Tryb ustalania cen na produkty nietypowe i opłat za nietypowe usługi, wykonywanych przez przedsiębiorstwa podległe Ministrowi Przemysłu Materiałów Budowlanych i świadczonych w obrębie gospodarki uspołecznionej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH
z dnia 20 grudnia 1954 r.
w sprawie trybu ustalania cen na produkty nietypowe i opłat za nietypowe usługi, wykonywane przez przedsiębiorstwa podległe Ministrowi Przemysłu Materiałów Budowlanych i świadczone w obrębie gospodarki uspołecznionej.

Na podstawie § 6 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 30 września 1953 r. w sprawie przekazania właściwym ministrom uprawnień do ustalania cen produktów nietypowych i opłat za nietypowe usługi nie objęte obowiązującymi cennikami (taryfami), wykonywane przez przedsiębiorstwa przemysłu kluczowego i świadczone w obrębie gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr A-94, poz. 1311), zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Za produkty (wyroby) nietypowe uważa się produkty nie objęte obowiązującymi cennikami, których produkcja ma charakter jednostkowy lub małoseryjny, niepowtarzalny i jest wykonywana według warunków technicznych ustalonych indywidualnie przy każdym zamówieniu.
2.
Za usługi nietypowe uważa się roboty przemysłowe i usługi nie objęte obowiązującymi cennikami (taryfami).
§  2.
1.
Podstawą do ustalania cen na produkty i usługi, o których mowa w § 1, jest kalkulacja sporządzona przez dostawcę (wykonawcę) według obowiązujących wzorów dla produktów i usług typowych.
2.
Kalkulacja powinna być oparta na ścisłych danych technicznych, w szczególności na dostarczonych przez zamawiającego rysunkach, opisach, wzorach, na których podstawie główny technolog przedsiębiorstwa wyznacza ilość i rodzaj materiałów podstawowych oraz czas robocizny bezpośredniej, potrzebnych na wykonanie danego produktu nietypowego lub nietypowej usługi. Wyznaczenie ilości i rodzajów materiałów podstawowych powinno być dokonane w miarę możności w oparciu o obowiązujące normy zużycia materiałowego, a robocizny bezpośredniej - w oparciu o normy czasowe obróbki i montażu części w poszczególnych fazach wykonawstwa.
3.
Dział planowania (lub odpowiednia komórka) dostawcy (wykonawcy) ustala na podstawie otrzymanego materiału, o którym mowa w ust. 2, planowany koszt własny produktu lub usługi według zasad kalkulacji zawartych w obowiązujących instrukcjach, przyjmując:
1)
koszt materiałów - według cen obowiązujących w dniu sporządzenia kalkulacji, przy czym narzut kosztów zakupu należy obliczać w stosunku do wartości materiałów wykazanej w kalkulacji; materiały powinny być w kalkulacji szczegółowo wyspecyfikowane; w przypadku konieczności korzystania z obróbki obcej należy w odrębnej pozycji wyszczególnić rodzaj obróbki oraz przewidziany jej koszt (na podstawie cennika lub w uzgodnieniu z przedsiębiorstwem dokonującym obróbki);
2)
koszt robocizny - według obowiązującego taryfikatora i obowiązujących stawek płac;
3)
koszty pośrednie (wydziałowe, zaopatrzenia materiałowego i koszty zbytu, uwzględniające koszty dostawy franko stacja odbiorcza, koszty ogólnofabryczne) - według procentowych narzutów wynikających z planu techniczno-przemysłowo-finansowego, a w braku obowiązujących cyfr planowanych - według wyników za ostatni okres sprawozdawczy; narzuty kosztów wydziałowych oblicza się w oparciu o planowane stawki procentowe poszczególnych wydziałów uczestniczących w wykonaniu danego produktu nietypowego lub nietypowej usługi.
§  3.
Ceny na produkty i usługi nietypowe, o których mowa w § 1, wykonywane przez przedsiębiorstwa podległe Ministrowi Przemysłu Materiałów Budowlanych, ustalane będą:
1)
jeżeli wartość zamówienia nie przekracza sumy 50.000 zł - przez dostawcę (wykonawcę) w uzgodnieniu z odbiorcą (zleceniodawcą);
2)
w razie braku uzgodnienia między dostawcą (wykonawcą) a odbiorcą (zleceniodawcą) oraz we wszystkich innych przypadkach - przez Ministerstwo Przemysłu Materiałów Budowlanych w porozumieniu z ministerstwem, któremu podlega odbiorca (zleceniodawca).
§  4.
Upoważnia się do decydowania w sprawie ustalania cen, o których mowa w § 3 pkt 2:
1)
dyrektorów właściwych centralnych zarządów przemysłu - w odniesieniu do produktów nietypowych oraz usług nietypowych, świadczonych przez bazy remontowe podległe centralnym zarządom przemysłu;
2) 1
dyrektora Centralnego Zarządu Przedsiębiorstw Remontowo-Montażowych i Produkcji Części Zamiennych - w odniesieniu do usług nietypowych o charakterze przemysłowym i produktów nietypowych, wykonywanych przez przedsiębiorstwa remontowo-montażowe podległe temuż Centralnemu Zarządowi;
3)
dyrektora Departamentu Górniczo-Geologicznego Ministerstwa Przemysłu Materiałów Budowlanych - w odniesieniu do usług nietypowych o charakterze przemysłowym, wykonywanych przez przedsiębiorstwa geologiczne surowców skalnych podległe bezpośrednio Ministrowi Przemysłu Materiałów Budowlanych.
§  5.
1.
W przypadkach gdy wartość całego zamówienia nie przekracza 50.000 zł, dostawca (wykonawca) sporządza kalkulację, o której mowa w § 2, i przesyła ją w 2 egzemplarzach do odbiorcy (zleceniodawcy) w terminie 12 dni od daty otrzymania zamówienia. Odbiorca (zleceniodawca) zawiadamia dostawcę (wykonawcę) w terminie 7 dni od daty otrzymania kalkulacji o przyjęciu ceny lub zgłasza w tym terminie zastrzeżenia. Niezgłoszenie w powyższym terminie zastrzeżeń uznaje się za dowód zaakceptowania proponowanej ceny.
2.
Przyjęcie ceny przez odbiorcę (zleceniodawcę) następuje w drodze przesłania przez niego dostawcy (wykonawcy) 1 egzemplarza kalkulacji podpisanej przez dyrektora przedsiębiorstwa (zakładu) i głównego (starszego) księgowego. W przypadku nieprzyjęcia ceny odbiorca zgłasza zastrzeżenia co do proponowanej ceny, zgłaszając równocześnie poprawki i uwagi do poszczególnych pozycji kalkulacyjnych. Dostawca (wykonawca) w terminie 7 dni od daty otrzymania zastrzeżeń (poprawek i uwag) zawiadamia zleceniodawcę (odbiorcę) o ich przyjęciu lub skierowaniu wniosku o ustalenie ceny w trybie określonym w §§ 6, 7 i 8.
§  6.
W przypadku gdy wartość całego zamówienia przekracza 50.000 zł, dostawca przesyła w terminie 12 dni od daty otrzymania zamówienia wniosek wraz z kalkulacjami do jednostek wymienionych w § 4 odpowiednio do ich kompetencji w 4 egzemplarzach, a w 1 egzemplarzu - do odbiorcy (zleceniodawcy).
§  7.
1.
Jednostki wymienione w § 4 przesyłają w terminie 7 dni od daty otrzymania wniosku 2 egzemplarze wniosku i kalkulacji ministerstwu, któremu podlega odbiorca, wyznaczając projektowaną wysokość ustalanej ceny. Odbiorca ze swej strony, jeżeli ma zastrzeżenia co do otrzymanej kalkulacji, powinien w tym samym terminie podać je do wiadomości ministerstwa, któremu podlega.
2.
Ministerstwo, któremu podlega odbiorca, może w terminie 14 dni od daty otrzymania wniosku zgłosić zastrzeżenia co do proponowanej ceny, przesyłając 1 egzemplarz kalkulacji z poprawkami i uwagami do poszczególnych pozycji kalkulacyjnych. Niezgłoszenie w tym terminie zastrzeżeń uznaje się za dowód zaakceptowania proponowanej ceny.
3.
W przypadku niezgłoszenia zastrzeżeń przez ministerstwo, któremu podlega odbiorca (zleceniodawca), lub uzgodnienia wysokości ceny właściwa jednostka wymieniona w § 4 przesyła dostawcy (wykonawcy) w terminie 7 dni w 2 egzemplarzach decyzję o ustaleniu ceny. Dostawca obowiązany jest przesłać natychmiast 1 egzemplarz decyzji do odbiorcy (zleceniodawcy).
§  8.
W razie zgłoszenia zastrzeżeń przez ministerstwo, któremu podlega odbiorca (zleceniodawca), właściwa jednostka wymieniona w § 4, jeżeli nie zgadza się z zastrzeżeniami, przesyła akta w terminie 7 dni od otrzymania zastrzeżeń do Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Departament Kosztów i Polityki Cen) zawiadamiając o tym jednocześnie ministerstwo, któremu podlega odbiorca (zleceniodawca).
§  9.
Ceny produktów wykonywanych na indywidualne zamówienie, różniących się od wyrobów typowych (standaryzacyjnych lub określonych ujętymi w cenniku warunkami technicznymi) jedynie jakością surowca, półfabrykaty itp. lub nieznacznymi zmianami w konstrukcji, ustalane będą przez zastosowanie do obowiązujących cen dopłat lub rabatów w oparciu o kalkulację kosztów własnych. Ceny tych wyrobów ustalane będą bez wzglądu na wartość zamówienia przez dostawcę w porozumieniu z odbiorcą w trybie przewidzianym w § 5, z tym że w razie nieosiągnięcia porozumienia Ministerstwo Przemysłu Materiałów Budowlanych (centralny zarząd przemysłu) po zasięgnięciu opinii ministerstwa, któremu podlega odbiorca, wydaje decyzję ostateczną.
§  10.
1.
W wyjątkowych przypadkach przy wykonywaniu nietypowych i skomplikowanych remontów, kiedy warunki techniczne nie pozwalają na sporządzenie kalkulacji, wartość (cenę orientacyjną) ustala się:
1)
na podstawie kalkulacji wynikowych uprzednio wykonanych już przez dostawcę (wykonawcę) podobnych robót lub usług nietypowych;
2)
szacunkowo w oparciu o przesłanki techniczne wynikające z przybliżonej kalkulacji wstępnej.
2.
Za wyjątkowe przypadki w rozumieniu § 4 uchwały nr 701 Rady Ministrów z dnia 24 września 1953 r. w sprawie zasad ustalania cen produktów nietypowych oraz opłat za nietypowe usługi nie objęte obowiązującymi cennikami (taryfami), wykonywane przez przedsiębiorstwa przemysłu kluczowego i świadczone w obrębie gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski z 1953 r. Nr A-94, poz. 1304 i z 1954 r. Nr A-50, poz. 684), uważa się wykonywanie nietypowych skomplikowanych remontów, kiedy warunki techniczne nie pozwalają na sporządzenie kalkulacji.
3.
Limit należności (cenę orientacyjną) ustala główny technolog (wydział techniczny) dostawcy (wykonawcy) w porozumieniu z komórką kosztów własnych.
4.
Limit należności (cenę orientacyjną) ustala się bez względu na wartość całego zamówienia w trybie określonym w § 5, z tym że ostateczne rozliczenie następuje na podstawie kalkulacji wynikowej zatwierdzonej przez właściwą jednostkę wymienianą w § 4 w porozumieniu z ministerstwem, któremu podlega odbiorca (zleceniodawca), jednak w wysokości nie przekraczającej uzgodnionego limitu.
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 20 grudnia 1954 r.
1 § 4 pkt 2 zmieniony przez zarządzenie z dnia 13 stycznia 1956 r. (M.P.56.8.113) zmieniające nin. zarządzenie z dniem 30 stycznia 1956 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1955.8.88

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tryb ustalania cen na produkty nietypowe i opłat za nietypowe usługi, wykonywanych przez przedsiębiorstwa podległe Ministrowi Przemysłu Materiałów Budowlanych i świadczonych w obrębie gospodarki uspołecznionej.
Data aktu: 20/12/1954
Data ogłoszenia: 09/02/1955
Data wejścia w życie: 09/02/1955, 20/12/1954