wartość usług łączności wzrośnie ogółem w mln zł według cen bieżących o 6,9% w porównaniu z 1956 r.

Rozdział  VIII.

Inwestycje, budownictwo i kapitalne remonty.

46.
Nakłady inwestycyjno w gospodarce uspołecznionej nie powinny przekroczyć 47,214 mln zł, co oznacza utrzymanie się w zasadzie na poziomie wykonania planu w 1956 r.
47.
Przewiduje się, że w związku ze znacznym wzrostem inwestycji w gospodarce nie uspołecznionej, dokonywanych ze środków własnych oraz ze środków pomocy Państwa, inwestycje ogółem w kraju wyniosą 53,8 mln zł, co oznacza wzrost o 6,7% w porównaniu z 1956 r.
48.
W strukturze nakładów na inwestycje limitowe powinny być dokonane istotne zmiany w porównaniu z 1956 r. Przy zmniejszeniu nakładów na inwestycje w przemyśle ogółem o 3,2% w porównaniu z wykonaniem planu 1956 r. zakłada się wzrost nakładów w resortach produkujących przedmioty spożycia o 7,6%.

Ograniczenie w porównaniu z 1956 r. nakładów na przemysł środków wytwarzania powinno być dokonane przy wzroście nakładów w przemyśle węglowym, energetyce oraz przemyśle materiałów budowlanych.

Przy ograniczeniu udziału rolnictwa w nakładach inwestycyjnych ze środków państwowych, inwestycje ogółem w rolnictwie osiągną około 10,7 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 20% w porównaniu z 1956 r. Nastąpi to dzięki znacznemu zwiększeniu inwestycji ze środków własnych ludności wiejskiej oraz dzięki zwiększeniu kredytowej pomocy Państwa.

49.
Rozmiary robót budowlano-montażowych w gospodarce uspołecznionej osiągną w 1957 r. 36,7 mld zł, tj. wzrastają o około 1% w porównaniu z wykonaniem planu w 1956 r., w tym roboty budowlano-montażowe z planu inwestycyjnego (inwestycje limitowe) wyniosą 26,8 mld zł.
50.
Zaopatrzenie budownictwa uspołecznionego w podstawowe materiały budowlane wzrośnie następująco: w materiały ścienne o 10,0%, a w cement o 7,1% w porównaniu z 1956 r. Zaopatrzenie budownictwa uspołecznionego w tarcicę będzie mniejsze o 5,7% w porównaniu z 1956 r.

Przewiduje się szersze rozwinięcie produkcji materiałów zastępujących drewno i rozszerzenie ich stosowania na budowach w celu zaoszczędzenia drewna, a zwłaszcza likwidacji jego marnotrawstwa.

51.
Przewiduje się zwiększenie kredytów państwowych na indywidualne budownictwo mieszkaniowe o 337% w porównaniu z 1956 r.
52.
Łącznie ze środków planu inwestycyjnego, środków własnych ludności i kredytów państwowych zostanie oddanych do użytku w miastach ogółem 197,4 tys. izb mieszkalnych, tj. 127,0% w porównaniu z 1956 r., w tym z budownictwa ZOR - 110,2 tys., z budownictwa rozproszonego rad narodowych 10,2 tys., z budownictwa rozproszonego resortów 42,0 tys. oraz z budownictwa spółdzielczego i indywidualnego ludności około 35 tys. izb.

Ponadto w państwowych gospodarstwach rolnych zostanie oddanych do użytku około 20 tys. izb mieszkalnych. Przewiduje się również, że zwiększenie dostaw materiałów budowlanych dla wsi spowoduje znaczne zwiększenie budownictwa mieszkaniowego w indywidualnych gospodarstwach chłopskich.

53.
Nakłady na kapitalne remonty w 1957 r. wyniosą w przybliżeniu 10.621 mln zł, co stanowi 111,5% poziomu nakładów w 1956 r. Z kwoty tej na remonty kapitalne budynków mieszkalnych przeznacza się 1.577 mln zł, w tym 17 mln zł na dokończenie odbudowy rozpoczętej w 1956 r. oraz 67 mln zł na noworozpoczynaną odbudowę budynków mieszkalnych dla repatriantów. Nakłady na kapitalne remonty budynków mieszkalnych łącznie z kosztami odbudowy budynków dla repatriantów wzrosną o 14,0% w porównaniu z wykonaniem planu 1956 r.
54.
Zatrudnienie ogółem w państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych kształtować się będzie na poziomie nieco niższym niż w 1956 r.

Rozdział  IX.

Szkolnictwo, kultura, służba zdrowia i pomoc społeczna.

55.
Liczba uczniów kształtować się będzie następująco:
Plan 1957 r. W %% w porównaniu z 1956 r.
a) liczba uczniów w szkołach podstawowych (w tys.) 3.921 107,3
b) liczba uczniów w I klasie szkół zawodowych (w tys.) 175,4 99,9
56.
Liczba studentów na I roku studiów * wyniesie 32,2 tys. osób, co stanowi 85,6% w porównaniu z 1956 r.
57.
Produkcja i zakres rozpowszechniania filmów kształtować się będzie następująco:
Plan 1957 r. W %% w porównaniu z 1956 r.
a) liczba filmów długometrażowych 13 144,4
b) liczba nowowprowadzonych filmów długometrażowych (35 mm) - ogółem 167 121,9
58.
Liczba łóżek na koniec roku w szpitalach kształtować się będzie następująco:
Plan 1957 r. W %% w porównaniu z 1956 r.
a) w szpitalach (bez szpitali psychiatrycznych) w tys. 125,1 106,6
b) w szpitalach psychiatrycznych w tys. 28,3 117,4
59.
Liczba godzin pracy lekarzy medycyny i dentystów w lecznictwie otwartym ogółem wyniesie 41.819,2 tys., co stanowi wzrost o 18,6% w porównaniu z 1956 r.
60.
Liczba miejsc na koniec roku w instytucjach pomocy społecznej kształtować się będzie następująco w tys. miejsc:
Plan 1957 r. W %% w porównaniu z 1956 r.
a) państwowe domy rencistów 3,5 152,2
b) domy opieki 12,2 96,8
c) zakłady specjalne dla nieuleczalnie chorych 10,3 110,8

______

*) Łącznie na studiach dziennych, wieczorowych i zaocznych.

Rozdział  X.

Handel wewnętrzny.

61.
Obroty detaliczne ogółem w cenach z 1 stycznia 1957 r. wyniosą 175,5 mld zł, co oznacza wzrost o 16,5% w porównaniu z 1956 r. Wzrost ten w cenach bieżących wyniesie około 19,4%.

Z ogólnej kwoty obrotów detalicznych na obroty detalu organizacji handlowych łącznie z oddziałami zaopatrzenia robotniczego przypada 158 mld zł, co oznacza wzrost o 21,3% w porównaniu z 1956 r. (w cenach bieżących),

Na obroty zakładów gastronomicznych (prowadzonych przez organizacje handlowe, oddziały zaopatrzenia robotniczego i zakłady pracy) przypada 11,1 mld zł, co stanowi wzrost w cenach bieżących o 4,5%,

Obroty handlu spółdzielczego osiągną ogółem około 80 mld zł, z tego Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" około 45,8 mld zł. Oznacza to wzrost obrotów detalicznych handlu spółdzielczego w cenach bieżących w porównaniu z 1956 r. o około 17,4%, z tego obrotów Central Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" o około 21,5%.

Wartość masy towarowej ogółem przeznaczonej na pokrycie obrotów detalicznych, przyrostu remanentów w detalu oraz ubytków naturalnych wyniesie 179,9 mld zł, co oznacza wzrost o 18,1% w porównaniu z 1956 r.

Wartość masy towarowej w artykułach żywnościowych wzrośnie o 8,4% w porównaniu z 1956 r., a w artykułach przemysłowych o 26,8%.

62.
Zaopatrzenie rynku w podstawowe artykuły kształtować się będzie następująco:
Jednostka P łan 1957 r. W %% w porównaniu z 1956 r.
miary z 1956 r.
Mąka pszenna tys. tonn 316,0 108,6
Kasze " 1.20,1 113,6
Masło " 61,5 105,1
Tłuszcze roślinne " 40,6 93,4
Masa mięsno-tłuszczowa "
(bez koniny) " 590,0 110,5
w tym: "
tłuszcze wieprzowe " 75,1 102,2
Ryby i przetwory rybne " 92,9 121,9
Jaja mil. szt. 1.095,0 108,7
Mleko spożywcze mil. 1 589,0 104,1
Cukier tys. tonn 556,0 106,4
Tkaniny wełniane *) mil. m b. 68,8 103,5
Tkaniny bawełniane *) " 377,5 111,2
Tkaniny jedwabne *) " 82,2 104,1
Tkaniny "
Iniano-pakułane *) " 35,3 127,9
Obuwie skórzane mil. par 24,9 109,9
Obuwie gumowe " 18,8 111,9
Motocykle tys. szt. 58,2 136,1
Rowery "
(bez dziecięcych) " 389,0 196,5
Tarcica iglasta ") ***) tys. m3 1.131 163,9
Cement "*) tys. tonn 1.000 179,2
Materiały ścienne tys. jednostek
ceramicznych 627.000 130,6
Wapno budowlane tys. tonn 425 114,8
Węgiel kamienny. " 13.900 108,1

______

*) Obejmuje łącznie sprzedaż tkanin w metrażu, jak i tkaniny przeznaczone do przerobu na konfekcję dla ludności.

**) Bez zaopatrzenia punktów usługowych.

***) Bez uwzględnienia tarcicy, która zostanie uzyskana dodatkowo z surowca tartacznego z lasów państwowych i wyrębu drewna z lasów chłopskich.

Rozdział  XI.

Handel zagraniczny.

63.
Wartość eksportu ogółem wyniesie 3.725,8 mln zł dewizowych, co stanowi spadek w porównaniu z 1956 r. o 3,4%.
64.
Wartość importu ogółem wyniesie 4.563,5 mln zł dewizowych, co stanowi wzrost w porównaniu z 1956 r. o 25,1%.
65.
Orientacyjne saldo usług w obrotach płatniczych w handlu zagranicznym wyniesie około +133 mln zł dewizowych.

Rozdział  XII.

Płace i zatrudnienie.

66.
Fundusz płac w gospodarce socjalistycznej (bez spółdzielni produkcyjnych) obejmujący skutki podwyżek płac dokonanych w 1956 r. oraz skutki podwyżki płac dla górników dokonanej od 1 stycznia 1957 r. wyniesie 117,4 mld zł, co stanowi wzrost o 9,5% w porównaniu z 1956 r. przy założeniu wykonania planów produkcyjnych w 100%,
Plan 1957 r. W %% w porównaniu z 1956 r.
w tym:
w przemyśle w mld. zł 52,7 115,5
w państwowych gospodarstwach rolnych " 5,0 102,7
w budownictwie " 13,1 100,8
w transporcie i łączności " 9,7 115,0
w obrocie towarowym " 10,0 114,3
67.
Przewiduje się, że liczba zatrudnionych w gospodarce socjalistycznej (bez spółdzielni produkcyjnych) wyniesie średnio rocznie 7.028,4 tys. osób, co stanowi wzrost o 3,5% w porównaniu z 1956 r.
Plan 1957 r. W %% w porównaniu z 1956 r.
w tym:
w przemyśle tys. osób 2.907,8 103,4
w rolnictwie (bez spółdzielni produkcyjnych) " 561,3 100,8
w leśnictwie " 103,9 100,7
w transporcie i łączności " 636,1 107,7
w budownictwie " 746,4 99,4
w obrocie towarowym " 714,6 107,2
w urządzeniach socjalnych i kturalnych " 696,0 106,3
w gospodajce komunalnej "
i mieszkaniowej " 175,7 115,9

Rozdział  XIII.

Przekroje wojewódzkie.

Zadania dla województw kształtować się będą następująco:
68.
Nakłady inwestycyjne w mln zł:
Limit ogółem w tym: roboty budowlano-montażowe
Plan terenowy ogółem 9.374,2 8.137,7
w tym:
m. st. Warszawa 1.363,7 1.227,2
m. Łódź 452,2 411,4
woj. białostockie 334,9 265,0
woj. bydgoskie 345,8 287,3
" gdańskie 398,8 334,1
" katowickie 1.584,7 1.431,7
" kieleckie 428,2 371,7
" koszalińskie 172,1 147,7
" krakowskie *) 840,7 762,6
" lubelskie 422,5 363,5
" łódzkie 297,9 250,1
" olsztyńskie 234,8 189,0
" opolskie 215,8 182,4
" poznańskie *) 491,6 415,2
" rzeszowskie 340,4 304,4
" szczecińskie 271,3 228,1
" warszawskie 547,3 429,0
" wrocławskie *) 409,9 353,7
" zielonogórskie 221,6 183,6
69.
Budownictwo mieszkaniowe ZOR i rad narodowych (izby) *
Plan 1957 r.

ogółem

w tym:

ZOR

Polska - ogółem 120.379 110.156
m. st. Warszawa 20.622 20,152
m. Łódź 7.291 7.291
woj. białostockie 2.590 1.755
" bydgoskie 3.549 2,843
" gdańskie 5.2.36 4.850
" kieleckie 4.532 4.224
" koszalińskie 2.248 1.401
" krakowskie *) 11.381 10.830
" lubelskie 4.074 3.245
" łódzkie 2.650 2.100
" olsztyńskie 1,720 1.592
" opolskie 3.033 2.638
" poznańskie *) 4.660 4.062
" rzeszowskie 3.394 2.809
" katowickie 27.367 27.090
" szczecińskie 3.105 3.105
" warszawskie 4.681 3.212
" wrocławskie *) 5.944 4.655
" zielonogórskie 2.302 2.302
70.
Nakłady na kapitalne remonty budynków mieszkalnych w mln zł (bez środków własnych rad narodowych):
Plan 1957 r. W %% w porównaniu z przewidywanym wykonaniem 1956 r.
Polska - ogółem 1.577,0 114,0
m. st. Warszawa 121,5 100,4
m. Łódź 140,0 109,4
woj. białostockie 38,0 105,0
" bydgoskie 67,0 103,2
" gdańskie 92,0 101,8
" kieleckie 40,0 122,7
" koszalińskie 38,5 121,8
woj. krakowskie *) 57,6 106,7
" lubelskie 42,0 105 8
" łódzkie 48,8 110,9
" olsztyńskie 35,7 107,9
" opolskie 62,6 109,6
" poznańskie *) 75,0 100 7
" rzeszowskie 36,0 110.1
" katowickie 210,0 113,2
" szczecińskie 65,5 107.4
" warszawskie 51.8 126 3
" wrocławskie *) 214,0 130.9
" zielonogórskie 47,0 124,2
Rezerwa Ministerstwa Gospodarki Komunalnej 10,0 -
Rezerwa "R" 84,0 143.0

______

*) Obejmuje zadanie dla województwa i miasta wyłączonego z województwa.

**) Budownictwo mieszkaniowe rad narodowych w pionie Ministerstwa Gospodarki Komunalnej.

71.
Produkcja cegły (łącznie z klinkierową i półklinkierową) w mln sztuk.
1957
plan ogółem plan terenowy
Polska - ogółem 2.765,5 1.800.0
m. st. Warszawa - -
m. Łódź 33,0 33,0
woj. białostockie 53,0 53,0
" bydgoskie 134 3 73.0
" gdańskie 123,0 91,5
" kieleckie 93,2 82,0
" koszalińskie 52,1 32,5
" krakowskie *) 184,3 110 0
" lubelskie 99,0 86,5
" łódzkie 172,8 168,0
" olsztyńskie 47,0 47.0
" opolskie 212.8 146 0
" poznańskie *) 329,6 5 0
" rzeszowskie 144,5 110,0
" katowickie 503,8 235,0
" szczecińskie 38 9 27,5
" warszawskie 226,8 114,0
" wrocławskie *) 183.8 132,0
" zielonogórskie 133,6 60,0
72.
Obroty detalu organizacji handlowych i oddziałów zaopatrzenia robotniczego w mln zł.
Plan 1957 r. W %% porównaniu z przewidywanym wykonaniem 1956 r.
I. Ogółem (deta i organizacji handlowych i oddziałów zaopatrzenia robotniczego) 157.907 121.3
w tym:
detal wydzielony **) 3.721 96,5
II, Obroty do podziału 154.246 122,0
m. st. Warszawa 12.589 122 1
m. Łódź 6.278 120,5
woj. białostockie 3.702 119,1
" bydgoskie 8.854 121,6
" gdańskie 7.750 121.3
" kieleckie 6.401 121,1
" koszalińskie 3.341 120 9
" krakowskie *) 11.970 122,0
" lubelskie 6.293 122,3
woj. łódzkie 6.324 120,8
" olsztyńskie 4.010 121,1
" opolskie 4.859 120.5
" poznańskie *) 12.848 122,2
" rzeszowskie 5.488 121,6
" katowickie. 24.463 124,2
" szczecińskie 4.242 122,0
" warszawskie 8.129 120,9
" wrocławskie *) 13.111 123,2
" zielonogórskie 3 548 121,5
73.
Obroty zakładów gastronomicznych (organizacje handlowe, oddziały zaopatrzenia robotniczego i stołówki przyzakładowe) w tys. zł.
Plan 1957 r. W %% w porównaniu z przewidywanym wykonaniem 1956 r.
Polska - ogółem 11.125.881 104,5
m. st. Warszawa 993.864 107,3
ni. Łódź 279.745 101,1
woj. białostockie 243.850 104,1
" bydgoskie 531.633 104 0
" gdańskie 531.681 108,6
" kieleckie 459.428 105,3
" koszalińskie 283.444 106,5
" krakowskie *) 1.050.008 106,0
" lubelskie 462.821 106,0
" łódzkie 2 82.622 106,2
" olsztyńskie 334.661 101,4
" opolskie 403.095 102,4
" poznańskie *) 793.897 105,0
" rzeszowskie 417.172 103,1
" katowickie 1.579.724 104,3
" szczecińskie 41? 674 106 0
" warszawskie 407.722 103,6
" wrocławskie *) 1.059.367 103,7
" zielonogórskie 295.273 106,8
" zlokalizowane **) 298,200 90,9
74.
Liczba łóżek szpitalnych (bez szpitali psychiatrycznych).

______

*) Obejmuje zadania dla województwa i miasta wyłączonego z województwa.

**) WCH, konsumy h MBP, CPN i MON

***) WCH, kons tony b. MBP i wagony restauracyjne "Orbis".

1957
plan ogółem plan terenowy
Polska - ogółem 125.148 106.879
m. st. Warszawa 8.378 4.848
in. Łódź 4.66? 3.252
woj. białostockie 2.965 2.965
" bydgoskie 6.331 6.331
" gdańskie 6.598 4.668
" kieleckie 3.714 3.714
" koszalińskie 3.618 3.618
" krakowskie*) 9.814 7.345
" lubelskie 5.681 3.808
" łódzkie 3.902 3.902
" olsztyńskie 3.832 3.672
" opolskie 5.060 5.060
" poznańskie*) 9.700 7.983
" rzeszowskie 4.329 4.329
" katowickie 18.012 16.598
" szczecińskie 4.450 2.839
" warszawskie 5.542 5.467
" wrocławskie *) 14.850 12.775
" zielonogórskie 3.705 3.705

______

*) Obejmuje zadanie dla województwa i miasta wyłączonego z województwa.

Rozdział  XIV.

Postanowienia końcowe.

75.
Wskaźniki procentowe dla 1957 r. w stosunku do 1956 r. obliczone zostały na podstawie nieostatecznych danych statystycznych dotyczących wykonania planu 1956 r. Wskaźniki te mogą ulec w niektórych przypadkach pewnym odchyleniom po opublikowaniu przez Główny Urząd Statystyczny ostatecznych danych z wykonania planu 1956 r.
76.
Upoważnia się Prezesa Rady Ministrów do zaakceptowania zmian w planie budownictwa wynikających z dostosowania tego planu do zawartych w niniejszej uchwale ustaleń w zakresie inwestycji i kapitalnych remontów.
77.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1957 r.
*) Niektóre wyroby nie obejmują całej produkcji uspołecznionej, lecz tylko planowaną centralnie. W związku z tym wskaźniki wzrostu produkcji mogą się różnić od wskaźników, jakie wyniknęłyby przy przyjęciu danych dla 1956 r. podanych przez Główny Urząd Statystyczny, który w swoich publikacjach obejmuje całą produkcję uspołecznioną.
*) Łącznie na studiach dziennych, wieczorowych i zaocznych.
**) Budownictwo mieszkaniowe rad narodowych w pionie Ministerstwa Gospodarki Komunalnej.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024