Ustalenie zasad zawierania umów i dokonywania rozliczeń za dokumentację projektowo-kosztorysową wykonywaną przez państwowe biura projektów.

UCHWAŁA NR 694
RADY MINISTRÓW
z dnia 3 listopada 1956 r.
w sprawie ustalenia zasad zawierania umów i dokonywania rozliczeń za dokumentację projektowo-kosztorysową wykonywaną przez państwowe biura projektów.

§  1.
Ustala się zasady zawierania umów i dokonywania rozliczeń za dokumentację projektowo-kosztorysową, sporządzoną przez państwowe biura projektów dla jednostek gospodarki uspołecznionej oraz organizacji politycznych, zawodowych i społecznych, stanowiące załącznik do uchwały.
§  2.
W celu stworzenia prawidłowych podstaw do działalności państwowych biur projektów zamawiający sporządzać będą wykazy potrzeb w zakresie dokumentacji projektowo-kosztorysowej na okres 2 lat, określając w nich również orientacyjne terminy wykonania tej dokumentacji. Powyższe wykazy powinny być corocznie uzupełniane i aktualizowane na rok następny. Wykazy, uzupełnienia i aktualizacja powinny być uzgodnione z państwowymi biurami projektów.
§  3.
Tracą moc:
1)
§ 1 ust. 3 uchwały nr 320 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1955 r. w sprawie dyscypliny inwestycyjnej (Monitor Polski Nr 41, poz. 401) - w zakresie prac projektowo-kosztorysowych;
2)
uchwała nr 17 Prezydium Rządu z dnia 10 stycznia 1952 r. w sprawie zasad rozliczeń za roboty budowlano-montażowe i prace projektowe w zakresie inwestycji i kapitalnych remontów między jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr A-6, poz. 59 i Nr A-106, poz. 1642) - w zakresie rozliczeń za dokumentację projektowo-kosztorysową;
3)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 10 marca 1951 r. w sprawie stosowania wzoru umowy ramowej dotyczącej sporządzania dokumentacji technicznej dla inwestycji (Monitor Polski z 1951 r. Nr A-35, poz. 441, Nr A-49, poz. 647, Nr A-94, poz. 1308, z 1952 r. Nr A-53, poz. 784, Nr A-77, poz. 1222 i z 1954 r. Nr A-52, poz. 696);
4)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 28 sierpnia 1952 r. w sprawie zwiększenia odpowiedzialności państwowych biur projektów za terminowe opracowanie dokumentacji technicznej oraz odpowiedzialności zleceniodawców za terminowe dostarczenie założeń projektów i innych danych niezbędnych do opracowania dokumentacji (Monitor Polski Nr A-77, poz. 1222);
5)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów z dnia 28 maja 1953 r. w sprawie trybu finansowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej inwestycji lat przyszłych (Monitor Polski Nr A-58, poz. 736);
6)
§ 3 ust. 2, §§ 26, 30 i 31 oraz § 64 ust. 1 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów z dnia 31 stycznia 1954 r. w sprawie zasad finansowania przez banki specjalne inwestycji scentralizowanych (Monitor Polski z 1954 r. Nr A-18, poz. 324 i z 1956 r. Nr 27, poz. 372) - w zakresie prac projektowo-kosztorysowych wykonywanych przez państwowe biura projektów;
7)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 4 listopada 1955 r. w sprawie ustalenia zasady kierującego biura projektów (Biuletyn PKPG Nr 24, poz. 89),
8)
zarządzenie Ministra Finansów z dnia 5 marca 1956 r. w sprawie tymczasowych zasad rozliczeń za prace projektowo-kosztorysowe wykonywane przez państwowe biura projektów (Monitor Polski Nr 26, poz. 363).
§  4.
W uchwale nr 527 Prezydium Rządu z dnia 2 lipca 1955 r. w sprawie zasad rozliczeń za dostawy, usługi i roboty (Monitor Polski Nr 66, poz. 861) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 ust. 2 skreśla się wyrazy "prac projektowych i";
2)
w § 9 ust. 1 lit. g) po wyrazach "dostaw dóbr inwestycyjnych" dodaje się wyrazy "i dokumentacji projektowo-kosztorysowej".
§  5.
Do umów zawartych przed dniem wejścia w życie uchwały stosuje się przepisy dotychczasowe, z wyjątkiem przepisów o zasadach rozliczeń między zamawiającymi a biurami projektów.
§  6.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

ZASADY ZAWIERANIA UMÓW I DOKONYWANIA ROZLICZEŃ ZA DOKUMENTACJĘ PROJEKTOWO-KOSZTORYSOWĄ SPORZĄDZONĄ PRZEZ PAŃSTWOWE BIURA PROJEKTÓW

§ 1.
1.
Umowę o sporządzenie dokumentacji projektowo-kosztorysowej zawiera inwestor z państwowym biurem projektów po zatwierdzeniu założeń inwestycji. W razie gdy szczegółowe określenie przedmiotu umowy wymaga uprzedniego dokonania przez biuro projektów prac związanych z rozeznaniem tematyki dokumentacji projektowo-kosztorysowej, strony mogą dla wykonania tych prac zawrzeć porozumienia wstępne.
2.
Wynagrodzenie za wykonanie prac określonych porozumieniem wstępnym przysługuje biuru projektów, jeżeli prace te nie są objęte cennikiem prac projektowo-kosztorysowych. Jeżeli prace te objęte są cennikiem, obowiązek zapłaty za wykonanie prac określonych porozumieniem wstępnym istnieje tylko w przypadku, gdy nie została zawarta umowa o sporządzenie dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
§  2.
1.
Umowę zawiera się na całość dokumentacji projektowo-kosztorysowej określonej inwestycji. Umowę można zawrzeć odrębnie o sporządzenie dokumentacji projektowo-kosztorysowej w zakresie projektu wstępnego i odrębnie w zakresie pozostałych stadiów dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
2.
Biuro projektów, które zawarto umowę o sporządzenie projektu wstępnego, nie może odmówić sporządzenia pozostałych stadiów dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
§  3.
1.
Umowa powinna zawierać wszystkie postanowienia niezbędne dla zabezpieczenia interesów obu stron. W szczególności umowa zawiera:
1)
oznaczenie stron zawierających umowę;
2)
czas i miejsce zawarcia umowy;
3)
określenie przedmiotu umowy;
4)
ustalenie ogólnej wartości umowy;
5)
ustalenie terminu dostarczenia danych niezbędnych do projektowania i kosztorysowania;
6)
ustalenie terminu wykonania umowy;
7)
określenie miejsca, sposobu i czasu odbioru dokumentacji projektowo-kosztorysowej;
8)
ustalenie sposobu zapłaty;
9)
określenie wysokości kar umownych za zwłokę i niewykonanie umowy.

Ponadto strony ustalają w umowie zakres wykorzystania przy opracowywaniu dokumentacji projektowo-kosztorysowej projektów typowych i powtarzalnych, co nie zwalnia państwowych biur projektów od obowiązku stosowania projektów typowych i powtarzalnych bez względu na postanowienia umowne.

2.
Do umowy powinny być dołączone; preliminarz kosztów dokumentacji projektowo-kosztorysowej oraz terminarz dostarczenia dokumentacji.
3.
Preliminarz kosztów ustala obliczoną zgodnie z obowiązującym cennikiem należność biura projektów za. sporządzenie całej dokumentacji projektowo-kosztorysowej z rozbiciem szczegółowym należności za sporządzenie dokumentacji projektowo-kosztorysowej poszczególnych obiektów lub fragmentów dokumentacji podlegających oddzielnym odbiorom wraz z podaniem podstawy prawnej przyjętej wyceny.
4.
Terminarz dostarczenia dokumentacji projektowo-kosztorysowej ustala terminy sporządzenia poszczególnych stadiów i ewentualnie fragmentów dokumentacji projektowo-kosztorysowej podlegających oddzielnym odbiorom. Terminarz dostarczenia dokumentacji projektowo-kosztorysowej powinien w szczególności wyodrębniać terminy ukończenia: projektu wstępnego, projektów technicznych i projektów roboczych, jak również ustalonych przez strony fragmentów dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
5.
Preliminarz (ust. 3) i terminarz (ust. 4) powinny być wzajemnie skoordynowane, a pozycje preliminarza powinny odpowiadać odpowiednim pozycjom terminarza.
6.
Niezwłocznie po zawarciu umowy biuro projektów zawiadamia zamawiającego o wyznaczeniu generalnego lub głównego projektanta do opracowania dokumentacji oraz o części dokumentacji projektowo-kosztorysowej, która będzie sporządzona przez podwykonawców.
§  4.
Zmiana postanowień umowy może nastąpić za zgodą obu stron wyrażoną na piśmie.
§  5.
Przerwy w sporządzaniu dokumentacji projektowo-kosztorysowej, nie powstałe z winy biura projektów, mogą spowodować przesunięcie wykonania przez biuro projektów umówionych prac na inne terminy. W tych przypadkach strony są zobowiązane ustalić nowe terminy wykonania umowy.
§  6.
Biuro projektów powinno zawiadomić pisemnie zamawiającego o sporządzeniu dokumentacji projektowo-kosztorysowej lub jej fragmentów, stanowiących zgodnie z umową przedmiot odrębnego odbioru. Jeżeli zamawiający nie zgłosi się do biura projektów po sporządzoną dokumentację w ciągu 10 dni od dnia wysłania zawiadomienia, biuro projektów może odesłać zamawiającemu dokumentację na jego koszt i ryzyko.
§  7.
Biuro projektów obowiązane jest do obrony sporządzonej dokumentacji projektowo-kosztorysowej wobec organów zatwierdzających. Koszty z tym związane ponosi biuro projektów.
§  8.
1.
Biuro projektów obowiązane jest do bezpłatnego wykonania w terminie uzgodnionym z zamawiającym uzupełnień i przeróbek dokumentacji projektowo-kosztorysowej wynikających z:
1)
niewłaściwego pod względem technicznym wykonania prac lub ich części;
2)
niewłaściwego opracowania kosztorysów;
3)
wykonania prac niezgodnie z umową, założeniami projektu i szczegółowymi danymi technicznymi dostarczonymi przez zamawiającego;
4)
naruszenia obowiązujących przepisów.
2.
Jeżeli wady wykonanych robót powstały wskutek okoliczności, za które ponosi odpowiedzialność biuro projektów, zamawiający może dochodzić swych roszczeń bezpośrednio od biura projektów.
§  9.
1.
Umowa o sporządzenie dokumentacji projektowo-kosztorysowej powinna być zawierana z jednym biurem projektów na całość dokumentacji bez względu na to, czy ma być ona sporządzona siłami własnymi biura projektów, czy też siłami podwykonawców (zasada generalnego wykonawcy). Zadaniem biura projektów jako generalnego wykonawcy jest koordynacja techniczna prac wykonywanych przez podwykonawców z całością dokumentacji.
2.
Zasad określonych w ust. 1 nie stosuje się do dokumentacji projektowo-kosztorysowej obiektów nie stanowiących całości funkcjonalnej i użytkowej.
3.
Organ bezpośrednio nadrzędny nad zamawiającym może udzielić zwolnienia od postanowienia ust. 1.
§  10.
Generalny wykonawca jest odpowiedzialny za właściwe i terminowe opracowanie całości dokumentacji projektowo-kosztorysowej; za prace powierzone podwykonawcom generalny wykonawca odpowiada łącznie i podwykonawcami.
§  11.
Podwykonawcy obowiązani są do delegowania swoich przedstawicieli na posiedzenia rady technicznej generalnego wykonawcy, a ponadto do obrony projektów w organach zatwierdzających dokumentację projektowo kosztorysową.
§  12.
Podstawą rozliczeń między biurem projektów a zamawiającym za wykonaną dokumentację projektowo kosztorysową jest faktura wystawiona za wyodrębnione w umowie, zakończone i oddane stadia lub fragmenty dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
§  13.
W razie odstąpienia jednej ze stron od umowy stronie drugiej przysługuje odszkodowanie za poniesione przez nią straty i szkody. W razie odstąpienia od umowy stan wykonanych przez biuro projektów prac powinien być stwierdzony protokolarnie. Strony mogą w umowie ustalić odszkodowanie za poniesione straty i szkody na skutek odstąpienia od umowy w stosunku procentowym do wartości umowy, bez potrzeby udowodnienia rzeczywiście poniesionych strat i szkód.
§  14.
1.
W razie niedotrzymania terminu dostarczenia danych niezbędnych do projektowania i kosztorysowania, określonych w umowie zamawiający płaci biuru projektów karę umowną w wysokości 0,05% wartości wstrzymanej dokumentacji projektowo-kosztorysowej objętej umową za każdy dzień roboczy opóźnienia.
2.
W razie niedotrzymania terminu wykonania dokumentacji projektowo-kosztorysowej biuro projektów płaci zamawiającemu karę umowną w wysokości 0,05% wartości dokumentacji projektowo-kosztorysowej nie dostarczonej w terminie za każdy dzień roboczy opóźnienia.
3.
Jeżeli zwłoka przekroczy 30 dni, zobowiązany płaci drugiej stronie, niezależnie od kary umownej, o której mowa w ust. 1 i 2, jednorazowo dodatkową karę w wysokości 2% wartości, od której oblicza się karę.
4.
Postanowienia ust. 1 do 3 nie wyłączają możliwości ustalenia przez strony wyższych kar umownych.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024