Ustalenie zasad zawierania umów i dokonywania rozliczeń za dokumentację projektowo-kosztorysową wykonywaną przez państwowe biura projektów.

UCHWAŁA NR 694
RADY MINISTRÓW
z dnia 3 listopada 1956 r.
w sprawie ustalenia zasad zawierania umów i dokonywania rozliczeń za dokumentację projektowo-kosztorysową wykonywaną przez państwowe biura projektów.

§  1.
Ustala się zasady zawierania umów i dokonywania rozliczeń za dokumentację projektowo-kosztorysową, sporządzoną przez państwowe biura projektów dla jednostek gospodarki uspołecznionej oraz organizacji politycznych, zawodowych i społecznych, stanowiące załącznik do uchwały.
§  2.
W celu stworzenia prawidłowych podstaw do działalności państwowych biur projektów zamawiający sporządzać będą wykazy potrzeb w zakresie dokumentacji projektowo-kosztorysowej na okres 2 lat, określając w nich również orientacyjne terminy wykonania tej dokumentacji. Powyższe wykazy powinny być corocznie uzupełniane i aktualizowane na rok następny. Wykazy, uzupełnienia i aktualizacja powinny być uzgodnione z państwowymi biurami projektów.
§  3.
Tracą moc:
1)
§ 1 ust. 3 uchwały nr 320 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1955 r. w sprawie dyscypliny inwestycyjnej (Monitor Polski Nr 41, poz. 401) - w zakresie prac projektowo-kosztorysowych;
2)
uchwała nr 17 Prezydium Rządu z dnia 10 stycznia 1952 r. w sprawie zasad rozliczeń za roboty budowlano-montażowe i prace projektowe w zakresie inwestycji i kapitalnych remontów między jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr A-6, poz. 59 i Nr A-106, poz. 1642) - w zakresie rozliczeń za dokumentację projektowo-kosztorysową;
3)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 10 marca 1951 r. w sprawie stosowania wzoru umowy ramowej dotyczącej sporządzania dokumentacji technicznej dla inwestycji (Monitor Polski z 1951 r. Nr A-35, poz. 441, Nr A-49, poz. 647, Nr A-94, poz. 1308, z 1952 r. Nr A-53, poz. 784, Nr A-77, poz. 1222 i z 1954 r. Nr A-52, poz. 696);
4)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 28 sierpnia 1952 r. w sprawie zwiększenia odpowiedzialności państwowych biur projektów za terminowe opracowanie dokumentacji technicznej oraz odpowiedzialności zleceniodawców za terminowe dostarczenie założeń projektów i innych danych niezbędnych do opracowania dokumentacji (Monitor Polski Nr A-77, poz. 1222);
5)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów z dnia 28 maja 1953 r. w sprawie trybu finansowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej inwestycji lat przyszłych (Monitor Polski Nr A-58, poz. 736);
6)
§ 3 ust. 2, §§ 26, 30 i 31 oraz § 64 ust. 1 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów z dnia 31 stycznia 1954 r. w sprawie zasad finansowania przez banki specjalne inwestycji scentralizowanych (Monitor Polski z 1954 r. Nr A-18, poz. 324 i z 1956 r. Nr 27, poz. 372) - w zakresie prac projektowo-kosztorysowych wykonywanych przez państwowe biura projektów;
7)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 4 listopada 1955 r. w sprawie ustalenia zasady kierującego biura projektów (Biuletyn PKPG Nr 24, poz. 89),
8)
zarządzenie Ministra Finansów z dnia 5 marca 1956 r. w sprawie tymczasowych zasad rozliczeń za prace projektowo-kosztorysowe wykonywane przez państwowe biura projektów (Monitor Polski Nr 26, poz. 363).
§  4.
W uchwale nr 527 Prezydium Rządu z dnia 2 lipca 1955 r. w sprawie zasad rozliczeń za dostawy, usługi i roboty (Monitor Polski Nr 66, poz. 861) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 ust. 2 skreśla się wyrazy "prac projektowych i";
2)
w § 9 ust. 1 lit. g) po wyrazach "dostaw dóbr inwestycyjnych" dodaje się wyrazy "i dokumentacji projektowo-kosztorysowej".
§  5.
Do umów zawartych przed dniem wejścia w życie uchwały stosuje się przepisy dotychczasowe, z wyjątkiem przepisów o zasadach rozliczeń między zamawiającymi a biurami projektów.
§  6.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

ZASADY ZAWIERANIA UMÓW I DOKONYWANIA ROZLICZEŃ ZA DOKUMENTACJĘ PROJEKTOWO-KOSZTORYSOWĄ SPORZĄDZONĄ PRZEZ PAŃSTWOWE BIURA PROJEKTÓW

§ 1.
1.
Umowę o sporządzenie dokumentacji projektowo-kosztorysowej zawiera inwestor z państwowym biurem projektów po zatwierdzeniu założeń inwestycji. W razie gdy szczegółowe określenie przedmiotu umowy wymaga uprzedniego dokonania przez biuro projektów prac związanych z rozeznaniem tematyki dokumentacji projektowo-kosztorysowej, strony mogą dla wykonania tych prac zawrzeć porozumienia wstępne.
2.
Wynagrodzenie za wykonanie prac określonych porozumieniem wstępnym przysługuje biuru projektów, jeżeli prace te nie są objęte cennikiem prac projektowo-kosztorysowych. Jeżeli prace te objęte są cennikiem, obowiązek zapłaty za wykonanie prac określonych porozumieniem wstępnym istnieje tylko w przypadku, gdy nie została zawarta umowa o sporządzenie dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
§  2.
1.
Umowę zawiera się na całość dokumentacji projektowo-kosztorysowej określonej inwestycji. Umowę można zawrzeć odrębnie o sporządzenie dokumentacji projektowo-kosztorysowej w zakresie projektu wstępnego i odrębnie w zakresie pozostałych stadiów dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
2.
Biuro projektów, które zawarto umowę o sporządzenie projektu wstępnego, nie może odmówić sporządzenia pozostałych stadiów dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
§  3.
1.
Umowa powinna zawierać wszystkie postanowienia niezbędne dla zabezpieczenia interesów obu stron. W szczególności umowa zawiera:
1)
oznaczenie stron zawierających umowę;
2)
czas i miejsce zawarcia umowy;
3)
określenie przedmiotu umowy;
4)
ustalenie ogólnej wartości umowy;
5)
ustalenie terminu dostarczenia danych niezbędnych do projektowania i kosztorysowania;
6)
ustalenie terminu wykonania umowy;
7)
określenie miejsca, sposobu i czasu odbioru dokumentacji projektowo-kosztorysowej;
8)
ustalenie sposobu zapłaty;
9)
określenie wysokości kar umownych za zwłokę i niewykonanie umowy.

Ponadto strony ustalają w umowie zakres wykorzystania przy opracowywaniu dokumentacji projektowo-kosztorysowej projektów typowych i powtarzalnych, co nie zwalnia państwowych biur projektów od obowiązku stosowania projektów typowych i powtarzalnych bez względu na postanowienia umowne.

2.
Do umowy powinny być dołączone; preliminarz kosztów dokumentacji projektowo-kosztorysowej oraz terminarz dostarczenia dokumentacji.
3.
Preliminarz kosztów ustala obliczoną zgodnie z obowiązującym cennikiem należność biura projektów za. sporządzenie całej dokumentacji projektowo-kosztorysowej z rozbiciem szczegółowym należności za sporządzenie dokumentacji projektowo-kosztorysowej poszczególnych obiektów lub fragmentów dokumentacji podlegających oddzielnym odbiorom wraz z podaniem podstawy prawnej przyjętej wyceny.
4.
Terminarz dostarczenia dokumentacji projektowo-kosztorysowej ustala terminy sporządzenia poszczególnych stadiów i ewentualnie fragmentów dokumentacji projektowo-kosztorysowej podlegających oddzielnym odbiorom. Terminarz dostarczenia dokumentacji projektowo-kosztorysowej powinien w szczególności wyodrębniać terminy ukończenia: projektu wstępnego, projektów technicznych i projektów roboczych, jak również ustalonych przez strony fragmentów dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
5.
Preliminarz (ust. 3) i terminarz (ust. 4) powinny być wzajemnie skoordynowane, a pozycje preliminarza powinny odpowiadać odpowiednim pozycjom terminarza.
6.
Niezwłocznie po zawarciu umowy biuro projektów zawiadamia zamawiającego o wyznaczeniu generalnego lub głównego projektanta do opracowania dokumentacji oraz o części dokumentacji projektowo-kosztorysowej, która będzie sporządzona przez podwykonawców.
§  4.
Zmiana postanowień umowy może nastąpić za zgodą obu stron wyrażoną na piśmie.
§  5.
Przerwy w sporządzaniu dokumentacji projektowo-kosztorysowej, nie powstałe z winy biura projektów, mogą spowodować przesunięcie wykonania przez biuro projektów umówionych prac na inne terminy. W tych przypadkach strony są zobowiązane ustalić nowe terminy wykonania umowy.
§  6.
Biuro projektów powinno zawiadomić pisemnie zamawiającego o sporządzeniu dokumentacji projektowo-kosztorysowej lub jej fragmentów, stanowiących zgodnie z umową przedmiot odrębnego odbioru. Jeżeli zamawiający nie zgłosi się do biura projektów po sporządzoną dokumentację w ciągu 10 dni od dnia wysłania zawiadomienia, biuro projektów może odesłać zamawiającemu dokumentację na jego koszt i ryzyko.
§  7.
Biuro projektów obowiązane jest do obrony sporządzonej dokumentacji projektowo-kosztorysowej wobec organów zatwierdzających. Koszty z tym związane ponosi biuro projektów.
§  8.
1.
Biuro projektów obowiązane jest do bezpłatnego wykonania w terminie uzgodnionym z zamawiającym uzupełnień i przeróbek dokumentacji projektowo-kosztorysowej wynikających z:
1)
niewłaściwego pod względem technicznym wykonania prac lub ich części;
2)
niewłaściwego opracowania kosztorysów;
3)
wykonania prac niezgodnie z umową, założeniami projektu i szczegółowymi danymi technicznymi dostarczonymi przez zamawiającego;
4)
naruszenia obowiązujących przepisów.
2.
Jeżeli wady wykonanych robót powstały wskutek okoliczności, za które ponosi odpowiedzialność biuro projektów, zamawiający może dochodzić swych roszczeń bezpośrednio od biura projektów.
§  9.
1.
Umowa o sporządzenie dokumentacji projektowo-kosztorysowej powinna być zawierana z jednym biurem projektów na całość dokumentacji bez względu na to, czy ma być ona sporządzona siłami własnymi biura projektów, czy też siłami podwykonawców (zasada generalnego wykonawcy). Zadaniem biura projektów jako generalnego wykonawcy jest koordynacja techniczna prac wykonywanych przez podwykonawców z całością dokumentacji.
2.
Zasad określonych w ust. 1 nie stosuje się do dokumentacji projektowo-kosztorysowej obiektów nie stanowiących całości funkcjonalnej i użytkowej.
3.
Organ bezpośrednio nadrzędny nad zamawiającym może udzielić zwolnienia od postanowienia ust. 1.
§  10.
Generalny wykonawca jest odpowiedzialny za właściwe i terminowe opracowanie całości dokumentacji projektowo-kosztorysowej; za prace powierzone podwykonawcom generalny wykonawca odpowiada łącznie i podwykonawcami.
§  11.
Podwykonawcy obowiązani są do delegowania swoich przedstawicieli na posiedzenia rady technicznej generalnego wykonawcy, a ponadto do obrony projektów w organach zatwierdzających dokumentację projektowo kosztorysową.
§  12.
Podstawą rozliczeń między biurem projektów a zamawiającym za wykonaną dokumentację projektowo kosztorysową jest faktura wystawiona za wyodrębnione w umowie, zakończone i oddane stadia lub fragmenty dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
§  13.
W razie odstąpienia jednej ze stron od umowy stronie drugiej przysługuje odszkodowanie za poniesione przez nią straty i szkody. W razie odstąpienia od umowy stan wykonanych przez biuro projektów prac powinien być stwierdzony protokolarnie. Strony mogą w umowie ustalić odszkodowanie za poniesione straty i szkody na skutek odstąpienia od umowy w stosunku procentowym do wartości umowy, bez potrzeby udowodnienia rzeczywiście poniesionych strat i szkód.
§  14.
1.
W razie niedotrzymania terminu dostarczenia danych niezbędnych do projektowania i kosztorysowania, określonych w umowie zamawiający płaci biuru projektów karę umowną w wysokości 0,05% wartości wstrzymanej dokumentacji projektowo-kosztorysowej objętej umową za każdy dzień roboczy opóźnienia.
2.
W razie niedotrzymania terminu wykonania dokumentacji projektowo-kosztorysowej biuro projektów płaci zamawiającemu karę umowną w wysokości 0,05% wartości dokumentacji projektowo-kosztorysowej nie dostarczonej w terminie za każdy dzień roboczy opóźnienia.
3.
Jeżeli zwłoka przekroczy 30 dni, zobowiązany płaci drugiej stronie, niezależnie od kary umownej, o której mowa w ust. 1 i 2, jednorazowo dodatkową karę w wysokości 2% wartości, od której oblicza się karę.
4.
Postanowienia ust. 1 do 3 nie wyłączają możliwości ustalenia przez strony wyższych kar umownych.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1956.100.1153

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Ustalenie zasad zawierania umów i dokonywania rozliczeń za dokumentację projektowo-kosztorysową wykonywaną przez państwowe biura projektów.
Data aktu: 03/11/1956
Data ogłoszenia: 06/12/1956
Data wejścia w życie: 06/12/1956