Szczegółowe planowanie pokrycia finansowego w zakresie inwestycji limitowych na rok 1957.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 18 grudnia 1956 r.
w sprawie szczegółowego planowania pokrycia finansowego w zakresie inwestycji limitowych na rok 1957.

Na podstawie art. 7 ust. 2 dekretu z dnia 17 grudnia 1952 r. o uchwalaniu i wykonywaniu budżetu Państwa (Dz. U. z 1952 r. Nr 50, poz. 334 oraz z 1954 r. Nr 25, poz. 94 i Nr 56, poz. 278) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zakresie szczegółowego planowania pokrycia finansowego inwestycji limitowych na rok 1957 obowiązują odpowiednio zasady wprowadzone zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 13 lutego 1956 r. w sprawie szczegółowego planowania pokrycia finansowego w zakresie inwestycji limitowych na rok 1956 (Monitor Polski Nr 18, poz. 253), zwanego dalej "zarządzeniem", z następującymi zmianami i uzupełnieniami:
1)
Jednostkowe plany sfinansowania inwestycji zatwierdzane są przez kierowników jednostek będących inwestorami bezpośrednimi na podstawie wytycznych otrzymanych od organów bezpośrednio nadrzędnych (§ 15 ust. 1 i ust. 3 zarządzenia). Organy te składają ponadto wytyczne w bankach finansujących inwestycje (w centrali lub w oddziale właściwym dla dysponenta dającego wytyczne) w dwóch egzemplarzach. Wytyczne dla wszystkich podległych inwestorów składane są równocześnie. Wytyczne należy sporządzać według wzoru stanowiącego załącznik do niniejszego zarządzenia.
2)
Wytyczne w zakresie kredytu budżetowego stanowią jednocześnie dyspozycję przekazania kredytu budżetowego i podstawę do zaksięgowania tego kredytu.
3)
Wytyczne sporządzane są na podstawie uzasadnień przewidzianych w zarządzeniu. Jeżeli jednostka nadrzędna posiada aktualne dane wymagane w uzasadnieniach, może ona zwolnić podległych inwestorów od sporządzania uzasadnień (§ 9 zarządzenia).
4)
Prezydia rad narodowych mogą zobowiązać swoje wydziały (komórki równorzędne) do sporządzenia dla wydziałów finansowych, na podstawie uzasadnień otrzymanych od inwestorów bezpośrednich, zbiorczych uzasadnień dla każdego rozdziału budżetowego (§ 9 zarządzenia).
5)
Inwestor bezpośredni bez względu na ilość posiadanych tytułów inwestycyjnych sporządza jeden jednostkowy plan sfinansowania inwestycji dla działalności inwestycyjnej finansowanej przez jeden oddział banku (§ 3 ust. 4 zarządzenia).
6)
Plany sfinansowania inwestycji wraz z załącznikami inwestor bezpośredni przesyła w 1 egzemplarzu jednostce nadrzędnej, a w 2 egzemplarzach bankowi finansującemu inwestycje (§ 11 ust. 1 zarządzenia).
7)
Do uzasadnień i planów sfinansowania inwestycji, oprócz załączników przewidzianych w zarządzeniu, zainteresowani inwestorzy załączają plan nakładów na maszyny, urządzenia, narzędzia i inwentarz dla celów inwestycyjnych, sporządzony według wzoru MU-2 stanowiącego załącznik do instrukcji Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w sprawie opracowania projektu Narodowego Planu Gospodarczego na rok 1957 w zakresie inwestycji. O ile poza zmniejszeniem stanu zapasu maszyn i urządzeń w wyniku montażu przewiduje się również upłynnienie części zapasów posiadanych w dniu 1 stycznia 1957 r., należy wprowadzić do wzoru MU-2 dodatkową pozycję "IV - upłynnienie". Jednostki nadzoru inwestycyjnego, wykonujące we własnym zakresie roboty budowlano-montażowe lub produkcję pomocniczą dla celów inwestycyjnych, jak również inwestorzy posiadający samodzielne oddziały wykonawstwa inwestycyjnego załączają do uzasadnień zestawienie normatywów i normowanych środków obrotowych, sporządzone według zasad obowiązujących przy opracowywaniu planów finansowych.
8)
Zobowiązania budowy na początek roku planuje się według przewidywanego ich stanu. W razie opracowywania planu po sporządzeniu bilansu za rok 1956 zobowiązania budowy na początek roku należy przyjąć według bilansu zamknięcia, z wyłączeniem zobowiązań dotyczących inwestycji pozaplanowych, a z dodaniem sum przypadających ze środków inwestycyjnych na rzecz działalności eksploatacyjnej inwestora (§ 4 ust. 4 zarządzenia).
9)
W "innych środkach" nie planuje się oszczędności na robotach przewidzianych do wykonania systemem gospodarczym (§ 4 ust. 6 pkt 2 zarządzenia).
10)
Dla centralnych zarządów (jednostek równorzędnych) oraz dla wydziałów (komórek równorzędnych) prezydiów wojewódzkich rad narodowych banki finansujące inwestycje otwierać mogą, w porozumieniu z zainteresowanymi jednostkami, jeden rachunek scentralizowanych środków własnych bez względu na ilość pionów bilansowych (§ 6 ust. 6 zarządzenia),
11)
Amortyzacją gospodarstw pomocniczych objętych zbiorczymi bilansami dochodów i wydatków centralnych zarządów (jednostek równorzędnych) należy traktować na równi z amortyzacją przedsiębiorstw (§ 7 zarządzenia).
12)
Uchyla się obowiązek sporządzania przez dysponenta głównego skorygowanego zbiorczego planu sfinansowania inwestycji na podstawie planów zamiennych dysponentów drugiego stopnia (§ 17 ust. 5 zarządzenia). Dysponenci drugiego stopnia składają zamienne zbiorcze plany sfinansowania inwestycji dysponentowi głównemu i bankowi finansującemu inwestycje w jednym egzemplarzu (§ 17 ust. 3 zarządzenia).
13)
Prezydia wojewódzkich rad narodowych ustalają limity kredytów budżetowych na inwestycje dla prezydiów powiatowych rad narodowych i prezydiów rad narodowych, miast stanowiących powiaty, a prezydia powiatowych rad narodowych - dla miast nie stanowiących powiatów w jednej kwocie dla całości odnośnych budżetów bez podziału na części budżetowe {§ 19 ust. 2 zarządzenia). Uchyla się obowiązek przesyłania do wiadomości oddziałom banków finansujących inwestycje podziału limitów dokonanego przez prezydia rad narodowych na rzecz prezydiów rad narodowych niższego szczebla (§ 19 ust. 3 zarządzenia).
14)
Jednostkowe plany sfinansowania inwestycji powinny być złożone w bankach finansujących inwestycje w terminie 45 dni od daty przekazania przez Ministerstwo Finansów zbiorczych planów sfinansowania inwestycji bądź limitów wydatków budżetowych na inwestycje (§ 23 ust. 1 zarządzenia).
15)
Po dniu 1 stycznia 1957 r. do terminu określonego w pkt 14 banki finansować będą inwestycje w ramach zakumulowanych przez inwestorów środków własnych oraz antycypacyjnie na poczet przyszłych limitów środków budżetowych i dotacji ze środków scentralizowanych.
16)
Opóźnienie zatwierdzenia rocznych planów sfinansowania inwestycji nie zwalnia organów finansowych od obowiązku dokonywania przelewów środków budżetowych na rachunki banków finansujących inwestycje (zarządzenie Ministra Finansów z dnia 11 czerwca 1955 r. w sprawie zasad i trybu przelewania oraz rozliczania środków budżetowych na finansowanie inwestycji limitowych - Monitor Polski Nr 56, poz. 615).
17)
W załącznikach do zarządzenia wprowadza się następuje zmiany:
a)
planując na formularzu "Obliczenia zmian w środkach obrotowych budowy na rok ....." (załącznik nr 2 do zarządzenia) zaliczki dla samodzielnych oddziałów wykonawstwa inwestycyjnego i działających na pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym zakładów pomocniczych jednostek nadzoru inwestycyjnego przyjmuje się na początek roku stan faktyczny zaliczek udzielonych tym jednostkom, a na koniec roku - zaliczkę w wysokości odpowiadającej planowanemu na koniec roku stanowi środków obrotowych (normatywnych i ponadnormatywnych), po potrąceniu pasywów stałych (pkt 5 objaśnienia do załącznika nr 2);
b)
w załączniku nr 4 w poz. 6 skreśla się podane w nawiasie wyrazy "wymienić kolejno imiennie", a w poz. 7 dodaje się wyrazy "lub na rachunek środków scentralizowanych jednostki nadrzędnej".
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

..........

..........

..........

(jednostka wydająca wytyczne)

Budżet ..........

Część ..........

Dział ..........

Rozdział ..........

Oddział banku finansującego inwestycje ..........

WYTYCZNE

dla ..........

(nazwa i adres inwestora bezpośredniego)

do planu sfinansowania inwestycji na rok 1957.

1.
Przydzielony limit inwestycyjny zł ..........
2.
Przydział kredytu budżetowego zł ..........
3.
Przydział dotacji z rachunku środków scentralizowanych zł ..........
4.
Nadwyżka środków własnych do odprowadzenia na rachunek środków scentralizowanych (na dochód budżetu) zł ..........

.........., dnia .......... 195.. r.

(miejscowość)

..........

(podpis)

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1956.105.1220

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Szczegółowe planowanie pokrycia finansowego w zakresie inwestycji limitowych na rok 1957.
Data aktu: 18/12/1956
Data ogłoszenia: 29/12/1956
Data wejścia w życie: 29/12/1956