Rozliczanie dodatkowych kosztów budownictwa w okresie jesienno-zimowym.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA BUDOWNICTWA
z dnia 10 stycznia 1957 r.
w sprawie rozliczania dodatkowych kosztów budownictwa w okresie jesienno-zimowym.

Zgodnie z pkt 3.4 instrukcji w sprawie zasad kosztorysowania i rozliczania dodatkowych kosztów robót budowlano-montażowych, wykonywanych w okresie jesienno-zimowym, stanowiącej załącznik nr 1 do uchwały nr 651 Prezydium Rządu z dnia 16 października 1956 r. w sprawie zasad oraz norm kosztorysowania i rozliczania dodatkowych kosztów budownictwa w okresie jesienno-zimowym (Monitor Polski Nr 92, poz. 1034) zarządza się, co następuje:
§  1.
W celu skoordynowania asortymentów robót, podanych w załączniku nr 3 do uchwały nr 651 Prezydium Rządu z dnia 16 października 1956 r. w sprawie zasad oraz norm kosztorysowania i rozliczania dodatkowych kosztów budownictwa w okresie jesienno-zimowym (Monitor Polski Nr 92, poz. 1034), z elementami budowy według katalogu scalonych norm kosztorysowych dodatki procentowe dla celów rozliczeń zwiększonych kosztów budownictwa, po scaleniu lub uzupełnieniu niektórych asortymentów, ustala się, jak następuje:
Elementy budowli i rodzaje robót Wysokość dodatku %
1. Rozbiórki i odgruzowania 2,8
2. Roboty przygotowawcze dotyczące urządzenia placu budowy 2,5
3. Roboty transportowe i takelunkowe 2,2
4. Roboty wiertnicze, studzienne i kesonowe 3,4
5. Roboty ziemne w przypadkach, gdy objętość zamarzniętego gruntu nie przekracza 10% ogólnej objętości wykopów wykonywanych w danym miesiącu -
a) ręczne 2,8
b) zmechanizowane 1,7
6. Roboty murowe i tynkarskie zewnętrzne 7,0
7. Roboty murowe wewnętrzne wykonywane pod dachem 3,6
8. Roboty betonowe i żelbetowe zewnętrzne (stemplowanie, deskowanie, zbrojenie, układanie betonu) -
a) w masywach i fundamentach 5,3
b) w konstrukcjach, obejmujących w szczególności stropy DMS i Ackerman ze szlichtą, płyty dachowe na belkach DMS ze szlichtą pod papą, schody z elementów układanych jednocześnie ze stropem, jako roboty zewnętrzne 10,4
9. Roboty betonowe i żelbetowe wewnętrzne wykonywane pod dachem -
a) masywy i fundamenty 3,1
b) konstrukcje, obejmujące w szczególności schody z elementów układanych osobno - pod dachem 7,6
10. Roboty ciesielskie zewnętrzne (z wyjątkiem stemplowań i deskowań) 1,7
11. Roboty ciesielskie i stolarskie wewnętrzne, obejmujące okna z malowaniem i szkleniem 0,8
12. Roboty ślusarsko-kowalskie zewnętrzne 0,8
13. Roboty ślusarsko-kowalskie wewnętrzne 0,5
14. Roboty blacharskie zewnętrzne 1,4
15. Roboty dekarskie - krycie papą -
a) na gwóźdź 1,4
b) na lepik 4,5
16. Roboty dekarskie - krycie innymi materiałami 1,7
17. Roboty tynkarskie i oblicowanie ścian wewnętrzne oraz oblicowanie zewnątrz kamieniem 3,4
18. Roboty szklarskie 0,4
19. Roboty zduńskie 1,1
20. Roboty posadzkarskie - układanie podłogi białej i klepki na gwóźdź 0,4
21. Roboty posadzkarskie -
a) układanie klepki na lepik 1,1
b) układanie klepki na lepik przy częściowym zastosowaniu podłóg białych 1,0
22. Roboty posadzkarskie - inne rodzaje posadzek 1,1
23. Roboty malarskie: a) olejne 0,8
b) klejowe 0,8
c) olejne zewnętrzne 3,4
24. Roboty instalacyjne wewnętrzne: wodociągowo-kanalizacyjne, gazowe, centralnego ogrzewania i wentylacji oraz termoizolacyjne 0,6
25. Roboty instalacyjne zewnętrzne: wodociągowo-kanalizacyjne, gazowe i centralnego ogrzewania 2,6
26. Roboty instalacji elektrycznej i dźwigowej wewnętrznej 0,6
27. Roboty instalacji elektrycznej zewnętrznej 1,1
28. Roboty ciesielskie inżynieryjne zewnętrzne 1,7
29. Roboty palowe: a) pale wbijane 1,7
b) pale wpuszczane 4,8
30. Roboty spawalnicze zewnętrzne 0,8
31. Wykonywanie konstrukcji stalowych 1,4
32. Montaż konstrukcji stalowych 2,5
33. Montaż żelazobetonowych hal prefabrykowanych i budynków z elementów wielkopłytowych, ogrodzeń z elementów prefabrykowanych żelbetowych itp. 1,6
34. Nawierzchnie bez robót ziemnych:
a) torowe, kolejowe i tramwajowe 2,2
b) bitumiczne 4,8
c) kamienne i betonowe 5,6
35. Roboty regulacyjne na rzekach i potokach 2,2
36. Roboty czerpalne śródlądowe 3,6
37. Montaż sieci i stacji energetycznych 2,0
38. Głębienie szybów 0,6
39. Budowa pieców przemysłowych i obmurza kotłów 1,7
40. Montaż, demontaż oraz remont maszyn i urządzeń przemysłowych 0,8
41. Roboty kablowe zewnętrzne bez robót ziemnych 1,7
42. Roboty telekomunikacyjne linii napowietrznych i roboty antenowe 1,7
43. Roboty pomiarowe 1,1
44. Zabezpieczenie ruchu pociągów 1,7
§  2.
Do robót ziemnych w przypadkach, gdy objętość zamarzniętego gruntu w stosunku do ogólnej objętości wykopów wykonanych w danym miesiącu przekracza 10%, licząc średnią głębokość przemarzania z czterech pomiarów w ciągu miesiąca, stosuje się procentowe dodatki, zgodnie z załącznikiem 4 do uchwały nr 651 powołanej w § 1, a mianowicie:
Głębokość przemarzania
A. Roboty ziemne ręczne do 0,75 m powyżej 0,75 m
1 Rowy i wykopy wąskoprzestrzenne

oraz jamiste dla fundamentów bez rozparcia (bez transportu)

25 43
2 Wykopy wąskoprzestrzenne dla przewodów gazowych, wodociągowych, kanalizacyjnych itp. z rozparciem (bez transportu) 16 24
3 Wykopy szerokoprzestrzenne (bez transportu) 26 37
4 Wykopy wszelkiego rodzaju wraz z transportem - urobku 15 20
B. Roboty ziemne zmechanizowane
Elementy budowli i rodzaje robót Wysokość dodatku %
1. Plantowanie i wykop wraz z transportem urobku bez względu na głębokość przemarzania| 5
2. Plantowanie i wykop bez transportu (na odkład) bez względu na głębokość przemarzania| 11
§  3.
Dodatki procentowe podane w §§ 1 i 2 uwzględniają:
1)
koszty z tytułu obowiązujących dodatków do cen robocizny,
2)
koszty związane z ogrzewaniem budynków, podgrzewaniem i nagrzewaniem zapraw, betonów, żelazobetonów, kruszywa, muru, gruntów itp.,
3)
koszty oczyszczania dróg dojazdowych, terenu robót i miejsca pracy ze śniegu i lodu,
4)
koszty dodatkowej robocizny przy wykonywaniu robót w warunkach zimowych,
5)
koszty zwiększonego zużycia materiałów oraz koszty materiałów dodatkowych,
6)
koszty dodatkowych placów składowych i związanego z tym transportu materiałów z tych placów na plac budowy,
7)
koszty ubiorów ochronnych,
8)
koszty urządzeń specjalnych oraz sprzętu specjalnego do robót w warunkach zimowych wraz z ich amortyzacją,
9)
koszty urządzeń placu budowy związanych z wykonywaniem robót w warunkach zimowych (odeskowanie, cieplaki itp.),
10)
koszty wynikającej z norm pracy różnicy odspajania, załadunku, transportu, wyładunku i zasypki gruntu zmarzniętego (zmiana struktury gruntu),
11)
koszty robót dodatkowych związanych z osiadaniem na skutek zasypania gruntem zmarzniętym (zasypania, przebrukowania itp.),
12)
inne koszty.
§  4.
Dopuszcza się stosowanie w porozumieniu z inwestorem za wewnętrzne roboty wykończeniowe, z wyjątkiem wykończenia schodów, zamiast narzutów podanych w § 1 pkt 11, 13, 17, 18, 19, 20, 21, 22 i 23 lit. a) i b) dodatku w przeciętnej wysokości 1,5%.
§  5.
W październiku, listopadzie i grudniu 1956 r. stosuje się dodatki procentowe podane w §§ 1 i 2 z mnożnikiem 0,6.
§  6.
Traci moc zarządzenie Ministra Budownictwa Miast i Osiedli z dnia 14 grudnia 1955 r. w sprawie pokrywania dodatkowych kosztów robót budowlano-montażowych wykonywanych w okresie zimowym 1955/56 r. (Dz. Urz. Min. Bud. Miast i Osiedli Nr 24, poz. 172).
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 października 1956 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1957.12.86

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Rozliczanie dodatkowych kosztów budownictwa w okresie jesienno-zimowym.
Data aktu: 10/01/1957
Data ogłoszenia: 13/02/1957
Data wejścia w życie: 13/02/1957, 01/10/1956