Stosowanie taryfy towarowej przewozów konnych.

OKÓLNIK
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO ORAZ PREZESA PAŃSTWOWEJ KOMISJI CEN
z dnia 14 kwietnia 1955 r.
w sprawie stosowania taryfy towarowej przewozów konnych.

Celem zapewnienia właściwego stosowania taryfy towarowej przewozów konnych, ustalonej uchwałą nr 598 Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 1954 r. w sprawie taryfy towarowej przewozów konnych (Monitor Polski Nr 89, poz. 992), zwaną dalej "uchwałą", w związku z § 17 uchwały wyjaśnia się, co następuje:
1.
Opłaty taryfowe obliczane według stawki ustalonej za 1 mb. pojazdu mogą być stosowane wyłącznie tylko w tych przypadkach, gdy chodzi o przewóz rzeczy wymienionych w § 1 ust. 2 uchwały. Opłaty powyższe nie mogą być stosowane przy przewozie towarów, które nie podpadają w ogóle pod żadne z określeń wymienionych w § 1 ust. 2 uchwały, jak materiały tekstylne i wyroby z nich, skóry wyprawione, obuwie i galanteria skórzana, celuloid, papier w belach i klepkach itp.

Według stawki za 1 mb. pojazdu mogą być taryfowane podpadające pod określenia ustalone w § 1 ust. 2 uchwały: sprzęt laboratoryjny, muzyczny, pszczelarski (ule itp.), przeciwpożarowy, płyty gramofonowe, artykuły fotograficzne, maszyny i przyrządy precyzyjne, akumulatory i transformatory, radioodbiorniki, butle z tlenem, szkło laboratoryjne, artykuły chemiczne, jak kwas siarkowy, kwas solny, roztwory sody kaustycznej i potasowej, żarówki, klosze, butelki, zabawki i ozdoby choinkowe, trumny, opakowania zwrotne po artykułach, o których mowa wyżej, nadające się do dalszego użytku i przeznaczone do nadania celem przewozu innym środkiem transportu, kioski, stragany.

2.
Opłaty taryfowe obliczone według stawek ustalonych za 1 mb. pojazdu stosuje się za długość pojazdu zajętą przez przewożony ładunek. W razie więc niewykorzystania w całości długości pojazdu przez przewożony ładunek opłaty powyższe nie mogą być stosowane za całą długość pojazdu, lecz tylko za długość faktycznie zajętą przez ten ładunek.

W związku z tym przewoźnik jest zobowiązany do podstawienia odpowiedniego pojazdu stosownie do wielkości ładunku zgłoszonego do przewozu.

3.
Stawki opłat taryfowych ustalone za 1 mb. pojazdu (§ 5 uchwały) obejmują w jednej łącznej cenie należności za przewóz, za czynności ładunkowe z donoszeniem do 20 metrów w poziomie i wnoszeniem lub znoszeniem na wysokość jednego piętra (I piętro lub piwnica) oraz za ewentualne czynności spedycyjne, z tym że w razie niewykonywania czynności spedycyjnych z braku zlecenia usługobiorcy na te czynności obowiązująca stawka za 1 mb. pojazdu nie ulega zmianie. Natomiast w razie niewykonywania przez przewoźnika czynności ładunkowych z powodu wykonania tych czynności przez usługobiorcę we własnym zakresie lub też z innych przyczyn stawka taryfowa za 1 mb. pojazdu ulega zmniejszeniu o 40% i powinna być wówczas stosowana w wysokości 27,00 zł zamiast 45,00 zł za 1 mb. pojazdu.

Za inne czynności dodatkowe, wykonywane oprócz czynności przewozu, czynności ładunkowych i ewentualnie czynności spedycyjnych, obowiązują opłaty przewidziane w uchwale za czas faktycznie zużyty na te czynności z uwzględnieniem dopłat za konieczny przestój taboru spowodowany tymi czynnościami, przewidzianych pod lit. j) załącznika nr 1 do uchwały.

4.
W przypadku sprawdzenia za pomocą ważenia (§ 1 ust. 3 uchwały) wagi ładunku przyjmowanego do przewozu z kolei oraz stwierdzenia innej wagi tego ładunku niż waga zadeklarowana w kolejowym liście przewozowym jako podstawą do obliczenia należności przewozowej przyjmuje się wagę stwierdzoną za pomocą ważenia.
5.
Przy przewozie ładunków w beczkowozach przystosowanych do tego rodzaju przewozów, np. fekalia i inne nieczystości płynne, należność przewozową oblicza się wyłącznie tylko za wagę zawartości beczkowozu łącznie z wagą samej beczki, a nie za wagę łączną z całym beczkowozem (wraz z podwoziem).
6.
Opłata minimalna od pojazdu za wynajem taboru konnego według stawek godzinowych, przewidziana w § 4 ust. 1 uchwały, przysługuje jako minimum należności za przewozy wykonane w danym dniu dla tego samego usługobiorcy. W razie wykonywania przewozów w danym dniu dla tego samego usługobiorcy częściowo według stawek godzinowych, a częściowo według innych stawek (tonowych lub od 1 mb.) i łączna należność za te przewozy przewyższa opłatę minimalną, o której mowa powyżej, przepis uchwały o opłacie minimalnej przy wynajmie godzinowym nie może więc być w tym przypadku stosowany.
7.
Za pracę dodatkowego robotnika ładunkowego zamówionego na pisemne zlecenie usługobiorcy do wykonywania łącznie z woźnicą czynności ładunkowych lub innych czynności dodatkowych przy wynajmie godzinowym taboru konnego obowiązuje opłata godzinowa według stawki podanej pod lit. j) załącznika nr 1 do uchwały, tj. 5,50 zł za każdą godzinę zatrudnienia tego robotnika. Według tej samej stawki oblicza się należności woźnicy za wykonywane przez niego inne czynności dodatkowe oprócz czynności ładunkowych.

Za wykonywanie czynności ładunkowych przez woźnicę powinna być stosowana stawka zgodnie z § 4 ust. 2 uchwały, tj. 3,60 zł za godzinę. Przy obliczaniu należności za czynności dodatkowe woźnicy należy uwzględniać jedynie czas faktycznego wykonywania tych czynności zgodnie z § 1 ust. 4 uchwały oraz dopłaty za czas koniecznego przestoju taboru konnego z tego tytułu zgodnie z lit. j) załącznika nr 1 do uchwały.

8.
Jeżeli przy wynajmie samych koni bez pojazdu woźnica oprócz kierowania koniem wykonuje inne czynności dodatkowe, np. wyładowywanie wagonów, spinanie, wiązanie itp., za wykonywanie tych czynności mogą być stosowane opłaty jak za czynności ładunkowe woźnicy według stawki godzinowej przewidzianej w § 4 ust. 2 uchwały, tj. po 3,60 zł za każdą godzinę czasu zażytego na te czynności.
9.
Dopłata przewidziana w § 5 pkt 4 i 5 uchwały za pianino i za fortepian obowiązuje za każdy tego rodzaju instrument muzyczny tylko przy przeprowadzce. Dopłata ta więc nie może być stosowana przy innych przewozach samych fortepianów i pianin, np. przy przewozach z kolei, między magazynami itp.
10.
Podwyżka opłat przewidziana w § 6 uchwały obowiązuje tylko przy usługach związanych z rozładunkiem wagonów, a więc nie może być stosowana przy usługach związanych z załadunkiem wagonów. Powyższa podwyżka opłat przysługuje za część usług wykonaną ponad ilość wynikającą z obowiązujących norm wymienionych w § 6 uchwały.

Ilość usług wykonanych ponad te normy powinna być obliczana za czas wolny od postojowego wagonów, liczony od chwili otrzymania zawiadomienia o podstawieniu wagonu do rozładunku.

11.
Opłaty za przewóz opału (węgiel, koks, drewno opałowe) wraz z czynnościami ładunkowymi ustalone są pod lit. a), h) lub i) załącznika nr 1 do uchwały. Przy stosowaniu tych opłat zgodnie z przepisami uchwały obowiązują dopłaty za pracę w niedzielę i święta (dopłata 40%), za pracę w porze nocnej (dopłata 10%), za przestoje taboru konnego spowodowane nieregularnym podstawianiem wagonów kolejowych, oczekiwaniem przy ewentualnym ważeniu opału, przy wykupywaniu kolejowych listów przewozowych, przy ewentualnym wyrabianiu przepustek wjazdu na tereny składowania zwożonego opału itp. (według stawek godzinowych za czas faktycznego przestoju), za prace ponad obowiązujące normy w związku z rozładunkiem wagonów kolejowych (30% według § 6 uchwały) oraz ekwiwalent za ryzyko kosztów postojowego wagonów kolejowych, o ile ryzyko to przyjmuje na siebie przewoźnik.

W celu uproszczenia stosowania powyższych dopłat, usprawnienia rozliczeń z usługobiorcami i fakturowania usług oraz kontroli stosowania opłat, dopłaty, o których wyżej mowa, mogą być zryczałtowane i stosowane od tony opału w jednej łącznej stawce, łącznie z należnością za przewóz i czynności ładunkowe, w następującej wysokości:

1)
przy przewozie węgla z wagonów z załadowaniem na wóz i rozładowaniem u odbiorcy - od 1 tonny 27,50 zł,
2)
przy przewozie koksu z wagonów kolejowych oraz przy przewozie węgla, koksu i drewna opałowego ze składów opałowych z załadowaniem na wóz i rozładowaniem u odbiorcy - od 1 tonny 30,00 zł.

Powyższe zryczałtowane stawki opłat mogą być stosowane wyłącznie tylko na zasadzie umów z usługobiorcami, zawieranych w przypadkach uzasadniających takie zryczałtowanie należności taryfowych w jednej łącznej stawce.

Zryczałtowane stawki opłat w ustalonej wysokości uwzględniają należność za przewóz na odległość do 4 km. Za dalsze odległości przewozu ponad 4 km obowiązują więc dopłaty przewidziane w załączniku nr 1 do uchwały, a mianowicie:

1)
przy przewozie węgla z wagonów - według lit. a) załącznika nr 1 do uchwały,
2)
przy przewozie koksu z wagonów - według lit. h) załącznika nr 1 do uchwały,
3)
przy przewozie węgla i koksu ze składów - według lit. i) załącznika nr 1 do uchwały.

Wyżej wymienione stawki ryczałtowe przy przewozie opału nie obejmują należności za czynności dodatkowe wykonywane na zlecenie usługobiorcy po wyładowaniu opału, jak hałdowanie wyładowanego opału, przerzucanie go do włazów lub okien piwnicznych itp., za które to czynności obowiązują opłaty dodatkowe przewidziane pod lit. j) załącznika nr 1 do uchwały.

12.
Przy przewozie sztuk ciężkich, jak kotły, maszyny, bloki, płyty itp. o wadze ponad 500 kg w jednej sztuce (lit. c) załącznika nr 1 do uchwały), ilość godzin potrzebnych na poszczególne czynności związane z transportem tych sztuk, w braku obowiązujących norm na dane czynności, ustala się komisyjnie w sposób podany w § 1 ust. 3 uchwały.

Na podstawie ilości godzin ustalonych na poszczególne czynności powinna być sporządzona komisyjnie również odpowiednia kalkulacja należności za dany transport w oparciu o stawki godzinowe przewidziane w uchwale.

13.
Za przewozy ziemi przy budowie dróg obowiązują opłaty według stawek podanych w załączniku nr 4 do uchwały, z tym że zgodnie z tym załącznikiem za przewozy na odległość ponad 1.200 metrów nie mogą być stosowane opłaty wyższe niż za 1.200 m.
14.
W razie wykonywania przewozu ziemi bez czynności wyładowania i załadowania stawki podane w załącznikach nr 4-6 do uchwały za przewóz z wyładowaniem ulegają zmniejszeniu o stawkę podaną w tych załącznikach za czynności załadowania ziemi odspojonej, mierzonej w stanie spulchnionym.
15.
Opłaty za skruszanie gruntu zmarzniętego, jak również za wszelkie inne czynności dodatkowe (poza przewozem i czynnościami ładunkowymi) przy przewozach ziemi należy uwzględniać w wysokości podanej przez kierownictwo budowy na podstawie katalogów norm i stawek jednostkowych, a w braku odpowiednich danych - zgodnie z lit. j) załącznika nr 1 do uchwały.

Czas potrzebny na wykonanie odnośnych czynności powinien być ustalony według obowiązujących norm dla danego rodzaju czynności, a w braku takich norm - komisyjnie w sposób podany w § 1 ust. 4 uchwały.

16.
Dopłata 15% za wywóz ziemi z wykopu poniżej zwierciadła wody gruntowej, przewidziana w załączniku nr 4 do uchwały, może być analogicznie stosowana również przy przewozach ziemi, związanych z robotami fundamentowymi, według opłat przewidzianych w załącznikach nr 5 i 6 do uchwały - w przypadkach wykonywania tych robót w wykopach poniżej zwierciadła wody gruntowej.
17.
Stawki za czynności odspojenia łącznie z załadowaniem ziemi podane w załącznikach nr 4, 5 i 6 do uchwały obowiązują przy dokonywaniu wykopów na głębokości do 1,5 m. Przy dokonywaniu wykopów o głębokości większej niż 1,5 m stawki powyższe mogą być podwyższone o dodatki wyliczone przez kierownictwo budowy na podstawie obowiązujących katalogów norm i stawek jednostkowych.
18.
Przy przewozie piasku i wyładunku z pojazdu konnego do wagonu stawka za załadowanie i wyładowanie (2 rzuty) podana w załącznikach nr 2 i 3 do uchwały może być zwiększona o dodatek, wynikający z różnicy obowiązujących norm czasu wyładowania z pojazdu do wagonu i z pojazdu na ziemię, tj. stawka 3,84 zł (załącznik nr 2 do uchwały) o 0,98 zł, a stawka 4,20 zł (załącznik nr 3 do uchwały) o 1,07 zł.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024