Rozszerzenie uprawnień niektórych państwowych przedsiębiorstw w resorcie zdrowia.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia 11 lutego 1957 r.
w sprawie rozszerzenia uprawnień niektórych państwowych przedsiębiorstw w resorcie zdrowia.

Na podstawie §§ 8 i 9 uchwały nr 704 Rady Ministrów z dnia 10 listopada 1956 r. w sprawie rozszerzenia uprawnień państwowych przedsiębiorstw przemysłowych (Monitor Polski z 1956 r. Nr 94, poz. 1047 i z 1957 r. Nr 6, poz. 36) oraz § 2 zarządzenia nr 379 Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 1956 r. o rozszerzeniu uprawnień państwowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych, transportowych, usługowych i obrotu towarowego (Monitor Polski Nr 104, poz. 1199) zarządza się, co następuje:
§  1. 1
1.
Uprawnienia określone w §§ 2-5 nadaje się następującym przedsiębiorstwom:
1)
podległym Centralnemu Zarządowi Aptek,
2)
podległym Centralnemu Zarządowi Uzdrowisk,
3)
podległym Zarządowi Wytwórni Surowic i Szczepionek,
4)
Centralnym Warsztatom Napraw i Konserwacji Sprzętu Medycznego,
5)
Centrali Handlu Sprzętem Medycznym,
6)
Gdańskiej Wytwórni Trutek,
7)
Państwowemu Zakładowi Wydawnictw Lekarskich,
8)
objętym nadzorem zwierzchnim Ministra Zdrowia i podległym prezydiom rad narodowych.
9) 2
Biuru Projektów Służby Zdrowia
2.
Uprawnienia przedsiębiorstw wymienionych w ust. 1 pkt 8 mogą być ograniczone przez właściwe prezydia rad narodowych.
§  2.
W zakresie planowania i produkcji (obrotu towarowego, usług) uprawnia się przedsiębiorstwa wymienione w § 1 do:
1)
ustalania i zatwierdzania szczegółowych planów techniczno-ekonomicznych we wszystkich wskaźnikach, zarówno ilościowych, jak i jakościowych, opracowanych na podstawie rocznych wskaźników zadań planowych, ustalonych dla przedsiębiorstw przez jednostkę nadrzędną na podstawie opinii przedsiębiorstw; podstawą do oceny rocznych wyników pracy przedsiębiorstw są wskaźniki do planów rocznych ustalone przez jednostki nadrzędne (§ 8) również wówczas, gdy zawarte w nich zadania planowe zostały podwyższone w szczegółowych planach zatwierdzonych przez przedsiębiorstwa;
2)
zatwierdzania planów operatywnych (kwartalno-miesięcznych) przedsiębiorstw, opracowanych na podstawie zatwierdzonego planu rocznego, jak również na podstawie wytycznych jednostki nadrzędnej; zlecanie dodatkowych zadań w ciągu roku przez jednostkę nadrzędną może nastąpić tylko za zgodą przedsiębiorstwa; operatywne plany powinny zapewnić wykonanie planu rocznego we wszystkich jego elementach;
3)
w razie braku pokrycia zamówieniami planu w ustalonych asortymentach przedsiębiorstwo jest zwolnione od wykonania planu danego asortymentu; w razie braku możliwości wykonania asortymentów z planu rocznego przedsiębiorstwo może nie wykonać ustalonych asortymentów za zgodą jednostki nadrzędnej w porozumieniu z odbiorcą; w każdym przypadku obowiązuje przedsiębiorstwo wykonanie planu produkcji towarowej; uprawnienia określone w niniejszym punkcie nie dotyczą przedsiębiorstw podległych Centralnemu Zarządowi Aptek oraz przedsiębiorstwa państwowego "Centrala Handlu Sprzętem Medycznym";
4)
przyjmowania od przedsiębiorstw uspołecznionych i instytucji państwowych oraz rzemiosła zamówień na dostawę nie objętych planem wyrobów z materiałów własnych lub zleceniodawcy albo z odpadów produkcyjnych bądź świadczenia usług, jeżeli ich wykonanie jest możliwe bez uszczerbku dla realizacji planu; uprawnienia określone w niniejszym punkcie nie dotyczą przedsiębiorstw podległych Centralnemu Zarządowi Aptek, Zarządowi Wytwórni Surowic i Szczepionek oraz przedsiębiorstwa państwowego "Centrala Handlu Sprzętem Medycznym";
5)
uruchamiania, za zgodą jednostki nadrzędnej, produkcji ubocznej artykułów rynkowych, bez konieczności wydzielania odrębnych komórek organizacyjnych; ustalania cen oraz organizacji zbytu produkcji ubocznej; całkowity zysk z produkcji ubocznej przeznacza się na fundusz zakładowy; produkcji ubocznej nie obejmuje się wskaźnikami planu rocznego i nie zalicza się do jego wykonania;
6)
zatwierdzania oraz dokonywania zmian konstrukcji i technologii wyrobów, w szczególności do uzyskania poprawy jakości i ekonomiczności wyrobów; uprawnienia określone w niniejszym punkcie dotyczą wyłącznie przedsiębiorstwa państwowego "Centralne Warsztaty Napraw i Konserwacji Sprzętu Medycznego" oraz przedsiębiorstw podległych Centralnemu Zarządowi Uzdrowisk - w dziedzinie produkcji zdrojowej.
§  3.
W zakresie inwestycji i kapitalnych remontów uprawnia się przedsiębiorstwa wymienione w § 1 do:
1)
opracowywania rocznych planów inwestycji limitowych na podstawie planowanych środków finansowych, a co do inwestycji kluczowych - również według wytycznych narodowego planu gospodarczego; dokonywania zmian planu rocznego i opracowywania planów operatywnych w porozumieniu z wykonawcą; opracowany plan, jak również dokonywane w nim zmiany, nie mogą naruszyć ustalonego limitu na roboty budowlano-montażowe;
2)
przekroczenia limitu inwestycyjnego o wartość maszyn i urządzeń, które zgodnie z planem miały być montowane w następnym roku, a których zmontowanie stało się możliwe w roku operacyjnym ze względu na przyspieszenie robót i wygospodarowanie lub uzyskanie środków inwestycyjnych na pokrycie kosztów montażu;
3)
zatwierdzania zakresu rzeczowo-finansowego inwestycji pozalimitowych;
4)
zatwierdzania planów kapitalnych remontów w ramach limitów finansowych z funduszu amortyzacyjnego, określonych przez jednostkę nadrzędną;
5)
pokrywania w gospodarczo uzasadnionych przypadkach z funduszu amortyzacyjnego, w ramach rocznego planu kapitalnych remontów, kosztów modernizacji maszyn i urządzeń, jak również kosztów zakupu i montażu maszyn i urządzeń, przeznaczonych do zastąpienia zużytych, jeżeli wymiana tych maszyn i urządzeń jest bardziej uzasadniona niż poddanie ich kapitalnemu remontowi;
6)
wykonywania drobnych inwestycji w zakresie mechanizacji, modernizacji, racjonalizacji, rozszerzenia produkcji artykułów masowego spożycia, zagospodarowania nieczynnych obiektów - z kredytów udzielanych przez banki finansujące działalność eksploatacyjną;
7)
zlecania pracownikom własnym i obcym i opłacania ze środków inwestycyjnych dokumentacji projektowo-kosztorysowej i adaptacji projektów typowych, jeżeli koszt zleconej dokumentacji nie przekracza 10.000 zł, a wynagrodzenie zleceniobiorcy mieści się w granicach cen obowiązujących państwowe biura projektów, pomniejszone przez zastosowanie współczynnika w wysokości 0,5;
8)
zlecania własnym pracownikom sporządzania dokumentacji dla remontów kapitalnych i średnich, wykonywanych przez przedsiębiorstwo systemem gospodarczym, gdy nie ma możliwości wykonania tej dokumentacji przez przedsiębiorstwo we własnym zakresie, w granicach określonych w pkt 7;
9)
wykonywania inwestycji i kapitalnych remontów we własnym zakresie bądź powierzania ich wykonawstwa w ramach prac zleconych pracownikom własnym i obcym, w przypadkach ekonomicznie uzasadnionych, o ile wartość robót nie przekracza 500.000 zł;
10)
zlecania własnym pracownikom sprawowania nadzoru technicznego, jeżeli wartość inwestycji lub kapitalnych remontów nie przekracza sumy 500.000 zł.
§  4.
W zakresie organizacji, zatrudnienia, płac i spraw finansowych uprawnia się przedsiębiorstwa wymienione w § 1 do:
1)
ustalania szczegółowej organizacji przedsiębiorstwa wyłącznie na podstawie ramowych przepisów wydanych przez jednostki nadrzędne;
2)
ustalania zaszeregowań wszystkich pracowników przedsiębiorstwa zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;
3)
zaszeregowania pracowników przedsiębiorstwa, w wyjątkowo uzasadnionych przypadkach, do grupy (stawki) uposażenia bezpośrednio wyższej niż przewidują przepisy dla danego stanowiska w ramach zatwierdzonego funduszu płac, za zgodą rady robotniczej (rady zakładowej);
4)
wykorzystania zaistniałych oszczędności (względnych) na funduszu płac w następnych okresach danego roku;
5)
zlecania w ramach posiadanego bezosobowego funduszu płac pracownikom przedsiębiorstw i pracownikom obcym wykonania prac doraźnych lub okresowych;
6)
dokonywania przerzutów z "pozostałych nakładów - poz. usługi obce" planu kosztów własnych na fundusz bezosobowy, w każdorazowo ekonomicznie uzasadnionych przypadkach, za zgodą lub z upoważnienia jednostki nadrzędnej;
7)
ustalania norm pracy w okresie uruchamiania nowego asortymentu;
8)
wypłacania w uzasadnionych przypadkach pracownikom przedsiębiorstwa zaliczki na poczet wynagrodzenia do wysokości 10-dniowego zarobku, podlegającej potrąceniu przy wypłacie ostatecznie obliczonych zarobków za dany miesiąc;
9)
spisywania na podstawie protokołu komisji inwentaryzacyjnych nie zawinionych ubytków materiałowo-towarowych o charakterze ubytków nadzwyczajnych i wynikających z przyczyn losowych oraz umarzania należności z tytułu ubytków;
10)
spisywania na straty:
a)
nie zawinionych niedoborów materiałowych, produkcji w toku oraz wyrobów gotowych,
b)
wartości zdeprecjonowanych materiałów w przypadkach nie zawinionych przez pracowników,
c)
należności nieściągalnych - na zasadach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 16 maja 1956 r. w sprawie określenia zasad i trybu oraz organów właściwych do wydawania decyzji o umarzaniu oraz o udzielaniu ulg w spłacaniu należności przysługujących jednostkom budżetowym oraz państwowym instytucjom, przedsiębiorstwom i bankom (Dz. U. Nr 17, poz. 93) oraz w zarządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 15 września 1956 r. w sprawie przekazywania uprawnień do umarzania oraz udzielania ulg w spłacaniu należności państwowych (Dz. Urz. Min. Zdrowia Nr 17, poz. 77).
§  5.
W pozostałych dziedzinach uprawnia się przedsiębiorstwa wymienione w § 1 do:
1)
sprzedawania przedsiębiorstwom państwowym zbędnych materiałów i przedmiotów nietrwałych, jeżeli właściwa jednostka organizacyjna zbytu nie nabyła ich bądź nie wskazała nabywcy w terminie nie dłuższym niż 2 tygodnie;
2)
w razie niemożności sprzedaży przedsiębiorstwom państwowym (pkt 1) - sprzedawania zbędnych materiałów i przedmiotów nietrwałych spółdzielniom, rzemieślnikom i osobom prywatnym; decyzja co do sprzedaży i ceny powinna być ustalona komisyjnie;
3)
sprzedawania przedsiębiorstwom państwowym, spółdzielniom, rzemieślnikom i osobom prywatnym zbędnych maszyn i urządzeń, jeżeli właściwa jednostka nadrzędna w okresie 2 miesięcy nie dała innej dyspozycji; sprzedaż powinna być poprzedzona opinią komisji co do celowości sprzedaży i ceny;
4)
sprzedawania i nieodpłatnego przekazywania instytucjom państwowym wzorców i próbek wyrobów oraz półfabrykatów przez przedsiębiorstwo;
5)
nieodpłatnego przekazywania organizacjom społecznym i związkowym drobnych przedmiotów wyposażenia przedsiębiorstwa oraz świadczenia drobnych usług w porozumieniu z czynnikiem społecznym;
6)
zbywania wyrobów przedsiębiorstwa na podstawie upoważnienia właściwej jednostki nadrzędnej bez udziału organizacji zbytu;
7)
zawierania umów ze spółdzielniami i z rzemieślnikami na wykonanie prac na warunkach dogodnych dla przedsiębiorstwa;
8)
dokonywania zakupów w spółdzielniach, w jednostkach gospodarki nie uspołecznionej i u osób prywatnych w przypadkach ekonomicznie uzasadnionych;
9)
wypłacania osobom prywatnym z tytułu dostaw i usług jednorazowo kwot w gotówce do wysokości 3.000 zł.
§  6.
Przedsiębiorstwa wymienione w § 1 mogą odmówić przesyłania sprawozdań statystycznych, jeżeli nie są one zatwierdzone przez Główny Urząd Statystyczny albo Ministra Finansów, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§  7. 3
(skreślony).
§  8.
Wskaźniki do planów rocznych przedsiębiorstw i planów kwartalno-miesięcznych ustalą jednostki nadrzędne (centralne zarządy) na podstawie wskaźników resortowych.
§  9.
Odrębne przepisy ustalą:
1)
pojęcie produkcji ubocznej, o której mowa w § 1 pkt 5;
2)
zasady przyznawania wynagrodzeń ryczałtowych pracownikom przedsiębiorstw;
3)
zasady tworzenia i gospodarowania funduszem dyspozycyjnym.
§  10. 4
(skreślony),:
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 11 lutego 1957 r.
1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 20 maja 1957 r. (M.P.57.41.270) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 maja 1957 r.
2 § 1 ust. 1 pkt 9 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 28 maja 1962 r. (M.P.62.47.228) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 czerwca 1962 r.
3 § 7 skreślony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 20 maja 1957 r. (M.P.57.41.270) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 maja 1957 r.
4 § 10 skreślony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 28 maja 1962 r. (M.P.62.47.228) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 czerwca 1962 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1957.19.146

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Rozszerzenie uprawnień niektórych państwowych przedsiębiorstw w resorcie zdrowia.
Data aktu: 11/02/1957
Data ogłoszenia: 19/03/1957
Data wejścia w życie: 11/02/1957, 19/03/1957